!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

jwq
2.679

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2024, 11:14:23 »
zou nog steeds slechte accu kunnen zijn

Door losnemen van de accu minpool wordt de IBS sensor gereset. Bij opnieuw aansluiten gaat de IBS automatisch calibratie cyclus doen, tijdens welke accu management op non actief staat (duurt max 1 a 2 dagen bij normaal gebruik ), Tijdens die periode werkt dus achterruit verwarming etc. "normaal"
Na die tijd kunnen de problemen dus weer terug komen

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Hylke
96

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2024, 10:14:27 »
Het duurde even voordat de garage tijd had om naar de storingen te kijken, maar vandaag telefoon dat de BCM door vocht onherstelbaar beschadigd is geraakt. De stekker zelf was ook aangetast door vocht. Een beschermkap die erop hoort te zitten ontbreekt eveneens. Daarnaast is de accu stuk en een van de polen was behoorlijk gecorrodeerd.

Dat de accu stuk is verbaast mij niet, die is ook helemaal leeg getrokken in het weekend dat de auto bij de berger stond en de lampen niet meer uit wilden. De andere punten waren ook te voorspellen, maar nu dus bevestigd.

Nu komt het mooie: de BCM wordt op chassisnummer vervaardigd en daar gaat 5-10 werkdagen overheen. Dus naast dat ik de auto al 1,5 week kwijt ben, komen daar zo nog 2 weken bij...
*

Bertonebianco
161

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2024, 10:36:59 »
Ik heb vanmorgen bij Zeeuw Automotive een nieuwe BCM besteld, wordt geprogrammeerd aangeleverd en komt over een dag of 10.
Kan echter pas op 13 januari terecht om te laten plaatsen. Druk druk druk.  Gaat zomaar meer dan 1000 euro kosten.
Wim Prins ook benaderd maar die zitten in een traject met Stellantis voor de juiste certificaten om deze reparatie  überhaupt uit te mogen en kunnen voeren
Bij Wim staat  er al 2 weken een Giulia binnen te wachten op ook een nieuwe BCM. En dat gaat nog minstens 4 weken duren volgens de receptie daar.
Kortom. Naast de MultiAir  units nu een nieuw  serieus probleemgebied erbij.

Wordt wel steeds moeilijker om vanndeze fantastisch rijdende auto te blijven houden.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Bertonebianco
161

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #18 Gepost op: 2 december 2024, 10:42:30 »
En natuurlijk hoor ik graag hoe het afloopt. Hoop oké, dat geeft mij ook weer wat vertrouwen
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Don Pietro
124

  • Type Alfa: Stelvio Super 2.0
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2024, 11:14:02 »
En gebruikte BCM's, welk op de onderdelenlijn staan, zijn die dan niet bruikbaar c.q. sneller leverbaar?

Foei wat hebben ze in Italië steken laten vallen met de betrouwbaarheid en afwerking op sommige punten.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino - Alfa Romeo Giulia 2.2 jtdm
*

Bertonebianco
161

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #20 Gepost op: 2 december 2024, 11:21:58 »
Niet direct bruikbaar. Moeten voorzien worden van de originele configuratie gekoppeld aan VIN.
Dat doen ze bij de leverancier, daarna plaatsen en proxy alignment
Mijn Poolse contact kan het wel zelf met wat EOBD tools (Vlinker) , de AlfaOBD app en wat uitleg.
Hij levert ook de BCM maar ik durf het niet aan.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Hylke
96

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #21 Gepost op: 2 december 2024, 11:25:50 »
Het apparaat zelf is het probleem niet, maar hij moet per auto geprogrammeerd worden door Stellantis. Een tweedehands exemplaar kun je zonder toegang tot en kennis van de programmatuur dus helemaal niks mee.

Ik hoorde ook wat het kostenplaatje gaat worden: 1.500+. Mijn "voordeel" is dat het onder de Spoticar garantie valt. Maar ja, ondertussen is er wel een lege plek op onze oprit. Zou het fijn vinden als ze daar nog even een oplossing voor bedenken.
*

Don Pietro
124

  • Type Alfa: Stelvio Super 2.0
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #22 Gepost op: 2 december 2024, 11:58:56 »
Oké, dus hij staat bij de nieuwe Alfa dealer, schuin tegenover over de oude dealer. Had bij hun uurloon opgevraagd, € 120,- ex btw en premium merken meer.

Succes, hopelijk wordt die snel gerepareerd.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino - Alfa Romeo Giulia 2.2 jtdm
*

Hylke
96

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #23 Gepost op: 5 december 2024, 18:28:11 »
Nou, de discussie over de nota is beslecht, alles wordt onder garantie gerepareerd. Met minder had ik overigens geen genoegen genomen.

Vervangend vervoer is nog wel een dingetje, omdat de auto in Velp staat en de verkoper in Den Haag zit. Kon in Den Haag een leenauto ophalen, maar die moet dan na reparatie ook weer retour. Oftewel eerst naar Den Haag, auto ophalen, daarna de Giulia in Velp ophalen en vervolgens linea recta de leenauto weer naar Den Haag. Dat is wat omslachtig.

Dus voor nu een geleend 450pk elektrisch monster op de oprit. Doet de laadpaal ook nog eens een keer wat.
*

Bertonebianco
161

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2024, 18:28:44 »
Nog een met problemen, zojuist bij Breda op een oplegger een Stelvio.
Afgevoerd met alle verlichting brandend.
Was geen pretje om even achter te rijden met die Xenon lampen vanaf 1,5 m hoogte echt recht in je gezicht.
Waarom niet de neg accupool losgehaald, kost 10 seconden.

Ik heb inmiddels toch al wel een stuk of 7 meldingen gevonden van auto's met soortgelijke problemen inclusief die van mij en Hylke.
Ik word er ook wel een beetje kwaad om.
Stellantis (Alfa Romeo) heeft, naar mijn mening, toch steken laten vallen in het elektrisch ontwerp en je kunt gewoon nergens terecht.
Met dure reparaties en erg lange wachttijden, alleen bij de echte dealer, tot gevolg.
En die echte dealers hebben meestal geen enkele notie van de complexe electronica.

Toch overstappen naar een ander merk?
Nee, de Stelvio is natuurlijk prachtig qua design en rijeigenschappen. Dusssss.......
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Hylke
96

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2024, 09:36:22 »
Frustrerend is het wel. En meteen ook een goede tip aan eenieder die shopt voor een 949 of 952: check dus altijd de ruimte achter de voetenbak van de passagierszijde. Het kost je een half uur draaien aan die onzinnig lange kunststof schroeven, maar kan je gedoe besparen in de toekomst.
*

DanaBanana
949

  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #26 Gepost op: 12 december 2024, 12:10:39 »
Frustrerend is het wel. En meteen ook een goede tip aan eenieder die shopt voor een 949 of 952: check dus altijd de ruimte achter de voetenbak van de passagierszijde. Het kost je een half uur draaien aan die onzinnig lange kunststof schroeven, maar kan je gedoe besparen in de toekomst.
Komt het probleem daar vandaan? Ik kocht mijn Stelvio nieuw in 2017 toen die net op de markt was. Er werd toen al vrij snel bekend dat daar vocht kon komen, en Alfa kwam al heel snel met een modificatie / campagne /  terugroepactie. Die is bij mij volgens mij al bij de eerste onderhoudsbeurt door de dealer toegepast. Was die modificatie dan niet voldoende? Of is die niet uitgevoerd bij degenen die dit probleem hebben?
*

Bertonebianco
161

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #27 Gepost op: 12 december 2024, 12:32:28 »
Ik weet van de modificatie en die is bij mij ook uitgevoerd. Staat ook bij de dealers in de historie. Van de auto.
Ik beweer ook niet dat het  altijd perse vocht is
Maar de problemen lijken zeer sterknop elkaar en wijzen vooralsnog richting BCM.
Dat is namelijk het enige knooppunt waar al deze semi onafhankelijke systemen bij elkaar komen.
Dus ik blijf zeer geïnteresseerd in de afloop van de storing van Hylke en zou graag weten welke Stelvio ik gister afgevoerd zag worden.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Busso
989

  • Type Alfa: Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #28 Gepost op: 13 december 2024, 17:20:16 »
Mannen wat ontzettend balen zeg. Veel gedoe en extra kosten.
Check ook oxidatie op de accupoolklemmen. Ik heb ze ruim een half jaar terug opgeschuurd en met zuurvrije vaseline weer gemonteerd. Ik was verbaast hoe ze eruit zagen.
Ik ga morgen checken of bij mij de modificatie is doorgevoerd door  Zeeuw Dordrecht waar de vorige eigenaar de auto heeft gekocht en hij altijd de Giulia heeft laten servicen.  Ik weet overigens niet hoe de modificatie eruit ziet.
Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Bertonebianco
161

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
  • ***
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #29 Gepost op: 13 december 2024, 18:18:50 »
Stel je daar niet teveel bij voor.
In mijn geval is de modificatie uitgevoerd en staat geregistreerd bij de dealer.
Maar het is niet meer dan een flapje dat het mogelijke water afleidt van de BCM met de connectoren.
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz