!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Giulia met panoramdak of niet?
« Gepost op: 28 oktober 2020, 08:57:30 »
Beste Giulia rijders,

Na vele jaren in een 159 SW Ti gereden te hebben, heb ik deze onlangs verkocht en is de zoektocht naar een mooie Giulia begonnen. Ik zoek een benzine, bij voorkeur een Veloce uitvoering uit 2018-2019 met tabacco bruin interieur en panoramadak. Deze combinatie is moeilijk te vinden, zeker met Misano blauw als lakkleur is deze (nog) niet als tweedehands beschikbaar (althans ik heb deze nog niet gevonden). Zonder panoramadak komt Misano-tabacco kleuren combinatie  wel meer voor, dus nu vraag ik mij af: panorama dak wel of niet bij de aanschaf van de Giulia?

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van rijders die deze optie hebben. Ik heb hieronder al enkele voor- en nadelen opgesomd, maar ben benieuwd naar jullie reacties.

Voordelen:
1. Open kunnen rijden
2. Ruimtelijk, meer licht binnen
3. Optisch staat het uiteraard zeer fraai (zeker op een lichte kleur)
4. Dak minder kras en deuk gevoelig (woon in bosrijke omgeving en eikels zijn niet goed voor een autodak kan ik ervaring vertellen)
5. Beter voor de restwaarde ?

Nadelen
1. Windgeruis bij hogere snelheden
2. Kraken van dak
3. Vuil- en waterschade in het glijmechanisme
4. Beperkte hoofdruimte binnen
5. In de zomer te warm en in de winter te koud

Windgeruis heb ik eerlijk gezegd niet getest. Beetje dom, maar heb vooral met open dak proef gereden

Het kraken van het dak heb ik niet waargenomen bij de proefrit, maar dit was een nieuwe/demo auto. Ik ben behoorlijk allergisch voor kraakjes, waar al mijn vorige Alfa's behoorlijk last van hadden, dus op een extra kraakrisico zit ik niet echt te wachten. Ben vooral benieuwd naar het kraakgedrag op slecht wegdek, verkeersdrempels etc. aangezien ik in een omgeving woon met zeer slecht wegdek.

Wat betreft storingen in het dak is de Giulia waarschijnlijk nog te kort op de markt om hier iets zinnigs over te zeggen. Hier op het forum heb ik al wel enige problemen hieromtrent gelezen voor de Giulietta, wat allemaal te verhelpen valt door demontage, schoonmaken en invetten.

De hoofdruimte binnen is met een panorama-dak net te doen. Ik ben 1.87 en met de sportstoel op de laagste stand (wat ik zelf sowieso het fijnste vind) raak ik het dakhemel niet , maar met iets meer gel/wax schuurt het haar over de hemelbekleding.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Mvg,

Dave
*

GTlife
380

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2020, 09:54:10 »
Persoonlijk zou ik glazen daken altijd links laten liggen. Het dak is een groot deel van het chassis van de auto en zorgt voor een stuk stevigheid (lees: minder inzakken in de bocht etc).
Ik zou de geweldige stuureigenschappen van de giulia zelf niet verminderen voor een glazen dak, laat staan de andere nadelen die je noemt,
Maar dat is natuurlijk mijn mening, ik snap heel goed dat mensen het mooi vinden :)
*

AlfaQ4
15

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2020, 12:03:57 »
Ik heb er een (op een Stelvio weliswaar) en zou het ook niet meer kiezen.

Rijden met open dak vanaf 80 km/h zorgt voor een hele hoop herrie, als het echt warm is en je rijdt open zit je te zweten als een rund, in gesloten toestand heeft de airco veel meer moeite op het interieur op temperatuur te houden. Verder zorgt het voor extra gewicht, potentiële kans op extra problemen (tot nu toch nog niet gehad maar toch maar hout vasthouden) en extra verbruik in open toestand.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2020, 16:30:14 »
Ik zou er wel voor kiezen. Ben er erg blij mee in de Giulietta. Ik denk niet dat je het merkt in stuurgedrag of je wel of geen panoramadak hebt. Althans ik merk het niet.
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2020, 18:08:22 »
Staat nog een hele mooie bij Saab Apeldoorn te koop alleen volgens mij geen dak , als ik nu
mijn Giulia verkocht had zou ik deze zo kopen., alleen geen Harman kardon erin.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2020, 19:35:15 »
Donkerblauw met tabacco interieur is inderdaad zeer mooi. Vind alleen de wielen er niet zo mooi onderstaan. Het is mij net iets te donker zo. Maar het interieur met zwarte hemelbekleding is top.
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2020, 19:41:34 »
Bij auto 't hooft in Doetinchem staat en rode met zwart interieur. Staan daar ook nog andere mooie modellen.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2020, 20:25:24 »
Ja, die heb ik ook gezien. Mooie uitvoering, maar vind alleen de bestuurdersstoel er niet goed uit zien. Leer is al 'gekreukeld' in het zitvlak. Bij mijn 159 had ik ook zo iets en uiteindelijk is het (kunst) leer van de zijkant gescheurd (al denk ik dat de wang in de Giulia van echt leer is gemaakt).

Even weer terug naar het topic. De Montecarlo blauwe in Apeldoorn heeft inderdaad geen panorama dak. Dat heeft de rode uit Doetinchem dan weer wel, maar ga toch liever voor een metallic lakkleur. Keuze genoeg in ieder geval, maar mijn droomauto zit er nog niet bij. Gewoon geduld hebben.
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2020, 18:45:49 »
Nadelen
1. Windgeruis bij hogere snelheden
2. Kraken van dak
3. Vuil- en waterschade in het glijmechanisme
4. Beperkte hoofdruimte binnen
5. In de zomer te warm en in de winter te koud

Ik weet niet of een panorama dak in een Giulia van hetzelfde soort is als die in een Stelvio, maar met die van mij ben ik zeer tevreden en zou hem voor geen goud willen missen. T.a.v. de (mogelijke) nadelen die je opsomt: Ik heb geen last van storend windgeruis: als ik al iets merk dan komt dat door de zijspiegels. Kraken doet de auto in het geheel niet: alles lijkt goed vast te zitten, zelfs niet als ik hem in 3,8 sec naar de honderd duw  .... ;-) Het vuil worden van het glijmechanisme is een kwestie van onderhouden. Ik ben 1 m 80 en heb genoeg hoofdruimte over en in heb geen last van hoge/lage temperaturen in de zomer/winter omdat het panoramadak ook is voorzien van een elektrisch verschuifbaar zonnescherm.




*

grigio vesuvio
61

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2020, 13:17:25 »
Het nadeel dat ik zou noemen is het extra gewicht. Er is van alles uit de kast gehaald om de Giulia een laag gewicht en de perfecte gewichtsverdeling te geven en dan voeg je er een zware glazen plaat op hoogte aan toe. Maar het is een mooie optie en ook daar zou ik hem niet voor laten staan. Het aanbod aan benzine- Giulia’s is klein en het lijkt me een illusie dat je eentje vind die aan al jouw eisen voldoet en nog eens de juiste prijs/kilometerstand/staat heeft en, ik weet niet of je daar gevoelig voor bent, niet geïmporteerd is. Als je eentje ziet staan die aan 80% van je wensen voldoet en waarbij je het juiste gevoel hebt, zou ik toeslaan!
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2020, 13:46:09 »
Ja, alle opties gaat niet lukken tenzij je een nieuwe koopt uiteraard.

Ik heb vandaag een Monte Carlo blauwe Veloce bekeken met tabacco leer. Zeer mooi alleen de 19'' Performance velgen alle 4 rondom stoeprand schade, maar dat is te herstellen.
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2020, 13:47:10 »
O ja, met panorama-dak :-)
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia met panoramdak of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 9 november 2020, 17:10:04 »
Ik ben blij dat ik dat dak heb gedaan. Rij er vaak mee open.
Plus dat een lichte auto in combinatie met donkere wielen ook gewoon vet oogt.

Ervaringen:

Voordelen:
1. Open kunnen rijden
Wie wil dat nou,,,:)

2. Ruimtelijk, meer licht binnen
Denk het wel. Ik geniet er altijd van, dat ruimtelike gevoel. Hij voelt gewoon groter binnen

3. Optisch staat het uiteraard zeer fraai (zeker op een lichte kleur)
Ja echt wel, zeker in combi met de zwarte ruiten/raambezels en de QV velgen

4. Dak minder kras en deuk gevoelig (woon in bosrijke omgeving en eikels zijn niet goed voor een autodak kan ik ervaring vertellen)
geen idee

5. Beter voor de restwaarde ?
Bij de dealer vast niet. Volgens mij is het altijd goud als je komt kopen en oud ijzer als je verkoopt/inruilt. Denk dat je bij particulier verkoop wel een streepje voor hebt op een zonder

Nadelen
1. Windgeruis bij hogere snelheden
Dicht hoor ik niets. Helemaal open is tot 80 prima te doen (maar begint vanaf 50 toe te nemen). Gekanteld prima op de snelweg tot 130 of zo

2. Kraken van dak
Heb ik niet ervaren ook niet als het koud is. Gaat ook mooi soepel open en dicht.

3. Vuil- en waterschade in het glijmechanisme
Geen last van. Maar maak het dan ook altijd schoon als ik de auto was (net als de waterafvoer in de kofferbak etc)

4. Beperkte hoofdruimte binnen
Nee juist meer. Je krijgt er paar cm bij..hahaha

5. In de zomer te warm en in de winter te koud
Ik weet het verschil niet met een dichte Giuilia, maar heb eigenlijk nooit iets negatiefs opgemerkt tov vorige autos die ik heb gehad

succes met de keuze