!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Gepost op: 9 juli 2019, 16:39:50 »
Hoi Allemaal,

Inmiddels heb ik 57.000 km gereden met mijn Giulia 2.2 jtd met handbak.

Een paar weken geleden viel me op dat de koppeling begint te slippen. Met name als je laag in de toeren zit in bijv de 6e versnelling met 80 a 90 km/h en dan volgas gaat, als je bijv na wegwerkzaamheden weer gang wilt maken. Dan schiet de toerenteller ineens 1000 a 2000 toeren omhoog en dan grijpt ie aan en zakt de toerenteller weer. Uiteraard krijgt de koppeling bij dit scenario ook het meest op zijn donder maar zou hij toch tegen moeten kunnen, ook na (slechts) 57000 km.   

Dit deed hij een aantal keer en daarna weer een tijd niet,

Afspraak bij de garage gemaakt maar kon pas 2 weken later terecht. In die twee weken heeft de koppeling precies 0 keer geslipt. Heb de afspraak maar weer afgezegd want ze zouden dan toch niks vinden.  Ook de twee weken daarna 0 problemen

En wat denk je: Afgelopen weekend (paar dagen voor mijn vakantie uiteraard) begon de koppeling opeens weer te slippen. Weer in de 5 of 6 bij lage toeren en dan volgas.

Als ik het ouderwetse trucje doe (in de 5e versnelling koppeling op laten komen met de handrem erop) doet hij wat hij moet doen. Aangrijpen en uiteindelijk afslaan.

Vandaag kon ik gelukkig toch terecht bij de garage. Maarja, twee monteurs mee gereden en alletwee geen slippende koppeling gehad. Ze hebben wel even gekeken of er een lekje zat of er misschien olie op de koppeling zou kunnen komen maar daar konden ze niks aan zien....

Dus per saldo niks wijzer geworden. Mijn vraag is of een van jullie dit herkent, zij het van de Giulia, zij het van een andere auto.  Volgende week ga ik met de Giuul naar Toscane dus keep the fingers crossed dat het allemaal goed gaat....
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2019, 17:38:00 »
heb geen last, maar heb natuurlijk ook een benzine, dus niet echt vergelijkbaar, diesel heeft meestal meer koppel.
Is de jouwe getuned ?

Heb het vroeger wel met een Fiat barchetta gehad, maar daar was een turbo opgezet van Novitec, dus die had anderhalf keer meer vermogen/koppel als standaard ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2019, 09:21:50 »
Ja hij is wel gechipt bij Savali, maar aangezien het een handbak is, hebben ze daar al rekening mee gehouden en slechts een paar NM's erbij geprogrammeerd. Alleen het vermogen is flink omhoog gegaan van 136 pk naar 200+ pk maar het koppel van 380 naar iets meer dan 400 geloof ik. Zelfs met die 20 of 30 nm extra zou hij toch niet na 56000 km versleten mogen zijn lijkt me.

*

bekkie
2.728

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2019, 12:28:44 »
Direct antwoorden (zonder daar lang over na te denken, bedoel ik): voel je de laatste tijd minder weerstand in je koppelingspedaal?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2019, 13:37:06 »
Een slippende koppeling komt in het begin altijd met vlagen. Soms wel, soms niet. Op een gegeven moment wordt het continu.
Rij je met je voet op het koppelingspedaal?
En vanuit lage toeren vol gas geven in de hogere versnellingen vind een auto nooit leuk. Niet alleen de koppeling, ook de bak en je drijflagers niet.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2019, 14:18:02 »
Ik voel geen verschil in weerstand van de koppeling.

Eens dat de koppeling en veel andere draaiende delen vol op hun donder krijgen bij lage toeren en hoge versnelling maar het is ook niet zo dat ik dat altijd doe. Een enkele keer bij het wegrijden vanuit een Baustelle en te lui zijn om naar de 5 of 4 terug te schakelen en toen merkte ik het ineens.

Zal nu maar een beetje koppeling ontziend rijden op en naar vakantie en dan zien we wel hoe hij zich houdt.

Oh en nee ik houd niet de voet op het koppelingspedaal :)
*

bekkie
2.728

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2019, 15:25:42 »
Bij mijn Giulietta werd de weerstand heel iets minder gaandeweg de kilometers verstreken, nauwelijks merkbaar. Maar dat was bij mij de voorbode voor een compleet versleten koppeling.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2019, 19:43:38 »
Het feit dat het zich soms voordoet, maar lang niet altijd kan een indicatie zijn dat er wat olie op de platen lekt. Dit hoeft maar een miniem druppeltje te zijn.
Daardoor slippen de platen, maar zodra de olie weg is of verbrand houdt het weer op, Tot de volgende druppel... ;-)

Ik heb dit een jaar of 10 geleden gehad met een GT JTD.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2019, 19:57:50 »
Had bij m'n Fiat barchetta ook met name last wanneer ik in een hoge versnelling veel gas gaf (hoog koppel), en bij hogere temperaturen.....
Maar het was nogal verslavend, was nog echt recht-to-recht-aan ouderwetse turbotechniek, waarbij je opeens flinke duw in de rug kreeg :)

http://www.barchetta-lexikon.de/?action=artikel&daten=t006


fbeeldingen
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2019, 12:11:18 »
Tja dat er af en toe een druppel olie op lekt zou kunnen en tevens verklaren waarom hij het soms een paar keer achter elkaar doet en dan weer een tijd niet.

De vraag is echter hoe men daarachter kan komen. Ze hebben wel de afdekplaat eraf gehad en zagen niks maar als er inwendig wat via een keerring op de koppelingsplaat komt, kun je dat van buitenaf ook niet zien lijkt me.

Wat ze wel zeiden is dat de koppeling nog mooi onderin aangrijpt dus nog niet vesleten is. Nu vroeg ik me af of dat bij een hydraulisch bediende koppeling niet altijd het geval is dat deze op hetzelfde punt aangrijpt ook al is hij bijna versleten.

*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2019, 17:32:29 »
Ik heb er niet heel veel verstand van....
Maar ik kan me voorstellen als het vermogen zo danig is toegenomen met een chip tuning,
dat een standaard koppeling gewoon sneller slijt.
Dit ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de rij stijl etc.
Olie lekkage op de koppelingsplaat zou natuurlijk wel kunnen.
Maar aangezien het dan toch open moet, kan je net zo goed meteen preventief,
een sterkere koppeling erin doen lijkt me?
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2019, 23:50:47 »
Tja dat er af en toe een druppel olie op lekt zou kunnen en tevens verklaren waarom hij het soms een paar keer achter elkaar doet en dan weer een tijd niet.

De vraag is echter hoe men daarachter kan komen. Ze hebben wel de afdekplaat eraf gehad en zagen niks maar als er inwendig wat via een keerring op de koppelingsplaat komt, kun je dat van buitenaf ook niet zien lijkt me.

Wat ze wel zeiden is dat de koppeling nog mooi onderin aangrijpt dus nog niet vesleten is. Nu vroeg ik me af of dat bij een hydraulisch bediende koppeling niet altijd het geval is dat deze op hetzelfde punt aangrijpt ook al is hij bijna versleten.
Ik ben niet zo technisch aangelegd en de details inmiddels vergeten. Maar als ik het goed onthouden heb, sijpelde de olie indertijd op de koppelingsplaat via een bout waarmee het vliegwel vast zat oid. Daar is toen iets aan vervangen of afgedicht, waarna het probleem zich nooit mee heeft voor gedaan. Met de koppeling bleek op zich niks mis.
Nu ik er over nadenk: Het probleem openbaarde zich met name tijdens lange ritten in warme omstandigheden. Bijvoorbeeld bij autobahn ritten tijdens de vakantie. Dit werd verklaard met dat de olie onder dergelijke omstandigheden erg warm en dus dun wordt. En dus wat makkelijker via de bout kon doorsijpelen.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2019, 22:25:02 »
Dat idee heb ik inderdaad ook dat het erger is of met name gebeurd nadat hij lange afstanden heeft afgelegd. De keren dat ik het meest last had was nadat ik uit parijs kwam en nadat ik vorige week op en neer naar dronten ben gereden. Dat wordt morgen dus weer smullen na een ritje comomeer.....
*

Sjonnie GTI
30

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2019, 07:20:06 »
Ik heb een Megane RS R26 gehad met hetzelfde probleem. Soms een slippende koppeling, daarna weken geen last. Uiteindelijk slipte hij wel continu maar toen was mijn vliegwiel inmiddels ook naar de haaien. Was een duur grapje met dat vliegwiel erbij en heb toen meteen maar een set van de R26.R erin laten zetten met enkel vliegwiel (zo'n vliegwiel zou ik niet aanraden overigens, geen idee of het leverbaar is voor de Giulia). Kilometerstand was destijds ergens rond de ruime 80000km, de auto was ook niet standaard met een grotere I/C en remap.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.2 handbak met slippende koppeling?
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2019, 15:12:24 »
Dag Allemaal,

Inmiddels is de km stand van de auto 65.400 en een beetje. Koppeling begint nu (bijna 10.000 km nadat het begon) echt serieus te slippen.

Nu afspraak bij dealer gemaakt voor volgende week. Volgens de werkplaatsreceptie komt het weleens voor dat een koppeling er zo vroeg aan gaat....

Moet wel nog een slordige 500 a 600 km rijden voordat hij naar de dealer gaat dus maar beetje in standje N of A rijden als een opa.

Wordt vervolgd.