!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Alain
9

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Gepost op: 12 augustus 2019, 17:48:13 »
Hallo,
Ik beb mijn Stelvio nu 10 maanden en slaag er maar niet in de kaart-updates te downloaden.
Downloaden op mijn iMac gaat, maar als ik de downloads kopieer naar een USB-stick, wordt de licentie (meta.dct file) uitgepakt en wordt dan niet meer aanvaard door mijn gps.
Ik moet dus telkens naar de garage waar ze de files downmoaden via Microsoft en dan kopieren naar mijn USB-stick.
Na 2 maanden in contact geweest te zijn met Alfa in Magent
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:25:51 »
Dit komt denk ik omdat de USB via je Mac een ander formattering gebruikt dan met iets minder goed wordt geaccepteerd op andere apparaten. Vaak op Windows kan dit al problemen geven, laat staan een streng en eenvoudig apparaat in je auto.
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

Alain
9

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:15:52 »
Zowel op Mocrosoft als op mijn Apple wordt de stick  Exfat geformatteerd. Bestaat er een verschil? Ik ben niet computerexpert genoeg om het verschil te zien.
Het zou mij verbazen dat ik de enige Alfa-rijder ben die met Apple werkt en dit probleem heeft. Daarom mijn vraag hier.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:18:46 »
Zowel op Mocrosoft als op mijn Apple wordt de stick  Exfat geformatteerd. Bestaat er een verschil? Ik ben niet computerexpert genoeg om het verschil te zien.
Het zou mij verbazen dat ik de enige Alfa-rijder ben die met Apple werkt en dit probleem heeft. Daarom mijn vraag hier.

Ik gebruik altijd NTFS, hetgeen ook in de service bulletins van Alfa aanbevolen wordt, en heb hier nooit problemen mee. Zie dit ook bij merendeel van andere gebruikers.....

Als voorbeeld uit een service bulletin met betrekking tot een andere update via USB:

4. To download the software files to USB flash drives, follow the onscreen instructions and perform the following:
• Acquire four blank USB flash drives, two with at least 16GB for the Map software and two with at least 4GB for the ETM and User Manual software.
• A blank USB flash drive will be needed for each software update (one for each software update). Additional updates can not be on the same USB flash drive.
• Once the file is saved to the USB flash drive, it is recommended to label the USB flash drive with the bulletin number and ETM, 2D, 3D, and User Manual.
• The USB flash drives must be formatted as New Technology File System (NTFS) structure.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alain
9

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:31:43 »
Alleen is NTFS een Windows format dat niet bestaat in OSX.
Zowel de garage als Alfa zeggen dat Exfat OK is, en de updates die ik via de garage gekregen heb zijn in Exfat.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:35:54 »
Alleen is NTFS een Windows format dat niet bestaat in OSX.
Zowel de garage als Alfa zeggen dat Exfat OK is, en de updates die ik via de garage gekregen heb zijn in Exfat.

Klopt, en vaak werkt het ook..... Zeg alleen dat kans dat het met NTFS werkt in de praktijk groter blijkt te zijn, hetgeen ondersteund wordt door service bulletin ;)

Heb zelf geen ervaring met de MAC, maar kan je niet gewoon een USB stick keertje als NTFS formatteren op een windows systeem, en die in het vervolg op je mac gebruiken ?

kennelijk wordt de exfat directory structuur van de mac toch niet goed herkend door Alfa

Lees op het Engelse forum wel vaker over mensen die problemen hebben met map updates in combinatie met MAC, zelfs zo dat ze terug grijpen naar Windows PC op werk of zo.... ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alain
9

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:41:38 »
Gaat niet. Als de stick NTFS geformatteerd is kan ik er geen bestanden opzetten met Apple. Heb ik geprobeerd. NTFS geformatteerd in de garage, thuis bestanden geprobeerd er op te zetten...nada.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:46:21 »
Gaat niet. Als de stick NTFS geformatteerd is kan ik er geen bestanden opzetten met Apple. Heb ik geprobeerd. NTFS geformatteerd in de garage, thuis bestanden geprobeerd er op te zetten...nada.

Jammer... Heb even gekeken, zijn blijkbaar wel oplossingen voor ;)
vb
https://www.paragon-software.com/nl/home/ntfs-mac/features.html
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2019, 13:13:21 »
Ik krijg het ook niet voor elkaar om met mijn MacAir een USB stick te gebruiken voor een download/upload....... gelukkig heb ik mijn oude Windows Laptop nog maar dat gaat wel een dingetje worden als ze stoppen met de ondersteuning van Windows7 .......
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2019, 16:22:46 »
Mac OS heeft geen schrijfbevoegdheden op een NTFS schijf omdat dit een gesloten systeem is.
Mac OS herkent wél FAT32 schijven etc.
Alleen dan is de vraag of je auto deze indeling herkent.
Je kunt schijven in Mac OS anders indelen met "Schijfhulpprogramma".
Let wel: De volledige schijf wordt gewist als je besluit de complete schijf opnieuw in te delen.

Een andere mogelijkheid is software downloaden die het voor Mac OS mogelijk maakt om op NTFS schijven te schrijven.
De optie die hierboven wordt genoemd is een mogelijkheid.
Persoonlijk heb ik ervaring met Tuxera.
https://applecoach.nl/mac-windows-ntfs-schijven-schrijven

Ik heb een tijdje en trial versie hiervan geprobeerd die volgens mij een aantal maanden geldig was.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2019, 16:37:38 »
.....
Een andere mogelijkheid is software downloaden die het voor Mac OS mogelijk maakt om op NTFS schijven te schrijven.
De optie die hierboven wordt genoemd is een mogelijkheid.
Persoonlijk heb ik ervaring met Tuxera.
https://applecoach.nl/mac-windows-ntfs-schijven-schrijven

Ik heb een tijdje en trial versie hiervan geprobeerd die volgens mij een aantal maanden geldig was.

Ja, die paragon software kan je ook 10 dagen gratis uitproberen....

zo te zien aardig vergelijkbaar, ook in prijs. Paragon komt op bijna 20 euro, Tuxera op 25
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alain
9

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:14:18 »
Op mijn eerste iMac had ik via bootcamp assistent een partitie die onder Windows werkte. Ik heb die er jaren geleden afgesmeten gezien ik die feitelijk niet nodig had en het maar plaats innam.
Ik vertik het om nu een nieuwe Windows editie te kopen en op mijn Mac te installeren.
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:34:49 »
Kopen?
Is dat niet wat ouderwets? 🤪
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Alain
9

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2019, 18:23:12 »
Ik heb nog een oude laptop, maar daar staat Windows XP op. Anders volledig kuisen en een nieuwere versie van Windows er op zetten. Maar kost ook.
Voordeel van Apple is dat de computers duurder zijn maar alle upgrades gratis.
*

Jeroentjuh99
34

  • Type Alfa: Brera 3.2 Q4 2006
  • *
    - Startende Alfist
Re: Maps.mopar kaartupdate downloaden en kopiëren met iMac
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:41:26 »
Wat je zou kunnen doen, als je het heel graag via je mac wilt doen is een live linux usb maken (ubuntu of mint oid), je laptop hiervandaan opstarten (dus niet op je mac installeren), en dan kan je de usb voor je mappen formatteren naar ntfs en de data van de mappen erop zetten. daarna kan je weer naar je gewone macos opstarten