!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Royco70
7

• Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Misfire cilinder 4/accu?
« Gepost op: 10 februari 2026, 19:54:29 »
 Auto 17 januari dit jaar  gekocht met 110000 km. Sindsdien 3 keer terug geweest met misfires op cilinder 4.
Eerste x bougies vervangen, tweede x kabelbreuk gerepareerd en nu derde x gaan ze de bobines vervangen... Ik heb zelf al s aangegeven of het misschien een multiairprobleem is maar volgens hun niet want dan zouden ze dit kunnen uitlezen.  Zou dit euvel ook kunnen bij een te lage accuspanning?
Achterruitverwarming/spiegelverwarming werkt ook niet dit zou een schakelaarprobleem zijn echter bij vervanging hiervan werkt deze nog steeds niet. Ze willen er nu een nieuwe achterruit inzetten😕. Ik heb aangegeven dat dit  misschien door een te lage accu spanning zou kunnen komen. Echter was dat het probleem niet volgens hun. Start stop werkt al vanaf dag 1 niet. Garage staat trouwens wel goed aangeschreven dus neem aan dat ze wel de nodige kennis hebben. Gelukkig heb ik garantie bijgekocht...
RC
*

Nelson
47

• Type Alfa: 8c
  • *
    - Startende Alfist
Re: Misfire cilinder 4/accu?
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2026, 20:10:13 »
Misschien valt het wel mee met die nodige kennis.
Tot 3x toe wordt er maar wat vervangen in de hoop dat het dan opgelost is.
Dat zet te denken.
*

DanaBanana
1.258

- Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2026, 22:49:28 »
Ik heb ook mijn twijfels bij wat de garage er van bakt.

Om op je vragen in te gaan:
- lage accuspanning hoeft niet perse direct een accuprobleem te zijn, dit kan ook ibs gerelateerd zijn. Dus door een deskundige garage de accu en ibs laten controleren. Het niet functioneren van spiegelverwarming en achterruitverwarming wijst sowieso op een issue op dat vlak, los van de misfires.
- Misfires zijn bij koude en vochtige start niet helemaal vreemd voor de Stelvio en Giulia en kunnen inderdaad multiair gerelateerd zijn.Dus ook dat zou ik bij een deskundige garage laten checken.
- Mijn persoonlijke idee na 9 winters met de Stelvio is dat er een verband is tussen lage accuspanning en het functioneren van de multiair bij koude start. Maar ik heb te weinig technische kennis om te beredeneren of dat echt zo kan zijn of onzin.
*

Brams77
273

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Senior Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2026, 11:37:22 »
Zonde @Royco70
Ik ben ook ergens bang voor de MA module en je IBS, het komt echt zo vaak voor mbt tot achterruit verwarming issues en misfire bij lagere temperaturen op een bepaalde cilinder, dat ligt dat echt wel in die lijn. In principe is de garage verantwoordelijk voor de diagnose en oplossing, aan het eind van het verhaal heb je wel nieuwe bogies, bobines en een nieuwe achterruit. Mooi ergens dat die dan vervangen zijn maar wel tijd kost dat je zonder auto zit, terwijl ze ook bougie en bobine van cilinder 4 naar 3 hadden kunnen wisselen om te kijken of de misfire van cilinder 4 naar 3 zou verplaatsen.
Maar goed nogmaals dat is hun verantwoordelijkheid hoe ze daar mee omgaan, laten we hopen dat ze het snel voor je oplossen joh.
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 '17 Bianco Alfa
*

DanaBanana
1.258

- Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2026, 13:04:47 »
Zonde @Royco70
Ik ben ook ergens bang voor de MA module en je IBS, het komt echt zo vaak voor mbt tot achterruit verwarming issues en misfire bij lagere temperaturen op een bepaalde cilinder, dat ligt dat echt wel in die lijn. In principe is de garage verantwoordelijk voor de diagnose en oplossing, aan het eind van het verhaal heb je wel nieuwe bogies, bobines en een nieuwe achterruit. Mooi ergens dat die dan vervangen zijn maar wel tijd kost dat je zonder auto zit, terwijl ze ook bougie en bobine van cilinder 4 naar 3 hadden kunnen wisselen om te kijken of de misfire van cilinder 4 naar 3 zou verplaatsen.
Maar goed nogmaals dat is hun verantwoordelijkheid hoe ze daar mee omgaan, laten we hopen dat ze het snel voor je oplossen joh.
Klopt natuurlijk helemaal, die zaken die ze (onnodig) hebben vervangen heb je als bonus mooi nieuw. Maar of ik persoonlijk blij zou zijn met een nieuwe achterruit... Dat is nou typisch zo'n onderdeel wat eigenlijk bijna nooit vervangen hoeft te worden en waarbij je je afvraagt of de kans op een nieuw probleem door de werkzaamheden niet groter is dan de kans of het wat oplost.
*

Royco70
7

• Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2026, 16:03:07 »
Auto gaat binnekort terug naar garage voor vervanging bobines en er wordt een nieuwe accu gemonteerd. Ik hou jullie op de hoogte
RC
*

Nelson
47

• Type Alfa: 8c
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2026, 16:51:45 »
De bobines waren toch al vervangen??
Ik weet niet welke garage je hebt,  wat ik wel weet is dat ze maar lukraak wat doen.(Ah gaat over een Guilia of Stelvio?)
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2026, 17:49:16 »
Welke garage is dit? Dan weet ik dat ik daar in ieder geval nooit naartoe moet gaan😅
*

martijnD
118

• Type Alfa: 156 159 Giulietta Stelvio
    - Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2026, 18:18:14 »
De hele achterruit vervangen is wel heel extreem😂
Ik zou het eerst bij de accu en IBS zoeken.
Ik had ook meldingen van hulpsystemen die niet werkten en geen start/stop en geen spiegel en achterruitverwarming, ik had al een nieuwe accu dus na vervanging van IBS en goed opladen van de accu waren die dingen opgelost.

Wat zijn de foutcodes die met de misfires optreden? Ik hoop niet voor je dat het de multiair is🤞🏻
156 TS
159 JTS
Giulietta 1.4MA H&S
Stelvio 2.0T Massimo
*

Robert69
2.118

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2026, 18:19:45 »
Als deze garage een nieuwe achterruit erin zet omdat de achterruitverwarming en spiegelverwarming tegelijk het niet doet, dan zou ik erop staan dat ze de auto terugnemen. Want dan zijn het prutsers eerste klas.
Als de achterruitverwarming en spiegelverwarming het niet doen dan ligt dat aan en defecte IBS-sensor, zoals Danabanana ook al aangaf.

Aan de andere kant: als dit allemaal onder garantie vervangen wordt dan kun je ervoor kiezen om hen verder te laten prutsen. Tegen de tijd dat ze toegeven dat het toch de MA unit is heb jij wel een zo goed als nieuwe auto. Op het plaatwerk na dan.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2026, 18:22:18 »
Mijn Giulia heeft afgelopen week 255.000km aangetikt met nog steeds de originele multiair unit. Ik heb ook wel eens een ruwe start gehad en met uitlezen bleek het een misfire te zijn. Persoonlijk denk ik dat die units niet zo slecht zijn als velen denken en dat ze veel te snel vervangen worden.

Wat betreft achterruit enzo, dat lijkt me gewoon accu gerelateerd.
*

Bertonebianco
244

• Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Veloce
    - Alfist
  • ruim 45 jaar Alfa, geen moment spijt.
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2026, 14:59:26 »
Foutcode misfire is een vrij algemene.
Bij een juiste diagnose kijk je dieper in het systeem en dan hangt daar nog wat onder zoals bv solenoid.
Dan weet je voldoende, MA unit.

Heb het inmiddels 2 maal gehad met Giulia en Stelvio (allebei rond 120.000km).
Beide keren eerst uitgelezen door ANWB (hulde) en inderdaad de melding misfire cilinder 4 en dieperliggend de solenoïd.

Nu: Stelvio 2.0T Q4 Veloce, Squadra Massimo 305pk, full options. MY23 LED koplampen en achterlichten. RDNA, Eibach, Dig dash, 20"
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi, Giulia  2.2 JTDm Super, Giulietta 2.0JTDm, 159 SW Ti 2.2 JTDm, Giulietta 1.6JTDm enz alle Squadra getuned.