!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Gepost op: 28 oktober 2020, 10:34:01 »
Beste mede alfisti,

Graag zou ik jullie ervaringen en adviezen eens horen wat betreft het volgende:

Mijn Giulia diesel is van begin 2018. Km stand inmiddels 101.000 en ben echt heel blij met de auto, echter.....

Helaas heb ik te maken met zwaar afbladderende blanke lak van de voorbumper en bovendien een al behoorlijk versleten zitting van de (stoffen)berijders stoel.

Ik vind dit vrij onacceptabel voor een dergelijk jonge auto. OK, ik ben een paar keer in de wasstraat geweest waar met hoge druk de insecten eraf gespoten worden en ja ik ben niet de meest slanke persoon op aarde en snap dat een stoel meer slijt bij mij met mijn 110 kg en een spijkerbroek dan bij iemand van 70 kg en een katoenen pantalon maar dan nog vind ik dit niet kunnen.

Heb dit al bij twee dealers aangegeven en die zouden ermee aan de slag met de importeur en een ticket erover openen. Echter, nooit wat van gehoord. Ondanks 2-3 keer erachteraan bellen geen reactie van importeur. Afbladderende lak was steenslag werd er gezegd.

Nu scheelt het dat het een leaseauto is. Als ik prive 43.000 euro had betaald en ik had dit gehad dan had ik me zwaar gepiepeld gevoeld en waarschijnlijk veel meer stennis geschopt. Echter is dit ook weer niet reeel van mezelf (vind ik) dus wil er toch werk van maken.

Hebben jullie goede ervaringen met bepaalde dealers als het gaat om dit soort zaken? Heb het idee (ik weet het, het is puur perceptie) dat de betreffende dealers waar ik ben geweest er niet echt druk op hebben gezet bij de importeur en het niet heel serieus nemen. Ik zou evt ook nog kunnen overwegen de leasemaatschappij in te schakelen.

Wat vinden jullie? Of ben ik gewoon een oude zeur aan het worden en vallen dit soort zaken gewoon onder de noemer gebruikerssporen?
*

Bratra
331

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 sport
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2020, 11:31:57 »
Ja, je bent een te dikke ouwe zeur... hahahaha, even zonder gekheid er is niemand die tegen je gezegd heeft dat je te zwaar bent voor de stoel toen je de auto uitzocht of ophaalde. Dat is dus geen excuus Ga eens kijken bij Wim Prins in Nunspeet, die kunnen je een eerlijk antwoord geven. Mogelijk niet wat je wilt horen maar je weet wel waar je aan toe bent. Succes!
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting Abarth
Fiat Panda 100HP
Fiat Punto EVO
Fiat Punto Twinair Turbo

Alfa Romeo MiTo TwinAir 0.9 Esclusivo
Alfa Romeo MiTo Racer
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Super Veloce Pack

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Sport

Stan
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2020, 15:30:29 »
Moet er wel bij zeggen dat toen ik de auto uitzocht ik een kilo of 10 lichter was (#klote corona) ;)

Maar zal de volgende beurt die binnen afzienbare tijd moet plaatsvinden inderdaad eens "gunnen" aan Wim Prins, wellicht dat zij wel iets voor elkaar krijgen of in ieder geval een uitspraak kunnen doen erover waar ik meer duidelijkheid aan heb
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2020, 18:16:19 »
Ik ben bang dat je daar weinig geluk zal hebben, als de bumper steenslag schade heeft en er komt vocht achter de blanke lak dat bladert  dat steeds verder af, maar wie weet  heb ik het wel mis, is toch mooi dat je de lease auto toch in topstaat wil houden.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2020, 09:17:47 »
Ja ik ben er ook bang voor. Vreemde is wel dat er echt dikke stukken blanke lak afzijn van ongeveer 30 cm x 10 cm. Heb ik nog nooit gehad, niet met alfa's en ook niet met andere merken die ik ooit heb gehad.

Maargoed we gaan het zien.

Anders zou ik bijna moeten hopen dat ik ooit schade aan de bumper krijg, dan wordt het mooi hersteld. Wat betreft de zitting vind ik het ook zeer slecht. Nu al dikke slijtplekken na amper een ton.

