!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Perry Roelofs
12

• Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Nieuwe ellende met de Stelvio
« Reactie #45 Gepost op: 9 januari 2025, 21:11:28 »
Citaat van: Hylke op  9 januari 2025, 19:26:29
Citaat van: Hylke op  9 januari 2025, 19:26:29
Nou, het was ook te mooi om waar te zijn dat het nu klaar was. Sinds het monteren van de nieuwe BCM werkt de HBA (automatisch grootlicht) niet meer.

Claxon doet het ook niet meer, maar dat zal aan de relais in de wielkuip liggen.

Zijn ze bezig geweest aan de onderzijde? Kan best dat die sensor aan de rechter achterkant los zit. Kwestie van vastzetten. In het makkelijkste geval;)
*

Hylke
96

• Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #46 Gepost op: 9 januari 2025, 21:15:37 »
Nee, BCM zit in de voetenbak passagierszijde en de accu in de kofferbak. Dus in principe hebben ze onder de auto niks te zoeken gehad.

Jij doelt op een positiesensor op de achterwielophanging ofzo?
*

Perry Roelofs
12

• *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2025, 21:33:12 »
Citaat van: Hylke op  9 januari 2025, 21:15:37
Citaat van: Hylke op  9 januari 2025, 21:15:37
Nee, BCM zit in de voetenbak passagierszijde en de accu in de kofferbak. Dus in principe hebben ze onder de auto niks te zoeken gehad.

Jij doelt op een positiesensor op de achterwielophanging ofzo?

Klopt. Dacht dat die ook gekke storingen kon geven wbt de verlichting. Bij mij werkte groot licht en automatische hoogteverstelling niet maar na een reparatie. Bleek dat die sensor niet goed terug was geplaatst. Maar dat verklaart natuurlijk sowieso ook niet het probleem met je claxon....
*

Bertonebianco
157

• Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
« Reactie #48 Gepost op: 10 januari 2025, 06:03:51 »
Hylke,
Automatische high beam gebruikt de camera.
Deze is met een CAN bus aangesloten op de BCM en met een snelle rechtstreekse bus op de radar, voor de FCA (front collision  warning).
Ik had er ook een probleem mee, uitlezen gaf een CAN bus probleem en heb toen een andere camera geïnstalleerd met daarna een proxy. Probleem was opgelost.
Hier lijkt het me dus een CAN probleem aan de BCM kant of de configuratie ervan.

Ben er  ineens niet gerust op dat het maandag bij mij goed zal gaan
Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Hylke
96

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #49 Gepost op: 10 januari 2025, 08:03:36 »
Precies Eric, dacht daarom toch maar even een seintje te geven. Wellicht dat je bij het wegbrengen heel subtiel kunt vragen of ze de werking van de HBA dubbel willen checken na montage van de nieuwe BCM.
*

Hylke
96

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #50 Gepost op: 10 januari 2025, 08:07:51 »
Citaat van: Perry Roelofs op  9 januari 2025, 21:33:12
Citaat van: Perry Roelofs op  9 januari 2025, 21:33:12
Klopt. Dacht dat die ook gekke storingen kon geven wbt de verlichting. Bij mij werkte groot licht en automatische hoogteverstelling niet maar na een reparatie. Bleek dat die sensor niet goed terug was geplaatst. Maar dat verklaart natuurlijk sowieso ook niet het probleem met je claxon....

Hoogteverstelling werkt wel, meedraaien van de lampen ook en ook de bochtenverlichting doet het. Alleen het automatisch inschakelen van het grootlicht dus niet. En die optie zit ook niet meer in het menu.
Heb inmiddels met de dealer die de BCM gedaan heeft gesproken en ze hebben een ticket aangemaakt. Kan (als ik in de buurt ben) even bellen en binnenrijden.

Vwb de claxon zijn de relais in de wielkuip verdacht no.1, zit nog in dubio of ik die zelf wil vervangen. Auto zit nog vol in de garantie, maar dan moet ik er wel voor naar Den Haag.
*

Bertonebianco
157

- Alfist
« Reactie #51 Gepost op: 10 januari 2025, 08:12:21 »
De zaken die jij benoemt worden door de AFLM module geregeld, die stuurt via LIN bus de stelmotoren in de koplamp.
Dat lijkt dus goed te gaan.
Het automatisch schakelen tussen groot en dimlicht wordt door de camera gedaan en gaat buiten de AFLM module om.
Dat het ook uit het menu is verdwenen wijst richting configuratie van en/of een parameter in de BCM
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

Bertonebianco
157

- Alfist
« Reactie #52 Gepost op: 10 januari 2025, 08:56:29 »
je kunt het relais ook wisselen met een zelfde relais om te testen.
Ik heb overigens nog een stuk of 4 originele (bruin/rood) liggen na mijn preventieve vervanging
Spaart mogelijk een ritje.

*

Perry Roelofs
12

• *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #53 Gepost op: 10 januari 2025, 10:29:43 »
De zaken die jij benoemt worden door de AFLM module geregeld, die stuurt via LIN bus de stelmotoren in de koplamp.
Dat lijkt dus goed te gaan.
Het automatisch schakelen tussen groot en dimlicht wordt door de camera gedaan en gaat buiten de AFLM module om.
Dat het ook uit het menu is verdwenen wijst richting configuratie van en/of een parameter in de BCM

Zou opnieuw calibreren van de camera dan niet helpen? Of gaat dat niet werken omdat hij hem helemaal niet meer herkend?
*

Bertonebianco
157

- Alfist
« Reactie #54 Gepost op: 10 januari 2025, 10:37:22 »
Ze zijn niet aan de camera geweest.
Ik verwacht dat de calibratiedata in de camera zit en niet in de MBC.
Na vervangen camera of voorruit is calibratie natuurlijk wel nodig.
*

Bertonebianco
157

- Alfist
« Reactie #55 Gepost op: 13 januari 2025, 13:45:34 »
Ik ben voorzichtig optimistisch.
De nieuwe  voorgeprogrammeerde BCM is vanmorgen geplaatst en alle  storingen zijn verdwenen. Mijn achterlicht brandt weer en de kentekenplaatverlichting gaat weer gewoon uit.

Kost een paar centen maar complimenten aan mezelf  ;-) voor de analyse en aan de monteur van Zeeuw Automotive.
*

driftend
498

- Senior Alfist
« Reactie #56 Gepost op: 13 januari 2025, 14:56:26 »
Leuke auto als alles het blijft doen ;). Beste allemaal. Ik heb een Stelvio 2.0 T MA, 2020.  er staat 60.000 op de teller. De auto krijgt altijd of elk jaar of om de 10.000 netjes zijn beurt,  inclusief flush etc.
Nu doet zich het volgende voor. Hij start probleemloos. Vervolgens als ik rustig de straat uit rij en wat gas bij doet gaat hij SOMS bokken en inhouden. Het lijkt op misfires. Als je de auto uitzet, even wacht en opnieuw opstart is het probleem vaak weg. Vervelend!  Na uitlezen stonden er ook een EGR melding, maar die komt niet meer terug. De bougies en relais zijn voor de zekerheid ook allemaal vervangen. Ik tank shell 98, (want squadra getuned)er is later nog een additief in de tank gegooid als extra reiniger. Daarna heb ik nadat de auto warm was de auto eens flink de sporen gegeven, dus flinks accelereren, hoog in de toeren en even lekker laten janken.
Daarna weken geen last meer gehad. Nu gisteren begon het weer, maar naar 100 meter was het weg. Als de auto warm is, 0 problemen, geen vermogenverlies. En vanochtend weer geen enkel probleem.
We rijden wel heel korte stukjes elke dag, 6 km heen en 6 km terug. Dus ik denk dat de EGR vervuild is. Iemand anders zoiets meegemaakt of zijn er mensen die andere oorzaken weten?
Hoor het graag!
*

Bertonebianco
157

- Alfist
« Reactie #57 Gepost op: 13 januari 2025, 15:42:50 »
Misschien beter als je hier een nieuw  item van had gemaakt. Wellicht verplaatsen. Geeft je waarschijnlijk ook meer respons en dan blijft dit BCM item ook wat zuiver.
*

Bertonebianco
157

- Alfist
« Reactie #58 Gepost op: 13 januari 2025, 15:50:21 »
Omdat de monteur geen byte wilde veranderen (noodzakelijk voor de  LED koplampen modificatie) en ik een knipperende km teller had toch met MES en CanTieCar de proxy nogmaals uitgevoerd en de fouten uitgelezen.  Een klein wonder.
Alle fouten die ik voorheen uitlas op communicatie gebied zijn nu allemaal  verdwenen. Ik heb een volledig foutloze Stelvio nu.
Het betrof allerlei communicatie errors op de bak, het diff en ABS. Bij PRINS gaven ze destijds aan dat het er een beetje bij hoorde en dat het niet kritisch was. Maar het kan dus gewoon wel  100% oké zijn.
De vervanging van de BCM heeft alle aanwezige problemen opgelost.
*

Ron
286

• Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
    - Senior Alfist
« Reactie #59 Gepost op: 13 januari 2025, 18:10:59 »
Nou, ik hoop echt dat je er nu blijvend van verlost bent, hier wordt je ook niet blij van iedere keer. Hoop over een paar maanden draadje te lezen dat je tevreden bent over de Stelvio !

Gr Ron