!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MisanoQ
216

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Gepost op: 13 februari 2025, 22:56:13 »
Kopie van mijn AW review:

Wat had ik het vaak gezegd: "je hebt niks aan een Quadrifoglio in Nederland. Een Giulia Veloce is ruimschoots voldoende". Wat een onzin kraamde ik uit. Begrijp me goed: een Giulia Veloce is een machtig apparaat met bakken rijplezier, maar het komt niet in de buurt van het speciale gevoel dat een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio je geeft.

AANKOOP
Ik had bij Sam van Dalen in Opmeer een proefrit gemaakt met een rode Q. Daar zaten wat gremlins in waardoor ik die liet staan. Ik kwam tot de conclusie dat ik per se een Q wilde van het modeljaar 2021 (opgefriste middenconsole en infotainment) in Blu Misano. In Duitsland stond er 1 te koop bij een Alfa dealer in precies de juiste specificatie. Bij navraag in correct Duits was het antwoord "die ist leider heute verkauft".

Ik app Sam van Dalen nog de advertentie als voorbeeld van wat ik zoek (en geef aan dat deze dus verkocht is), en stel me er op in dat het maanden kan duren voordat in de EU iets aangeboden wordt dat voldoet. Naast de verkochte Duitse stond er nog 1 te koop in Italië uit modeljaar 2019 en 1 met een belachelijke GTA achtervleugel. Verder niks! Maar niet getreurd, ik heb mijn groene Veloce nog steeds. Ik hou het wel vol.

In de week daarna belt Sam van Dalen: "we krijgen binnenkort binnen wat je zoekt....en volgens ons ken je deze al....". De Duitse Q was door een Nederlander gekocht en doorverkocht aan Sam van Dalen. Het moest zo zijn!

Drie nagelbijtende weken later (aangifte BPM, wachten op kenteken) rij ik trots als een kleuter met zijn eerste Tonka weg bij SvD. Apetrots, bovenop de Alfa Romeo Apenrots.

Rustig naar huis, want je wilt niet dat je letterlijk onvervangbare Q op dag 1 overstuurd de weg afglijdt. 510 Italiaanse paarden, getraind door Ferrari, loslaten op de achterwielen is leuk, maar je moet wel weten wat je doet. Ik heb niet heel veel ervaring met zoveel pk met enkel achterwielaandrijving, en de Q staat nog op Pirelli P Zero Corsa banden (goed geschikt voor het circuit, niet voor nat wegdek in de Noordhollandse polder bij 3 graden boven nul).

RIJDEN
Aangezien de Pirelli Corsa's er nog steeds onder zitten, rij ik nog steeds rustig. Deze banden staan bekend om slechte grip op nat wegdek en moeten echt op temperatuur komen. De Toyota Aygo van mijn vrouw is sneller weg op nat wegdek, omdat mijn Q geen grip vindt en bij het minste gas uitbreekt achter. Volgende week komen er Vredestein Ultrac Vorti's onder. Dat zal een hoop meer plezier opleveren. Michelin sport pilot 4 zou de voorkeur hebben, maar Michelin (en nog wat meer merken) hebben wat leveringsuitdagingen t.a.v. wat ongewoner rubber (lees, nu even niet want het levert te weinig op door de lage volumes). Afijn, zolang die Corsa's er maar onderuit zijn.

Als het even droog is en er zit wat warmte in de banden, dan kun je "verantwoord" gasgeven: nonderdju! Alsof de Japanse bullit train je van achteren aanrijdt. Mijn Veloce was leuk snel, mijn AMG53 iets sneller, maar dit slaat alles. Niet eens direct vanaf de lijn, maar vooral zodra de banden in het asfalt bijten, is de acceleratie meedogenloos.

Dat gaat dan gepaard met een fantastische symfonie van de 2.9 liter V6 via de 4 uitlaten. Het is niet zo'n mooie diepe brom zoals mijn Maserati V8, maar veel meer racy en met een hogere pitch: kippevel!

Giulia Veloce? Had ik die dan ooit? Helemaal vergeten! Vergeleken hiermee is de Veloce gewoontjes. Het mooiste gewoontjes dat je kunt kopen, maar in verhouding tot de Q gewoontjes.

Bochten aanvallen, zal zeker net zo vermakelijk zijn (de ultra directe besturing is ook op deze Giulia uiteraard aanwezig), maar ik wil daarvoor eerst betere banden en een sportauto rijtraining (via Dolf Dekking geboekt) voor op de openbare weg. Mijn Q komt niet - zoals zovele krachtige sedans -achterstevoren met een flinke hap uit de carrosserie op youtube te staan, omdat het rijtalent ophield toen de paardenkrachten pas net lol begonnen te krijgen in hun taak.

ALFARITIS
Een Alfa is geen Alfa zonder wat eigenaardigheden. Deze Q heeft ze ook, met name het schakelgedrag. De N (normale) stand is bedoeld voor in de stad en voor ontspannen toeren. Vergeet het maar. De bak is door Alfa (om efficiëncy redenen) zo geprogrammeerd dat ie bij 50 kmu opschakelt naar 6. Dan draait het blok ongeveer stationair, wat aanvoelt alsof je heel langzaam door een dik mestspoor rijdt van een lekkende tractor op het platteland.

Dus naar D, voor dynamisch, maar dan reageert het gaspedaal alsof het een aan/uitknop is. In het eerste stuk van de pedaalslag zitten zowat alle paarden klaar om in vol galop te gaan. Dat geeft een nogal nukkig en stoterig rijgedrag.

Gelukkig is daar Squadra Tuning, die dit soort nukken er met software aanpassingen uithaalt, en ook nog 60 pk en 120 nm koppel toevoegt. Nodig? Nee. Leuk, want je bent er toch? Ja. Daarbij wordt ook geregeld dat de kleppen in de uitlaat bedienbaar zijn, ipv alleen opengaan volgens Alfa's (vreemd geprogrammeerde) software.

DAGELIJKS GEBRUIK
Verder een echte allemansvriend. Ruim, stil, goede geluidsinstallatie, android auto, comfortabel (in de standen D en Race, ook nog met aanpasbare demping). Slurpt wel Ron98 met 1 liter per 8 kilometer en je moet wat rustiger over drempels om je carbon voorspoiler niet te bekrassen, maar dat gaat allemaal prima.

Had ik al gezegd hoe mooi ze is? Bij deze.

Mijn vierde Giulia (die uit 1972 meegerekend), maar dit is beslist en zal voor mij altijd blijven: "peak Alfa Romeo". Er komt waarschijnlijk niks meer dat zo gericht is op rijsensatie als deze Q. Toekomstige klassieker gegarandeerd.


33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

__1337__
420

  • Type Alfa: Geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2025, 09:00:05 »
Hele mooie auto. Zag deze bij Sam staan toen ik mijn auto terug bracht voor garantie, hij vertelde je verhaal al dat jij precies deze Blu Misano zocht. Hele mooie auto. Veel plezier er mee!
Maserati Ghibli S (2020)
*

Alfa 147 Ti
1.758

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2025, 10:27:40 »
Ja die mooie groene Veloce  ben je vast al vergeten,
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.
Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Fiat 500 C Sport Red 2021
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini  1
*

Barman
157

  • Type Alfa: 916 & 939
  • ***
    - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2025, 11:22:52 »
Kwam hem tegen op AW, was al benieuwd of iemand van forum hem had :) Fantastische kleurstelling, veel plezier ermee!
Huidige partner: Alfa Romeo 159 1750 TBI TI Sportwagon Rosso Alfa
Maîtresse: Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V Zender Grigio Chiaro
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 TS 16V Veloce Distinctive Nero Metallico
*

bekkie
2.975

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2025, 11:48:14 »
 :c029:

Echt prachtig!
Veel rijplezier en veilige kilometers gewenst.
En...heel verstandig zo'n cursus.
Ben ook wel benieuwd hoe je daarná uit deze auto stapt. ;D
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

MisanoQ
216

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2025, 12:06:11 »
Thnx, de groene Veloce staat bij SvD te koop. Ik laat nog wel een klein traantje als ik de advertentie bekijk
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

Wirs
203

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ***
    - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2025, 13:12:36 »
Geweldig verslag  :great:. Misschien zelf toch ook nog maar even doorsparen.  ;)
Savali tuning 250 pk
*

MisanoQ
216

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2025, 15:39:07 »
Zeker doen Wirs, als je je het kunt veroorloven op enig moment, zou ik niet aarzelen.
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

Bottas
1.384

  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2025, 16:04:08 »
Dat is het goede woord! Veroorloven
*

MisanoQ
216

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2025, 16:16:05 »
ik besef me inderdaad maar al te goed dat ik zeer bevoorrecht ben
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

Bottas
1.384

  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2025, 16:22:58 »
In die prijsklasse bekeken, had je nog alternatieven in de picture?
*

MisanoQ
216

  • Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2025, 16:29:56 »
In die prijsklasse bekeken, had je nog alternatieven in de picture?

Maserati Ghibli my 2022 en een Granturismo van 2018 overwogen. Eventjes maar.
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

Bottas
1.384

  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2025, 16:35:24 »
Dan zou mijn keus een Granturismo zijn.
Ik vind dat een schitterende auto om te zien. Geweldige lijnen.!
Maar ja, smaken verschillen.
*

Milan.M
1.959

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.Veloce
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2025, 16:55:40 »
Bedankt @MisanoQ , nu kriebelt het nóg meer om door te sparen voor een Q…

Leuke review! Leest lekker weg 🙂
Je Veloce vond ik prachtig, maar het Misano Blauw staat fantastisch mooi op de Q.

Heel veel plezier ermee!
PS: in het rijtje wat je opnoemt had ik ook voor de Q gegaan. Toekomstig klassieker, praktischer en sportiever t.o.v. een GT.
Giulia Veloce Nero Vulcano

Meer info: De Giulia Veloce van Milan

Instagram: Juul.Veloce
*

Bottas
1.384

  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste ervaringen met mijn eerste Q
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2025, 17:14:29 »
Zo'n auto moet je gewoon kunnen kopen.
Als je er speciaal voor moet sparen, dan kun je je afvragen of het niet boven je macht is.
Want daarna komen natuurlijk de running costs, waar niet voor te sparen valt. Die cash zul je meteen moeten hebben, mocht er iets aan het handje zijn.