Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: Maarten86 op 2 februari 2024, 10:52:51

Titel: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Maarten86 op 2 februari 2024, 10:52:51
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik een prachtige Giulia 2.0T occasion uit 2018 opgehaald bij de lokale Alfa dealer, zij vervangt mijn Giulietta 1.4MA. Al enige tijd houd ik de markt in de gaten voor een mooi samengesteld model en deze deed mijn hart sneller kloppen waardoor de keuze snel was gemaakt.

De auto werd geleverd met compleet afleverpakket met garantie, grote beurt, etc. Nadat ik de auto had afgehaald ben ik natuurlijk lekker gaan rijden maar na 50 km verscheen de melding "maximum niveau olielpeil overschreden". Hier schrok ik van omdat te veel olie in de motor schade kan aanrichten. Uiteraard meteen de dealer gebeld en  inmiddels hebben zij het olie-volume met een 0.5L verminderd en is de storing verdwenen.

Omdat de storing pas na 50 km opkwam (tijdens rijden) dacht ik initieel dat het om een marginale overschreiding moest gaan. Maar omdat het systeem niet "real-time" meet, en tijd nodig heeft om het olie niveau te meten en te updaten, hoeft dit dus niet per se zo te zijn.
Gelukkig heb ik heel rustig gereden met m'n nieuwe bella, ik heb de toeren laag gehouden en met 100 km/h op de snelweg draait de motor misschien maar 1700 rpm. Uiteraard ben ik met de melding nog voorzichtiger terug naar huis gereden zonder de motor onnodig te belasten.

Toch baal ik dat er te veel olie in de motor heeft gezeten en ben ik bang dat dit heel misschien schade kan hebben aangericht. 
Is mijn angst terecht of is deze overschreiding van het maximum oliepeil, voor zo'n korte duur en onder lage belasting/rpm, niet direct gevaarlijk? Ik hoop natuurlijk mijn Giulia nog lang te kunnen rijden, wellicht totdat er geen benzine meer uit de pomp komt (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f605.png)

Alvast bedankt voor de reacties!

(https://i.ibb.co/M6BDMM1/DSC-0050-2.jpg) (https://ibb.co/BNnVqq6)
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 2 februari 2024, 12:13:29
Gefeliciteerd met de mooie Guilia, je die digitale pijl indicatie heeft wel  nadelen is mijn ervaring, bij mij is het wel is voor gekomen dat bij de olie wissel deze nog niet Max aan gaf, ik dus terug, en na een halfuur rijden stond die wel op Max, als er een halve liter te veel in heeft gezeten dan zou ik mij daar niet te druk over maken.
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: MysteryAngel op 2 februari 2024, 17:45:40
Gefeliciteerd mooie Giulia heb je daar.
En over die halve liter olie zou ik me ook niet al te druk maken hoor.
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: codipo01 op 3 februari 2024, 13:19:26
Oudere auto's hadden deze optie niet en toen werd er ook wel eens iets te veel ingegooid.
Dan wist je van niets en reed je door tot de volgende olie verversing.

Wat ik wel enorm mis in de giulia is een koelwater temperatuurmeter.
Dat had een beter optie geweest in de auto.
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 3 februari 2024, 13:27:31
Die van mij heeft dit wel als ik hem in de Dynamiek stand heb staan kan ik zien wanneer het water op temperatuur is, maar bij mijn oude Giulia kon ik dit niet zien.
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: DanaBanana op 3 februari 2024, 14:06:06
Citaat van: Alfa 147 Ti op  3 februari 2024, 13:27:31
Citaat van: Alfa 147 Ti op  3 februari 2024, 13:27:31
Die van mij heeft dit wel als ik hem in de Dynamiek stand heb staan kan ik zien wanneer het water op temperatuur is, maar bij mijn oude Giulia kon ik dit niet zien.
Waar zie je dat dan, als ik vragen mag? Dashboard heeft toch alleen een meter voor olietemp?
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 3 februari 2024, 15:13:30
Digitaal tussen de snelheidsmeter en toerenteller.
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 3 februari 2024, 15:19:24
(https://i.ibb.co/ySXv8D8/IMG-8701.png) (https://ibb.co/3z760w0)
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Busso op 3 februari 2024, 20:46:22
Citaat van: codipo01 op  3 februari 2024, 13:19:26
Citaat van: codipo01 op  3 februari 2024, 13:19:26
Oudere auto's hadden deze optie niet en toen werd er ook wel eens iets te veel ingegooid.
Dan wist je van niets en reed je door tot de volgende olie verversing.

Wat ik wel enorm mis in de giulia is een koelwater temperatuurmeter.
Dat had een beter optie geweest in de auto.

Waarom is een koelwatertemp meter beter dan olietemperatuur?
Ik heb liever olietemperatuur. Beiden is nog mooier natuurlijk.
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Bottas op 3 februari 2024, 20:54:04
Gaat er volgens mij om, wat is belangrijker om te weten.
De olie of koelwater?
Vul maar in.
Titel: Re: Maximum niveau olielpeil overschreden na beurt, risico's?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 3 februari 2024, 21:09:02
Ik heb altijd beide er voor staan rij altijd in de D stand.