!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Gepost op: 16 september 2018, 13:44:18 »
Goedemiddag,

Zodra ik mijn auto heb gewassen  en de sensoren zijn nog nat dan blijven mijn parkeersensoren piepen, ongeveer hetzelfde gebeurd met de FCW als het regent. Na een tijdje geeft de auto een storing op het FCW en meld mij vrolijk dat ik de sensor schoon moet maken.

De parkeersensoren geven overigens zo bizar veel herrie en geven al aan dat ik ergens tegenaan zit ver voordat de auto daadwerkelijk iets raakt dat ze gewoon nutteloos zijn. Ik heb ze dus maar uitgezet, dan wordt ik ook niet gek van het gepiep als ik de auto net heb gewassen...

Ben ik de enige met niet waterdichte sensoren, of moet ik dit maar onder karakter scharen?

Groeten, Michel
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2018, 12:07:18 »
Heb wel eens dat de FCW een melding geeft zonder aanwijsbare reden (vaak ook op dezelfde locatie, dus vermoed een zender die stoort, reflectie of zo).
Maar verder ervaar ik niet wat je zegt. Behalve dan dat ze inderdaad herrie maken, die sensoren..
*

Zoef
612

  • Type Alfa: Giulia 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2018, 12:39:23 »
je kunt in je menu het geluid aanpassen van je sensoren. Ik heb ze op zacht of midden staan. Verder herken ik niet wat je zegt over de sensoren na het autowassen. Als het geregend heeft en het is daarna gaan vriezen, dan kunnen zowel de FCW, de voorsensoren als de camera van slag zijn. Tja, na even rijden is het wel weer weg...
Wie later remt, rijdt langer hard
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2018, 18:27:41 »
hier nergens last van ook niet na het wassen
ook niet in de sneeuw of vorst
*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2018, 18:42:29 »
Was het bij de Giulia niet zo dat je de gevoeligheid van de sensoren ook kunt instellen?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Alfa 147 Ti
1.576

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2018, 21:04:39 »
Was het bij de Giulia niet zo dat je de gevoeligheid van de sensoren ook kunt instellen?

Is mij niet bekend.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2018, 15:05:40 »
Hmmm,

Bij de komende beurt toch maar aageven dat ze naar de sensoren moeten kijken. Op zich werkt de FCW prima nu ik de gevoeligheid zo laag mogelijk heb afgezet. De parkeersensoren zijn qua gevoeligheid niet af te stellen en ook op de zachtste stand maken ze zo’n herrie dat ze mij irriteren.

Maar toch, het moet gewoon werken.......

Bedankt voor de info mensen.
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2018, 15:17:34 »
In mijn dagelijkse leven rijdt ik vrachtwagen en alle nieuwe auto's va 2015 hebben dit systeem en ik herken die dingen wel (behalve parkeer piepjes)
Op de a2 bv slaat hij soms op hol omdat er een hobbel in de weg zit en dat ziet de sensor een fractie van een seconde het bord boven de weg als potentiël gevaar en dan gooit hij de noodrem er op (gelukkig remt hij niet door) en in regen en vooral sneeuw is het drama.
Het heeft ook goede kanten, een Belg leeft nog door mijn automatische rem.
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

Cavallino
118

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2018, 20:44:02 »
Wanneer is de sensor het meest gevoelig? Op stand 1 (van 3) of stand 3 (van 3)? Een zijstap wellicht, maar ik zag dat ook de gevoeligheid van de koplampsensor af te stellen is en vroeg mij voorgaande toen af. In de praktijk moeilijk vast te stellen.
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2018, 11:44:12 »
Parkeersensoren zijn idd niet af te stellen.
De FCW wel, deze is ook logischer dan de licht sensoren met zijn 1,2,3. De FCW is gewoon late, normal, early.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2018, 14:45:13 »
Ja daar zeg je wat.. die lichtsensoren dat is echt wazig. heb ook niet het gevoel dat er iets veranderd als je die setting aanpast..

Wat aangaat FCW. Zit toch ook te denken om het helemaal uit te zetten.
Vorige week een situatie gehad waar ik eigenlijk gas wilde geven, maar Juul ff ingreep. Inschattingsfout van mij.
Was verder geen issue, maar kan mij dus wel voorstellen dat het ook weleens tegen je werkt als je nog net wilt "ontsnappen" of zo.
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2018, 09:41:03 »
Ja daar zeg je wat.. die lichtsensoren dat is echt wazig. heb ook niet het gevoel dat er iets veranderd als je die setting aanpast..

Wat aangaat FCW. Zit toch ook te denken om het helemaal uit te zetten.
Vorige week een situatie gehad waar ik eigenlijk gas wilde geven, maar Juul ff ingreep. Inschattingsfout van mij.
Was verder geen issue, maar kan mij dus wel voorstellen dat het ook weleens tegen je werkt als je nog net wilt "ontsnappen" of zo.
Bij vrachtwagens kun je wel iets uitzetten maar nooit het hele systeem. Hij blijft ten alle tijden remmen als er een botsing dreigt
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2018, 12:11:32 »
Mijn FCW staat op de minst gevoelige stand en ik heb nog nooit een remingreep meegemaakt. Wel heb ik een aantal keer een melding gekregen dat het systeem vond dat ik wat te dichtbij kwam, maar dat was toen een bewuste en bovendien acceptabele melding.

Over het FCW ben ik eigenlijk vrij positief, het is juist de parkeersensoren die hopeloos knudde zijn. Je kan bijvoorbeeld niet kiezen of je alleen visuele melding van park control kan krijgen. Dus of je hebt een piepfestijn, of een piepfestijn met meldingen op het scherm. Juist de meldingen op het scherm vind ik interessant, maar die piepjes staan zo knoerend hard (ook op volume laag) dat ik ze mega irritant vind.

Verder begint alles zo snel te piepen dat het geen toegevoegde waarde heeft. Als ik op basis van de parkeersensoren tegen mijn voorligger aan zou staan, dan zie ik in realiteit nog meer dan 30 cm ruimte. Toegevoegde waarde is dan ook 0,0 wat mij betreft.
*

SchumiF1
34

  • Type Alfa: Giulia Super 2.2 JTDM
  • *
    - Startende Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2018, 07:34:24 »
Beste Vifaatje
Weet niet of uw probleem inmiddels is opgelost ?, ik had namelijk ook last van de voorste parkeersensoren ,bij nader inzien was dit door dat de nummerplaat bevestiging te dicht bij de sensor is geplaatst,heb deze eens verwijderd voor een test en het was inderdaad de boosdoener  :021:
Deze is nu verwijderd en vervangen door kleinere klever  :great:

Grtz  :steeringwheel:
*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Re: Forward Collision Warning in de regen en pakeersensoren.
« Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2018, 15:05:54 »
Beste SchumiF1

De parkeersensoren werken op zich wel, maar ze maken A: te veel herrie, en B: beginnen veel te vroeg te mekkeren dat ik ergens tegenaan sta (binnen 30 cm ipv binnen 5cm).

Aangezien ik ze vrij hinderlijk vind en niets vind toevoegen heb ik ze maar uitgeschakeld, dan is het probleem ook opgelost.

Van de week heb ik overogens 800 km door de regen gereden, zonder dat de FCW een storing gaf, dat is dus wel opgelost lijkt het.

Michel