!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Mbaldas
3

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #45 Gepost op: 10 maart 2021, 06:49:39 »
Ik kan heel kort zijn... Ligt niet aan de auto of accu maar aan de Intelligent Battery Sensor ofwel IBS.
Zit vast aan de minpool vd accu.

Ben zelf 6x naar de dealer geweest met allerhande storingen. maar kregen het niet opgelost. Nadat ik deze sensor zelf heb vervangen (na tip op Italiaanse forum) eindelijk een volle accu en werkende achterruit verwarming enz

Succes
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #46 Gepost op: 10 maart 2021, 07:14:19 »
Ik kan heel kort zijn.... Ligt wel aan de accu.

Ik heb een 92Ah AGM accu geplaatst, en nooit weer problemen gehad. Zelfs na een week stilstaan in de vorst doen alle systemen het perfect
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #47 Gepost op: 10 maart 2021, 07:43:06 »
Ik heb sinds vijf weken ook een AGM accu laten monteren maar bij mij is het probleem niet weg, alleen ben ik weer een  paar cent lichter, maar dat is mijn eigen schuld, ik  ga binnenkort de Giulia inruilen voor een Spartamet.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #48 Gepost op: 10 maart 2021, 07:59:20 »
Als je een AGM accu hebt, en het probleem is er nog, dan zou ik inderdaad de IBS maar eens vervangen ;) want vaak is het toch 1 van de 2
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #49 Gepost op: 10 maart 2021, 10:12:49 »
Ik kan heel kort zijn... Ligt niet aan de auto of accu maar aan de Intelligent Battery Sensor ofwel IBS.
Zit vast aan de minpool vd accu.

Ben zelf 6x naar de dealer geweest met allerhande storingen. maar kregen het niet opgelost. Nadat ik deze sensor zelf heb vervangen (na tip op Italiaanse forum) eindelijk een volle accu en werkende achterruit verwarming enz

Succes

Ik vrees dat dat vermoedelijk slechts een zeer tijdelijke oplossing is..... Wanneer je de IBS sensor los neemt, gaat hij bij opnieuw aansluiten in de kalibratie mode, waarbij hij gedurende ca 2 a 3 dagen zichzelf opnieuw inregelt. In deze periode zijn de grenswaardes op (veel) hogere waarden ingesteld, waardoor hij hogere laadwaarden etc aanhoud.
Daarvoor hoef je de sensor niet te vernieuwen, even 10 minuten losnemen is voldoende. De kans dat hij echt stuk is/was is minimaal.

Uit service doc :
When the IBS is powered up for the first time or is powered after a power disconnection, it enters a
“recalibration” phase, where the IBS must recognize the type of battery and its characteristics and state. In
this phase the tolerances on the state functions (SOC, SOF) are greater than in normal working condition.
When IBS is disconnected from the battery, the device loses its stored memory. When power is restored,
the IBS starts a relearn process. Until the relearn process is complete, accurate battery state information is
unavailable to other vehicle systems. The IBS relearn process requires one start and at least 4 hours of
quiescent time (vehicle off, electrical system asleep). Remember, the relearn process is restarted every
time power is reconnected to the IBS. This has a major effect on the stop/start feature.

en

IBS Calibration
The IBS enters the calibration mode when it is connected to the battery for the first time or is reconnected after a
service operation.
During calibration, the SOC, SOH and SOF) are calculated less accurately and with broader tolerances for a given period of time during which the IBS must recognize the battery type it is connected to, its voltage and its efficiency status.
Whenever the IBS is removed or disconnected from the battery, the calibration process begins to relearn the current battery conditions and parameters.
NOTE: This process can take up to 24~48 hours to complete . During this time, the ESS system is disabled .
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #50 Gepost op: 10 maart 2021, 10:14:08 »
Ik heb sinds vijf weken ook een AGM accu laten monteren maar bij mij is het probleem niet weg, alleen ben ik weer een  paar cent lichter, maar dat is mijn eigen schuld, ik  ga binnenkort de Giulia inruilen voor een Spartamet.

Dat is paar flinke stappen vooruit. Mijn Stelvio gaat eind deze maand naar de dealer voor een nieuwe accu. Alle systemen doen het nu wel (behalve Start/Stop), maar het is nog niet optimaal. 1 keer heeft start stop het gedaan, toen ik vol gas door de sneeuw aan het banjeren was. Blijkbaar laadde de accu daarmee zo op, dat die zelfs in het winterweer weer boven een bepaalde spanning kwam.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #51 Gepost op: 10 maart 2021, 10:15:32 »
Ik heb sinds vijf weken ook een AGM accu laten monteren maar bij mij is het probleem niet weg, alleen ben ik weer een  paar cent lichter, maar dat is mijn eigen schuld, ik  ga binnenkort de Giulia inruilen voor een Spartamet.

Was de accu na monteren wel volledig opgeladen ? Wanneer je met een deels ontladen accu begint, is dat ook niet gunstig......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #52 Gepost op: 10 maart 2021, 17:12:32 »
Mij werd verteld dat de nieuwe accu helemaal vol was, dus ik hoop dat het dan ook zo is.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

WimV
56

  • Type Alfa: Giulia Veloce 210 MY20
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #53 Gepost op: 11 maart 2021, 17:34:51 »
De mijne (6 maand jong, 7000km) heeft 2 weken geleden de geest gegeven.
Geen reactie meer op sleutel, helemaal niks meer.
Wegenhulp geweest met booster, geen reactie.
Takeldienst ook geprobeerd, idem.
Dus weggetakeld naar de garage, niks gevonden van verbruikers of zo, dus nieuwe batterij.
Maar dus geen oorzaak gevonden.

En als ik de verhalen hier zo lees.... hoopgevend moet ik zeggen....
*

Stefaan
5

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #54 Gepost op: 13 maart 2021, 11:25:12 »
Controleer eens of de ventilator van de radiator blijft functioneren nadat je de wagen verlaten hebt.
Dit werd opgelost door het overschrijven van de software door de dealer.
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #55 Gepost op: 14 maart 2021, 13:06:38 »
Ook hier vandaag weer een Stelvio die niet start. Maand geleden een Bosch 95ah agm accu geplaatst.
Er gebeurde vanochtend iets vreemds: ik deed de elektrische achterklep open, gaat ook de radio aan. Klep dicht gedaan. Radio bleef aan. Bestuurdersportier geopend, radio bleef spelen. Auto weer afgesloten en radio ging uit.
En nu een paar uur later wilde ik weg en te weinig stroom, dus niet starten.
Ik merkte dat de volumeknop op de middentunnel eigenlijk niet helemaal omhoog gekomen was. Dit is waarschijnlijk (hopelijk) de oorzaak.
Nu eerst maar eens een booster regelen of de wegenwacht bellen.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #56 Gepost op: 14 maart 2021, 14:07:45 »
Ook hier vandaag weer een Stelvio die niet start. Maand geleden een Bosch 95ah agm accu geplaatst.
Er gebeurde vanochtend iets vreemds: ik deed de elektrische achterklep open, gaat ook de radio aan. Klep dicht gedaan. Radio bleef aan. Bestuurdersportier geopend, radio bleef spelen. Auto weer afgesloten en radio ging uit.
En nu een paar uur later wilde ik weg en te weinig stroom, dus niet starten.
Ik merkte dat de volumeknop op de middentunnel eigenlijk niet helemaal omhoog gekomen was. Dit is waarschijnlijk (hopelijk) de oorzaak.
Nu eerst maar eens een booster regelen of de wegenwacht bellen.

Heb inderdaad wel vaker op fora gelezen over hangende volume of aan/uit knop infotainment....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Stefaan
5

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #57 Gepost op: 14 maart 2021, 17:58:13 »
De on/off/volume knop checken. Ik heb voorgehad dat ik deze bij het uitstappen onbewust heb ingedrukt en bleef vastzitten. Waar de radio zichzelf normaal uitschakelt na 15 minuten, zal dit niet gebeuren en de batterij wordt leeg getrokken....
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #58 Gepost op: 16 maart 2021, 12:22:22 »
Gisteren dmv een booster de Stelvio gestart. Moest daarna wel bij mijn vaste garage Adjan in Eemnes aan de testkast vanwege foutmeldingen. Dat was binnen een kwartier gepiept en service van de zaak. Topbedrijf, dat mag best weleens gezegd (nee ik heb geen aandelen :)) Gisteren 2 lange stukken van ruim 100km elk gereden dus de accu moet goed vol zijn lijkt me. Radioknop in de gaten gehouden. Nu maar afwachten of het euvel wegblijft anders moet de wagen naar een dealer.
*

hwk
15

  • Type Alfa: 159 1.9 JTdM Squadra Mass
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia voor derde keer panne door platte accu
« Reactie #59 Gepost op: 25 april 2021, 13:11:08 »
Zoals ik in m'n voorstellen heb verteld, heb ik ook al bijna 13 jaar last van een heel-af-en-toe platte accu met m'n 159 1.9 JTdM.
Ik schrok dus, dat dit probleem ook voorkomt bij m'n gewenste volgende Alfa-model!
Ik denk zelf bij  mijn auto dat er soms een relais blijft hangen of zo.
Met name die van de stoelverwarming (die gebruiken we dus niet meer) Maar laatst had ik het ook toen ik de auto zo'n uur of 3 op de hazard-knippers had staan en meestal leek er helemaal geen aanleiding.
Natuurlijk ben ik vanaf het begin op zoek geweest naar de oorzaak en de oplossing van het probleem. De auto heeft weken bij de garage gestaan om te zoeken naar lekstromen. Uiteraard niets gevonden. De accu is vervangen voor een zwaardere (van Bosch). Bij autoelektricijn Jongeneel (fijne zaak) hier in de Spaanse Polder bleek dat de dynamo lang niet de Ampères produceerde die op het typeplaatje stonden vermeld. Die is dus vervangen voor een nieuwe (en zwaardere dan de standaard gemonteerde) Het snel weer opladen vd accu was dus nu goed geregeld, maar de oorzaak van het leeglopen heb ik nog steeds niet gevonden (af en toe hangende relais?)
Bij Jongeneel vertelden ze me dat Alfa ècht niet het enige merk is met vergelijkbare problemen. Hoe meer elektronica en elektrische accessoires in een auto, hoe groter de kans op dit soort ellende. Ook hebben ze me aangeraden een Li-Ion starthulp te kopen ipv die zware loodaccustarthulp die ik eerder gekocht had. De nieuwe heeft me al meerdere malen goed geholpen.
Ik las in deze string dat de nokkenassensor vervangen ook zou kunnen helpen bij bokkig starten (het andere issuetje van m'n Bella). Weet 1 van jullie of dat bij een 159 1.9 JTdM ook misschien dat zou kunnen oplossen?
Geloof niet alles wat je denkt!

Alfa Romeo 159 1.9 JTdM Squadra Massimo