Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: Lynx88 op 10 januari 2024, 07:49:48
-
Beste leden,
Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 5 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)
Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?
Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.
-
Q2 is toch echt alleen RWD voor zover ik weet. Dus de voorwielen doen niks, ook niet in de sneeuw. Adaptieve dempers zijn optioneel
Misschien bedoelt de garagist dat de Giulia 4 deuren heeft? ;) Anders kan ik die 4x4 niet verklaren.
-
Beste leden,
Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)
Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?
Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.
Heb je het chassisnummer wellicht? dan kijk ik wel even wat voor een uitvoering dit is.
-
Beste leden,
Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)
Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?
Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.
Heel simpel: kenteken invoeren op rdw.nl. Als je daar ziet dat het een 200-pk uitvoering is dan heeft deze Giulia per definitie geen AWD.
De optie waar jij op doelt (adaptieve dempers) is onderdeel van het performance pack. Dan heb je ook meteen een mechanisch diff achter. Veelgezochte en zeldzame optie op een Giulia!
Wellicht heb je een linkje naar de advertentie? Dan kunnen we even meekijken.
-
op zich bestaat hij wel ;)
Heb zelf ook een veloce met AWD uit 2017, electronische dempers en ook nog LSD
Dempers worden ingesteld via de DNA knop, in de D stand zijn de dempers stugger, maar kan je ze via de demperknop (alleen in de D stand) zachter zetten....
-
ik heb deze optie ook op mijn Stelvio, misschien een gekke vraag maar wat is de meerwaarde (wat doet het) kan er eigenlijk niet heel veel over vinden.
-
ik heb deze optie ook op mijn Stelvio, misschien een gekke vraag maar wat is de meerwaarde (wat doet het) kan er eigenlijk niet heel veel over vinden.
welke optie bedoel je ? AWD, dempers, LSD, ... ?
-
Beste leden,
Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)
Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?
Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.
Heel simpel: kenteken invoeren op rdw.nl. Als je daar ziet dat het een 200-pk uitvoering is dan heeft deze Giulia per definitie geen AWD.
De optie waar jij op doelt (adaptieve dempers) is onderdeel van het performance pack. Dan heb je ook meteen een mechanisch diff achter. Veelgezochte en zeldzame optie op een Giulia!
Wellicht heb je een linkje naar de advertentie? Dan kunnen we even meekijken.
Diegene met adaptieve dempers hebben dus allemaal een sperdiff bedoel je?
We zijn deze auto onverwachts tegengekomen, het is een Guilia die op de oprit van een garage staat, zonder garantie, wordt dus particulier verkocht, Bij interesse belt de garage naar de eigenaar. We hebben 30500 geboden, maar indien het toch enkel RWD blijkt te zijn en dit bod wordt aanvaard ga ik toch nog 2 keer moeten nadenken, de uitvoering is leuk, maar op RWD en AWD zit toch ook een groot verschil in prijs, een 4 a 5 jaar oude RWD vind ik ook soms voor 22 a 25 000, de enige reden waarom we zoveel zouden geven is omdat ik vierwiel belangrijk vind voor de veiligheid van mijn vriendin aangezien zij er het meeste zal met rijden, en de AWD is meestal rond de 30 K
Beste leden,
Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)
Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?
Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.
Heb je het chassisnummer wellicht? dan kijk ik wel even wat voor een uitvoering dit is.
Ik stuur straks het nummer door, dankjewel alvast
-
Diegene met adaptieve dempers hebben dus allemaal een sperdiff bedoel je?
volgens mij was het een aparte optie .....
-
Diegene met adaptieve dempers hebben dus allemaal een sperdiff bedoel je?
volgens mij was het een aparte optie .....
corectie: was toch deel van het "performance pack" , zie
-
op zich bestaat hij wel ;)
Heb zelf ook een veloce met AWD uit 2017, electronische dempers en ook nog LSD
Dempers worden ingesteld via de DNA knop, in de D stand zijn de dempers stugger, maar kan je ze via de demperknop (alleen in de D stand) zachter zetten....
Op jouw Veloce AWD staat dus ook Q2 achteraan?
Ja zo een Veloce uitvoering is toch nog iets anders dan een gewone Guilia :) Maar zal al blij zijn als we eentje vinden die 80 percent onze goesting is.
-
ik heb deze optie ook op mijn Stelvio, misschien een gekke vraag maar wat is de meerwaarde (wat doet het) kan er eigenlijk niet heel veel over vinden.
welke optie bedoel je ? AWD, dempers, LSD, ... ?
sperdiff (DNA knop heeft de optie om de vering aan te passen in de D stand) ik weet dat de auto dan minder stug is afgesteld, maar wat doet het nog meer, of is dat het enige?
-
In de basis is je vraag dus: "Zijn er Giulia's die het Q4 systeem hebben, maar waarbij Alfa een Q2 batch achterop geplakt heeft?"
Het lijkt mij verre van logisch, maar aangezien de logica van Alfa vaak afwijkt van de mijne, durf ik het niet uit te sluiten.
Daarnaast kan iedereen natuurlijk achteraf elke batch opplakken die hij wil. Maar ook daarbij ontgaat mij de logica waarom je een Q2 batch op een Q4 zou willen plakken...
-
sperdiff (DNA knop heeft de optie om de vering aan te passen in de D stand) ik weet dat de auto dan minder stug is afgesteld, maar wat doet het nog meer, of is dat het enige?
electronische dempers (systeem van ZF) passen niet alleen demping aan, maar hele veergedrag, o.a. met behulp van 5-tal versnellings-opnemers
Beschrijving:
-
In de basis is je vraag dus: "Zijn er Giulia's die het Q4 systeem hebben, maar waarbij Alfa een Q2 batch achterop geplakt heeft?"
Het lijkt mij verre van logisch, maar aangezien de logica van Alfa vaak afwijkt van de mijne, durf ik het niet uit te sluiten.
Daarnaast kan iedereen natuurlijk achteraf elke batch opplakken die hij wil. Maar ook daarbij ontgaat mij de logica waarom je een Q2 batch op een Q4 zou willen plakken...
Is er dan nog een verschil tussen de Guilia's waarop de Q2 badge kleeft en diegene zonder badge?
Of is die Q2 bedoeld om te herkennen dat de auto een sperdiff zou kunnen hebben?
Thx alvast voor de antwoorden, ik ga er vanuit dat die persoon verkeerd is en het een RWD zal zijn.
-
Is er dan nog een verschil tussen de Guilia's waarop de Q2 badge kleeft en diegene zonder badge?
Of is die Q2 bedoeld om te herkennen dat de auto een sperdiff zou kunnen hebben?
Ja, zo zou ik het verwachten. Zo herinner ik het me ook van 15 jaar geleden bij de Alfa GT. Daar had je een 'gewone' (voorwielaandrijving) en een Q2 (voorwielaandrijving + sperdiff.)
-
In de basis is je vraag dus: "Zijn er Giulia's die het Q4 systeem hebben, maar waarbij Alfa een Q2 batch achterop geplakt heeft?"
Vind ik best bijzondere logica ;D
Is de initiƫle vraag niet eigenlijk: kletst de garagist uit zijn nek met zijn bewering dat een Giulia met een Q2-badge ook een 4X4 kan zijn.
Antwoord lijkt me gewoon: ja.
-
mijn veloce heeft in elk geval "gewoon" een Q4 badge ;)
(https://i.ibb.co/bz1sT3v/JPG0285b.jpg) (https://ibb.co/BqLybP6)
-
Ik zou verwachten dat Q2 voor de RWD versie is en Q4 voor de AWD (Veloce). Maar er zijn dus ook Veloces met Q2 badge?
Ik zou mijn RWD wel graag voorzien van een LSD diff. om de squadra pk's beter op het asfalt te krijgen.
-
Ik zou verwachten dat Q2 voor de RWD versie is en Q4 voor de AWD (Veloce). Maar er zijn dus ook Veloces met Q2 badge?
Ja, tussen 2020 en 2022 is de 280 pk Veloce er ook met alleen achterwielaandrijving geweest. De logica van die uitvoering ontgaat me, want als je de 200 pk-versie softwarematig zou tunen heb je eenzelfde uitvoering.
-
Let op: een AWD heeft niet continu vierwielaandrijving, alleen als de situatie daarom vraagt worden de voorwielen ook aangedreven.
-
Gewoon een proefrit maken als het straks een paar dagen flink gedooid heeft.
Even achteruit met de achterwielen in een flink zompige berm. En als je er dan weer uit komt is het een Q4. Zo niet, dan heeft de verkoper gejokt en moet hij maar een oplossing bedenken.
-
Zelf even onder de auto kijken..... Is dat een optie? O:-)
-
Het is toch niet zo moeilijk om te weten of het een 280 of een 200 PK versie is, als het een Nederlandse auto is even het kenteken op de rdw site invoeren en je weet het en een Q2 aanduiding zou je nooit op een Veloce met AWD tegengekomen, maar wat hier is eerder geschreven werd Q2 is bij de 200PK versie niet veel bij besteld,, succes met de aankoop.
Met vriendelijke groet van een Alfa Giulia Veloce Q2 dus alleen met achter wiel aandrijving die is ook een paar jaar in Nederland geleverd alleen bijna niet verkocht.
-
Een subtiel verschil van een gewone 200 pk RWD tov een 280pk RWD kan zijn dat de diameter van de remschijven voor groter is
-
Je kan gerust zijn hoor!
Ik heb mijn Giulia Super (achter-tractie dus) van 2018 in 2019 door BR Performance laten her-programmeren van 200 pk en 308 nm koppel naar het maximum van 310 pk en 510 nm koppel.
Mijn remschijven en remblokken zijn ondertussen nog niet moeten vervangen worden en ik heb nooit problemen gehad met onvoldoende remkracht, er is dus weinig verschil tussen een Veloce 280pk en een super 200 pk qua remmen.
De Q4 uitvoering is er gekomen omdat de meeste mensen dat geweld niet fatsoenlijk op de baan konden houden.
Ik heb in de jaren '80 en 90' met een Guilietta en 75 gereden, allebei de zelfde 2.0 motor, zonder tractie-controle, en met achterwielaandrijving,.
Beide auto 's heb ik met veel plezier opgereden tot meer dan 350.000 km op de teller, je kan dus zeggen dat ik wel wat achterwielaandrijving gewoon ben.
Daarom was het voor mij een hele aanpassing toen ik in de jaren 2000 een 155 kocht met voorwielaandrijving.
Ik heb een tijdje geleden met een Q4 uitvoering gereden, en moest vaststellen dat achterwielaandrijving toch net dat prettiger gevoel geeft, je moet het enkel gewoon zijn en voldoende kunnen controleren, zowel bij het optrekken als bij het remmen.
-
Zelf even onder de auto kijken..... Is dat een optie? O:-)
Dacht dat niemand het ging zeggen na 2 pagina's adviezen. Lijkt me toch niet zo heel moeilijk om even te kijken of je aandrijfassen ziet bij de voorwielen...................... :o
-
Deze link geeft uitleg over Q4 en Q2 en combinatie ervan.
Kies onderaan deze webpagina voor downloaden met images en je krijgt werkelijk een erg fraaie omschrijving van alle technische hoogstandjes en dus ook met betrekking tot Q4 en Q2
https://www.media.stellantis.com/nl-nl/alfa-romeo/press/de-geheimen-van-alfa-romeo-rij-dynamiek
-
Mooi om te lezen, ik rij altijd in de D stand maar merk weinig verschil of demping in soft stand heb staan of niet en ik mag graag behoorlijk hard gaan door de bochten.