!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Brams77
43

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • *
    - Startende Alfist
Mening over schokdempers Giulia Veloce ‘17
« Gepost op: 3 april 2025, 13:31:54 »
Hey,

Ik was even benieuwd wat jullie ervaring is,
het is overigens iets wat me ook opviel bij proefritjes van de Q2 varianten van de Giulia (Ik heb zelf een Q4)

Ik merk op hogere snelheid de dempers achter wat slap /sluggish/deinend aanvoelen en mijn auto heeft maar weinig km’s op de teller (44k) dus die kunnen nooit op zijn.

Het rare is dat het pas lijkt op te treden boven de 120km/h daaronder vind ik het eigenlijk zo goed als perfect, plezierig sportief. Ik ben ergens geneigd bijvoorbeeld bilstein B4 vervangingsdempers  achter of rondom er in te zetten. Ik kom van een BMW 340i af met Bilstein B8 dat was gewoon hoe harder het ging hoe stabieler de koets werd nu hoeft het van mij niet zo hardcore (vandaar B4 tov B8) maar ietsje beter zou wel mooi zijn.

Misschien iemand die it herkent en daar iets aan gedaan heeft?
*

Romeer
280

• Type Alfa: Giulia
    - Senior Alfist
Re: Mening over schokdempers Giulia Veloce ‘17
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2025, 14:07:44 »
Mee eens, mag van mij ook wel wat strakker. ik zit rond de 90.000 km en heb ook al eens aan Bilstein B4's gedacht. Ik ben erg gericht op comfortabel rijden dus zeker geen B8. Zag laatst op FB ook een bericht van iemand die de B4 er onder had gezet, was stukken beter. Auto had wel een stuk meer km's gereden dacht ik.
*

Buzz_NL
37

• Type Alfa: Giulia Q
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2025, 14:15:25 »
Als je adaptieve dempers zou mijn advies zijn om Squadra te vragen om de CDCM module software te upgraden naar die van de gtam
*

Brams77
43

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2025, 14:47:56 »
Hey Romeer,

Ok dat is super goeie info!
Ik denk ik dat ik eens de achterdempers met B4 wissel dat is een vrij simpele klus en kijken of het meer in balans is en evt later de voorkant meepakken (iets minder simpel maar wel te doen)

@Buzz_NL goeie tip, maar ik heb helaas een passieve setup (ik zeg helaas omdat adaptief vaak met de LSD meekomt die ik wel echt super graag gewild had😉)
*

Romeer
280

- Senior Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2025, 21:24:46 »
136000 km gelopen toen de B4 eronder gingen

*

Brams77
43

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2025, 21:49:13 »
Dat klinkt heel goed @Romeer ze zijn ook helemaal niet zo duur dus denk dat ik gewoon een setje bestel!
*

Romeer
280

- Senior Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2025, 21:53:39 »
Ben benieuwd!
*

Busso
1.039

- Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2025, 19:39:21 »
Ik vind ook met name de achterdempers erg slap en daar was ronduit eng toen ik een tijd terug een keer de topsnelheid wilde uitproberen in Duitsland. Ik ben maar gestopt bij 245 km/h op de gps.

Sinds kort een V-Maxx schroefset. Ik moet ze nog een keer goed uittesten. Mocht ik terug willen naar standaard veren ga ik ook B4 monteren. Is B6 niet verkrijgbaar voor de Giulia?
Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Brams77
43

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2025, 21:10:11 »
B6  en B8 is er ook alleen ik heb een AWD en gek genoeg er is er geen vervangingsdemper voor de vooras van Bilstein voor de Q4 alleen de Q2. Dus ik moet met deze actie de vooras met rust laten en kies daarom de demper die het meest in de buurt komt van OEM t.b.v. van de balans voor-achter (dus de B4). Ik verwacht wel dat het beter zal zijn dan stock, maar als ze eronder zitten meldt ik me natuurlijk😉👌
*

dmakily
71

• Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2025, 19:58:18 »
Ik heb er sinds 2 maanden B6 onder zitten. Vele malen beter dan de originele die slechts 110 k oud waren. Vooral op de lange doordraaiers in de Eiffel met hogere snelheden een verademing tov de originele. Wat stugger bij lage snelheden maar nog steeds comfortabel
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

Brams77
43

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2025, 18:03:28 »
Hi,

Ik dacht zal even mijn bevindingen met jullie delen. Dus de B4 Bilsteins dempers achter vandaag gemonteerd, echt erg tevreden over👌
Het deinen op hoge snelheid op de achteras en na veren na grotere verkeersdrempels is er compleet uit , en zoals eerder gezegd mijn dempers waren totaal niet op maar ze zijn gewoon vanuit Alfa niet helemaal goed beoordeeld ofzo, beetje “design flaw” oid, Met de B4 lever je niets in op comfort in en het matched gewoon prima met de OEM schokbrekers voor (die ik eigenlijk ook ietsjes te slap vind maar niet zo erg als de schokbrekers achter) Ik heb ook Michelin PS4 S gewisseld rondom inplaats van de Pirelli’s  run-flat dat geeft ook een mooiere balans sportief/comfort vind ik. Echt een aanrader de schokbrekers  te vervangen ook als ze.niet “op” zijn, het is een makkelijke klus met 2 uurtjes ben je klaar en niet heel kostbaar, ik geloof dat ik voor de twee B4 schokbrekers met 160 euro klaar was.