!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #105 Gepost op: 19 maart 2024, 19:53:04 »
Het lijkt er op dat jouw Giulia om de één of andere reden een veel te warm mengsel binnenkrijgt door te warme lucht, waardoor de verbranding niet optimaal is. Hoe koeler de lucht in het brandstofmengsel, hoe beter de motor loopt. Hoe warmer het nu buiten wordt, des te meer dit misschien gaat opvallen? Heb je met erg koud weer (rondom vriespunt) minder last van het 'inhouden'?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #106 Gepost op: 19 maart 2024, 20:04:49 »
Kwam lang geleden eens dit artikel van Squadra tegen: https://www.facebook.com/share/p/k4KYDermSNYPFPdQ/
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #107 Gepost op: 20 maart 2024, 08:14:29 »
Kwam lang geleden eens dit artikel van Squadra tegen: https://www.facebook.com/share/p/k4KYDermSNYPFPdQ/
Als ik alle problemen zo lees zou het inderdaad kunnen zijn wat in het artikel van squadra staat. En dan zou het dus prima en snel op te lossen zijn. Ik duim voor je.
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #108 Gepost op: 20 maart 2024, 09:14:27 »
En als dat het niet is kan het verstandig zijn de performance logger te kopen, zodat je de precieze temperatuurwaarden in je display ziet op het moment dat het probleem zich voordoet. Het klinkt natuurlijk best plausibel dat je vermogensverlies ervaart door een te hoge inlaattemperatuur.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Ron
148

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #109 Gepost op: 20 maart 2024, 18:16:14 »
Ik zou zeggen bestel deze: https://tuynder.nl/auto-onderdelen/relais-30a-11130885/

Ff langs de garage die je halve Giulia al heeft vervangen en hem erin laten zetten, of je doet het zelf en eens kijken hoe het verder gaat. Als ik het zo lees passen jou klachten behoorlijk in het draadje van Squadra. Die 16 euro is ook niet onoverkomelijk!

Gr Ron
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #110 Gepost op: 20 maart 2024, 19:08:56 »

En je weet zeker dat je vóór de wasbeurt deze problemen totaal niet had?
Wel vreemd nadat je nu alles hebt vervangen wat gerelateerd kan worden aan vocht.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

Ron
148

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #111 Gepost op: 20 maart 2024, 19:40:00 »
Ik heb nog wat gevonden. Hier wordt door velen de problemen van een kapot of slecht werkend relais omschreven. 

https://www.giuliaforums.com/threads/loss-of-power-performance.57497/?post_id=980249&nested_view=1&sortby=oldest#post-980249

De Mopar 6106094AA zou een nieuwer geupdate versie zijn, dat maak ik er uit op. Wel wat duurder. Als je op Mopar 6106094AA googeld heb je avond leeswerk op het Amerikaanse Giulia forum.

Gr Ron

*

koepeetje
96

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #112 Gepost op: 20 maart 2024, 20:51:15 »
Die relais heb ik vervangen door relais van dit type: "Panasonic Electric Works / CM1A-R-12V". Alles achter de koplamp hiermee vervangen, bij DigiKey.nl kostten ze toen net iets meer dan €5 per stuk (nu 10 stuks €35!). No-brainer wat mij betreft en prima zelf te doen.

https://www.digikey.nl/nl/products/detail/panasonic-electric-works/CM1A-R-12V/647140
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

Ron
148

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #113 Gepost op: 15 april 2024, 17:54:53 »
Hoe staat het met deze casus ? Ben wel benieuwd of het is verbeterd/opgelost.

Gr Ron
*

laurens94
17

  • Type Alfa: 156 ti 1.8 twin spark
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #114 Gepost op: 18 april 2024, 13:51:19 »
Inmiddels zijn we weer wat tijd verder. Maar helaas nog niet verder tot de oplossing.
Zo'n maand geleden nogmaals bij de dealer aangekaart dat de Giulia echt niet goed rijdt. Toen hebben we afgesproken dat de vestigingsmanager twee weken met mijn auto ging rijden om het te ervaren. Ik heb vervolgens twee weken een fiat 500 als leenauto meegekregen.

Twee weken later kwam dan zijn telefoontje.... met de mededeling dat hij niks opmerkt. Dit is absoluut onzin en onmogelijk dat hij vindt dat de Giulia helemaal rijdt zoals hij hoort te rijden. Ik kwam vervolgens met de vraag of we een andere Giulia die zij daar hebben staan direct konden rijden na samen met mijn Giulia gereden te hebben. Hier werd lastig over gedaan en was niet mogelijk. Te weinig personeel, niet de juiste mensen beschikbaar, niet voldoende tijd.

Wel gaf hij aan dat de Giulia nodig toe was aan een oliebeurt en dat rijden met oude olie ook het resultaat aan het bezoek bij HS Corse kon beïnvloeden een aantal dagen later.
Hier gaf ik hem gelijk in en ze hebben een beurt uitgevoerd aan mijn auto.

En jahoor! Na deze beurt met nieuwe olie en nieuwe filters reed de Giulia weer helemaal goed. Uiteraard had ik er geen vertrouwen in dat dit zo blijven, want jawel, nu twee weken later zijn we wederom weer terug bij af. Zo ontzettend frustrerend dat dit keer op keer gebeurt.

Vlak na de beurt bij de dealer ben ik naar HS corse geweest. Met dus een Giulia die (tijdelijk) weer goed reed. Hier hebben ze de auto goed geïnspecteerd en hebben ze een log gemaakt tijdens het rijden.
Hier kwam naar verwachting niet heel veel uit aangezien de Giulia goed reed vlak na de beurt bij de dealer. Wel vonden ze de Giulia stationair niet lekker lopen en ook tijdens het rijden af en toe een beetje schokkerig. Op de log van het rijden kwam naar voren dat één van de cilinders soms niet helemaal lekker liep, maar dit was minimaal.

Maar nu twee weken na de oliebeurt rijdt de Giulia wederom niet goed meer... Uit voorzorg tijdens het bezoek aan HS Corse daar ter plekke gelijk een nieuwe afspraak gemaakt omdat ik al verwachtte dat de auto na een tijdje weer niet goed ging rijden. 20 mei staat de auto weer geboekt bij HS Corse. Helaas hebben ze niet eerder plek.

Ik weet wel bijna zeker dat er dan op de log tijdens het rijden wel iets naar voren gaat komen. Ik ben heel benieuwd.
Tot die tijd maar weer met flinke frustratie rond blijven rijden.

Overigens hebben ze ook de relais gecheckt en dit was in orde.
*

Romeer
238

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #115 Gepost op: 18 april 2024, 14:17:04 »
Mss een idee om het relais preventief te vervangen omdat een relais weleens kan haperen en net even geen storing geeft als je 'm uitleest. Ik heb 'm vorige week vervangen omdat ik de bekende LIN U1008-00-storing zag bij het uitlezen. Dit is het relais dat de waterpomp van de intercooler aanstuurt. 20 minuutjes werk (ik doe erg voorzichtig en drink graag koffie tussendoor) en de auto rijdt merkbaar beter.
Omdat ik er weinig voor voelde om een vermogen uit te geven voor originele Mopar-relais bij de dealer heb ik bij autodoc meteen 3 stuks FAST FT83305 relais besteld, en jawel daar staat gewoon Mopar op....
Succes met de auto!
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #116 Gepost op: 18 april 2024, 14:26:32 »
Jezus, ik had die auto al lang in een hoek gesmeten....

Ik ga nog maar eens 2 dingen roepen: kan de motor wellicht zo vervuild zijn dat dit soort problemen optreden? En: als ik jou was zou ik vanaf vandaag tot 20 mei elke dag nauwkeurig bijhouden wat de omstandigheden en verschijnselen zijn. Zoals Danabanana al zei: meten is weten. Hopelijk wordt er dan een duidelijk patroon zichtbaar waardoor het probleem opgelost kan worden.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #117 Gepost op: 18 april 2024, 16:33:52 »
Kan je niet een kleine meet organiseren met een of twee giulia rijders van het forum om te vergelijken? Dus stukje in elkaars auto rijden en ervaren.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Ron
148

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #118 Gepost op: 18 april 2024, 18:51:57 »
Mss een idee om het relais preventief te vervangen omdat een relais weleens kan haperen en net even geen storing geeft als je 'm uitleest. Ik heb 'm vorige week vervangen omdat ik de bekende LIN U1008-00-storing zag bij het uitlezen. Dit is het relais dat de waterpomp van de intercooler aanstuurt. 20 minuutjes werk (ik doe erg voorzichtig en drink graag koffie tussendoor) en de auto rijdt merkbaar beter.
Omdat ik er weinig voor voelde om een vermogen uit te geven voor originele Mopar-relais bij de dealer heb ik bij autodoc meteen 3 stuks FAST FT83305 relais besteld, en jawel daar staat gewoon Mopar op....
Succes met de auto!

Waardeloos dat het niet is opgelost. Zou bovenstaande toch eens proberen, kost niet de wereld en kan je zelf doen.

Gr Ron
*

Romeer
238

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #119 Gepost op: 21 april 2024, 11:26:22 »
Mss een idee om het relais preventief te vervangen omdat een relais weleens kan haperen en net even geen storing geeft als je 'm uitleest. Ik heb 'm vorige week vervangen omdat ik de bekende LIN U1008-00-storing zag bij het uitlezen. Dit is het relais dat de waterpomp van de intercooler aanstuurt. 20 minuutjes werk (ik doe erg voorzichtig en drink graag koffie tussendoor) en de auto rijdt merkbaar beter.
Omdat ik er weinig voor voelde om een vermogen uit te geven voor originele Mopar-relais bij de dealer heb ik bij autodoc meteen 3 stuks FAST FT83305 relais besteld, en jawel daar staat gewoon Mopar op....
Succes met de auto!

Waardeloos dat het niet is opgelost. Zou bovenstaande toch eens proberen, kost niet de wereld en kan je zelf doen.

Gr Ron

Ik heb er nog eentje liggen, kan 'm er voor je inzetten, regio Rotterdam