!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Romeer
302

• Type Alfa: Giulia
    - Senior Alfist
DNA en sneeuwkettingen
« Gepost op: 29 januari 2026, 12:05:05 »
Welke stand van de DNA-knop is het verstandigst bij het rijden met sneeuwkettingen? Ik heb inmiddels een gebroken sneeuwketting meegemaakt, rustig rijdend in N-modus in een haarspeldbocht, en hoef dat niet per sé nog een keer mee te maken . Heeft iemand een goeie tip?
*

Timoscheevel
55

• Type Alfa: Stelvio Veloce 2.0T Q4
  • **
    - Junior Alfist
Re: DNA en sneeuwkettingen
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2026, 12:16:49 »
Sneeuw omstandigheden en gladheid enz geld altijd: zo soepel mogenlijk, geen abrubte dingen doen en de krachten zo klein mogenlijk houden.

Dat betekend, rustig aanremmen, het liefste al klaar zijn met remmen voor er gestuurd word, zo tellen de krachten van remmen en sturen niet bij elkaar op. Gas geven dus ook rustig en soepel. In bochten niet optrekken. Enz.

Met dat in gedachtte is A het beste, om de doodsimpele reden dat er dan het minste motorvermogen beschikbaar is en er laag in de toeren word gereden (bij een automaat), dit beperkt de plotselinge krachten die vrij komen.

Uiteraard is dit in theorie en is er afhankenlijk van de situatie misschien meer mogenlijk.

Daarnaast kan een ketting natuurlijk altijd breken, blijft vervelend, maar is denk ik niet helemaal te voorkomen!
*

Quadrifoglijoost
297

• Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
    Amico del club - Senior Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2026, 12:54:23 »
Toen de DNA werd geïntroduceerd op de Mito stond de A ook voor All Weather
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Mito 1.4 sport | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en Giulia Quadrifoglio '21
*

DanaBanana
1.246

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2026, 13:09:59 »
Sneeuw omstandigheden en gladheid enz geld altijd: zo soepel mogenlijk, geen abrubte dingen doen en de krachten zo klein mogenlijk houden.

Dat betekend, rustig aanremmen, het liefste al klaar zijn met remmen voor er gestuurd word, zo tellen de krachten van remmen en sturen niet bij elkaar op. Gas geven dus ook rustig en soepel. In bochten niet optrekken. Enz.

Met dat in gedachtte is A het beste, om de doodsimpele reden dat er dan het minste motorvermogen beschikbaar is en er laag in de toeren word gereden (bij een automaat), dit beperkt de plotselinge krachten die vrij komen.

Uiteraard is dit in theorie en is er afhankenlijk van de situatie misschien meer mogenlijk.

Daarnaast kan een ketting natuurlijk altijd breken, blijft vervelend, maar is denk ik niet helemaal te voorkomen!

Ik ga hier helemaal in mee. In de omstandigheden waarvoor sneeuwkettingen van belang zijn, gaat het er vooral om hoe je met gas- en rempedaal omgaat. Allemaal wat rustiger, geleidelijker en met wat meer beleid dan onder 'normale' omstandigheden. Dat kan in principe met alle DNA-standen, het gaat er uiteindelijk om wat je met de voetjes (de handjes) doet. Maar de A-stand sluit hier wel het beste bij aan. Door de instellingen reageert alles dan wat gezapiger en wordt de boel wat vergeeflijker als je bijvoorbeeld wat abruptere dingen doet met het gaspedaal.
*

Romeer
302

• Type Alfa: Giulia
    - Senior Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2026, 09:43:22 »
Dank voor de reacties, we gaan het zien. Er wordt serieus sneeuw verwacht dus ik zal de kettingen weer nodig hebben.