En ja het is een leaseauto maar het is voor mij ook wel liefhebberij. Ik had destijds het geluk dat ik een Giulia mocht kiezen. Het leasebeleid is bij ons nu aangescherpt en de volgende zal helaas wel een grijze muis a la Octavia, Focus of Golf worden vrees ik dus geniet ik er nu nog even van. En ja, dan zou het mooi zijn als hij ook nog een beetje in nieuwstaat zou blijven. 
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2020, 12:41:07 »
ik ben bijna 25 jaar spuiter geweest en kan je zeggen dat als de blanke lak er in vellen afvalt dat totaal niks met steenslag te maken heeft, en alles met slecht spuitwerk. ik vermoed dat de bumper vóór aflevering (in de fabriek, tijdens transport of waar dan ook) enige vorm van schade heeft opgelopen waarna de bumper is overgespoten. je hebt géén idee bij hoeveel 'nieuwe' auto's dit gebeurt. mits goed gerepareerd is dit geen probleem.
vraag jezelf af:
heeft iedereen dit en is dit dus normaal? nope, dit is niet normaal.
betaal ik (of mijn werkgever) voor een auto waar de blanke lak vanaf valt? nope, daar betaal je niet voor.
mag ik verwachten dat elke vergelijkbare auto van 2018 dit heeft? nope, dit heeft geen enkele auto uit 2018.
dezelfde vragen kun je jezelf stellen over de stoelbekleding.
je kunt dus de leasemaatschappij aanspreken hierop, zeggen dat het leasebedrag deze auto op deze manier niet waard is en eventueel vragen hoe lang zij jou nog als klant willen behouden. gezien de grote afname van het aantal lease-auto's (ook in de zeer nabije toekomst) mogen ze dat dan wel eens toelichten.
laat je niet afschepen door leasemaatschappijen c.q. dealers die zich achter de importeur verschuilen; dat is voor hen het ideale excuus om achterover te blijven leunen en niks te doen. je betaalt voor een product (meer is het feitelijk niet) en het product voldoet niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. aan mij zouden ze stuk voor stuk een hele slechte hebben...
ik hoop dat het goed komt want het is een fantastische wagen. succes!
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:00:42 »
Hoi Romeer,

Thanks voor het min of meer bevestigen wat ik al dacht. Ik weet bijna zeker dat er aan de bumper gespoten is. De randen boven de koplampen zaten scherpe spuitranden aan toen ik de auto kreeg. Heb daar gelijk melding van gemaakt destijds maarja.... nooit wat van weer gehoord. Vrij kort daarna ging ik op wintersport waar ik zelf schade heb gereden (aan de achterkant trouwens) en toen is het hele verhaal met de spuitrandjes bij de voorbumper een beetje naar de achtergrond verplaatst en heb ik er ook niet meer achteraan gebeld moet ik eerlijkheidshalve bekennen.

Zijn er nog mensen die mij een dealer kunnen aanraden waarvan we weten dat die zijn tanden hierin vast zou bijten??  Wim Prins is reeds genoemd en daar zou ik inderdaad heen kunnen maar is een beetje ver van Enschede...  En helaas kan ik nu nergens even op het terrasje of in een kroeg gaan wachten ;)
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:06:49 »
wim prins geeft vast wel n bakkie koffie weg aan de koffietafel, en wat dacht je van een mooie boswandeling rond nunspeet? prachtig mooi in de herfstkleuren, thermosfles koffie mee en genieten maarrrr
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:37:21 »
Haha goed idee, neem ik de hond ook mee;)
*

Thijsch
106

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • ***
    - Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:14:00 »
Ik zou persoonlijk de leasemaatschappij het op laten nemen met de dealer. In de jaren dat ik zakelijk een lease-auto reed was men bij de leasemaatschappij enkel behulpzaam als er iets was. Is immers ook een stukje service waar je voor betaalt, en zij willen aan het einde van de looptijd de auto nog verkopen natuurlijk.

Blanke lak in vellen eraf en dan steenslag als argument, klinkt alsof ze je proberen af te wimpelen inderdaad.
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2020, 18:10:37 »
Heb dit al bij twee dealers aangegeven en die zouden ermee aan de slag met de importeur en een ticket erover openen. Echter, nooit wat van gehoord. Ondanks 2-3 keer erachteraan bellen geen reactie van importeur.

Ook al minder goede ervaringen met meerdere Alfa dealers gehad ? .... ;-)) Lijkt wel een Alfa-dingetje...... Mijn echtgenote is aan haar derde en ik aan mijn eerste Alfa bezig en we  hebben al drie dealers versleten wegens (zeer) slechte ervaringen en zijn nu bij de vierde beland (Stern Houten) ...... die doet het stukken beter dan hun collega's... er is veel kaf onder het koren. Dit soort ervaringen waren ons volstrekt nieuw.... we hebben jaren lang Honda (8 stuks), Volvo (1x) en vervolgens Mercedes (6 stuks) gereden en nog nooit dergelijke ervaringen gehad.....

In jouw geval kan het zijn dat de importeur niet akkoord gaat met een door de dealer voorgestelde garantie claim en dan moet de dealer kiezen voor het toch toekennen en de kosten dragen of met de importeur meepraten en je met een  kluitje in het riet sturen.... het ligt dus niet altijd aan de dealer... de importeur kan er ook wat van.... ik zou met de info van @Romeer gewoon terug naar de dealer gaan.....
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2020, 13:43:17 »
Tjsa, nieuwe auto's en garantie, het blijft een dingetje... En zeker niet alleen bij Alfa Romeo, al heeft het Alfa Romeo netwerk in Nederland wel een naam laag te houden.

Het probleem is dat je fabrieksgarantie hebt. Maar dat betekent in de auto-praktijk niet dat de fabrikant per definitie voor de kosten opdraait. De fabrikant stelt een importeur aan en bij de contract-onderhandelingen worden ook afspraken gemaakt over garantieclaims. Daarin kan staan dat de importeur (een deel van) de kosten uit garantieclaims voor rekening neemt Hoe dat precies geregeld is, hangt dus heel erg af van de onderhandelingspositie van de betrekkende importeur ten opzichte van de fabrikant. Je kunt je voorstellen dat een relatief kleine importeur in een onbelangrijk autoland als Nederland daar minder goed uitspringt dan een grote importeur in een belangrijke markt als Duitsland.

Vervolgens maakt de importeur ook weer dit soort afspraken met dealers. Waarbij de onderhandelingspositie van de dealer ten opzichte van de importeur weer een rol speelt. Op deze manier kan het zijn dat de importeur weer een deel van de garantiekosten doorschuift naar de dealers. Dit kan overigens ook indirect gebeuren, door dealers een relatief lage uurvergoeding te betalen voor garantiewerkzaamheden.

Uiteraard weet ik niet precies hoe dit allemaal geregeld is binnen Alfa Romeo Nederland. Maar het verklaart wel waarom garantieclaims soms tot meer geharrewar leiden dan je zou verwachten. Alle betrokkenen proberen de verantwoordelijkheid (en dus de kosten) bij een ander in de keten te leggen. Waarbij de dealer als aanspreekpunt voor de klant uiteindelijk de ondankbare taak heeft om de klant teleur te stellen (of de kosten zelf voor rekening te nemen).

Als je je probleem bij een dealer hebt voorgelegd en het wordt door de importeur afgewezen als garantieclaim, verwacht ik niet dat dat bij een andere dealer tot een ander resultaat zal leiden. Tenzij:
- De eerste dealer nooit contact heeft gehad met de importeur en je maar wat op de mouw spelt;
- De tweede dealer andere of betere input en motivatie aan de importeur levert dan de eerste dealer;
- De eerste dealer afspraken met de importeur heeft waardoor hij (een deel van) de kosten voor rekening moet nemen en daar geen zin in heeft. En de tweede dealer wat meer 'garantieruimte' heeft.
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2020, 14:58:50 »
uit ervaring kan ik zeggen dat afspraken tussen dealers en importeur vooral voor de dealers een mooie manier is om zich te verschuilen. ik heb in het verleden al eens iets dergelijks meegemaakt, het uiteindelijk grondig aangepakt en m'n advocaat er op gezet. om kort te gaan: als klant heb je in juridische zin een overeenkomst met de dealer (of in dit geval de leasemaatschappij); met de importeur heb je echt geen pepernoot te maken. als je dus iets gedaan wilt krijgen moet je bij de dealer zijn. als hij niet mee wenst te werken pak je het simpel maar duidelijk aan: een aangetekende brief met jouw klachten, een overzicht van wanneer je dit al eerder hebt gemeld en wat zij er al dan niet aan gedaan hebben, en je geeft hen een redelijke termijn om de klachten naar behoren op te lossen. doen ze dit niet dan bel je je advocaat, die stelt een brief op en dan is het in no time geregeld. de uitkomst kan zijn dat alles keurig opgelost wordt en je voortaan met meneer wordt aangesproken, of je eist ontbinding van de overeenkomst. bij mij heeft het geresulteerd in een gloednieuwe auto na 9 maanden eindeloos aanmodderen van de dealer. hij had ondanks allerlei eerdere dreigementen naar mij ineens toch geen zin in een rechtszaak... en ik werd voortaan met meneer aangesproken.
voor alle duidelijkheid: het ging om een zakelijke auto; als particulier sta je nog sterker.
*

Bratra
331

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 sport
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2020, 16:55:40 »
Precies, niks met de importeur te maken. Afkloppen, een keer een olielekkage gehad in mijn MiTo. Verholpen door Wim Prins. Het woord garantie is niet eens gevallen en ik kreeg een keurig gerepareerde MiTo terug.
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting Abarth
Fiat Panda 100HP
Fiat Punto EVO
Fiat Punto Twinair Turbo

Alfa Romeo MiTo TwinAir 0.9 Esclusivo
Alfa Romeo MiTo Racer
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Super Veloce Pack

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Sport

Stan
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Garantie gevallen en ondersteuning dealer
« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2020, 11:39:03 »
Dank allen voor jullie advies en ervaringen. Ga onderhoud inplannen en dan zal ik eerst de dealer de gelegenheid geven om iets voor elkaar te krijgen. Lukt dat niet dan schakel ik de leasemaatschappij wel in, desnoods voa de wagenparkbeheerder bij ons in het bedrijf.