!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

-Battle- en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Stiggy
654

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
Ik heb een Giulia Veloce 2.0T  Q4 met voor nog de Pirelli Runflats (die zaten erop toen ik hem 2jr geleden kocht), achter op jullie advies Michelin Pilot Sport 4s. Het idee was natuurlijk om die Pirelli's ook te vervangen door de PS4s zodra ze wat meer versleten waren.

Ondertussen 2jr en 27.000km gereden en die Pirelli's leken het maar vol te houden. 5 weken terug APK+onderhoud laten doen bij een officiële Alfa dealer en die meldt: voorbanden nog steeds in orde: 3.4 en 3,1mm, achter aan vervanging toe: 2,2 en 2,4mn. Oef, die PS4s is een heerlijk band, maar ze gaan er wel heel erg snel aan. Ik was me dus aan het oriënteren op wat ik nu wil en was aan het rondkijken voor de Michelin PS5: die gaan een stuk langer mee en is voor mij wel sportief genoeg denk ik.

Gisteren was linksvoor plots lek. Runflat, dus voorzichtig naar huis kon nog prima. ANWB man komt, haalt wiel eraf en de band is aan de binnenkant tot op het draad versleten en opengescheurd! Verkeerde uitlijning volgens hem. Nou heeft een Giulia volgens mij al vrij veel negatief camber. Zou het met een verkeerde uitlijning zo veel verschil kunnen maken? 3.4mm in het midden en kaal aan de binnenkant is wel erg veel verschil niet? Rechtsvoor is de binnenkant ook versleten. Ik heb nu al rondom nieuwe PS5 besteld bij Euromaster, die komen er maandag op.

Ben behoorlijk pissed op de Alfa dealer in Eindhoven overigens. Je betaalt daar een topprijs en dan verwacht je ook kwalitatief werk, maar kennelijk hebben ze de banden niet eens bekeken en alleen snel in het midden een profielmeter gedrukt.  🤬 Wat als dit op een snel genomen bocht op een Italiaanse bergpas gebeurd was?

Stuk:
*

Alfa 147 Ti
1.881

• Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
    - Super Alfist
Re: Kan dit door uitlijning komen? Erg ongelijke slijtage voorbanden.
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 13:31:57 »
Bij mij overkomen op de vorige Giulia met de banden achter in Frankrijk op een Zondag 60 km van de camping, ik heb nog veertig kilometer door gereden en heb toen toch maar de pech hulp gebeld er zat toen op het midden gedeelte ook ongeveer nog 3.4 mm op, heeft toen bij mij nog wel drie dagen geduurd voordat ze juiste banden hadden, toen ik de auto kwam ophalen hadden ze ook nog mooi een velg op de rand beschadigd, ben nu in
Spanje met de sleurhut en auto heeft drie weken geleden nog de 60.000 gehad banden achter 3.4 en 3.6mm heb er nu toch maar twee nieuwe banden op laten zetten ook ivm gewicht wat er achter hangt, maar het blijft natuurlijk heel vervelend als je de auto wegbrengt voor onderhoud en je krijgt niet te horen dat de banden aan de binnenzijde niet goed meer zijn.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.
Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Fiat 500 C Sport Red 2021
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini  1
*

Nelson
144

- Alfist
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:27:50 »
@Stiggy weet je wanneer de auto voor het laatst is uitgelijnd?
*

Stiggy
654

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 17:22:49 »
@Nelson : Nee, weet ik niet. Heb hem 2jr en in die periode in ieder geval niet.
*

Nelson
144

- Alfist
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 17:33:07 »
Als je dan nieuwe banden gaat monteren, zou ik het uitlijnen meteen mee pakken.
Ik weet niet of dat voor elke AR is, maar ik doe standaard bij mijn auto 1x per jaar uitlijnen icm apk, oliewissel.
Zeker met auto's met relatief veel negatief camber, moet je daar korter op zitten.
Onlangs mijn auto voorzien van de Michelin Pilot Sport Cup 2 banden en toen ook meteen laten uitlijnen. Terwijl dat al eerder met de apk 3 mnd eerder ook al gedaan was.
Maar met elke verandering aan het onderstel, uitlijnen meteen meenemen is mijn advies. Ons merk is denk ik daar gevoelig voor

Buiten dit verhaal om,..
De staat van de banden ten alle tijde zelf controleren, en niet laten afhangen  wanneer de de auto in de garage staat voor het eea.
Ik weet het, binnenkant is lastig, maar met wat creativiteit kan men dat ook zelf doen. ( opkrikken, en checken. Wiel voor wiel.)
*

Stiggy
654

- Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 17:43:02 »
Ja, dat was ook mijn plan @Nelson! Wou het al meteen bij Euromaster meepakken maar die kunnen het maandag niet inplannen. Ga nu eens proberen of de Alfa dealer het niet gratis wil doen als tegemoetkoming voor de foute controle. 😜
*

Nelson
144

- Alfist
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 17:46:59 »
Gratis in deze wereld? Ik ga daar niet meer vanuit
Probeer gewoon het uitlijnen als een apk moment te beschouwen. Zo nodig vaker door bv veranderingen.  Maar zeker 1x per jaar.
*

Robert69
2.184

- Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 20:10:35 »
 Ik heb 2 jaar in mijn Giulia rondgereden maar dit echt niet meegemaakt. Niet heel lang voordat ik de auto verkocht nog nieuwe banden gemonteerd en die waren erg netjes afgesleten volgens de Bandenboer.

Heb je AWD? Want dan is 4 nieuwe banden wel een must.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Stiggy
654

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 20:24:07 »
Ja, heb AWD (Q4). Of alle banden tegelijk moeten is heel wat voer voor discussie! 😜