!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AlfettaGt
45

  • Type Alfa: Giulia 2.0AT8
  • *
    - Startende Alfist
Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Gepost op: 16 augustus 2021, 20:36:39 »
Ik vond er hier geen topic over (of keek niet goed), maar wel op Engelstalige fora.

Bij mijn Giulia blijft zelfs op vlakke ondergrond de achterklep net niet geheel open staan.
Al een paar keer m'n hersens gestoten aan het slot.

Vond op een ander forum dat iemand met tie-wraps 3 windingen bij elkaar had gezet.
Heb er meteen 6 bij elkaar gedaan. Dit aan de linker zijde. Ik kon er nu gemakkelijk bij, aangezien ik de bekleding lost moest halen i.v.m. de trekhaak montage.
Mocht dit niet volstaan, kan ik de rechterveer nog (relatief) makkelijk doen door het klepje bij de accu te verwijderen.
Vooralsnog lijkt het zo goed te werken. Nog kijken wat er gebeurd op een helling.
Maar ik wil het ook niet meteen overdrijven, want dan klapt het ding natuurlijk als een gek omhoog.


Vandaag tevens de stuggere aanslagen voor de klep besteld, want links heeft hij al wat krassen op de bumper veroorzaakt.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2021, 11:27:55 »
zijn inderdaad sterkere veren te koop, in principe bedoeld voor versies met achterklep spoiler....

vwb krassen op bumper, dit was een probleem bij vroege versies, en is opgelost met gemodificeerde rubber dempers/stopjes op de bumber die je er zo op kunt schroeven ter vervanging van de oude....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Cavallino
118

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2021, 13:41:56 »
Hee, dank voor de tip. Mijn hoofd heeft ook al heel wat keren ongewenst onzacht contact gemaakt met de klep!
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2021, 14:14:12 »
Bij mijn Giulia merkte ik destijds dat je de neiging hebt hem te hard te sluiten.
Met name als je de hand boven op de klep legt.

Aan de binnenkant zitten sleuven om hem dicht te trekken.
Dan moet je hem eerder loslaten en slaat hij minder hard dicht.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2021, 22:23:13 »
Zo een dure auto moet toch gewoon een knopje hebben om de klep dicht te doen? Zoals alle andere dure autos hebben.. Snap dat echt niet.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2021, 14:49:35 »
Zo een dure auto moet toch gewoon een knopje hebben om de klep dicht te doen? Zoals alle andere dure autos hebben.. Snap dat echt niet.

Zijn ook weer extra kilo's ;)
We willen toch een sport sedan.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

AlfettaGt
45

  • Type Alfa: Giulia 2.0AT8
  • *
    - Startende Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2021, 20:21:05 »
Na wat praktijkervaring heb ik toch moeten concluderen dat de tip met de tie-wraps in het beste geval weinig brengt.

Als je erover nadenkt is dat ook verklaarbaar. 
Door windingen samen te nemen vergroot je de voorspanning, dat werkt positief.
Tegelijkertijd echter wordt de veer minder sterkt, doordat je een aantal windingen uitschakelt.

Dus de enige echte oplossing is het plaatsen van sterkere veren, of -als je die kunt vinden- een kleinere veer erbij zetten binnen de bestaande veer.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2021, 20:41:00 »
er zit ook nog een gasdemper..... Wellicht dat die niet helemaal 100% meer is ?
zie
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2021, 20:54:27 »
verder levert bijv Alfisti.net bij de kofferklep spoiler ook sterkere veren, dus ze bestaan in elk geval
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulia/Body-Styling/OE-Alfa-Giulia-Bootlid-Spoiler::9202.html
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2021, 00:05:58 »
Ik heb een tijdje terug ook zwaarde veren laten plaatsen. Klep gaat sneller open en iets zwaarder dicht. Maar helemaal open blijven doet die soms niet, beetje vaag. Misschien wel weggegooid geld geweest ?
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2021, 09:44:45 »
Ik heb een tijdje terug ook zwaarde veren laten plaatsen. Klep gaat sneller open en iets zwaarder dicht. Maar helemaal open blijven doet die soms niet, beetje vaag. Misschien wel weggegooid geld geweest ?
Misschien toch slappe demper ? Die dingen hebben ook niet eeuwige leven ;)

Heb er al de nodige versleten bij mijn keukenkastjes :)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2021, 23:19:55 »
En waar zit die demper ?
Op de tekening bij qverde zie ik geen demper.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2021, 07:52:55 »
En waar zit die demper ?
Op de tekening bij qverde zie ik geen demper.

zie pdf in mijn reactie #7 ..... ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

AlfettaGt
45

  • Type Alfa: Giulia 2.0AT8
  • *
    - Startende Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #13 Gepost op: 4 september 2021, 18:46:03 »
De demper is niet het probleem. Die dempt de opengaande slag van de klep.

Heb op een Italiaans forum de oplossing gevonden.
De Giulia\s vanaf MY19 (d.w.z. ergens vanaf september 2018 of zo) hebben sterkere veren en andere aanslagrubbers.
Die heb ik besteld bij de een zekere firma in Nootdorp.

Je moet NIET de veren van de QV gebruiken. Die zijn onvoldoende en slechts marginaal sterker vanwege de spoiler, maar die is van echt carbon en zeer licht.
Veren:     2 stuks 50559376
Rubbers: 2 stuks 50559309

Inclusief verzendkosten heeft het me EUR 72,27 gekost.
Dat is het me wel waard om niet weer m'n hoofd te stoten.

De nieuwe veren zijn echt voelbaar sterker. Ik heb hier zo'n ouderwets geval liggen om te wegen, zal niet heel nauwkeurig zijn, maar ter indicatie:
* oude veer, windingen gaan uit elkaar bij ca. 5 a 6 kg.
* nieuw veer bij ca. 9 kg. Dus aanzienlijk verschil.

De nieuwe rubber stops hebben een uitstulping welke de beugels in het bovenste punt vasthouden.
Ze zitten boven bij het scharnierpunt. Vervang deze eerst, want met de sterkere veren zal lastiger zijn, want de klep moet daarbij niet helemaal open staan.

Voordat je er een veer uithaalt, moet de klep ondersteunde worden -of iemand erbij welke assisteert. Ik heb een stuk hout tussen de accu en onderkant van de rechter beugel gezet.
Rechts kun je overal bij via het luik van de accu.
Links moet je de twee bovenste stopjes uit de bekleding halen.
In 15 minuten was alles gepiept, probleem opgelost.
 


De onderdelen met de artikelnummers op de verpakking.


Bovenaan de nieuwe buffer met de uitstulping aan de binnenzijde, rechts de oude versie.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulia blijft niet helemaal open staan
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2021, 19:26:40 »
Zo een dure auto moet toch gewoon een knopje hebben om de klep dicht te doen? Zoals alle andere dure autos hebben.. Snap dat echt niet.

zag bij Eng-custom dat je een aftermarket electrische klepbediening kunt krijgen ;)  , zie :
https://shop.eng-custom.com/it/

Weet niet zeker of dit ook voor de giulia is
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA