!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MysteryAngel
3.144

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2025, 18:02:35 »
Leuke review, zo'n Q kan je natuurlijk ook niet echt vergelijken met een normale Giulia.
Het zijn twee totaal verschillende auto's denk ik.
*

Robert69
1.862

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2025, 19:15:39 »
Zo'n auto moet je gewoon kunnen kopen.
Als je er speciaal voor moet sparen, dan kun je je afvragen of het niet boven je macht is.
Want daarna komen natuurlijk de running costs, waar niet voor te sparen valt. Die cash zul je meteen moeten hebben, mocht er iets aan het handje zijn.

Laat de mensen nou gewoon eens ongegeneerd kwijlen en dromen, ouwe rasrealist! ;D

Bovendien is het in theorie heel goed mogelijk dat je de running costs makkelijk kunt ophoesten maar dat je toch even moet sparen om er een aan te schaffen. Dusssssss.....
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Bottas
1.425

  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2025, 19:29:02 »
In theorie is alles mogelijk ja.
Maar in .....enz.
*

GT1986
1.468

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2025, 19:40:21 »
Zo'n auto moet je gewoon kunnen kopen.
Als je er speciaal voor moet sparen, dan kun je je afvragen of het niet boven je macht is.
Want daarna komen natuurlijk de running costs, waar niet voor te sparen valt. Die cash zul je meteen moeten hebben, mocht er iets aan het handje zijn.

Mee eens. Bij een Q geldt dat er in geval van motorschade geen losse onderdelen geleverd worden (raar maar waar). Een nieuw blok kost je € 25 mille. Zo’n bedrag moet je acuut op kunnen hoesten, anders moet je helemaal niet aan zo’n auto willen beginnen. Vind ik dan.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

MisanoQ
218

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2025, 19:51:55 »
Je kunt ook voor het onderhoud sparen;)

Zonder dollen, vaste lasten gaan best. 110 per maand MRB, verzekering 150 all risk, onderhoud 90, brandstof V power 1 op 7,5. Als er iets kapot gaat aan met name de motor, dan ben je aan de beurt idd. Vandaar ook geen Q kopen die driftend op YT te zien is, of waarvan het onderhoud niet sluitend is (liever facturen dan stempels)
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

MisanoQ
218

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2025, 19:54:52 »
Bedankt @MisanoQ , nu kriebelt het nóg meer om door te sparen voor een Q…

Leuke review! Leest lekker weg 🙂
Je Veloce vond ik prachtig, maar het Misano Blauw staat fantastisch mooi op de Q.

Heel veel plezier ermee!
PS: in het rijtje wat je opnoemt had ik ook voor de Q gegaan. Toekomstig klassieker, praktischer en sportiever t.o.v. een GT.

Dank, en ja, het was inderdaad een shortlist, maar niet erg serieus. Ben nog wel wezen kijken naar een Ghibli, maar het deed me vrij weinig
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

AR2022
183

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2025, 20:20:20 »
Leuke review, maar mijn "Q kriebels" worden alleen maar meer aangewakkerd op deze manier.... ;D ;)

Nu het nog kan, moet je het inderdaad gewoon doen. Persoonlijk zie ik een Q ook als enige waardige opvolger van mijn Giulia.

Onlangs bij de Nurburgring een klein MIsano blauw feestje gehad. Ook deze Duitse eigenaar was meer dan tevreden. En zonder problemen 300+ op de Autobahn vertelde hij me. Voorheen had hij een C63s, maar deze Q beviel hem beter.

*

MisanoQ
218

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2025, 23:00:56 »
Mooi plaatje! Ben nog niet toe aan 300 in Duitsland, maar dat komt beslist
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

Robert69
1.862

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2025, 08:19:20 »
Mooi plaatje! Ben nog niet toe aan 300 in Duitsland, maar dat komt beslist

Ben afgelopen zomer tot aan de 240 gekomen met mijn Veloce, dat vond ik toch best aardig hard gaan. Kon nog harder maar vond het even welletjes zo. Echt hard rijden moet je leren, denk ik. En regelmatig doen om er ervaring in te krijgen.
Zou ook nog wel eens zo'n rijtraining willen volgen, lijkt me wel leuk eigenlijk.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MisanoQ
218

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2025, 08:26:46 »
helemaal mee eens Robert. Die 240 inderdaad ook gedaan in de Veloce. Dat is wel te doen, maar die laatste 60 erbij ... Even oefenen eerst ;)
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

DanaBanana
1.089

  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2025, 16:24:19 »
Tsja, die snelheid halen is op zich het probleem niet op de Autobahn.
Het probleem is natuurlijk om het veilig te doen. Helaas is dat voor het grootste deel afhankelijk van de omstandigheden en je medeweggebruikers. De omstandigheden kan je nog enigszins inschatten, je medeweggebruikers al een stuk moeilijker.
Ik denk dan ook dat je dit op geen enkele manier kunt leren in een rijtraining. De enige manier om het te leren is veelvuldig op onbeperkte stukken Autobahn rijden (zowel als snelle als langzamere verkeersdeelnemer) en op die manier 'gevoel' en inzicht te krijgen bij de snelheidsverschillen, het gedrag van medeweggebruiker, etc.
Ik denk dat veel Nederlanders die een of twee keer per jaar een vakantierit over de Autobahn maken (of meedoen aan een Autobahn meeting ;-)) hun eigen inzicht op dat gebied behoorlijk overschatten.
*

Roberto il Duce
119

  • Type Alfa: Guilietta 1.4 sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2025, 16:41:28 »
Tja als je dicht bij de grens woont in Oost Groningen en af en toe eens niet naar je snelheidsmeter hoeft te kijken zoals hier in NL is het toch fijn dat je vollgass in Deutschland kan gaan helaas  moet ik te vaak voor het werk met mn Iveco  dat doen maar goed toch blijft het opletten op  snelheid 
ALFA ROMEO 33 imola 1.4 Nero   FIAT Grande Punto 1.4 Tjet
*

MisanoQ
218

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2025, 17:21:01 »
Ik woon bij de grens en de autobahn is bekend terrein. In mijn 146 Ti als jonkie geleerd nooit een groep auto's in te halen op hoge snelheid. 210 kmu, touringcar schat mij compleet verkeerd in, komt naar links, schrikt, zwiept de hele bus terug naar rechts. Hopelijk dronk niemand hete koffie op dat moment. Ik schrok ook enorm: life time lesson
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

AR2022
183

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2025, 08:36:51 »
Heb je @MisanoQ misschien nog wat aankooptips voor de Q? Ik las onlangs wel, dat er op een gegeven moment duur onderhoud komt (vervangen multiriem), waarvoor veel van de auto uitgebouwd moet worden?

En ook de befaamde front-splitter. De eigenaar die ik in Duitsland sprak zat ook al te piepen op de vele drempels in NL en dat vervanging zomaar meerdere duizend euro kost. Weet je of deze actieve splitter ook bij stilstand kunt testen of ie nog goed functioneert?

En wat betaal je nu ongeveer voor verzekering?
*

MisanoQ
218

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2025, 09:30:24 »
Multiriem kan ik nog niet zeggen. De verhalen lopen uiteen van 600 tot 2.000 euro. Maar daarbij lopen volgens mij verschillende typen Giulia en distributieriem en multiriem door elkaar. Ik zal Kien eens vragen als ik er in maart ben.

Drempels inderdaad met beheersing nemen. Het is niet ondoenlijk, maar vraagt wel een scherp oog. Sommige inderdaad overslaan en omrijden.

Proefrit op slecht wegdek doen en je oren spitsen. Onderhoud moet compleet zijn, liever facturen dan stempels. Check YouTube of de auto daarop voorbij komt in videos van carspotters. Haal het VIN nummer door Mopar als je importeert, dan krijg je waarschijnlijk het laatste kenteken te zien.

Verzekering 150 pm all risk bij NN. Alarm klasse 4 verplicht, heb ik bij moving Intelligence. Radar blocker uiteraard.
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20