!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
LED verlichting monteren
« Gepost op: 18 december 2020, 19:14:57 »
Hoi, mijn Giulia heeft geen lens/projector in de koplampen zitten. Mij werd eens verteld dat om deze reden daarom geen xenon en led pitten gemonteerd mogen worden.

Weet iemand hoe dat precies zit? Ik wil namelijk graag van de halogeen pitten af.

Hoor graag van jullie!
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

Robert69
1.231

  • Type Alfa: Benenwagen
  • *****
    - Super Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2020, 09:30:00 »
Huh? Geen lens in een Giulia?? Dat vind ik wel opmerkelijk, zou verwachten dat huidige auto's standaard een lensoptiek hebben.

Als je geen lensoptiek hebt kun je inderdaad geen xenon of led monteren in verband met het strooilicht waarmee je anderen serieus verblindt. Wel kun je aftermarket lensoptiek monteren of laten monteren, maar dat moet uiteraard in je bestaande lamp passen. Heb dat destijds gedaan in mijn 147, fase 1 via Retrofitlab. Nadeel van xenon vind ik wel dat de lichtopbrengst best snel afneemt en ze best prijzig zijn om te vervangen.

Aftermarket led monteren is ook nog een optie, maar ook dan moet je een lens hebben. Plus het is best een gedoe om een acceptabel lichtbeeld te krijgen. Heb ze net zelf in mijn Juul gezet maar twijfel of ik ze erin laat zitten.

147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

codipo01
78

  • Type Alfa: Giulia Q2
  • **
    - Junior Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2020, 09:41:53 »
Wat ik me afvraag dan zal de complete koplamp dan niet te vervangen zijn door een koplamp met lens optiek en led DRL
Of zit je dat met het canbus systeem van de auto.

Er zullie hier best wel mensen zijn die deze vraag kunnen beantwoorden.

Een Alfa is rood zonder trekhaak.
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2020, 18:47:42 »
Xenon of led in een reflector koplamp is een No-go. Zoals Robert al aangeeft ga je daarmee anderen verblinden, ze zijn niet gemaakt voor die typen lampen.

Een tweedehands setje koplampen met projectoren is misschien de makkelijkste optie. Je zult dan wel zeker moeten weten of de contacten van de stekkers overeenkomen. Zo niet, dan zul je die om moeten steken/bedraden.

Een setje gebruikte koplampen kun je vinden op Onderdelenlijn, marktplaats, Facebook of EBay enz.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2020, 16:05:19 »
Bedankt voor de reacties! Zal onderdelenlijn en marktplaats een tijdje in de gaten houden.
Tevens heb ik Retrofit een mail gestuurd, hopelijk kunnen ze er wat mee.
Hieronder een foto van mijn koplamp:


Heb bij de aanschaf van deze Giulia er niet bij stil gestaan dat ze zonder lenzen konden komen, blijkbaar dus wel.

Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

Robert69
1.231

  • Type Alfa: Benenwagen
  • *****
    - Super Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2020, 09:50:43 »
In een ander topic gaat het ook over plaatsen van led's. Iemand van het forum heeft led's in zijn GT zonder lensoptiek geplaatst en dat lijkt gewoon goed te werken. Dus je kunt het altijd eens proberen met ledjes.

ziehier: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/exterieur-54/interessant-stukje-over-led-voor-o-a-de-giulietta/msg125838/#new
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Barre
32

  • Type Alfa: Giulia 2.2d 180pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2020, 23:56:14 »
Zojuist iets zien passeren op facebook, Tekno LED zou eind januari een halogeen naar xenon/led conversiepakket uitbrengen welke ook zou verzonden worden met instructies om te installeren. Op hun site https://www.tkledlight.com/ niet direct iets van terug gevonden maar wel op facebook. Misschien is dit iets?
EX: Fiat Uno 1.7D / Lancia Delta 1.9TD HPE / AR 156 1.9jtdm 115pk / AR 159 1.9jtdm 8v 120pk / AR 159 1.9jtdm 16v 136pk / Fiat Freemont 2.0 jtdm 136pk

NU: Fiat Doblo 1.6jtdm 95pk / AR Giulia 2.2d 180pk
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2020, 09:58:04 »
Zojuist iets zien passeren op facebook, Tekno LED zou eind januari een halogeen naar xenon/led conversiepakket uitbrengen welke ook zou verzonden worden met instructies om te installeren. Op hun site https://www.tkledlight.com/ niet direct iets van terug gevonden maar wel op facebook. Misschien is dit iets?

Topper! Heb ze gevonden op Facebook meteen een bericht en een mail gestuurd, bedankt!
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2021, 10:45:38 »
Ter aanvulling, ik heb onlangs in de Giulietta van mijn vrouw LEDs gezet uit China en die bevallen best goed.

Heb nu nog een setje besteld (die nu zo langzamerhand toch wel een keer binnen moet zijn) voor de Giulia.

Zodra ik ze heb zal ik ze proberen te monteren (is namelijk niet veel ruimte bij een Giulia en dan eens kijken wat het doet met lichtopbrengst en evt strooilicht.

Mocht het lukken dan zit je vervolgens ook nog eens met de dagrij verlichting wat tevens grootlicht is. Dat zijn H15 fittingen. Maargoed ik ga eens eerst kijken of het dimlicht mooi wordt of niet.

Zodra het erin zit zal ik mijn bevindingen wel delen.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2021, 16:28:29 »
Lampjes zijn binnen maar is me nu iets te koud om ermee te gaan klooien. Zag dat de voorspelling voor dit weekend af en toe zon is. Dus nog een paar dagen geduld
*

codipo01
78

  • Type Alfa: Giulia Q2
  • **
    - Junior Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2021, 19:49:50 »
Ben heel benieuwd hoe het bevalt.
Laat even weten of de montage makkelijk was.
Dank je wel.
Een Alfa is rood zonder trekhaak.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2021, 11:25:28 »
Ga ik zeker doen. Heb toevallig van het weekend een halogeenlampje moeten vervangen want die was stuk. Als de LEDs nou 3 dagen eerder waren geweest had ik het in 1x goed kunnen doen maar dit was dan de generale repetitie. Is wel een geklooi hoor. Stuur indraaien zodat je bij dat klepje in het binnenscherm komt, klepje lospielen met van die rot clipjes. Dan rubberen dop eraf en dan nog een heel geklooi om het lampje uit de voet te krijgen. Is niet veel ruimte dus hoop dat de led's gaan passen met dat ventilatortje erop maar we gaan het zien. Zodra ik ermee aan de gang ga, zal ik wat foto's maken en zal ze in deze toppic wel plaatsen dan.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2021, 09:35:14 »
Update:

Lampjes zijn gemonteerd. Was eigenlijk een fluitje van een cent.

Je draait het wiel naar binnen aan de kant waar je wilt beginnen.
Vervolgens heb je dus dat plaatje in de wielkuip die je eraf moet halen. De klemmetjes of pinnetjes bestaan uit twee delen. Het middelste rondje wip je met een schroevendraaier iets omhoog en pak je vervorgels met een spits tangetje eruit. Het "tweede" rondje kun je vervolgens met de vingers wel eruit pulken. Vervolgens haal je het plaatje uit de wielkuip en kun je bij de rubberen ronde dop aan de achterkant van de lampunit.


De halogeen haal je er het makkelijkst uit door de stekker nog even aan de lamp te laten zitten en een keer in de breedte links rechts te wrikken, dan komt hij vrij makkelijk los, Vervolgens haal je de lamp uit de stekker.

Dan de LED. Meeste led lampjes hebben een los plaatje (fitting) waar je de lamp zelf doorheen schuift. Ik heb eerst het plaatje in de lamphouder gedaan maar in principe moet je ook de hele led in 1x op de goede plek kunnen krijgen. Het H7 plaatje is feitelijk een rondje met een platte kant met daarop een pinnetje. Dat pinnetje moet naar boven wijzen. Let wel erop dat je bij de Giulia met reflector lamp alleen LED's monteert met twee zijden. Dus een platte led met aan twee kanten van die gele vierkantjes erop. Vervolgens draai je hem zo dat deze led rechtop staat, dus feitelijk moeten de platte kanten van de led naar de zijkant wijzen.

Dan koppel je het stekkertje van de auto aan het stekkertje van de led lamp. Op het stekkertje van de led lamp staat keurig + en - maar de stekker van de Giulia heeft twee zwarte draadjes dus niet te herleiden wat + of - is. Gewoon vastmaken dus en de auto even starten om te kijken of hij het doet. Zo niet steek je het stekkertje andersom erin en dan moet hij het doen.

Vervolgens druk je de kabeltjes en kleine canbus kastje wat aan de LED zit in de lampunit zodat de rubberen dop er weer op kan, plaatje met de klemmetjes er weer op en klaar is kees.

Lichtopbrengst en lichtbeeld is echt een hele verbetering tov halogeen. En het ziet er veel moderner uit, wit licht ipv geel licht. Pas even op. Op de foto staat een led met 4 kanten. Deze zat er in eerste instantie in maar deze gaf een slecht lichtbeeld. Veel verblinding. Dus gisteren weer de twee kantige erin gezet. Het lichtbeeld op de laatste foto is overigens wel van het uiteindelijke lampje met twee kanten. Nu heel tevreden over in ieder geval. En dat voor een paar ali lampjes van 20 euro...









*

codipo01
78

  • Type Alfa: Giulia Q2
  • **
    - Junior Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2021, 13:41:04 »
Top uitgelegd zo 👌👌
Ga ze er ook in zetten 😃😃
Een Alfa is rood zonder trekhaak.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: LED verlichting monteren
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2021, 14:16:42 »
Graag gedaan, gaat vast lukken en je gaat er denk ik wel plezier van hebben.

Ik baal als een stekker. Auto heeft 4-jarig leasecontract en heb hem nu al 3 jaar. Baal dat ik die led's er niet eerder ingezet heb... Maargoed, kan ik nog een jaartje genieten voordat de auto er helaas uit moet....

Succes en ben benieuwd wat jij ervan gaat vinden.