Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: EmilioB op 21 januari 2022, 12:02:41
-
Zoals ook in mijn voorsteltopic aangegeven ben ik op zoek naar een Giulia Q als vervanger voor mijn bmw 435i cabrio.
Zelfs nog specifieker naar een Rosso Competizione Giulia Q zonder keramische schijven met een automatische versnellingsbak ;-)
Het exemplaar bij Sam van Dalen heb ik bekeken, gereden maar door de historie van de auto heb ik toch besloten hem te laat staan. In mijn zoektocht merk ik dat ik toch al snel uitkom over de grens.
Nou kun je bij BMW de historie van een auto redelijk goed opvragen op basis van het VIN nummer (leveringsland en opties) en vervolgens met het VIN nummer bij BMW al het onderhoud opvragen. Dit geeft een redelijk beeld van de historie van de auto.
Het internet leert mij niet direct of dit bij Alfa Romeo ook mogelijk is? Ik ben bang voor teruggedraaide kilometerstanden, valse onderhoudsboekjes en Oost-Europese import auto's. Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen?
Dank en groet!
-
Deze is net online gekomen:
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/giulia/2-9-v6-quadrifoglio-harman-kardon-adaptive-cruise-36146359/foto.html#foto-539642731
Is al naar Nederland gehaald toen deze Q nog geen 9 maanden oud was. Dat boezemt wat meer vertrouwen in dan een exemplaar uit 2016 dat nog maar net in NL is. Voldoet verder aan je wensen!
-
Deze is net online gekomen:
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/giulia/2-9-v6-quadrifoglio-harman-kardon-adaptive-cruise-36146359/foto.html#foto-539642731
Is al naar Nederland gehaald toen deze Q nog geen 9 maanden oud was. Dat boezemt wat meer vertrouwen in dan een exemplaar uit 2016 dat nog maar net in NL is. Voldoet verder aan je wensen!
Dank. Maar die is helaas boven budget.
Ik zeg niet dat hij te duur is door 2018 en de lage km stand maar het budget is 60k.
-
Bij deze kan wel de achterbank plat,mis ik helaas op de mijne.
-
Bij deze kan wel de achterbank plat,mis ik helaas op de mijne.
Dat was toch pas vanaf 2019?
Of werd model jaar ‘19 al verkocht in ‘18?
-
Bij deze kan wel de achterbank plat,mis ik helaas op de mijne.
Dat was toch pas vanaf 2019?
Of werd model jaar ‘19 al verkocht in ‘18?
MY2019 was beschikbaar vanaf september 2018.
-
Ligt het trouwens aan mij of heeft deze echt een onwijze wheelgap tussen de kasten en de band?
Bandjes zelf lijken ook weinig hoogte te hebben?
-
Bij deze kan wel de achterbank plat,mis ik helaas op de mijne.
Dat was toch pas vanaf 2019?
Of werd model jaar ‘19 al verkocht in ‘18?
Collega van mijn vrouw rijdt ook een 2018 en had het er ook opzitten.
-
Ligt het trouwens aan mij of heeft deze echt een onwijze wheelgap tussen de kasten en de band?
Bandjes zelf lijken ook weinig hoogte te hebben?
Vanaf midden 2017 zijn de Q modellen hoger op de wielen gezet, zie ook hier:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulia/Suspensions/Eibach-Giulia-Quadrifoglio-ProKit-Sports-Spring-Kit::9309.html
-
Ligt het trouwens aan mij of heeft deze echt een onwijze wheelgap tussen de kasten en de band?
Bandjes zelf lijken ook weinig hoogte te hebben?
Vanaf midden 2017 zijn de Q modellen hoger op de wielen gezet, zie ook hier:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulia/Suspensions/Eibach-Giulia-Quadrifoglio-ProKit-Sports-Spring-Kit::9309.html
Dank! Dan moet er maar zo’n setje onder. Zit nu ook onder mijn 435i. Hoop alleen dat die Carbon voorlip dan niet gaat schrapen 🤔
-
Mbt de 2018 model die " hoog op hun poten" staan, een veel gebruikte methode is om de veren te vervangen door die uit 2017 of 2019+
Daarnaast aangezien ik zelf vorig jaar dit proces ben doorgegaan in de aanschaf van een Q, wat advies;
1. Laat een aankoopinspectie doen, bij voorkeur door een Alfa Romeo specialist. ( Zeker vroegere versies hebben nog wel eens schade gereden)
2. Pas dus op met onderaan de markt te vissen....
3. Reserveer 10% boven op je budget voor (alarm/volgsysteem, verzekering, winterwielen en onvoorzien)
4. houdt rekening met 1 op 8, tank 98 a 2.10 de liter.
5. Maak een afspraak met Squadra, must have voor voertuig beheersing en beleving!
-
Mbt de 2018 model die " hoog op hun poten" staan, een veel gebruikte methode is om de veren te vervangen door die uit 2017 of 2019+
Daarnaast aangezien ik zelf vorig jaar dit proces ben doorgegaan in de aanschaf van een Q, wat advies;
1. Laat een aankoopinspectie doen, bij voorkeur door een Alfa Romeo specialist. ( Zeker vroegere versies hebben nog wel eens schade gereden)
2. Pas dus op met onderaan de markt te vissen....
3. Reserveer 10% boven op je budget voor (alarm/volgsysteem, verzekering, winterwielen en onvoorzien)
4. houdt rekening met 1 op 8, tank 98 a 2.10 de liter.
5. Maak een afspraak met Squadra, must have voor voertuig beheersing en beleving!
6. En geniet ! :-)
-
Mbt de 2018 model die " hoog op hun poten" staan, een veel gebruikte methode is om de veren te vervangen door die uit 2017 of 2019+
Daarnaast aangezien ik zelf vorig jaar dit proces ben doorgegaan in de aanschaf van een Q, wat advies;
1. Laat een aankoopinspectie doen, bij voorkeur door een Alfa Romeo specialist. ( Zeker vroegere versies hebben nog wel eens schade gereden)
2. Pas dus op met onderaan de markt te vissen....
3. Reserveer 10% boven op je budget voor (alarm/volgsysteem, verzekering, winterwielen en onvoorzien)
4. houdt rekening met 1 op 8, tank 98 a 2.10 de liter.
5. Maak een afspraak met Squadra, must have voor voertuig beheersing en beleving!
Dank!
Dit stond eigenlijk allemaal al op de lijst. Van verbruik en kosten schrik ik niet zo met mijn 435i is het niet veel beter.
Verzekeringen vond ik in verhouding tot snelle bmws en Audi’s nog best goed te betalen overigens.
-
Mbt de 2018 model die " hoog op hun poten" staan, een veel gebruikte methode is om de veren te vervangen door die uit 2017 of 2019+
Daarnaast aangezien ik zelf vorig jaar dit proces ben doorgegaan in de aanschaf van een Q, wat advies;
1. Laat een aankoopinspectie doen, bij voorkeur door een Alfa Romeo specialist. ( Zeker vroegere versies hebben nog wel eens schade gereden)
2. Pas dus op met onderaan de markt te vissen....
3. Reserveer 10% boven op je budget voor (alarm/volgsysteem, verzekering, winterwielen en onvoorzien)
4. houdt rekening met 1 op 8, tank 98 a 2.10 de liter.
5. Maak een afspraak met Squadra, must have voor voertuig beheersing en beleving!
6. En geniet ! :-)
7. Maar neem eerst een rijcursus op het circuit, voordat je 'm in standje R zet.
-
7. Maar neem eerst een rijcursus op het circuit, voordat je 'm in standje R zet.
De Pirelli PZero Corsa's bij nat weer of <10oC zijn regelrechte sluipmoordenaars.......
Zelfs op mijn 2.0T zijn ze ronduit waardeloos bij bovengenoemde omstandigheden. Bij warm weer en goed warm gereden, is het grip "ohne Ende".
Op een Giulia Q en zonder ESP (standje R) heel tricky kan ik me voorstellen (in de winter- en herfst maanden).
-
7. Maar neem eerst een rijcursus op het circuit, voordat je 'm in standje R zet.
De Pirello PZero Corsa's bij nat weer of <10oC zijn regelrechte sluipmoordenaars.......
Zelfs op mijn 2.0T zijn ze ronduit waardeloos bij bovengenoemde omstandigheden. Bij warm weer en goed warm gereden, is het grip "ohne Ende".
Op een Giulia Q en zonder ESP (standje R) heel tricky kan ik me voorstellen (in de winter- en herfst maanden).
Ook bij droog wegdek; in R gaat de achtertrein van de Q alle kanten op bij vol accelereren in de 1e en 2e versnelling. Het is niet voor niets dat Alfa Italie eigenlijk wilde dat iedere koper eerst training zou krijgen op het circuit. Het is mooi speelgoed, maar in potentie een dodelijk wapen als het in verkeerde handen valt.
-
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.
-
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.
Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.
No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam ;) ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed. zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.
https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8 (https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8)
en vergelijk dan eens het volgende filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM (https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM)
-
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.
Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.
No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam ;) ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed. zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.
https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8 (https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8)
en vergelijk dan eens het volgende filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM (https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM)
Niet om de goden te verzoeken maar dat had ik nou ook in die rs3.
400pk. Retesnel. Maar door het gemak ook echt saai.
Nouja saai. Die 5 cilinder herrie en de snelheid waren ook weer niet super saai ;-)
-
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.
Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.
No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam ;) ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed. zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.
https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8 (https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8)
en vergelijk dan eens het volgende filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM (https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM)
Tsja, de bestuurder van de Q in het filmpje bewijst in ieder geval dat met een high performance auto niet automatisch ook high performance hersenen meekomen. (Net als de bestuurders voor en achter hem overigens.) Strepen trekkend accelereren terwijl er een horde mensen onbeschermd langs de weg staat. Nog te dom om 2 seconden vooruit te denken over de mogelijke gevolgen van je impulsen.
-
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.
Is de dynamic stand dat niet?
-
@EmilioB (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=9672) @DanaBanana (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=87)
Tuurlijk ik snap dat ook. Het geluid en het loopt allemaal fantastisch. Maar het is precies wat je denk ik ervoer het loopt als of je op rails rijdt.
En die carspotters zijn nog grotere waaghalzen (zonder dat de ouders van die kleuters die daar komen kijken dat beseffen) dan in de rally sport. Die komen kijken met amateurs ;D
Ik denk dan altijd nog terug aan een 20 jaar geleden dat echt hordes mensen langs de kant in de waalhaven of maasvlakte stonden met het straat racen. Dat daar toen niet mensen echt plat gereden waren mocht een wonder zijn. Niet zozeer door het vermogen maar ook door de knustel bakken die daar kwamen. Toen werdt er ook om de sleutel geraced. Ruitenwisser omhoog met de sleutel eraan.
-
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.
Is de dynamic stand dat niet?
Ik kan alleen voor de normale Giulia spreken, maar de Dynamic stand laat niks toe. Nog geen beetje slip (tenzij vreselijk lomp een bocht in, dat de electronica het niet kan bijbenen).
Het is wel zo, dat de power niet abrupt wordt weggeregeld, zoals in sommige andere auto's het geval is, dus het gaat wel heel geleidelijk.
Maar mijn inziens, een gemiste kans. De know-how is er binnen het concern:
(https://i.ibb.co/frmvw0Y/8950c23fc5f72b8e80ccb962d6ed1dc66b9db9cc-800x600.webp) (https://ibb.co/F8GVT7b)
-
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.
Is de dynamic stand dat niet?
Ik kan alleen voor de normale Giulia spreken, maar de Dynamic stand laat niks toe. Nog geen beetje slip (tenzij vreselijk lomp een bocht in, dat de electronica het niet kan bijbenen).
Het is wel zo, dat de power niet abrupt wordt weggeregeld, zoals in sommige andere auto's het geval is, dus het gaat wel heel geleidelijk.
