!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

sir_c
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Gepost op: 29 december 2020, 10:48:30 »
Ik ben tot nog toe altijd in mijn nopjes geweest met mijn Giulia. Ook al is het een lease-auto, ik rij ermee alsof het mijn eigen wagen is.
Echter, mijn plezier en vertrouwen zijn wel aan het afkalven.

Vanochtend had ik voor de derde keer de hulpdiensten nodig om weg te komen: de accu was wederom plat. Als je instapt en het contact aanzet, dan komt de complete kerstbook aan lampjes en foutmeldingen voorbij , en als je probeert te starten, hoor je alleen wat klikjes. Hij is dus al 2x eerder bij de dealer geweest.

De eerste keer was in januari en toen hebben ze de accu vervangen.
De tweede keer was recent en toen hebben ze eea aan updates doorgevoerd. Het heeft niet mogen baten, want slechts drie weken later is het weer raak
Vandaag stelde de dealer voor om de auto langer in te nemen en een lekstroommeting te gaan uitvoeren.

Ik vraag me af of men wat gaat vinden, want het moet een elektronische gremlin zijn die dit probleem veroorzaakt. Normaal is er helemaal niets aan de hand, maar eens in de zoveel tijd blijft er iets aanstaan wat de accu leegtrekt. Pas de volgende dag merk je dat het feest is.
Iemand ervaringen hiermee wat het zou kunnen zijn?
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2020, 13:00:43 »
T-ja het kan van alles wezen, er zitten div regelapperaten in de auto, dus er kan best ergens een lekstroom zitten dit kan best een lastige klus zijn, maar misschien is het toch handig om hem toch maar achter te laten bij de dealer en hopen dat ze het kunnen vinden,
Ik heb ook een hekel er aan als mijn auto het niet zou doen dan ben ik er ook heel snel klaar mee. ( er is sinds je de auto hebt niet iets toe gevoegd aan elktronica)
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

sir_c
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2020, 13:21:46 »
Vandaag was het wat minder goed nieuws. De starter van de hulpdienst bood geen soelaas, want bij een van de startpogingen ging de auto helemaal op zwart en was alles dood.
Hij is nu afgevoerd naar de dealer voor onderzoek. Aan een kant is het een prettig idee, want er is nu ook echt iets stuk, maar of dat ook de oorzaak is, we gaan het zien.

Mooie afsluiter van het jaar :-/
*

MarioDelMonaco
39

  • Type Alfa: Giulia 2.0 & Spider 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2020, 13:22:24 »
... zoals een trekhaak.

De meeste circuits worden bij vergrendeling uit gezet (via een relais die uit gaat). Er zijn ampèretangen  die, zonder het stroomcircuit te onderbreken, gelijkstroom kunnen meten.

Vaak is het iets lulligs. Bijvoorbeeld een binnenlampje die blijft branden of die sluiting maakt. Werken alle binnenlampjes? En gaan ze uit?

Meter: Voltcraft VC-330 (conrad.nl)
2 x 33 1.3, 155 1.7, 155 2.0, 166 v6, spider v6, Giulia 2.0
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2020, 13:32:14 »
Iemand ervaringen hiermee wat het zou kunnen zijn?

Het Giulia/Stelvio platvorm heeft een probleem met leegtrekkende accu's (i.e niet goed opladende accu's)... je bent niet de enige.... ook de internationale fora staan er vol mee. Maar zo erg als jij het hebt ervaren, heb ik nog niet meegemaakt- of er over gelezen. In mijn geval uitte zich het probleem door het spontaan, nota bene zonder een foutmelding te krijgen, niet meer functioneren van het Start/stopsysteem en het niet meer ontdooien van mijn zijspiegels en achterruit. De AR dealer heeft mijn probleem opgelost door een betere kwaliteit accu te plaatsen (dus niet de standaard accu die in de auto zit). Vanaf dat moment heb ik geen probleem meer gehad.

Factoren die voor een dergelijke situatie zorgen zijn, los van een mogelijke lekspanning, het veelvuldig kleine stukjes rijden en/of weinig of in zijn geheel nooit op de motor afremmen. Het gebruik van een zogenaamde druppellader is natuurlijk alleen maar een vorm van pleister plakken en is in het geheel zinloos als je geen garage hebt. Veel kleine stukjes rijden doe ik toch al zelden en op de motor afremmen doe ik al jaren..... ;-)) Mijn auto gebruikt 24/7 stroom door de aanwezigheid van een alarminstallatie met een GPS-volgsysteem: die nieuwe goede kwaliteit accu heeft het probleem voor mij opgelost.
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2020, 14:03:04 »
Donald, weet jij ook wat voor type accu ze bij jouw gemonteerd is.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2020, 14:12:15 »
Standaard is een EFB accu gemonteerd in de giulia/stelvio. Meeste mensen laten bij vervanging gelijk een AGM accu monteren, zijn meeste positief over.

https://batteryworld.varta-automotive.com/en-gb/efb-or-agm-which-battery-do-i-need

voor wat betreft (lek)stroom, heb van een aantal mensen gehoord die probleem hadden met de radio aan/uit knop, waardoor de radio aan bleef .....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2020, 14:39:31 »
Donald, weet jij ook wat voor type accu ze bij jouw gemonteerd is.

Bij mij is geen AGM maar een EFB (80 Ah) accu geplaatst van het merk EXIDE. Ik had van dat merk nog nooit van gehoord (wat niets zegt overigens ...;-)) Maar het zegt wel iets als een officiële AR dealer een 'vreemd' merk accu in een vrij nieuwe auto van het eigen merk plaatst. Volgens de fabrikant levert deze EFB accu 'een ongeëvenaarde energieterugwinning en een uitzonderlijke ladingacceptatie als deze geïnstalleerd wordt in wagens met een start-stopsysteem'. Klinkt mooi natuurlijk ... ik kan er alleen maar zeer tevreden mee zijn ... ;-))

https://www.exide.com/nl/nl/node/42386




*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2020, 16:07:50 »
Standaard is een EFB accu gemonteerd in de giulia/stelvio. Meeste mensen laten bij vervanging gelijk een AGM accu monteren, zijn meeste positief over.

https://batteryworld.varta-automotive.com/en-gb/efb-or-agm-which-battery-do-i-need

voor wat betreft (lek)stroom, heb van een aantal mensen gehoord die probleem hadden met de radio aan/uit knop, waardoor de radio aan bleef ....
Toch lees ik overal dat je AGM of een EFB accu weer voor de zelfde accu moet worden vervangen en ook weer worden ingeleerd.
Waarom ik dit vraag is omdat mijn spiegel/achterruitverwarming nog steeds niet werkt ivm te lage accu spanning door  maar 100km per week met de auto te rijden, binnenkort  gaat de Alfa weg om hier naar te laten kijken alleen niet meer naar de dealer wat die kan er niets mee die zegt dat dit een bekend probleem is, en ik wil dit nu opgelost hebben, alleen jammer dat mijn auto nu uit de garantie is.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2020, 17:23:12 »
Laat ze mooi een paar dagen/weken uitzoeken zolang jij een leen voertuig hebt. Hopelijk komen ze er zo wel achter dan. Ergste geval kwestie van nieuwe lease auto lijkt me? Haha
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

sir_c
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2020, 23:20:02 »
Nou ja, nieuwe lease-auto zit ik niet echt op te wachten. Nog niet. Dit model is nog van voor het WLTP-geneuzel, dus voor die prijs ga ik geen Giulia meer krijgen... Plus, hij is net ingereden met 72k km... :-)
Het probleem moet een geniepige gremlin zijn, want de accu gaat niet continu leeg. Ik had de auto al ingepland voor een lekstroom-meting, maar als het euvel zich maar eens in de zoveel tijd voordoet, hoe snel ga je dan iets vinden?

Enfin, er is nu duidelijk iets kapot, omdat de auto bij een laatste startpoging geheel op zwart ging na een luide tik gehoord te hebben. Hopelijk hoor ik morgen van de garage wat dat was..

Interessante ontdekking vandaag was ook dat de kofferklep niet open kan als de auto geheel spanningsloos is, en ook de transmissie krijg je niet in neutraalstand. De berger had dus wat glijplaatjes nodig.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2020, 09:33:09 »
.....
Interessante ontdekking vandaag was ook dat de kofferklep niet open kan als de auto geheel spanningsloos is, en ook de transmissie krijg je niet in neutraalstand. De berger had dus wat glijplaatjes nodig.

Klopt, maar er zit wel een optie voor een schroef op de versnellingsbak, moet je alleen wel vanaf de onderkant van de auto bij. Hiermee kan je de bak in vrij zetten....

zie voor beschrijving :
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2020, 13:02:24 »
.....
Interessante ontdekking vandaag was ook dat de kofferklep niet open kan als de auto geheel spanningsloos is, en ook de transmissie krijg je niet in neutraalstand. De berger had dus wat glijplaatjes nodig.

Klopt, maar er zit wel een optie voor een schroef op de versnellingsbak, moet je alleen wel vanaf de onderkant van de auto bij. Hiermee kan je de bak in vrij zetten....

zie voor beschrijving :

Inderdaad. Blijft verbazingwekkend dat een professionele berger dit soort dingen dan niet lijkt te weten. (Of gewoon de moeite niet waard vindt.) Want is zeker niet 'Alfa-only'.
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2020, 16:55:15 »
ik hoop dat mn start-stop systeem het nooit meer doet. Squadra heeft die goed weggeprogrammeerd. Dat de buitenspiegels en achterruitverwarming het niet doen ben ik recent ook gaan ervaren. Ik wijt het toch wel aan het echt veel minder rijden met al dat thuiswerken. Er vliegt zo een week voorbij zonder dat ik in de auto heb gezeten. De accu heeft ook wel eens een nachtje aan de CTEK lader gestaan, daarna werkt alles weer.  Waarom die maffe italianen bij lage accuspanning er niet eerst voor kiezen om stoelverwarming en stuurverwarming uit te schakelen snap ik niet helemaal. Wellicht omdat er ook modellen zonder die opties.
Afijn, ik zie het nog even aan en anders bouw ik een Optima Yellowtop in die ik nog splinternieuw heb liggen.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2020, 18:22:06 »
Dat de buitenspiegels en achterruitverwarming het niet doen ben ik recent ook gaan ervaren. Ik wijt het toch wel aan het echt veel minder rijden met al dat thuiswerken.

bij mij hielden die functies er onaangekondigd mee op terwijl ik gewoon elke dag 100 km reed hoor (woon-werkverkeer) . Nu ik veel thuis zit kom ik niet aan de 45 km per dag gemiddeld en mijn nieuwe accu blijft normaal zijn werk doen: tot op heden geen problemen meer gehad.