!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Stiggy
612

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
Ervaring met upgrade 2017 naar 2020+ Giulia
« Gepost op: 6 juni 2024, 21:16:11 »
Ik heb afgelopen februari een Giulia Veloce uit 2017 gekocht met 77.000km op de teller. Ik ben er ontzettend blij mee, helemaal mijn auto! (Ondanks wat probleempjes op vakantie  :o). Kleur Alfa Nero, non-metallic zwart is prachtig als het schoon en strak ik. Is sta dus minimaal 1x per week te poetsen en regelmatig vaker  ;D

Nu heb ik hiervoor altijd leaseauto’s gehad, dus ik ben gewend nieuwe auto’s te rijden. Dan zie je op een 2017 auto uiteraard toch wat meer gebruikssporen en de perfectionist in mij stoort zich er aan. Ik weet ook een 2021 versie te staan, Nero Vulcano met meer 25.000km. Ik zou het financieel gezien echt niet moeten doen, maar het jeukt…

Heb me al aardig ingelezen, 2021 heeft de nieuwe middenconsole met wat chiquere pook en wat mooiere materialen, en vooral het nieuwe (touch) infotainment systeem. Verder heeft deze uitvoering t.o.v. de mijne ook nog de leerafwerking op het dashboard (toch ook wel mooi), het Performance Pack met actieve dempers en sper (nice!) en adaptive cruise control. I am tempted…. (Alhoewel ik vrees dat ik Nero Vulcano minder mooi vindt dan Alfa Nero. Ik moet ze eens langs elkaar zien).

Zijn er mensen die geupgrade hebben van een 2017 naar een 2020 of nieuwer model? Hoe zijn de ervaringen? Vindt je hem echt beter?
Op giuliaforums.com lees ik hier en daar nog wel eens reacties van mensen die de nieuwere iets minder scherp vinden sturen (ivm de aanpassingen om adas level 2 mogelijk te maken)
*

__1337__
420

• Type Alfa: Geen
    - Senior Alfist
Re: Ervaring met upgrade 2017 naar 2020+ Giulia
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2024, 09:14:44 »
Qua sturen merk ik heel eerlijk geen verschil tussen mijn 2018 Giulia en 2020 Giulia. Nieuwe ACC met daarbij ook 'meesturen' op snelwegen en nieuw infotainment vind ik wel een grote verbetering. Ik zou zeggen afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt of je een switch moet maken ja of nee. Nu gebruik ik de Giulia wel voor c.a. 35k km per jaar en niet voor de 'fun' kilometers als hobby auto.
Maserati Ghibli S (2020)
*

GT1986
1.489

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    - Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2024, 09:33:57 »
Het nieuwe type pook kan ook in de pre-facelift geplaatst worden. Dat geeft al een heel ander gevoel dan dat goedkope plastic. Leerafwerking op het dashboard is prachtig maar heeft ook zorg nodig. Zo kan het na verloop van tijd gaan bobbelen.

Tot slot: adaptieve cruise control kan ook bij jou ingebouwd worden. Is een kwestie van de juiste knop plaatsen en softwarematig inleren. Er zijn meerdere forumleden die dit al gedaan hebben.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Stiggy
612

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2024, 10:40:14 »
@GT1986 Ik weet dat je die dingen achteraf kunt laten inbouwen. Heb van sommige ook al prijsopgaven. De versnellingspook is €895,- (Sam van Dalen). Adaptieve CC valt mee: €275,- (Wim Prins). En Wireless CarPlay/Android auto heb ik al in laten bouwen (€500).
Laten polijsten en glascoating erop zodat je de imperfecties wat minder ziet zo rond de €1500 - €1600 (Jurgh detailing). Telt wel lekker door.

@__1337__ Meesturen, dat zit toch alleen als je Driver Assistant Pack (Adas) 2 hebt? Of zit dat er altijd op?

Heb mijn auto net gewassen en ga zo eens naar de dealer waar de nieuwere staat. Ga ze eens langs elkaar zetten om Nero Alfa vs Nero Vulcano te vergelijken en dan een proefritje maken.
En kijken of ze de scudetto, badjes en uitlaat eindstukken kunnen/willen swappen, die zijn bij de nieuwere allemaal zwart en bij de mijne chroom. Dat vind ik wat leuker breken, anders wordt is het zo'n zwarte doodskist  ;D

Ben benieuwd of ik qua rijden veel verschil merk. De mijne heeft een Savali tuning (ong. 300pk), de nieuwere niet. Denk dat je daar niet zo heel veel van merkt. Ik heb in het verleden wel in een 2012 Giulietta gereden. Als ik dan als vervangende auto een nieuwere mee kreeg dan was dat verschil wel enorm. De latere versies voelden echt veel solider aan.
*

BluVeloce
19

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2024, 10:57:05 »
@Stiggy Kun je direct even checken of dat stuur geen raar geluid maakt? 😁
*

Stiggy
612

- Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2024, 10:58:51 »
Citaat van: BluVeloce op  7 juni 2024, 10:57:05
Citaat van: BluVeloce op  7 juni 2024, 10:57:05
@Stiggy Kun je direct even checken of dat stuur geen raar geluid maakt? 😁
Haha, nieuwe auto nieuwe ellende?
*

Alfa 147 Ti
1.782

• Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
    - Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2024, 12:30:37 »
Van de nieuwe is de middenconsole en de pook wel een stuk mooier vooral als je de Veloce  uitvoering hebt met dat aluminium, en het informatie systeem werk wel een stuk mooier, kwa rijden merk ik geen verschil met een 2017 of  2022 en mijn vorige was zelfs een 200pk uitvoering
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.
Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Fiat 500 C Sport Red 2021
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini  1
*

__1337__
420

• Type Alfa: Geen
    - Senior Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2024, 14:42:03 »
Citaat van: Stiggy op  7 juni 2024, 10:40:14
Citaat van: Stiggy op  7 juni 2024, 10:40:14
@GT1986 Ik weet dat je die dingen achteraf kunt laten inbouwen. Heb van sommige ook al prijsopgaven. De versnellingspook is €895,- (Sam van Dalen). Adaptieve CC valt mee: €275,- (Wim Prins). En Wireless CarPlay/Android auto heb ik al in laten bouwen (€500).
Laten polijsten en glascoating erop zodat je de imperfecties wat minder ziet zo rond de €1500 - €1600 (Jurgh detailing). Telt wel lekker door.

@__1337__ Meesturen, dat zit toch alleen als je Driver Assistant Pack (Adas) 2 hebt? Of zit dat er altijd op?

Heb mijn auto net gewassen en ga zo eens naar de dealer waar de nieuwere staat. Ga ze eens langs elkaar zetten om Nero Alfa vs Nero Vulcano te vergelijken en dan een proefritje maken.
En kijken of ze de scudetto, badjes en uitlaat eindstukken kunnen/willen swappen, die zijn bij de nieuwere allemaal zwart en bij de mijne chroom. Dat vind ik wat leuker breken, anders wordt is het zo'n zwarte doodskist  ;D

Ben benieuwd of ik qua rijden veel verschil merk. De mijne heeft een Savali tuning (ong. 300pk), de nieuwere niet. Denk dat je daar niet zo heel veel van merkt. Ik heb in het verleden wel in een 2012 Giulietta gereden. Als ik dan als vervangende auto een nieuwere mee kreeg dan was dat verschil wel enorm. De latere versies voelden echt veel solider aan.
Ik heb inderdaad ADAS2. Dat zat op de types voor 2020 niet en weet ook niet of dat achteraf te installeren is.
Maserati Ghibli S (2020)
*

Stiggy
612

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2024, 23:01:30 »
Zo weer terug. 5,5 uur gereden voor een proefritje  :sign0065:

Ik vind de 2021 variant ietsjes degelijker en steviger aanvoelen. Komt deels misschien ook wel door het nieuwere stuur dat lekkerder in de hand ligt en luxer aanvoelt. Nieuwe infotainment systeem is echt wel een verbetering. Middenconsole heeft mooiere materialen, maar ziet er wat rommelig uit. In de oude versie heb je een mooi schuifklepje dat de zaak er wat cleaner uit laat zien.

De auto bleek (verrassing!) ook de ADAS2 dingetjes te hebben. En die werken wel goed. Mijn leaseauto hiervoor had ze ook en soms is het toch wel makkelijk. De hele rambam zat erop: lane assist, adaptive cruise control, traffic jam assist, verkeersbord herkenning. Vind ik toch wel een mooie upgrade, je rijdt meteen in een auto die moderner aanvoelt.

Adaptieve dempers: mwah, voelde zo niet direct heel veel verschil (stad en provinciale wegen). Wellicht op de snelweg meer?

Wat wel mega opviel was hoe loom de auto in N aanvoelde. Wat een afknapper, alsof er soms een enorme vertraging inzat als je gas geeft voordat de auto echt ging versnellen. De D stand was prima, dus ik denk dat het vooral komt omdat ik de Savali tuning gewent ben, en het effect daarvan toch groter is dan ik ingeschat had.  Ook toen ik daarna weer in de mijne stapte: die voelt echt veel gretiger aan.

(Oh, en het stuur maakte een heel zacht geluidje bij het draaien @BluVeloce  ;D)
*

MisanoQ
234

• Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
    Amico del club - Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2024, 23:07:47 »
Zoals eerdere reacties, merk ik qua rijgedrag niet zo gek veel verschil. Mijn '22 veloce is wat beter voorzien van snelheidverhogende software maar qua rijbeleving is er nauwelijks verschil merkbaar.

De remmen wel. De brembo's van de '22 remmen met meer gevoel en beter.

Of ADAS invloed heeft, weet ik niet, want staat standaard uit.

Kwaliteit interieur ook duidelijk beter. Klep middenconsole, hoe het materiaal van de middenconsole zelf afgesneden is, gebruikte plastics, allemaal beter dan mijn '18.

Infotainment staat bij mij op Android auto. Gebruik het systeem van tomtom alleen in het buitenland als de telefoondekking slecht is.

Dat is het wel, maar gegeven de keuze, zou ik de my21 met meer kilometers voor dezelfde prijs en spec zeker boven een my'17 kiezen die minder gelopen heeft

33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Mito 1.4 sport | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en Giulia Quadrifoglio '20
*

Robert69
1.924

- Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2024, 08:14:02 »
Ik snap je idee wel, maar speel toch even voor de advocaat van de duivel: Dus qua rijbeleving ga je er niks op vooruit, sterker nog: je moet de nieuwe ook weer tunen? Dan gaat het dus uiteindelijk om een paar minimale details + wat elektronische gimmicks? Is dat het extra geld dat je kwijt bent waard?

147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Stiggy
612

- Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2024, 09:11:07 »
Klopt @Robert69 . Komt nog bij dat ik op mijn zwarte instant verliefd was en Nero Vulcano maar een raar kleurtje vind. Alle zwarte details op de nieuwe (badges, scudetto, eindtips) en de velgen vind ik ook wat minder dan op de mijne.

Ik had na de proefrit dus besloten om het niet te doen. Ik zag ook nog wat imperfecties (kras dorpel, klein deukje in de andere, craquelé achterbumper) en daarmee was het besluit wel genomen.

Echter, verkoper kwam daarna wel met een goed bod. Alle schades worden hersteld, alle zwarte details die ik niet mooi vind zoals de scudetto en  uitlaattips worden geswapped van mijn huidige, alsmede de velgen/banden (nieuw op mijn huidige). Tuning aanbrengen: willen ze kijken wat ze daar in kunnen betekenen. Auto krijgt ook nog een grote onderhoudsbeurt en ze geven er weer 6mnd garantie op. Ik moet dan 15k bijbetalen, wat er op neerkomt dat ze hetzelfde teruggeven voor mijn auto als ik in februari betaald heb. Ik vond dat een redelijk sympathiek aanbod.

Hier moet ik over nadenken. Hoe blij ik met mijn huidige 2017/80.000km auto ook ben, ik heb het gevoel dat ik in een vrij oude auto rij met typische Alfa kwaliteitsdingetjes hier en daar. Met de 2021/26.000km auto heb ik het gevoel een bijna nieuwe auto te hebben die ik nog vele jaren ga houden en meer vertrouwen in heb.

Met mijn huidige ben ik 6 keer in 3mnd bij een garage geweest. Geen kritische dingen en ik kan er wel om lachen want dat is zoals ik Alfa ken (met mijn Giulietta idem), misschien dat dat ook wel meespeelt.
*

Bottas
1.487

- Super Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2024, 09:18:22 »
Als je dat oud vindt, dan rijd ik helemaal in een wrak!
Ik denk dat ik vanmiddag maar eens ga kijken naar een 911 turbo s uit 22.
*

Robert69
1.924

- Super Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2024, 09:43:05 »
Citaat van: Stiggy op  8 juni 2024, 09:11:07
Citaat van: Stiggy op  8 juni 2024, 09:11:07
Klopt @Robert69 . Komt nog bij dat ik op mijn zwarte instant verliefd was en Nero Vulcano maar een raar kleurtje vind. Alle zwarte details op de nieuwe (badges, scudetto, eindtips) en de velgen vind ik ook wat minder dan op de mijne.

Ik had na de proefrit dus besloten om het niet te doen. Ik zag ook nog wat imperfecties (kras dorpel, klein deukje in de andere, craquelé achterbumper) en daarmee was het besluit wel genomen.

Echter, verkoper kwam daarna wel met een goed bod. Alle schades worden hersteld, alle zwarte details die ik niet mooi vind zoals de scudetto en  uitlaattips worden geswapped van mijn huidige, alsmede de velgen/banden (nieuw op mijn huidige). Tuning aanbrengen: willen ze kijken wat ze daar in kunnen betekenen. Auto krijgt ook nog een grote onderhoudsbeurt en ze geven er weer 6mnd garantie op. Ik moet dan 15k bijbetalen, wat er op neerkomt dat ze hetzelfde teruggeven voor mijn auto als ik in februari betaald heb. Ik vond dat een redelijk sympathiek aanbod.

Hier moet ik over nadenken. Hoe blij ik met mijn huidige 2017/80.000km auto ook ben, ik heb het gevoel dat ik in een vrij oude auto rij met typische Alfa kwaliteitsdingetjes hier en daar. Met de 2021/26.000km auto heb ik het gevoel een bijna nieuwe auto te hebben die ik nog vele jaren ga houden en meer vertrouwen in heb.

Met mijn huidige ben ik 6 keer in 3mnd bij een garage geweest. Geen kritische dingen en ik kan er wel om lachen want dat is zoals ik Alfa ken (met mijn Giulietta idem), misschien dat dat ook wel meespeelt.

Hmmz...de verkoper is bereid om alle imperfecties te herstellen, tuning te overwegen, onderdelen te swappen, groot onderhoud PLUS een uitermate voordelige inruil te bieden waarbij jij geen verlies lijdt op jouw 2017 auto? Als verkopers cadeautjes gaan geven gaan bij mij alle alarmbellen af om eerlijk te zijn. Of jij bent een extreem goede onderhandelaar (of ik echt een heel beroerde en dat sluit ik zeker niet uit).

Ik snap je wel hoor, alleen dat van rijden in een oud barrel niet. De mijne is in 2018 gebouwd en ik vind de looks en feel echt modern. Maar kwam dan ook uit een 2014 Giulietta. Die moderne rijhulp shizzle boeit me niet, vind ik eerder irritant. De 'kleine kwaaltjes' herken ik wel. Mijn zonnescherm is stuk, ik had een storing motormanagement, nu weer dat de LDW het niet doet (wat ik stiekem dus niet erg vindt). Mar je hebt natuurlijk geen garantie dat de MY 21 daar geen last van heeft. Zeker niet als ze er blijkbaar graag vanaf willen.

147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Stiggy
612

- Super Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2024, 09:46:09 »
Zou ik niet doen @Bottas. Waarom niet voor een nieuwe Giulia Veloce kijken? Als ik dezelfde spec als waar ik het hier over heb nu in de configurator gooi dan kost dat slechts € 84.852,- (zie pdf’je). Koopje toch?
 :o :wtf:

Ik snap wat je zegt @Robert69 . Ik heb helemaal niet commercieel en geen goede onderhandelaar. Denk wel dat a) dit bedrijf normaal met een aardige marge werkt, dus ze hebben wat ruimte en b) ik weet dat deze al heel lang te koop staat. Ze vragen er €50k voor, wat gezien leeftijd en km’s redelijk kan kloppen. Maar wel een lastig prijspunt is. Veel Alfa liefhebbers leggen dat niet zo maar op tafel (anders werden er wel meer nieuwe Giulias en Stelvios verkocht) en het schuurt ook tegen de prijs van redelijk nette Quadrifoglios aan, die heb je vanaf de 60k. Ik denk dat ze zo langzamerhand wel eens van dit exemplaar af willen. En je kan het ook zo bekijken, met de swap van de onderdelen hebben zij straks een hele nette 2017 auto met wat 2021 onderdelen, kost ze niets behalve wat uurtjes montage  :)

Ik heb overigens dus altijd leaseauto’s gereden en ben gewend aan nieuwere. De laatste (Mazda 3) had ook alle ADAS toeters en bellen. Niet dat ik dat nou een absolute must vind, maar de 2021 Giulia zit wel op dat niveau en de 2017 is een stapje terug in de tijd. Voor lange ritten vind ik adaptive CC en traffic jam assist in de file ook wel weer fijn..