!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2021, 08:26:51 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Dat kan inderdaad, maar het heeft niet de look en feel van de flippers of het gebruiksgemak.
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2021, 08:29:56 »
Ja heerlijk dat abrupte schakelen! Doet hij bij mij alleen in D (squadra getuned). De ZF bak kan dat koppel aan, dus neem aan dat het gewoon veilig is. Heb één keer in een 4c gestuurd en daar gaat het schakelen helemaal met donder en geweld. Weliswaar andere bak maar toch.

Heb je hem toen ook wel eens in de toerenbegrenzer gehad en dan opgeschakeld? Dan klap je eerst naar voren en dan weer naar achteren haha!
Overigens is het opschakelen in de hoge toeren helemaal niet zo erg. Sterker nog, de meeste kracht op de transmissie zit rond je piek koppel moment (2000 toeren) en dan onder vol gas opschakelen. Dat is niet heel best. Bovenin de toeren maakt niet zoveel uit.
Natuurlijk kun je het nut van flippers bediscussieren, maar het geeft toch echt een stuk extra rijbeleving. En het staat gewoon dik. Het schakelen met flippers, op je eigen momenten en  zelf gekozen plekken op de weg, is iets magisch, beetje speelgoed, maar in combinatie met de tuning is het gewoon een heel gave auto!
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2021, 08:31:04 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Je hebt gelijk!! Weer wat geleerd haha! Echt vet haha toch een soort van schakel gevoel al is het alleen maar op en neer duwen van het pookje! Maar kan op de snelweg nu ook gewoon ffkes een versnelling terug wanneer ik wil!

ik gebruik gewoon de kickdown als ik iemand snel wil inhalen...
Dat kan ook, en deed  ik ook. Maar als je flippers hebt, ga je die echt gebruiken op dat soort momenten.
*

StefV
424

  • Type Alfa: Guilietta 1.4 MA 170 pk
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2021, 08:52:49 »
Voor die enkele keer dat je manueel schakelt kun je toch ook “gewoon” het pookje gebruiken?
Je hebt gelijk!! Weer wat geleerd haha! Echt vet haha toch een soort van schakel gevoel al is het alleen maar op en neer duwen van het pookje! Maar kan op de snelweg nu ook gewoon ffkes een versnelling terug wanneer ik wil!

ik gebruik gewoon de kickdown als ik iemand snel wil inhalen...
Dat kan ook, en deed  ik ook. Maar als je flippers hebt, ga je die echt gebruiken op dat soort momenten.

Ik heb flippers op mijn Giulietta maar ik gebruik ze ook echt vaak. Ook met opschakelen. Ik vind dat als de motor koud is hij soms te ver doortrekt. DUs dan schakel ik even zelf op.
En met de uitlaatklep open is het ook leuk om rustig terug te schakelen met de flippers. Geeft een leuke roffel in de demper.
Dus ja ik ben op de Giulietta dan ook echt blij met flippers en zou ze niet willen missen. Misschien anders op een Giulia maar effect kan hetzelfde zijn denk ik zo.
Alfa Newbie.
*

GT1986
1.166

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2021, 09:20:52 »
Ik gebruikte ze bij m'n Giulietta vrijwel alleen bij de eerste keer schakelen met koude bak. Als je dan zelf niet zou schakelen schakelt de bak te hoog in de toeren op. Voor de rest gebruikte ik ze zelden en zou ze daarom ook niet (achteraf) op een Giulia of Stelvio laten plaatsen. Maar het staat bij die twee modellen wel heel mooi!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2021, 09:36:10 »
Ik gebruik de schakelflippers trouwens het meest om de remmen te ontlasten. Lekker op de motor remmen scheelt aanzienlijk in de remblokken en schijven. De 4C remt echt als een malle op de motor door het gewicht. Je hoeft in stadsverkeer dan eigenlijk al niet meer te remmen.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

grigio vesuvio
61

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super
  • **
    - Junior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2021, 09:57:25 »
Het hangt er een beetje vanaf wat voor rijder je bent. Rij je veel snelweg, file of met het gezin dan zal je de flippers niet veel gebruiken. Maar gebruik je je bella (ook) als rijdersauto, dan zijn de flippers echt een heel leuke meerwaarde. Zeker in combi met tuning. Ik ga regelmatig even rijden omdat het zo leuk is.

En natuurlijk is de 4c van een andere orde, maar toch... de link durf ik wel te leggen. Had er ooit bijna een gekocht. Dom dom dom, niet gedaan. Maar nu met de Juul heb ik toch een beetje dat rijdersgevoel. Mét ruimte voor kinderwagen.
*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2021, 11:22:37 »
Het hangt er een beetje vanaf wat voor rijder je bent. Rij je veel snelweg, file of met het gezin dan zal je de flippers niet veel gebruiken. Maar gebruik je je bella (ook) als rijdersauto, dan zijn de flippers echt een heel leuke meerwaarde. Zeker in combi met tuning. Ik ga regelmatig even rijden omdat het zo leuk is.

En natuurlijk is de 4c van een andere orde, maar toch... de link durf ik wel te leggen. Had er ooit bijna een gekocht. Dom dom dom, niet gedaan. Maar nu met de Juul heb ik toch een beetje dat rijdersgevoel. Mét ruimte voor kinderwagen.

Sterker nog. De ZF bak in de Giulia / Stelvio is zo snel dat het weinig onder doet dan van de 4C. Alleen zijn de klappen van de TCT een stuk heftiger.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2021, 17:41:31 »
Alleen zijn de klappen van de TCT een stuk heftiger.

En dat wil je zo'n kimderwagen niet aandoen!  ;)
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

grigio vesuvio
61

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super
  • **
    - Junior Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2021, 20:02:22 »
Vooral het kindje niet dat achterin zit. Krijgt spontaan het shaken-baby-syndroom. Leg dat maar eens uit op het consultatiebureau. 
*

lightfeet
1

  • Type Alfa: Guilia Q4
  • *
    - Startende Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2021, 12:43:15 »
Beste mede-alfisti. ik heb sinds kort de schakelflippers in laten bouwen. Buiten dat het erg mooi staat, is het ook heel leuk om mee te spelen.
Zelf je schakelmoment kiezen, bij rijden op snelweg even een of twee tikken terug en je vliegt er vandoor. Mijn auto is ook gechipt door Savali.
Nu wil ik jullie eens vragen naar de ervaringen. Wat is jullie ervaring wanneer je echt een keer aan het trappen bent, dus flink doortrekken naar 5000+ toeren en dan telkens schakelen?  De sleake overgang van de automaat is er dan natuurlijk niet. Ervaren jullie dan ook telkens een duw? In hoeverre geeft dit extra slijtage op de bak?
Wellicht dat er wat mensen zijn met wat meer kennis en ervaring dan ik op dit vlak. Laat maar weten,
Mag ik vragen waar je de flippers in hebt laten bouwen en wat de kosten waren, ik overweeg het ook op mijn Stelvio....
*

AlfettaGt
45

  • Type Alfa: Giulia 2.0AT8
  • *
    - Startende Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2021, 17:50:25 »
Behalve bij handmatig schakelen gebruik ik de "-" flipper ook om terug te schakelen als hij in automaat staat en ik iets meer wil afremmen op de motor.

Verder gebruik ik altijd de "+" flipper om hem in de 1e versnelling te zetten.
En als je ze beide naar je toetrekt gaat hij in neutraal.

De pook gebruik ik feitelijk alleen nog maar om de auto in de achteruit te zetten en soms in Park (daar gaat hij ook in als je de motor uitschakelt).
*

HeMaN
139

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2021, 21:41:37 »
Heb je ze nieuw besteld of heb je ze ergens tweedehands gevonden? Zit alvast te kijken maar kan ze geloof ik nog nergens vinden
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Theo
247

  • Type Alfa: Guilia 2.0T 2019 squadra
  • ***
    - Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2021, 21:58:41 »
Vandaag flippers laten onteren bij Prins Nunspeet, het valt mij op dat de rechter (+) flipper verder van het stuur af zit dan de linker (-) flipper.
Hoort dit zo of is er iets niet goed gemonteerd, weet iemand dit misschien? Ga zowieso morgen ff navragen bij ze.

Groet Theo
*

Alfa 147 Ti
1.576

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: gebruik schakelflippers
« Reactie #29 Gepost op: 22 december 2021, 19:41:11 »
Ik heb de flippers af fabriek erop maar bij mij zetten ze gelijk anders was mij dit al lang opgevallen.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.