!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Hylke
108

  • Type Alfa: Ja
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #60 Gepost op: 13 januari 2025, 19:59:48 »
Klinkt voorzichtig positief, Eric!
*

DanaBanana
1.048

  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #61 Gepost op: 13 januari 2025, 22:46:40 »
Leuke auto als alles het blijft doen ;). Beste allemaal. Ik heb een Stelvio 2.0 T MA, 2020.  er staat 60.000 op de teller. De auto krijgt altijd of elk jaar of om de 10.000 netjes zijn beurt,  inclusief flush etc.
Nu doet zich het volgende voor. Hij start probleemloos. Vervolgens als ik rustig de straat uit rij en wat gas bij doet gaat hij SOMS bokken en inhouden. Het lijkt op misfires. Als je de auto uitzet, even wacht en opnieuw opstart is het probleem vaak weg. Vervelend!  Na uitlezen stonden er ook een EGR melding, maar die komt niet meer terug. De bougies en relais zijn voor de zekerheid ook allemaal vervangen. Ik tank shell 98, (want squadra getuned)er is later nog een additief in de tank gegooid als extra reiniger. Daarna heb ik nadat de auto warm was de auto eens flink de sporen gegeven, dus flinks accelereren, hoog in de toeren en even lekker laten janken.
Daarna weken geen last meer gehad. Nu gisteren begon het weer, maar naar 100 meter was het weg. Als de auto warm is, 0 problemen, geen vermogenverlies. En vanochtend weer geen enkel probleem.
We rijden wel heel korte stukjes elke dag, 6 km heen en 6 km terug. Dus ik denk dat de EGR vervuild is. Iemand anders zoiets meegemaakt of zijn er mensen die andere oorzaken weten?
Hoor het graag!

Mijn Stelvio is van maart 2017, inmiddels bijna 165.000 km. Heeft iedere 15.000 km een beurt gehad bij een gerenommeerde (ex-)dealer. Daarbij gaat iedere beurt ook zo'n additief in de tank. Buiten het normale onderhoud is er tot op heden eigenlijk nog niets bijzonders aan de auto gedaan. Nog de originele accu en de originele multiair, die typische kwaaltjes zijn me tot nu toe bespaard gebleven. Ik overweeg echter wel een nieuwe accu bij aankomende beurt, omdat ik het idee heb dat die toch echt minder begint te worden en better safe than sorry,,, Auto is niet getuned. En in tegenstelling tot jou rijd ik bijna alleen langere ritten.

Ik herken wat je schrijft. Ik heb dit zo'n 1 of 2 keer per jaar. Altijd met koude omstandigheden. Meer specifiek denk ik koude en vochtige omstandigheden. En misschien heeft de auto dan ook wat langer stil gestaan. Schudt dan al bij stationaire loop en eerste paar honderd meter zijn dan erg bokkig, en enkele keer is zelfs het motomanagment lampje aangegaan en inderdaad misfires. Maar na een paar honderd meter is het over, of even stoppen en opnieuw starten en hij loopt normaal.

Ik heb mezelf een aantal dingen aangeleerd:
- Als ik de auto start en aan de stationaire loop al merk dat het weer zo'n dag is, ga ik niet direct rijden, maar laat de auto even stationair draaien. Dan merk ik dat die na een minuutje of iets langer wel regelmatig begint te lopen. En pas dan vertrek ik. Dat is dan eigenlijk altijd probleemloos.
- Doordat ik relatief veel snelwegkilometers rijd in drukke omstandigheden, draait de auto vaak lage toeren. Ik heb mezelf aangeleerd om op de terugweg regelmatig een afslag eerder te nemen en de laatste 10 km flipperend binnendoor te rijden via landweggetjes met de DNA in D. Zodat ik hoger in de toeren kan rijden en daarnaast bij optrekken het hele toerenbereik kan gebruiken.

Al met al heb ik op dit moment het idee dat deze kuren bij koude omstandigheden gewoon een beetje bij de 2.0T horen. Al is het natuurlijk niet de fraaiste eigenschap. En dat er niet persé een specifiek serieus probleem aan ten grondslag hoeft te liggen.



*

Bertonebianco
177

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #62 Gepost op: 15 januari 2025, 09:17:55 »
Bij mij zijn in de aanloop naar vervanging van de MultiAir unit natuurlijk ook eerst andere oorzaken onderzocht, bougies en bobines.
Feit si dat na vervanging het probleem ook echt is opgelost.
Uitlezen verwijst naar miseries, in mijn geval cilinder 4 bij zowel de Giulia als de Stelvio en bij verdere analyse komt dan de melding dat de solenoïde voor de aansturing middels oliedruk weigert.

En af en toe de motor laten werken is zeker een goed idee, wordt ook aangeraden door bv PRINS.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Quadrifoglio Verde
168

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #63 Gepost op: 18 februari 2025, 21:25:58 »
Leuke auto als alles het blijft doen ;). Beste allemaal. Ik heb een Stelvio 2.0 T MA, 2020.  er staat 60.000 op de teller. De auto krijgt altijd of elk jaar of om de 10.000 netjes zijn beurt,  inclusief flush etc.
Nu doet zich het volgende voor. Hij start probleemloos. Vervolgens als ik rustig de straat uit rij en wat gas bij doet gaat hij SOMS bokken en inhouden. Het lijkt op misfires. Als je de auto uitzet, even wacht en opnieuw opstart is het probleem vaak weg. Vervelend!  Na uitlezen stonden er ook een EGR melding, maar die komt niet meer terug. De bougies en relais zijn voor de zekerheid ook allemaal vervangen. Ik tank shell 98, (want squadra getuned)er is later nog een additief in de tank gegooid als extra reiniger. Daarna heb ik nadat de auto warm was de auto eens flink de sporen gegeven, dus flinks accelereren, hoog in de toeren en even lekker laten janken.
Daarna weken geen last meer gehad. Nu gisteren begon het weer, maar naar 100 meter was het weg. Als de auto warm is, 0 problemen, geen vermogenverlies. En vanochtend weer geen enkel probleem.
We rijden wel heel korte stukjes elke dag, 6 km heen en 6 km terug. Dus ik denk dat de EGR vervuild is. Iemand anders zoiets meegemaakt of zijn er mensen die andere oorzaken weten?
Hoor het graag!

Hier ook dit probleem. Giulia is van 2019 en staat nu 83000km op de teller. De auto staat door de week meest stil, in weekend wordt de auto vaak voor lange ritten gebruikt. Sinds december begint het bokken even na het starten. Hij is net bij de garage geweest (Alfa specialist) en deze had het ook over misfires. Hij verwacht dat het nu over zou moeten zijn met nieuwe olie, hij gaf ook al een paar week aan dat de olie ververst moest worden. Helaas doet hij het nog steeds. Als ik dit zo lees, kan het dus ook van de rijstijl komen? Ik rijd altijd vrij rustig, bij normaal Nederlands gebruik tikt hij soms een keer de 3000 toeren aan, maar dan heb je het ook wel gehad. Zou dit van invloed kunnen zijn en zou het euvel kwaad kunnen?

Misschien gaan we nog even naar Duitsland vrijdag, dus daar maar eens gaan gassen, het moet maar dan ;) Eens kijken of dat helpt en anders maar eens bij de garage navragen.
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6

Historie: 146 TS - 147 TS - Giulietta Tjet - Mito JTD - Giulietta JTD - 75 1.6
*

GT1986
1.427

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #64 Gepost op: 18 februari 2025, 22:04:02 »
Soms een keer 3000 tpm? Dat is echt niet goed, je moet ‘m regelmatig echt even goed opentrekken. Als m’n Giulietta warm is trek ik ‘m elke rit ook wel een keer goed door, daar blijft een blok gezond van.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Robert69
1.798

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #65 Gepost op: 19 februari 2025, 08:24:17 »
Ik heb mezelf aangeleerd om op de terugweg regelmatig een afslag eerder te nemen en de laatste 10 km flipperend binnendoor te rijden via landweggetjes met de DNA in D. Zodat ik hoger in de toeren kan rijden en daarnaast bij optrekken het hele toerenbereik kan gebruiken.


Stukje doortrekken mag ik ook graag doen. Wat ik me overigens al wat langer afvraag: als ik de auto hoog in de toeren doortrek geeft het best een 'klap' bij het overschakelen. Is dat normaal? Is dat wellicht iets wat bij de Veloce hoort?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

lers
159

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #66 Gepost op: 19 februari 2025, 13:32:45 »
Ik heb mezelf aangeleerd om op de terugweg regelmatig een afslag eerder te nemen en de laatste 10 km flipperend binnendoor te rijden via landweggetjes met de DNA in D. Zodat ik hoger in de toeren kan rijden en daarnaast bij optrekken het hele toerenbereik kan gebruiken.


Stukje doortrekken mag ik ook graag doen. Wat ik me overigens al wat langer afvraag: als ik de auto hoog in de toeren doortrek geeft het best een 'klap' bij het overschakelen. Is dat normaal? Is dat wellicht iets wat bij de Veloce hoort?
In de D-stand wel, niet specifiek voor Veloce, maar wel voor de Giulia en Stelvio.
*

Marcel1979
799

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #67 Gepost op: 19 februari 2025, 14:24:11 »
Dat heb ik ook. Toen ik nog de Ragazzon zónder demper had was het net een kanonsschot. Nu met demper is het "beschaafd"
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Robert69
1.798

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2025, 17:21:02 »
Dat heb ik ook. Toen ik nog de Ragazzon zónder demper had was het net een kanonsschot. Nu met demper is het "beschaafd"

Ik bedoel meer een klap die je door de hele auto voelt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bak flink op zijn falie krijgt. Doet ie inderdaad alleen in D, in N gaat het er wat beschaafder aan toe maar dat is half the fun natuurlijk.

147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Marcel1979
799

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2025, 17:22:34 »
Dat heb ik ook. Toen ik nog de Ragazzon zónder demper had was het net een kanonsschot. Nu met demper is het "beschaafd"

Ik bedoel meer een klap die je door de hele auto voelt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bak flink op zijn falie krijgt. Doet ie inderdaad alleen in D, in N gaat het er wat beschaafder aan toe maar dat is half the fun natuurlijk.

Oh ik dacht dat je het uitlaatgeluid bedoelde. Maar ja, ook de klap die je beschrijft voel ik ook. Enkel in D idd
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

DanaBanana
1.048

  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #70 Gepost op: 19 februari 2025, 18:16:21 »
Dat heb ik ook. Toen ik nog de Ragazzon zónder demper had was het net een kanonsschot. Nu met demper is het "beschaafd"

Ik bedoel meer een klap die je door de hele auto voelt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bak flink op zijn falie krijgt. Doet ie inderdaad alleen in D, in N gaat het er wat beschaafder aan toe maar dat is half the fun natuurlijk.
Bij mij - Stelvio First Edition 280pk, dus ik verwacht hetzelfde gedrag als bij een Veloce - gaat het in D inderdaad ook een stuk ruwer dan in N. Maar zo wild en ruig als jij het omschrijft ervaar ik het niet.
*

Marcel1979
799

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #71 Gepost op: 19 februari 2025, 18:37:04 »
Dat heb ik ook. Toen ik nog de Ragazzon zónder demper had was het net een kanonsschot. Nu met demper is het "beschaafd"

Ik bedoel meer een klap die je door de hele auto voelt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bak flink op zijn falie krijgt. Doet ie inderdaad alleen in D, in N gaat het er wat beschaafder aan toe maar dat is half the fun natuurlijk.
Bij mij - Stelvio First Edition 280pk, dus ik verwacht hetzelfde gedrag als bij een Veloce - gaat het in D inderdaad ook een stuk ruwer dan in N. Maar zo wild en ruig als jij het omschrijft ervaar ik het niet.

Mijn Giulia heeft de Massimo tuning. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Robert69
1.798

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #72 Gepost op: 19 februari 2025, 20:51:30 »
Dat heb ik ook. Toen ik nog de Ragazzon zónder demper had was het net een kanonsschot. Nu met demper is het "beschaafd"

Ik bedoel meer een klap die je door de hele auto voelt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bak flink op zijn falie krijgt. Doet ie inderdaad alleen in D, in N gaat het er wat beschaafder aan toe maar dat is half the fun natuurlijk.
Bij mij - Stelvio First Edition 280pk, dus ik verwacht hetzelfde gedrag als bij een Veloce - gaat het in D inderdaad ook een stuk ruwer dan in N. Maar zo wild en ruig als jij het omschrijft ervaar ik het niet.

Mijn Giulia heeft de Massimo tuning. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft

Mijne is ook getuned, bij H&S. Maar als iedereen ervaart dat het in D wat ruw gaat dan maak ik me geen zorgen
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Bertonebianco
177

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #73 Gepost op: 25 februari 2025, 09:45:47 »
Misschien een beetje flauw maar mijn topic raakt ernstig vervuild door allerlei posts die niets met de oorspronkelijke problematiek van mijn Stelvio te maken hebben. Misschien dat de moderatoren hier wat beter op kunnen letten.


Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz