!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Alfa Romeo Types > De Giulia / Stelvio Club

Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel

(1/25) > >>

laurens94:
Beste allemaal,

Ik ben inmiddels 6 maanden in het bezit van een prachtige Giulia 2.0t met Squadra massimo tune.
De auto is gekocht met 82.000 km op de teller bij een officieel Alfa dealer met (gelukkig) een jaar Bovag garantie.
Helaas heb ik nog niet echt kunnen genieten van de auto. Hieronder zal ik de problemen opsommen en wat er is gebeurd aan reparatie.

De auto werd geadverteerd met een Squadra tune, alleen direct na aflevering vond ik de auto niet soepel rijden en had duidelijk niet zijn vermogen.
De dealer zei dat waarschijnlijk bij de afleveringsbeurt de software is overschreden en de tune er af was gehaald. Op kosten van de dealer is de Squadra tune er opnieuw opgezet.

Vervolgens enige tijd gereden met de auto, maar reed nog steeds niet soepel en had duidelijk nog steeds geen 300 pk. Ook bokte de motor behoorlijk stationair. Vooral met een koud blok.
De dealer heeft de auto uitgelezen en er bleek een foutcode te zijn opgeslagen van de intercooler relais. Deze is vervangen en vervolgens ging ik weer rijden met de auto.

Na 2 dagen rijden reed de auto weer niet soepel, mistte vermogen en blok bokt nog steeds.
Wederom bij de dealer langs gegaan en het bleek dat er een knik in de bekabeling van de relais zat waardoor die weer deze code opsloeg. Dit is opgelost en er zijn ook gelijk nieuwe bougies in gekomen zodat die hopelijk soepeler zou rijden en niet meer zou bokken.

Het leek erop dat de auto even beter reed, maar na een dag of 2 nog steeds dezelfde klachten.
De dealer heeft nu gekozen om een motorflush uit te voeren. Ik moest zelf 500 km rijden met een goedje erin en vervolgens langskomen na 500 km voor nieuwe motorolie.

Wederom leek het heel eventjes te helpen, maar helaas ging de auto al snel weer slechter rijden.
De dealer heeft nogmaals een motorflush uitgevoerd waarbij ze zelf ook tijdelijk in mijn auto gingen rijden zodat ze zeker wisten dat de auto daarna goed zou zijn. Ik ging een week later ook met de auto naar Zuid Frankrijk.

Gek genoeg heeft de auto een dag of 5 goed gereden maar richting Zuid Frankrijk begon de auto weer niet lekker te lopen. Wederom minder vermogen, rauwer lopen van het blok, inhouden/stotteren, lome reactie gaspedaal, bokken stationair. En als klap op de vuurpijl hield de airco er ook mee op na zo'n 6 uur hard blazen! Heerlijk met een hijgende golden retriever achterin! Gelukkig deed de airco het de volgende dag wel weer. Echter op de terugweg van Zuid Frankrijk naar Nederland hetzelfde probleem na zo'n 6 uur hard blazen stopte de airco met werken.

De dealer heeft nu de multiair unit vervangen en er was een software update beschikbaar waarin waarschijnlijk het probleem met de airco verlopen zou worden.

Na het vervangen van de multiair unit reed de auto EINDELIJK eens heerlijk! Nog steeds het idee dat er geen 300 pk beschikbaar was (wat de monteur ook beaamde) en het blok bokte stationair nog steeds. Zeker met een koude motor. Maar hij reed wel heel soepel.

Maar na ongeveer een week begon de auto weer slechter te lopen. En dit werd met de tijd steeds erger totdat je na 5 maanden aan dealer bezoekjes bijna nog geen steek verder bent gekomen.

De dealer kon geen foutcodes vinden, maar heeft de auto een beurt gegeven, de motorolie uiteraard vervangen en wederom nieuwe bougies erin gedaan.

En nu rijdt de auto eindelijk al een week of twee best goed. De dealer heeft hem ook op de rollerbank gezet bij Beek autoracing en het vermogen komt er nu wel uit. 294 PK en 460nm koppel.

Maar de auto bokt stationair nog steeds behoorlijk. Zeker bij een koud blok. Maar regelmatig ook wanneer het blok warm is. De ene keer is het heviger dan de ander keer. De dealer zegt dat dit normaal is bij de Giulia's. Zeker van de vroegere bouwjaren. Maar dit lijkt mij echt niet acceptabel.
Ook rijdt de auto niet elke dag even soepel. Ik heb het idee dat de auto slechter rijdt bij koud en regenachtig weer. Alsof het blok dan ook iets rauwer loopt.
Rijd je heel rustig dan valt het niet op, maar rijd je in D en je geeft wat vlotter gas dan merk je dat die soms echt wat inhoudt/schokt/stottert met accelereren.
Schakel je bijvoorbeeld zelf en je houdt hem in een wat lagere versnelling dan is het moeilijk om de auto heel vloeiend te laten accelereren. Ook al duw je de rechtervoet heel voorzichtig steeds dieper op het gaspedaal dan voel je dat het soms in hele lichte schokjes gaat.

Dus ik ben nu een beetje ten einde raad en hoop dat jullie nog tips voor mij hebben waar dit probleem vandaan kan komen. En of jullie de klachten ook herkennen.
De auto geeft geen foutcodes en de dealer vindt de Giulia nu rijden zoals het moet. Maar ik merk duidelijk dat het blok niet altijd even soepel loopt. Maar vreemd genoeg dus niet altijd. Wel hebben de nieuwe bougies en motorolie een groot verschil gemaakt bij het laatste garagebezoek.

Ik heb zelf al 23.000 km met de Giulia gereden en de kans is groot dat de multiair ook al enige tijd niet goed was bij de vorige eigenaar. Er zijn dus best wat kilometers gemaakt met een niet goed werkende multiair. Wellicht dat hier ergens het probleem vandaan kan komen?



Mr.Dr.Doc:
ik kan je helaas niet helpen, toch kon ik het niet laten even een berichtje te sturen wat een prachtige verschijning deze Alfa!
ik hoop voor jou dat het probleem opgelost kan worden en je met volle teugen kan genieten van deze prachtige wagen.

laurens94:
Bedankt!!
Ik zie dat jij een Stelvio rijdt in dezelfde kleur. Ook een prachtbak. Ik vind grigio strombili dan ook één van de mooiste kleuren die beschikbaar is. Hoewel misschien wat veilig.
Maar een fel rode Giulia liet mijn vriendin niet toe.  :rolleyes:

Mr.Dr.Doc:
als het goed is kan / mag ik hem deze week ophalen (dan pas gaat het genieten beginnen) de kleur met die zwarte accenten maken hem heel dik!

HeMaN:
Kan natuurlijk heel veel zijn.
Je zou de performance logger van squadra kunnen overwegen. Die kan veel parameters vastleggen tijdens het rijden en zo helpen probleme te identificeren.
(Bijv intercooler temp, inspuitdruk, enz)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod