!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

jwq
2.679

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2024, 11:14:23 »
zou nog steeds slechte accu kunnen zijn

Door losnemen van de accu minpool wordt de IBS sensor gereset. Bij opnieuw aansluiten gaat de IBS automatisch calibratie cyclus doen, tijdens welke accu management op non actief staat (duurt max 1 a 2 dagen bij normaal gebruik ), Tijdens die periode werkt dus achterruit verwarming etc. "normaal"
Na die tijd kunnen de problemen dus weer terug komen

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Hylke
85

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2024, 10:14:27 »
Het duurde even voordat de garage tijd had om naar de storingen te kijken, maar vandaag telefoon dat de BCM door vocht onherstelbaar beschadigd is geraakt. De stekker zelf was ook aangetast door vocht. Een beschermkap die erop hoort te zitten ontbreekt eveneens. Daarnaast is de accu stuk en een van de polen was behoorlijk gecorrodeerd.

Dat de accu stuk is verbaast mij niet, die is ook helemaal leeg getrokken in het weekend dat de auto bij de berger stond en de lampen niet meer uit wilden. De andere punten waren ook te voorspellen, maar nu dus bevestigd.

Nu komt het mooie: de BCM wordt op chassisnummer vervaardigd en daar gaat 5-10 werkdagen overheen. Dus naast dat ik de auto al 1,5 week kwijt ben, komen daar zo nog 2 weken bij...
*

Bertonebianco
136

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2024, 10:36:59 »
Ik heb vanmorgen bij Zeeuw Automotive een nieuwe BCM besteld, wordt geprogrammeerd aangeleverd en komt over een dag of 10.
Kan echter pas op 13 januari terecht om te laten plaatsen. Druk druk druk.  Gaat zomaar meer dan 1000 euro kosten.
Wim Prins ook benaderd maar die zitten in een traject met Stellantis voor de juiste certificaten om deze reparatie  überhaupt uit te mogen en kunnen voeren
Bij Wim staat  er al 2 weken een Giulia binnen te wachten op ook een nieuwe BCM. En dat gaat nog minstens 4 weken duren volgens de receptie daar.
Kortom. Naast de MultiAir  units nu een nieuw  serieus probleemgebied erbij.

Wordt wel steeds moeilijker om vanndeze fantastisch rijdende auto te blijven houden.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Bertonebianco
136

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #18 Gepost op: 2 december 2024, 10:42:30 »
En natuurlijk hoor ik graag hoe het afloopt. Hoop oké, dat geeft mij ook weer wat vertrouwen
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Don Pietro
122

  • Type Alfa: Stelvio Super 2.0
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2024, 11:14:02 »
En gebruikte BCM's, welk op de onderdelenlijn staan, zijn die dan niet bruikbaar c.q. sneller leverbaar?

Foei wat hebben ze in Italië steken laten vallen met de betrouwbaarheid en afwerking op sommige punten.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino - Alfa Romeo Giulia 2.2 jtdm
*

Bertonebianco
136

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #20 Gepost op: 2 december 2024, 11:21:58 »
Niet direct bruikbaar. Moeten voorzien worden van de originele configuratie gekoppeld aan VIN.
Dat doen ze bij de leverancier, daarna plaatsen en proxy alignment
Mijn Poolse contact kan het wel zelf met wat EOBD tools (Vlinker) , de AlfaOBD app en wat uitleg.
Hij levert ook de BCM maar ik durf het niet aan.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Hylke
85

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #21 Gepost op: 2 december 2024, 11:25:50 »
Het apparaat zelf is het probleem niet, maar hij moet per auto geprogrammeerd worden door Stellantis. Een tweedehands exemplaar kun je zonder toegang tot en kennis van de programmatuur dus helemaal niks mee.

Ik hoorde ook wat het kostenplaatje gaat worden: 1.500+. Mijn "voordeel" is dat het onder de Spoticar garantie valt. Maar ja, ondertussen is er wel een lege plek op onze oprit. Zou het fijn vinden als ze daar nog even een oplossing voor bedenken.
*

Don Pietro
122

  • Type Alfa: Stelvio Super 2.0
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #22 Gepost op: 2 december 2024, 11:58:56 »
Oké, dus hij staat bij de nieuwe Alfa dealer, schuin tegenover over de oude dealer. Had bij hun uurloon opgevraagd, € 120,- ex btw en premium merken meer.

Succes, hopelijk wordt die snel gerepareerd.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino - Alfa Romeo Giulia 2.2 jtdm
*

Hylke
85

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #23 Gepost op: 5 december 2024, 18:28:11 »
Nou, de discussie over de nota is beslecht, alles wordt onder garantie gerepareerd. Met minder had ik overigens geen genoegen genomen.

Vervangend vervoer is nog wel een dingetje, omdat de auto in Velp staat en de verkoper in Den Haag zit. Kon in Den Haag een leenauto ophalen, maar die moet dan na reparatie ook weer retour. Oftewel eerst naar Den Haag, auto ophalen, daarna de Giulia in Velp ophalen en vervolgens linea recta de leenauto weer naar Den Haag. Dat is wat omslachtig.

Dus voor nu een geleend 450pk elektrisch monster op de oprit. Doet de laadpaal ook nog eens een keer wat.