!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
gebruik schakelflippers
« Gepost op: 12 januari 2021, 09:00:46 »
Beste mede-alfisti. ik heb sinds kort de schakelflippers in laten bouwen. Buiten dat het erg mooi staat, is het ook heel leuk om mee te spelen.
Zelf je schakelmoment kiezen, bij rijden op snelweg even een of twee tikken terug en je vliegt er vandoor. Mijn auto is ook gechipt door Savali.
Nu wil ik jullie eens vragen naar de ervaringen. Wat is jullie ervaring wanneer je echt een keer aan het trappen bent, dus flink doortrekken naar 5000+ toeren en dan telkens schakelen?  De sleake overgang van de automaat is er dan natuurlijk niet. Ervaren jullie dan ook telkens een duw? In hoeverre geeft dit extra slijtage op de bak?
Wellicht dat er wat mensen zijn met wat meer kennis en ervaring dan ik op dit vlak. Laat maar weten, ben benieuwd.
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2021, 10:30:09 »
Ik ben geen auto monteur, maar zit wel in de tandwielkasten.

Kwa type bak met torque converter en vloeistofkoppeling zijn er geen koppelingsplaten die op hun donder krijgen.
Verder staat of valt het met netjes warm rijden voordat je het zwaar belast.

Dat je klappen voelt zal er mee te maken hebben dat in de D stand, met tuning, de schakelmomenten heel kort zijn.
Dus is er geen tijd voor de vloeistofkoppeling om wat af te remmen voordat de volgende versnelling erin geschoten wordt.
Kwa effect/gevole lijkt het haast alsof wel even de ontsteking onderbroken wordt, maar dat heeft naar mijn idee alleen nut bij een platen koppeling.

Zal vast wel iemand zijn hier die er meer kaas van gegeten heeft.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2021, 15:55:03 »
Voor corona (toen ik nog wekelijks 500-1000km rijd) tank ik gewoon 95 octaaan.
In het weekend af en toe 98 octaan als ik even wil doortrekken.
En ik heb het idee dat ik de "duw"/ "schok" krijg alleen met 95 benzine. Heel raar.
Met 98 voelt de auto in het algemeen krachtiger maar gek genoeg geen schok tijdens schakkelen.
Over een aantal maanden geobserveerd met telkens de switch tussen 95 en 98.
Ik dacht gewoon dat ie met 95 octaan de timing iets terug moet zetten en daardoor is de brug naar de volgende versnelling wat abrupter qua koppel - weet niet of het zo is.

Nu dat ik toch zo weinig rijd, tank ik altijd 98 octaan; shell V-power.
En gek genoeg voel ik nu toch wel de duw/ schok ook met 98 ipv alleen op 95.. Dus daar gaat mijn theorie hierboven.
Misschien is nu door temperatuur...? Geen idee.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2021, 16:42:48 »
Ik tank altijd Ultimate of V- Power. Ik zie het ook niet direct als iets negatiefs, op dat moment trek ik vol door tot rond 5000 toeren en zonder gas los te laten flipper ik dan een versnelling hoger. Je krijgt dan die sportieve  duw in je rug. Dus ik vind het niet iets negatiefs, zeker niet qua beleving maar ik vraag me alleen af of het  niet ten koste gaat van de bak.
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2021, 01:55:16 »
Beste mede-alfisti. ik heb sinds kort de schakelflippers in laten bouwen. Buiten dat het erg mooi staat, is het ook heel leuk om mee te spelen.
Zelf je schakelmoment kiezen, bij rijden op snelweg even een of twee tikken terug en je vliegt er vandoor. Mijn auto is ook gechipt door Savali.
Nu wil ik jullie eens vragen naar de ervaringen. Wat is jullie ervaring wanneer je echt een keer aan het trappen bent, dus flink doortrekken naar 5000+ toeren en dan telkens schakelen?  De sleake overgang van de automaat is er dan natuurlijk niet. Ervaren jullie dan ook telkens een duw? In hoeverre geeft dit extra slijtage op de bak?
Wellicht dat er wat mensen zijn met wat meer kennis en ervaring dan ik op dit vlak. Laat maar weten, ben benieuwd.

Waar heb je dit laten inbouwen en wat koste het? Ik wil dit ook haha
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2021, 10:18:30 »
Dealer Wim Prins in Nunspeet heeft dit al ettelijke malen gedaan. Topbedrijf. Gewoon even bellen.
*

grigio vesuvio
61

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super
  • **
    - Junior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2021, 19:04:59 »
Ja heerlijk dat abrupte schakelen! Doet hij bij mij alleen in D (squadra getuned). De ZF bak kan dat koppel aan, dus neem aan dat het gewoon veilig is. Heb één keer in een 4c gestuurd en daar gaat het schakelen helemaal met donder en geweld. Weliswaar andere bak maar toch.
*

MarioDelMonaco
39

  • Type Alfa: Giulia 2.0 & Spider 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2021, 10:54:25 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
2 x 33 1.3, 155 1.7, 155 2.0, 166 v6, spider v6, Giulia 2.0
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2021, 11:00:40 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Die gaat alleen van 1 tot 3 geloof ik.. Met de flippers kan je van 1 tot 8 denk ik.. En op de snelweg etc. even 1 versnelling terug.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2021, 11:16:19 »
Ja heerlijk dat abrupte schakelen! Doet hij bij mij alleen in D (squadra getuned). De ZF bak kan dat koppel aan, dus neem aan dat het gewoon veilig is. Heb één keer in een 4c gestuurd en daar gaat het schakelen helemaal met donder en geweld. Weliswaar andere bak maar toch.

Heb je hem toen ook wel eens in de toerenbegrenzer gehad en dan opgeschakeld? Dan klap je eerst naar voren en dan weer naar achteren haha!
Overigens is het opschakelen in de hoge toeren helemaal niet zo erg. Sterker nog, de meeste kracht op de transmissie zit rond je piek koppel moment (2000 toeren) en dan onder vol gas opschakelen. Dat is niet heel best. Bovenin de toeren maakt niet zoveel uit.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2021, 12:08:54 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Helemaal waar, functioneel heb je die flippers echt niet nodig. Maar blijft leuk speelgoed als je je even helemaal Räikkönen of Giovinazzi wilt voelen.
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2021, 16:54:07 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Je hebt gelijk!! Weer wat geleerd haha! Echt vet haha toch een soort van schakel gevoel al is het alleen maar op en neer duwen van het pookje! Maar kan op de snelweg nu ook gewoon ffkes een versnelling terug wanneer ik wil!
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2021, 17:29:12 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Je hebt gelijk!! Weer wat geleerd haha! Echt vet haha toch een soort van schakel gevoel al is het alleen maar op en neer duwen van het pookje! Maar kan op de snelweg nu ook gewoon ffkes een versnelling terug wanneer ik wil!

ik gebruik gewoon de kickdown als ik iemand snel wil inhalen...
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2021, 17:33:57 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Je hebt gelijk!! Weer wat geleerd haha! Echt vet haha toch een soort van schakel gevoel al is het alleen maar op en neer duwen van het pookje! Maar kan op de snelweg nu ook gewoon ffkes een versnelling terug wanneer ik wil!

ik gebruik gewoon de kickdown als ik iemand snel wil inhalen...
haha ja dat zeker squadra massimo trekt lekker haha
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2021, 17:49:39 »
Schakelflippers is echt top, als ik met de auto rij dan gebruik ik ze altijd vooral als ik uitvoeg en bij bochten is een echte aan rader.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.