!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Navigatie updaten
« Gepost op: 16 november 2017, 18:54:50 »
Hallo Alfisti,
Ik ben een kersverse forumgebruiker en sinds 5 dagen trotse bezitter van een donkerblauwe Giulia Super 200PK benzine met extra accessoires zoals leren bekleding, 18 inch sportvelgen, 8,8 inch navigatie, xenon verlichting, parkeersensoren en meer toeters en bellen. Gekocht als demonstratiemodel met 8000 km op de teller en qua uiterlijk gloednieuw.
Het navigatiesysteem is voor mij een belangrijk onderdeel in de auto en ik heb de Giulia vergeleken met mijn TomTommetje Live 1005 uit de vorige auto. De Giulia navigatiesoftware blijkt niet up to date want mijn Tom Tom herkent nieuwe rotondes en wegsiuaties terwijl de Giulianavigatie nog de oude situatie aangeeft.

Ik lees over updates die te downloaden zijn en via een USB stick in de Giulia te uploaden zijn. Weet iemand waar die downloads te krijgen zijn en hoe het verdere proces verloopt?  :sign0085:
Bij voorbaat dank voor de info hierover. Ennuhhh... wat is het een schitterende auto die Giulia, nietwaar? :-)
Don
P.S. Forumbeheerder. De uploadmap zit vol. Een foto uploaden van slechts 64 kb is niet mogelijk.
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2017, 19:48:26 »
vwb update enz., zie hier :
http://www.clubalfaromeo.nl/forum/technisch-66/infotainment-update-002-009-053/

vwb foto's, die moet je extern hosten, en hier naar linken....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2017, 20:19:58 »
JWG, hartelijk dank voor de snelle reactie en de links. Ik ben momenteel de mapupdate al aan het binnenhalen. Als dit werkt is dat een leuke service.
Foto's extern hosten? OK. Gaan we doen.
Gr. Don  :039:
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2017, 21:05:03 »
JWG, hartelijk dank voor de snelle reactie en de links. Ik ben momenteel de mapupdate al aan het binnenhalen. Als dit werkt is dat een leuke service.
Foto's extern hosten? OK. Gaan we doen.
Gr. Don  :039:

Denk eraan dat je, voordat je de kaart op een usb stick probeert te zetten, deze als NTFS formateerd..... Standaard fat support nml max 4 Gb files, en de kaart update is meer als 8 Gb.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2017, 21:47:32 »
De stick die ik gebruik is 32 Gb en zal wel NTFS geformateerd zijn. De upload werkte tenminste prima. Alleen had ik vergeten ook de licentie te downloaden en toe te voegenop de stick. Na de eerste upload was de taal in het Engels veranderd. Later de licentie toegevoegd en opnieuw geupload. Nu is het weer in NL. Morgen rijd ik weer het traject waar de navigatie de nieuwe wegsituatie niet herkende. Ik ga er vanuit dat dit morgen wel herkend wordt.
Is de infotainment update de moeite waard? Dan doe ik dat ook.
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2017, 10:01:32 »
De stick die ik gebruik is 32 Gb en zal wel NTFS geformateerd zijn. De upload werkte tenminste prima. Alleen had ik vergeten ook de licentie te downloaden en toe te voegenop de stick. Na de eerste upload was de taal in het Engels veranderd. Later de licentie toegevoegd en opnieuw geupload. Nu is het weer in NL. Morgen rijd ik weer het traject waar de navigatie de nieuwe wegsituatie niet herkende. Ik ga er vanuit dat dit morgen wel herkend wordt.
Is de infotainment update de moeite waard? Dan doe ik dat ook.

mooi  :sign0098:

vwb infotainment update, hangt er een beetje vanaf welke versie je momenteel hebt ;)
Met een van de laatste updates is o.a. de optie toegevoegd dat je uit een 3-tal routes naar je bestemming kunt kiezen, en een verbeterde oliepeil weergave.....
overigens duurt het updaten van de infotainment software "slechts" 20 minuten of zo ....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2017, 18:38:21 »
Inderdaad duurt de update navigatie niet langer dan een minuut of 20. En de keuze uit 3 routes is nu ook toegevoegd. Maar helaas is het systeem met deze update beslist nog niet bij de tijd. Mijn Tom Tom Live 1005 is 7 maanden geleden het laatst geupdated en herkent nieuwe situaties direct. Zo ook de nieuwe wegen rondom en door de nieuwe Alexanderbrug door Maastricht. Echter, de gisteren geupdate versie van de Alfa navigatie versie september 2017 herkent dat allemaal nog niet. Zo ook een nieuwe rotonde in de buurt die toch alweer een jaartje oud is. Kortom, wil ik de navigatie vertrouwen moet ik rijden op de losse Tom Tom. Herkent iemand dat probleem?
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2017, 18:48:03 »
Eigenlijk zou er geen verschil mogen zijn vwb kaart info, want systeem in de giulia is ook van TomTom....
Maar wellicht dat Alfa nog wat achter loopt met de kaarten, volgens de site zouden er elke 3 maanden updates moeten volgen. Maar eens zien of dat lukt ;)
In elk geval zijn de kaartupdates voorlopig gratis ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2017, 20:31:36 »
Alfa loopt wel degelijk achter met zijn updates maar ze blijken volgens mijn broer niet de enigen te zijn. Zijn Mazda 3 heeft precies hetzelfde navigatieprobleem.
Gratis updates is mooi meegenomen maar als ze niet bij de tijd zijn, wat heb ik er dan aan?

Ik heb inmiddels gelezen dat per 3 maanden gratis geupdated kan worden en dat gedurende 3 jaar na aanschaf van een nieuwe Alfa. Mijn  Alfa -vorige week gekocht- was een demo van 10 maanden dus dat wordt 2 jaar gratis updates.

Ik denk dat ik voorlopig tevens mijn losse Tom Tom Live 1005 erbij blijf gebruiken want ik wil wel enigszins op de getoonde aankomsttijd op de plaats van bestemming zijn.... ;)
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2017, 09:31:33 »
Alfa loopt wel degelijk achter met zijn updates maar ze blijken volgens mijn broer niet de enigen te zijn. Zijn Mazda 3 heeft precies hetzelfde navigatieprobleem.
Gratis updates is mooi meegenomen maar als ze niet bij de tijd zijn, wat heb ik er dan aan?

Ik heb inmiddels gelezen dat per 3 maanden gratis geupdated kan worden en dat gedurende 3 jaar na aanschaf van een nieuwe Alfa. Mijn  Alfa -vorige week gekocht- was een demo van 10 maanden dus dat wordt 2 jaar gratis updates.

Ik denk dat ik voorlopig tevens mijn losse Tom Tom Live 1005 erbij blijf gebruiken want ik wil wel enigszins op de getoonde aankomsttijd op de plaats van bestemming zijn.... ;)

Voor mijn dagelijkse werk ben ik chauffeur.
In mijn eigen auto's heb ik nog nooit een update voor navigatie gekocht, gebruikt ze voor een prognose van hoelaat ik ergens ben.
Het enige wat veranderd zijn wat straten in nieuwbouw wijken. Zo nu en dan verandert er een stuk snelweg zoals bij Maastricht dan hou je toch je richting aan (Luik bv)
In mijn oude auto zat de originele kaart van 2010 nog. Voor mijn Giulietta kost het 100 euro dus die blijft zolang hij bij mij is op de kaart van 2014 rijden.
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2017, 15:18:55 »
Dijkstra, ik ben inmiddels erachter dat ik toch wat foutjes heb gemaakt en beter moet lezen! De kaartupdate was dus mislukt.
Ik had de kaartupdate en infotainment-update samen rechtstreeks naar een 32 Gb stick gedownload. Zowel de infotainment bestandsnamen als ook de kaartbestandsnaam MAP00205.bin waren later prima te lezen. Echter, dat er bij MAP00205.bin uiteindelijk slechts 0 kb stond daar had ik niet op gelet.
Tijdens uploaden en installeren verliep alles prima (dacht ik) en al na 20 minuten was ik klaar. Echter wat ik toen niet wist en nu wel is dat ik alleen maar de laatste versie infotainment had geinstalleerd.

Waar was het kaartbestand van 8,4 Gb dan gebleven? Want die was dus beslist gedownload. Ik vond hem terug in de map Downloads van de pc zelf. De USB stick bleek n.l. FAT32 geformateerd en dan past een groter bestand tóch niet op een stick van 32 Gb. Eenmaal de stick NTSC geformateerd liet het MAP00205.bin zich wél op de stick plaatsen en samen met het licentiebestand heb ik ze inmiddels correct weten te instaleren. Versie 971.7832 is nu versie 996.8563 geworden. (8 augustus 2017) Ik ga er vanuit dat de  nieuwe Alexandertunnel in Maastricht nu wél herkend wordt.
Waar ik wel van opkeek is dat de auto stationair moet lopen tijdens het installeren. Iets wat meer dan een uur duurt. Dus na installatie mag je gelijk gaan tanken.  :-X Ik heb de wagen in de garage gezet (en de poort op een kiertje voor de gassen) anders staan de buren aan de deur: "heeh buurman, je hebt vergeten de motor van je nieuwe bolide uit te zetten.... ;)
Citaat
>>In mijn eigen auto's heb ik nog nooit een update voor navigatie gekocht,<<
OK, kopen is ook mijn hobby niet maar deze updates zijn dus gratis. Tenminste 3 jaar lang voor nieuw gekochte auto's met dit navigatiesysteem. Mijn Giulia is van januari 2017 dus ik heb nog recht op 2 jaar gratis 3 maandelijkse updates. Registreren en chassisnummer invullen op https://maps.mopar.eu/  Daarna downloaden en installeren. Site start op z'n Italiaans maar is in 4 talen te zetten.
Nog eens bedankt voor alle tips JWG.
:PDT_Armataz_01_37: )





Verwachte duur 131 minuten is in werkelijkheid iets meer dan een uur geworden.
Zie onderstaand het eindresultaat:


Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2017, 16:15:19 »
Tja, ik had zelfs nog extra gewaarschuwd dat je als ntfs moest formatteren ...  ;)
Maar eind goed, al goed .....

Overigens kan de kaart update een volgende keer ook, als je hem eenmaal opgestart hebt, gewoon tijdens het rijden voltooit worden.
Reden dat de motor moet draaien is dat het contact anders na 30 minuten automatisch uitgezet wordt indien de motor niet loopt.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2017, 16:49:31 »
Mooi he zo forum dan weet ik al vast wat me te doen staat als er een nieuwe Alfa komt.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2017, 18:24:31 »
Dijkstra, ik ben inmiddels erachter dat ik toch wat foutjes heb gemaakt en beter moet lezen! De kaartupdate was dus mislukt.

 Ik ga er vanuit dat de  nieuwe Alexanderbrug in Maastricht nu wél herkend wordt.
Waar ik wel van opkeek is dat de auto stationair moet lopen tijdens het installeren. Iets wat meer dan een uur duurt. Dus na installatie mag je gelijk gaan tanken. 
Citaat
>>In mijn eigen auto's heb ik nog nooit een update voor navigatie gekocht,<<
OK, kopen is ook mijn hobby niet maar deze updates zijn dus gratis. Tenminste 3 jaar lang voor nieuw gekochte auto's met dit navigatiesysteem. Mijn Giulia is van januari 2017 dus ik heb nog recht op 2 jaar gratis 3 maandelijkse updates.

Ik weet dat het bij tomtom gratis is maar je bent er iedere keer wel weer een tijd mee bezig , wij hebben van de zaak tomtom truck en die hebben livetime gratis updates, maar ik vind het zo'n gedoe dat ik hooguit 1 keer per jaar doe (baas wil het om de 3 maand) heb van de week een nieuwe gehad die via WiFi update, moet zeggen dat werkt een stuk beter.
Maar de alfa doe ik dus nooit en als ik straks een iets niet kan vinden zoek ik het in maps op de gsm, daarmee kan je alles vinden, mooiste zou ik vinden dat je maps op de gsm kon casten naar het scherm in de auto. Misschien komt dat nog eens.
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Navigatie updaten
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2017, 00:06:57 »
Citaat
>>wij hebben van de zaak tomtom truck en die hebben livetime gratis updates,<<
Da's mooi. Zou ik ook wel willen maar dan de tomtom camperversie. Die is voor ons belangrijk geworden sinds we ook globetrotteren in een camper. Ik rij veel op de tomtom, vandaar dat de navigatie in de nieuwe Alfa Giulia best wel tegenviel. Zeker als hij nieuwe wegsituaties niet herkent die de losse tomtom wél allemaal ziet.
Maar ik heb vandaag weer een stuk gereden met de recente update en hij herkent nu ook de nieuwe wegen in de buurt.
Nu hoop ik maar dat in een van de komende software-updates ook stemkeuze mogelijk wordt gemaakt zoals dat in de losse tomtom altijd al kon. Bram of Xander klinkt me een heel stuk prettiger in de oren dan de lijzige monotone vrouwenstem die er nu inzit.  :bedtime2:
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia