!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Gepost op: 29 november 2021, 13:11:27 »
Sinds een ruime maand eigenaar van mijn Stelvio. Ben er zeer tevreden mee!
Ik heb wel een aantal dingetjes, waarschijnlijk is het niets, maar misschien hebben anderen hier ook ervaring mee. Ik heb deze specifieke dingen ook niet kunnen vinden hier op het forum.

Ik heb soms last van schokken/trillen bij lage snelheid en bij traag wegrijden (achter een andere auto). Bijvoorbeeld bij het wegrijden bij een stoplicht, als ik dan niet zo hard accelereer, begint de auto op lage snelheid een soort van te schokken/trillen. Ik heb het idee dat de auto dit alleen doet wanneer hij wat warmer is. Komt iemand dit bekend voor?

Daarnaast heb ik in de ochtend vaak dat de auto vochtig is van binnen, niet echt nat, maar gewoon flinke condens binnen. Iemand daar ervaring mee?
Ook heb ik last van een soort van fluittoon wanneer ik de ontwaseming-functie gebruik, als hij dan op zijn max blaast, hoor je een fluittoon. (niet uit het dashboardkastje).

Heeft iemand nog tips/leuke upgrades voor de auto zelf?
Heb zelf al adaptive cruise control geactiveerd op de auto en heb de Android Auto module ook al thuis liggen (ENGCustom).
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar de Massimo Tuning van Squadra, misschien wil ik dat later nog laten doen. Iemand hier wat over te zeggen?
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2021, 13:17:56 »
Fluittoon kan ontstaan als je bij 1 van de roosters de luchtstroom knijpt met dat wieltje naast het rooster.

Trillen/schokken met wegrijden is niet normaal. Blijft er een rem hangen?
Iig zal je nog garantie hebben, dus laat ze zich er maar over buigen.

Echt vochtig van binnen heb ik geen last van. Alleen wat damp van de airco soms.
Ergens deurrubber stuk of heb je een panorama dak dat misschien lekt?

De tuning is altijd fijn.
Heb het voor mij nu nog even bij gelaten, genoeg uitgaven gehad.

Rubberen kofferbak mat is erg fijn.
Schuift het allemaal niet zo achterin.

Voor android auto draadloos krijg ik a.s. woensdag een telefoon houder binnen met draadloos laden. Accu gaat anders als een raket haha.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2021, 14:18:08 »
Fluittoon kan ontstaan als je bij 1 van de roosters de luchtstroom knijpt met dat wieltje naast het rooster.

Trillen/schokken met wegrijden is niet normaal. Blijft er een rem hangen?
Iig zal je nog garantie hebben, dus laat ze zich er maar over buigen.

Echt vochtig van binnen heb ik geen last van. Alleen wat damp van de airco soms.
Ergens deurrubber stuk of heb je een panorama dak dat misschien lekt?

De tuning is altijd fijn.
Heb het voor mij nu nog even bij gelaten, genoeg uitgaven gehad.

Rubberen kofferbak mat is erg fijn.
Schuift het allemaal niet zo achterin.

Voor android auto draadloos krijg ik a.s. woensdag een telefoon houder binnen met draadloos laden. Accu gaat anders als een raket haha.
De luchtroosters staan allemaal wagenwijd open, dus dat zou het niet kunnen zijn.
De rem is een goede, dat zou kunnen! Zal ik eens goed op letten. Auto heb ik in Duitsland gekocht, dus dat is dan wel een dingetje.

Het zijn echt de ramen aan de binnenkant die flink vochtig zijn, de rest gelukkig niet. Ook het panoramadak lekt niet, er ligt nergens geen water/vocht of zo.
De rubberen kofferbakmat zat al in de auto toen ik deze kocht, dus daar heb ik dan geluk mee :). Ik vind trouwens nog dat alles flink schuift achterin, maar dat komt natuurlijk ook door de flinke ruimte achterin dat het zo kan schuiven.
Je kunt de telefoon gewoon opladen aan een usb lader in de auto i.v.m. Android Auto? Of vind je dat niet makkelijk?
De tuning laat ik voorlopig ook nog zitten hoor, de aanschaf zelf + alle kleine dingetjes zijn voor nu even genoeg, misschien voor later :).

Bedankt voor je reactie!
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2021, 15:00:09 »
Fluittoon kan ontstaan als je bij 1 van de roosters de luchtstroom knijpt met dat wieltje naast het rooster.

Trillen/schokken met wegrijden is niet normaal. Blijft er een rem hangen?
Iig zal je nog garantie hebben, dus laat ze zich er maar over buigen.

Echt vochtig van binnen heb ik geen last van. Alleen wat damp van de airco soms.
Ergens deurrubber stuk of heb je een panorama dak dat misschien lekt?

De tuning is altijd fijn.
Heb het voor mij nu nog even bij gelaten, genoeg uitgaven gehad.

Rubberen kofferbak mat is erg fijn.
Schuift het allemaal niet zo achterin.

Voor android auto draadloos krijg ik a.s. woensdag een telefoon houder binnen met draadloos laden. Accu gaat anders als een raket haha.
De luchtroosters staan allemaal wagenwijd open, dus dat zou het niet kunnen zijn.
De rem is een goede, dat zou kunnen! Zal ik eens goed op letten. Auto heb ik in Duitsland gekocht, dus dat is dan wel een dingetje.

Het zijn echt de ramen aan de binnenkant die flink vochtig zijn, de rest gelukkig niet. Ook het panoramadak lekt niet, er ligt nergens geen water/vocht of zo.
De rubberen kofferbakmat zat al in de auto toen ik deze kocht, dus daar heb ik dan geluk mee :). Ik vind trouwens nog dat alles flink schuift achterin, maar dat komt natuurlijk ook door de flinke ruimte achterin dat het zo kan schuiven.
Je kunt de telefoon gewoon opladen aan een usb lader in de auto i.v.m. Android Auto? Of vind je dat niet makkelijk?
De tuning laat ik voorlopig ook nog zitten hoor, de aanschaf zelf + alle kleine dingetjes zijn voor nu even genoeg, misschien voor later :).

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de Engcustom er ook in zitten.
Merk wel dat bij korte stukjes het af en toe wel irritant word om je kabel er steeds in te steken. Via WiFi daarentegen ook wat crashes gehad. USB laden via de module gaat verder niet heel vlot.

Laat anders bij een goede dealer of garsge je auto helemaal door lichten met een rapportje in het Engels.
Kan je altijd in discussie of hij daarvoor terug naar Duitsland gaat of dat ze de kosten dragen om het in Nederland te laten verhelpen?

Hoop niet dat het trillen of haperen uit de multiair komt. Maar dan zouden er misfires geregistreerd moeten worden.

Controleer anders je afwatering onder de motorkap. Geen idee of de Stelvio daar gevoelig voor is.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2021, 15:37:07 »
Kan ik me inderdaad iets bij voorstellen. Bij mijn vorige auto (VW) kon ik alleen maar gebruik maken van Android Auto met een kabel, dus wat dat betreft ben ik dat wel gewend.
Misfires zou mijn boordcomputer zelf al aan moeten geven denk ik?
Het is niet dat ik die alleen in MES zou kunnen zien? Ik ga sowieso vanavond even kijken of er foutmeldingen zijn.
Heb zelf natuurlijk ook wat lopen zoeken op forums e.d., maar daar kom ik meerdere dingen tegen: voornamelijk vieze injectoren.
Afwatering heb ik gecontroleerd, was niets mis mee.
*

DanaBanana
773

  • *****
    - Super Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2021, 20:49:03 »
Voor de fluittoon zou je 'ns in het kastje onder de armsteun kunnen kijken. Daar zit een opening die is aangesloten op de airco om het kastje te koelen. Voor de opening zit een schuifje om het open of dicht te doen. Bij mij sluit dit schuifje in de dicht-stand de opening net niet 100% af, met als gevolg een fluittoontje door het minieme kiertje als de airco flink aan het blazen is. Oplossing is dan simpel: schuifje (net iets verder) open zetten.
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2021, 13:09:47 »
Bedankt voor de tip! Blijkt het helaas toch niet te zijn.
De fluittoon komt ook echt onder het raam vandaan, waar de ontwasemer flink staat te blazen.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2021, 14:37:47 »
Bedankt voor de tip! Blijkt het helaas toch niet te zijn.
De fluittoon komt ook echt onder het raam vandaan, waar de ontwasemer flink staat te blazen.
zit je voorraam los misschien daarom ook zoveel condens?
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2021, 09:35:03 »
Nee dat is ook niet het geval, dan zou er met een hogedrukspuit bijv. ook water naar binnen moeten komen. De fluittoon komt ook echt uit het rooster voor.

Voor wat betreft het schudden; ik heb ook gelezen dat dit met het start-stop systeem te maken zou kunnen hebben. Dat zou op zich een hoop verklaren, want de afgelopen dagen heb ik het niet meer gemerkt, maar werkte het start-stopsysteem ook niet (bij korte stukjes). Ik ga er even op letten of het hier misschien mee te maken heeft.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2021, 10:15:37 »
Citaat van: lers op  1 december 2021, 09:35:03
Citaat van: lers op  1 december 2021, 09:35:03
Nee dat is ook niet het geval, dan zou er met een hogedrukspuit bijv. ook water naar binnen moeten komen. De fluittoon komt ook echt uit het rooster voor.

Voor wat betreft het schudden; ik heb ook gelezen dat dit met het start-stop systeem te maken zou kunnen hebben. Dat zou op zich een hoop verklaren, want de afgelopen dagen heb ik het niet meer gemerkt, maar werkte het start-stopsysteem ook niet (bij korte stukjes). Ik ga er even op letten of het hier misschien mee te maken heeft.
Hmm raar. Start stop zal denk ik vrij weinig met je rijdende auto te maken hebben. Enige wat het doet is je motor uitzetten als jij stilstaat en je rem ingedrukt hebt. Zodra jij die loslaat gaat de motor aan en je rijd weg. Alles wat je daarna ervaart heeft daar niks meer mee te maken.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

PeterQV
44

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2021, 22:59:25 »
Je kunt eens proberen de zonnewering dicht te doen. Dat is bij mijn Giuletta een wereld van verschil s morgens.
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #11 Gepost op: 2 december 2021, 18:07:37 »
Van het panorama dak bedoel je?
*

PeterQV
44

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #12 Gepost op: 2 december 2021, 18:45:31 »
Ja, de zonnewering van het panoramadak
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2021, 13:42:42 »
Bedankt voor je reactie! Ik ga binnenkort even naar een dealer, even kijken hoe het zit met soft-/firmware e.d. of die up to date is en of dit echt een probleem is, of dat dit gewoon bij de auto hoort.
Anders is chiptuning bij Squadra misschien wel een optie, ik weet niet of het dit 'probleem' verhelpt, maar chiptuning ben ik sowieso aan het overwegen (los van dit).
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuwe Stelvio eigenaar, paar 'dingetjes'
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2021, 15:10:46 »
Ik heb een Stelvio met 280 pk. De dealer zei juist dat het probleem groter zou zijn als er meer pK voor handen is, De motor is krachtiger en reageert abrupter op het gas. Ik zelf lees bij andere merken dat een vervuild gaskleppenhuis wel eens een oorzaak zou kunnen zijn of versleten bougies/kabels.  Hier ga ik ook maar eens naar kijken. Voorts is misschien een throttle controler een optie? https://madnessautoworks.com/start-shopping/performance-upgrades-madness/alfa-romeo-4c-throttle-controller-madness-gopedal-bluetooth-11944

Als enkel de instelling van de elektronische aansturing problemen zou geven zou je in de A stand normaal moeten kunnen rijden en in D totaal niet ...
Squadra past bij tuning het gaspedaal gedrag aan, meer lineair in N en agressief in D.
Als er een onderliggend probleem is gaat dat niets oplossen naar mijn idee.
Madness go pedal is heel Amerikaans heb ik altijd het idee, die lijken een heel agressief gaspedaal te willen?

Dealers hebben overigens wel vaker een rare uitleg, vind dat over de PK's en gasreactie wel erg vaag van ze.
Er zit notabene een draaiknop in die het gaspedaal gedrag aan past.

Die van mij trekt naar rechts, eentje achter de balie dacht dat ik het zou laten zitten als hij het uitlegde als safety feature dat je altijd richting de vangrail gaat ...

Mijn Giulia heb ik wel vaker na een koude start in de A weg gereden omdat het anders stoterig was.
Na flushen en uiteindelijk vervanging van de multiair module was dat over.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition