!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2021, 00:32:12 »
Mijne heeft hier ,door medische omstandigheden, dikwijls paar weken stil gestaan. En startte altijd zonder problemen. Wel de originele batterij van 80 Ah laten vervangen door een 95 Ah batterij.
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

MarioDelMonaco
39

  • Type Alfa: Giulia 2.0 & Spider 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2021, 01:04:34 »
Start/stop systeem is wel heel slecht voor een accu. Het vereist zelfs een speciaal model (alle grote merken hebben die). Zelf heb ik goede ervaringen met Varta/Bosch (zijn identiek).
2 x 33 1.3, 155 1.7, 155 2.0, 166 v6, spider v6, Giulia 2.0
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2021, 16:01:47 »
ik heb in het verleden met een andere degelijke duitse auto continu accuproblemen gehad en de accuboer raadde een accu van odyssey aan. volgens hem was er niets beters dan dat. zo'n ding  kostte wel een paar centen maar hij garandeerde me dat ik nooit meer een accuprobleem zou hebben. de prijs schrok me toen wel even af en al vrij snel had ik geen nieuwe accu meer nodig, maar wel een nieuwe auto....
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2021, 13:07:35 »
Mijn Giulia had ook geen achterruitverwarming meer, en geen start-stop. Onder garantie heeft de dealer er nog even naar gekeken, en die kwam tot de conclusie dat de accu simpelweg wat te leeg was (wat wil je met al die korte ritjes dankzij corona).

Inmiddels werkt de achterruitverwarming wel, maar de start-stop niet (hoe erg dit is, is discutabel).

Alleen: Mijn volvo V60 heeft een nieuwe accu nodig, en na wat uitzoekwerk zie ik geen reden waarom de accu uit de alfa hier niet in zou kunnen.

Mijn idee is nu dus een AGM accu voor de giulia te kopen, en dan de "oude" accu in de volvo te zetten.

De vraag is nu: welke...
Ik twijfel tussen de Varta F21 (80Ah) en Varta G14(95Ah)
Alleen het probleem van 95Ah accu's is dat deze 35,3 cm lang zijn, tegenover 31,5 voor een 80Ah.

Past dat dan zomaar? Want als ik zo kijk dan zie ik niet een mogelijkheid hoe je een 4cm grotere accu vast kan zetten.
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2021, 13:41:27 »
Citaat van: Conquestador op  4 januari 2021, 13:07:35
Citaat van: Conquestador op  4 januari 2021, 13:07:35
Mijn Giulia had ook geen achterruitverwarming meer, en geen start-stop. Onder garantie heeft de dealer er nog even naar gekeken, en die kwam tot de conclusie dat de accu simpelweg wat te leeg was (wat wil je met al die korte ritjes dankzij corona).

Inmiddels werkt de achterruitverwarming wel, maar de start-stop niet (hoe erg dit is, is discutabel).

Alleen: Mijn volvo V60 heeft een nieuwe accu nodig, en na wat uitzoekwerk zie ik geen reden waarom de accu uit de alfa hier niet in zou kunnen.

Mijn idee is nu dus een AGM accu voor de giulia te kopen, en dan de "oude" accu in de volvo te zetten.

De vraag is nu: welke...
Ik twijfel tussen de Varta F21 (80Ah) en Varta G14(95Ah)
Alleen het probleem van 95Ah accu's is dat deze 35,3 cm lang zijn, tegenover 31,5 voor een 80Ah.

Past dat dan zomaar? Want als ik zo kijk dan zie ik niet een mogelijkheid hoe je een 4cm grotere accu vast kan zetten.

Ikzelf heb ook een 95Ah laten steken door de garage, een hoop prutswerk en toch onder garantie, en die paste net. Maar geen idee welk type batterij het is. Zal straks eens kijken
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2021, 13:44:33 »
Citaat van: Timothy84 op  4 januari 2021, 13:41:27
Citaat van: Timothy84 op  4 januari 2021, 13:41:27
Ikzelf heb ook een 95Ah laten steken door de garage, een hoop prutswerk en toch onder garantie, en die paste net. Maar geen idee welk type batterij het is. Zal straks eens kijken
Ik vraag me vooral af hoe die dan vast zit aan de rechterkant van de accu, aangezien hij dan bovenop het gat van de bout zit volgens mij
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2021, 15:03:27 »
Citaat van: Conquestador op  4 januari 2021, 13:44:33
Citaat van: Conquestador op  4 januari 2021, 13:44:33
......
Ik vraag me vooral af hoe die dan vast zit aan de rechterkant van de accu, aangezien hij dan bovenop het gat van de bout zit volgens mij

er zitten 2 gaten, 1 voor de grotere accu, afgedekt met een stikker
Overigens denk ik dat een grotere accu niet echt het verschil gaat maken, denk dat er meer te winnen valt met een AGM accu ipv EFB
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2021, 15:08:58 »
Citaat van: jwq op  4 januari 2021, 15:03:27
Citaat van: jwq op  4 januari 2021, 15:03:27
er zitten 2 gaten, 1 voor de grotere accu, afgedekt met een stikker
Overigens denk ik dat een grotere accu niet echt het verschil gaat maken, denk dat er meer te winnen valt met een AGM accu ipv EFB
Het is meer dat een 95Ah slechts 10 euro duurder is dan een 80Ah, beide AGM. Dus als je dan toch bezig bent, waarom niet meteen de grootste pakken.

Dat ik AGM ga nemen staat al vast, anders kan ik net zo goed de accu laten zitten, want in de basis is hij niet slecht, alleen niet goed genoeg voor mijn vele korte ritjes.

Overigens was het juist een post van jouw op alfaowner.com (of giuliaforums.com) waarin juist jij zei dat je voor een 95Ah AGM zou gaan als je de keuze had die mij deed twijfelen :P (kan 'm alleen niet meer terug vinden)
*

grigio vesuvio
61

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2021, 19:31:34 »
Wegvallen van achteruitverwarming e.d. kan te maken hebben met lage accuspanning, maar ook met een defect in de sensor die de accuspanning doorgeeft aan de computer. Bij mij was dat het geval. Komt veel voor, is ook een topic over als ik me niet vergis. Dus niet zomaar accu vervangen, eerst meten.
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2021, 19:39:40 »
Als je de accu gaat vervangen voor een andere dan moet deze ook worden ingeleerd als ik het goed heb.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #25 Gepost op: 4 januari 2021, 20:58:24 »
Citaat van: Alfa 147 Ti op  4 januari 2021, 19:39:40
Citaat van: Alfa 147 Ti op  4 januari 2021, 19:39:40
Als je de accu gaat vervangen voor een andere dan moet deze ook worden ingeleerd als ik het goed heb.

Wanneer de accu losgekoppeld wordt, gaat bij het opnieuw aansluiten de IBS sensor automatisch de nieuwe parameters van de accu inleren. Dit duurt aantal starts en dagen.
Daar hoef je dus niets voor te doen.

uit service doc:
When the IBS is powered up for the first time or is powered after a power disconnection, it enters a
“recalibration” phase, where the IBS must recognize the type of battery and its characteristics and state. In
this phase the tolerances on the state functions (SOC, SOF) are greater than in normal working condition.
When IBS is disconnected from the battery, the device loses its stored memory. When power is restored,
the IBS starts a relearn process. Until the relearn process is complete, accurate battery state information is
unavailable to other vehicle systems. The IBS relearn process requires one start and at least 4 hours of
quiescent time (vehicle off, electrical system asleep). Remember, the relearn process is restarted every
time power is reconnected to the IBS. This has a major effect on the stop/start feature.

Overigens is de IBS sensor zelf zelden defect. Bij vervangen lijkt de nieuwe het beter te doen omdat hij in eerste instantie opnieuw gaat kalibreren, en gedurende die tijd dus ruimere parameters aan houd....
Hetzelfde effect krijg je door de minpool van de accu 5 minuutjes los te nemen ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

grigio vesuvio
61

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2021, 08:35:16 »
Interessante info. Maar jouw laatste toevoeging betwijfel ik. Bij mij is de sensor vervangen en hij doet het nu weer prima. Opnieuw inleren bood volgens de garage geen soelaas. Het gaat nu 1,5 maand goed.
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2021, 08:50:10 »
Citaat van: grigio vesuvio op  5 januari 2021, 08:35:16
Citaat van: grigio vesuvio op  5 januari 2021, 08:35:16
Interessante info. Maar jouw laatste toevoeging betwijfel ik. Bij mij is de sensor vervangen en hij doet het nu weer prima. Opnieuw inleren bood volgens de garage geen soelaas. Het gaat nu 1,5 maand goed.
Toch denk ik dat jwq gelijk heeft. Ga maar eens heel veel lezen over dit onderwerp, dan zal je zien dat de IBS zo'n beetje het meest fout gediagnosticeerde onderdeel is :P

Natuurlijk kan net bij jou wel de IBS echt kapot zijn geweest, maar meestal is het toch gewoon de accu, danwel verkeerd uitgelezen waarden waarvoor een reset (5min eraf) vereist is
*

sir_c
31

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2021, 23:31:14 »
Even het topic bijwerken. De auto is in de garage geweest, maar er is niets bijzonders gevonden. Accu was nog goed. Tevens hebben ze een lekstroommeting gedaan, maar die was prima (< 0.05 mA dacht ik, als ik me goed herinner).

Ze hebben contact gehad met de leasemij over het feit dat dit nu al de 3e keer was; in principe nu doorrijden en mocht er nu weer wat gebeuren, dan moet er een groter onderzoek gestart worden..
Ik krijg er nu niet een heel warm gevoel van, maar ik zal maar duimen dat 3x scheepsrecht is.
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #29 Gepost op: 9 januari 2021, 03:13:01 »
Ha grappig, wij hebben veel in common.
Ook leaseauto hier, ook ongeveer 70-80dkm, ook naam die begint met "Sir" :D, en ook probleem met de accu.
Bij mij is het zo dat het echt door de weinig km laatste tijd door corona.
Nooit problemen gehad en jah 9 maanden lang rijdt ie eigl best veel kleine stukjes.
Ik probeer wel altijd paar rondjes te rijden ipv alleen dat rit naar supermarkt van 3km.
Maar na 9 maanden was de accu toch leeg.

Hulpdiensten de accu vervangen en sindsdien geen probleem meer.
Ik heb een oplader en een dashcam aangesloten op de usb onder de armleuning.
Denk dat het mss de oorzaak is van een beetje lek. Plus auto die weinig km rijdt laatste tijd.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo