!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Lekkende TPMS sensoren
« Gepost op: 4 juni 2021, 16:35:33 »
Zijn er hier mensen die ook last hebben (gehad) van lekkende TPMS sensoren?
Ik heb vorig jaar een set Q wielen (geen originelen, ebay) laten voorzien van banden en originele sensoren. Dat bleek te lekken. Omdat ik de dag erna op vakantie ging heb ik er maar normale ventielen in laten zetten, daarmee was het lekken verholpen maar resulteert natuurlijk in een constante melding op het dashboard.
Nu heb ik het opnieuw bekeken, dus 1 wiel genomen, ventiel eruit, TPMS erin en opgepompt. Het blijkt dus zo te zijn dat met handvast draaien van de moer en geen lekkage is. Maar zodra ik naar de voorgeschreven 8 Nm (0.7-0.9 daNm) ga, begint de sensor via het schroefdraad te lekken.
Zie ook de video.


https://www.youtube.com/watch?v=1qZ6I3KJEjU
Giulia Super JTD AT8
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2021, 17:08:00 »
hallo is het bij allemaal of 1
bij mij was het er 1 en is 3 x vernieuwd onder garantie en nu lekken ze niet meer
maar zijn er geen reparatie setjes voor de tpms sensoren bv een setje rubbers
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2021, 17:11:12 »
ik heb nog wel een setje orgineele tpms sensoren liggen van een guilia q uit italy
die deden het niet op mijn guilia vandaar een nieuweset sensoren inde wielen
evt breng ik ze ff langs
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2021, 18:43:35 »
Er bestaan inderdaad reparatie setjes voor, met o.a. nieuwe rubber afdichtingen. Zie bijv (willekeurig voorbeeld) :

https://www.tyrebaydirect.com/product-category/tyre-consumables/tyre-valves/tpms/tpms-service-kits/

https://www.wielmontageshop.nl/contents/nl/d714_Service_Kits_TPMS.html

Is dus ook een teken dat het blijkbaar vaker voorkomt ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2021, 21:25:41 »
Na eea beter bekeken te hebben ben ik tot de conclusie dat het ontwerp van de TPMS gewoon slecht is.
In het begin twijfelde ik nog aan de velgen, maar nu is het duidelijk dat het daar echt niet aan ligt.
Het probleem is dat er onder de rubber afdichting geen vlak oppervlakte ligt. Er zitten twee "bulten" en op het moment dat je de moer aandraait dan drukken deze zich in de ring waardoor deze vervormt. (zie foto's)
Zeker als je de moeren te strak aandraait krijg je dat effect.
Als ik kijk naar andere TPMS'en zie ik wel een vlakke zitting onder de rubber afdichting. Waarschijnlijk kan ik het nu oplossen door simpelweg een M10 ring eronder te leggen. Keep you posted.


Giulia Super JTD AT8
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2021, 11:46:34 »
Ben benieuwd of dat met een M10 ring is opgelost. Heb zelf ook net een nieuwe set wielen (niet origineel), maar wel originele TPMS sensoren.

Ik heb zelf (nog) geen momentsleutel, maar zou het ook niet volstaan met handvast aandraaien en dan nog een halve/hele slag vaster. Je gaf zelf al aan dat er bij handvast geen lekkage is. Ik vraag dit omdat ik twijfel of ik een momentsleutel moet gaan aanschaffen om dit soort moeren conform fabriekspecificatie aan te kunnen draaien. Voor de velgen geldt 120 Nm, dus daarvoor heb je ongetwijfeld weer een andere momentsleutel nodig. Ik kan natuurlijk naar de lokale bandenzaak rijden, maar het wisselen van banden is thuis ook zo gedaan.
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2021, 09:38:34 »
Heb ik afgelopen weken dus nu al bij alle 4 de sensoren gehad! Voorbanden zelfs 2x. Bij allemaal zit er nu zo een laag vloeibaar rubber overheen. Nu is het al een weekje goed! Maar idd erg jammer dat ze zulke dure sensoren maken en dan zo slecht gebouwd..
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2021, 09:50:24 »
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Heb ik afgelopen weken dus nu al bij alle 4 de sensoren gehad! Voorbanden zelfs 2x. Bij allemaal zit er nu zo een laag vloeibaar rubber overheen. Nu is het al een weekje goed! Maar idd erg jammer dat ze zulke dure sensoren maken en dan zo slecht gebouwd..

Vreemd, mijne blijven gewoon maanden lang op spanning, zonder verlies ......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2021, 09:59:47 »
Citaat van: jwq op  7 juni 2021, 09:50:24
Citaat van: jwq op  7 juni 2021, 09:50:24
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Heb ik afgelopen weken dus nu al bij alle 4 de sensoren gehad! Voorbanden zelfs 2x. Bij allemaal zit er nu zo een laag vloeibaar rubber overheen. Nu is het al een weekje goed! Maar idd erg jammer dat ze zulke dure sensoren maken en dan zo slecht gebouwd..

Vreemd, mijne blijven gewoon maanden lang op spanning, zonder verlies ......
mijne ook voordat ik de nieuwe velgen had. Na de nieuwe velgen en banden kreeg ik dit. Gelukkig onder service van de bandenboer steeds kunnen laten fixen. Flinke laag rubber erop en hopelijk gaat het nu een tijdje goed.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2021, 10:09:00 »
Dit is inderdaad wel een vreemde constructie met die twee "bulten" op de ventielvoet. Een goed recht oppervlak van zowel velg als ventiel is een must voor een goede afdichting maar blijkbaar dacht de ontwerper van deze ventielen daar anders over.

Heb er zelf gelukkig geen last van met volgens mij dezelfde velgen als die van jou. Dit terwijl de ventielen al een paar keer gewisseld zijn, van originele 16 inch naar de 19 inch wielen en toen de achterkant nog een keer van de 8J velg naar de breedset.

Heel apart maar goed om te weten dat het zo is en wat de eventuele oplossing is!!
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #10 Gepost op: 7 juni 2021, 10:28:18 »
Citaat van: jwq op  7 juni 2021, 09:50:24
Citaat van: jwq op  7 juni 2021, 09:50:24
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Heb ik afgelopen weken dus nu al bij alle 4 de sensoren gehad! Voorbanden zelfs 2x. Bij allemaal zit er nu zo een laag vloeibaar rubber overheen. Nu is het al een weekje goed! Maar idd erg jammer dat ze zulke dure sensoren maken en dan zo slecht gebouwd..

Vreemd, mijne blijven gewoon maanden lang op spanning, zonder verlies ......

Dat is niet vreemd. Het aanhaalmoment komt met dit (slechte) ontwerp heel erg precies. Ga je eroverheen dan vervormen die zittingen en krijg je het niet meer dicht.
Ik vermoed dat ze bij mij de eerste keer te strak zijn gezet. Ik heb ze wat terug in vorm kunnen persen, en hoop dan met die ringen eronder dat het goed is.
Giulia Super JTD AT8
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2021, 08:13:24 »
Citaat van: JS JTD op  7 juni 2021, 10:28:18
Citaat van: JS JTD op  7 juni 2021, 10:28:18
Citaat van: jwq op  7 juni 2021, 09:50:24
Citaat van: jwq op  7 juni 2021, 09:50:24
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Citaat van: Rohit op  7 juni 2021, 09:38:34
Heb ik afgelopen weken dus nu al bij alle 4 de sensoren gehad! Voorbanden zelfs 2x. Bij allemaal zit er nu zo een laag vloeibaar rubber overheen. Nu is het al een weekje goed! Maar idd erg jammer dat ze zulke dure sensoren maken en dan zo slecht gebouwd..

Vreemd, mijne blijven gewoon maanden lang op spanning, zonder verlies ......

Dat is niet vreemd. Het aanhaalmoment komt met dit (slechte) ontwerp heel erg precies. Ga je eroverheen dan vervormen die zittingen en krijg je het niet meer dicht.
Ik vermoed dat ze bij mij de eerste keer te strak zijn gezet. Ik heb ze wat terug in vorm kunnen persen, en hoop dan met die ringen eronder dat het goed is.

Je kan voor de zekerheid naast de 4 ringen ook 4 nieuwe rubber ringen erop doen.
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2021, 09:04:34 »
Citaat van: dburger op  8 juni 2021, 08:13:24
Citaat van: dburger op  8 juni 2021, 08:13:24
Je kan voor de zekerheid naast de 4 ringen ook 4 nieuwe rubber ringen erop doen.

Klopt, dat is het plan ook. Zodra de nieuwe ringen binnen zijn gaat alles erop.
Giulia Super JTD AT8
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2021, 20:46:04 »
Ik heb vandaag ringen gehaald en even een testfit op een nieuwe velg gedaan. De theorie lijkt te werken. Rubber ring lijkt plat op de M10 ring te blijven liggen.





Ik ga ze op alle vier de velgen zo voormonteren en dan bij de lokale bandenservice de banden erop laten leggen. Die hebben vast een momentsleutel om met juiste aanhaalmoment vast te zetten.
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Lekkende TPMS sensoren
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2021, 21:39:53 »
Kijk dat is alvast mooi om te weten, bedankt voor de input!
Giulia Super JTD AT8