!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

geertvanelslander
35

  • Type Alfa: giulia veloce Q4 2.2 D
  • *
    - Startende Alfist
forward collision warning
« Gepost op: 15 februari 2020, 18:32:17 »
vandaag kwam ik plots tot het besef dat het al een hele poos geleden is dat ik nog eens  het sein van de forward collision warning heb gehoord, terwijl ik dat pakweg een tweetal maanden geleden toch wel vaak eens hoorde.
Kan dit getest worden of dit nog daadwerkelijk werkt? (zonder ergens op te rijden natuurlijk :-)
Voor alle duidelijkheid: mijn instelling van de warning staat op "ver"..... Zou dus eigenlijk al van een meter of 25 moeten aanslaan.....
Dank bij voorbaat voor eventuele oplossing/hulp.
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2020, 23:30:43 »
wellicht door je voorruit eens flink vies te maken.... FCW werkt alleen als camera bij de binnenspiegel plus de radar goed signaal geven. Indien de camera geen goed beeld heeft, krijg ik bij mijn Juul in ieder geval een waarschuwing dat ik de voorruit moet schoonmaken en de FCW niet zal werken tot die tijd, evenals de cruise control. Verder mogelijk iets dat uitgelezen kan worden met vb Multiecuscan
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

geertvanelslander
35

  • Type Alfa: giulia veloce Q4 2.2 D
  • *
    - Startende Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2020, 10:45:24 »
ik heb vanmorgen eens de camera op de voorruit afgeplakt; ik kreeg de melding dat lane departure warning systeem niet beschikbaar is, maar niks melding over de FCW...... zou het helpen het infotainment systeem nogmaals te overschrijven? (versie.....009;055)
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2020, 12:17:53 »
ik heb vanmorgen eens de camera op de voorruit afgeplakt; ik kreeg de melding dat lane departure warning systeem niet beschikbaar is, maar niks melding over de FCW...... zou het helpen het infotainment systeem nogmaals te overschrijven? (versie.....009;055)
Nee, want dat heeft niets met de veiligheidssystemen te maken......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

geertvanelslander
35

  • Type Alfa: giulia veloce Q4 2.2 D
  • *
    - Startende Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2020, 12:30:38 »
Oplossing is dan dealer wss? 😏
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2020, 12:53:28 »
Oplossing is dan dealer wss? 😏

Denk het. Kan natuurlijk ook dat er gewoon niets aan de hand is ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2020, 16:25:45 »
Gewoon voor je een grote ballon/ teddy bear neerzetten en dan rijden maar
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2020, 21:09:01 »
Gewoon voor je een grote ballon/ teddy bear neerzetten en dan rijden maar

 :D
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

geertvanelslander
35

  • Type Alfa: giulia veloce Q4 2.2 D
  • *
    - Startende Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2020, 22:00:22 »
Je brengt me op ideeën 💡😜
*

DanaBanana
779

  • *****
    - Super Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2020, 23:26:10 »
Bij mijn Stelvio wil de FCW nog wel eens over-enthousiast ingrijpen als ik (te) snel richting een helling rijd. Bijvoorbeeld een wat stijlere uitgang van een ondergrondse parkeergarage of een stijle oprit bij een dijk. Altijd weer een mooie bevestiging dat het systeem nog werkt. :-)
*

Busso
880

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: forward collision warning
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2021, 14:42:54 »
Ik dacht ik pak dit topic even op en stel mijn vraag aangezien het over hetzelfde onderwerp gaat. Mijn forward collision warning lijkt niet te werken. Hij is geactiveerd en ik krijg geen foutmelding Ik heb hem op zowel ver weg als dichtbij geprobeerd. Mij viel wel op dat de voorruit bij de camera vies is. Er zit een lichte waas op. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Kan ik de ruit zelf schoon maken als ik de kap verwijder?

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2021, 22:44:32 »
Iets staat mij bij dat de dealer veiligheid systemen kon testen aan de computer.
Heb ik toen wel eens gevraagt bij de Giulia waar ik het idee had dat de waarschuwing voor aankomend verkeer tijdens achteruit uitparkeren niet meer werkte.

Ik rij nu alweer dagen lang rond met een waarschuwing lampje. Geen waarschuwing in het cluster dat de ruit vies is ofzo.
Alleen een lampje dat het systeem uitgeschakeld is.

Al een keer eerder gehad, loste zichzelf op een kon de dealer achteraf niets van terug vinden...
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

Busso
880

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: forward collision warning
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2022, 16:42:33 »
Ik heb gisteren toch nog eens een testje gedaan. Ik ben zonder maar te vertragen achterop iemand  gereden (nee niet tegen aan haha...) maar jemig wat geeft FCW pas laat een waarschuwing. Je zit er dan al bijna boven. Hij staat op "ver weg" ingesteld.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

koepeetje
96

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2022, 20:35:33 »
Haha, jij hebt vast je voorganger de stuipen op het lijf gejaagd met het onderzoek  ;D

Ik heb inmiddels twee keer kennis gemaakt met mijn FCW. De eerste keer moest ik inderdaad wat harder dan ik had ingeschat, maar het was absoluut niet zo dat ik het seintje al had verwacht. Er was ook niet iets van een rem-assistent die ingreep. De tweede keer was op weg naar een rotonde waar de stilstaande voorganger net optrok en ik lekker door kon kachelen. Ook hier kreeg ik een reprimande voor, mijn passagier was ook verbaasd over de melding.

Mijn instelling staat nog op "Veraf", maar ik ga die wel aanpassen naar "Gemiddeld". Blijft hij nog te vroeg melden, dan zet ik hem wel naar "Nabij".

Bijzonder dat jij hele andere ervaringen hebt, zou het iets met een calibratie te maken hebben?
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

DanaBanana
779

  • *****
    - Super Alfist
Re: forward collision warning
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2022, 00:01:37 »
Volgens mij al eens eerder gemeld, maar een goede manier om te testen is een steile helling, bijvoorbeeld een dijk op. Een beetje lomp hard op de helling af rijden en de FCW grijpt in.
Voor degene die een concrete testplek zoeken: Uitrit van parkeergarage Malieveld in Den Haag werkt perfect. :-)