Maar mijn inziens, een gemiste kans. De know-how is er binnen het concern:
(https://i.ibb.co/frmvw0Y/8950c23fc5f72b8e80ccb962d6ed1dc66b9db9cc-800x600.webp) (https://ibb.co/F8GVT7b)
Zelfs in ze N is het met de Q mogelijk om met een stuiterende achterkant op te trekken, wat je aangeeft mbt de veloce herken ik, echt wel een snelle wagen, maar niet over zijn theewater te krijgen...
-
Daar is wel wat aan te doen, dan moet je een Race stand op je DNA laten zetten, dan wordt ESP en ABS uit geschakeld.
-
Daar is wel wat aan te doen, dan moet je een Race stand op je DNA laten zetten, dan wordt ESP en ABS uit geschakeld.
Ja, dank je, ben op de hoogte dat Squadra dit kan doen. Maar het is dan nog steeds alles of niets. Ik ben geen ervaren drifter, dus op de openbare weg blijft het tricky om (op de limiet) zonder ESP te rijden.
Maar het moet de topic starter niet weerhouden om een Q te kopen....... ;D
-
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.
Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.
No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam ;) ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed. zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.
https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8 (https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8)
en vergelijk dan eens het volgende filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM (https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM)
Tsja, de bestuurder van de Q in het filmpje bewijst in ieder geval dat met een high performance auto niet automatisch ook high performance hersenen meekomen. (Net als de bestuurders voor en achter hem overigens.) Strepen trekkend accelereren terwijl er een horde mensen onbeschermd langs de weg staat. Nog te dom om 2 seconden vooruit te denken over de mogelijke gevolgen van je impulsen.
Op het circuit: prima! Ga lekker los, zou ik ook doen. Maar dit soort sprints op de openbare weg is gewoon gekkenwerk. Onverantwoord gedrag.
-
De Q laat in dymanic stand zeker meer toe dan in de normale stand , in race stand moet je het zelf doen . De Q heeft wel heel veel koppel dus zonder elec hulp staat ie zo achterste voren met name als de grip nog niet optimaal is . Gezien met die Ferrari wat er gebeurt als je even niet oplet ? Overigens is driftend de bocht door niet bepaald sneller .
-
De Q laat in dymanic stand zeker meer toe dan in de normale stand
Houdt dat in, dat de Q dan ook een sliphoek(je) toestaat ? Dus een beetje dwars kunt, zonder dat het ESP het feestje eindigt ?
De Q heeft wel heel veel koppel dus zonder elec hulp staat ie zo achterste voren met name als de grip nog niet optimaal is . Gezien met die Ferrari wat er gebeurt als je even niet oplet ?
Daar had deze ook last van:
https://www.ad.nl/auto/proefrit-met-peperdure-bolide-eindigt-na-vijf-minuten-in-de-sloot~aee400c3/
(https://i.ibb.co/FBNQm1y/images0-persgroep.webp) (https://ibb.co/wK3nBqP)
Overigens is driftend de bocht door niet bepaald sneller .
Klopt, maar soms wel leuker..... :) ;D
-
Ben zelf niet zo'n drifter , wel gemerkt dat de achterwielen bij wat vochtig weer zelfs naar zijn 3 nog doorslaan . Hen ook een bochtentraining gedaan met de Q en de auto heeft gewoon heel veel grip achter met droog weer en op temperatuur . Als de banden dan te warm worden glijdt hij over zijn voorwielen wat weg . Zitten ook bepaald brede banden achter (285) . Bij een toerrit met autofielen bij wat zand in de bocht gaat ie wel een beetje om maar gemakkelijk te corrigeren . Soms moet ik wel eens denken aan mij Guiliettea met dat opstaande kontje . 130PK , zonder hulpmiddelen en dan een keer zonder opzet dwars gaan bij een bocht na een stoplicht met een 3 dikke rij . Met dezelfde auto ook een keer in de vangrail gehangen na aquaplanning . Dat kreeg je toen zonder hulpmiddelen .(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png)
-
Houdt dat in, dat de Q dan ook een sliphoek(je) toestaat ? Dus een beetje dwars kunt, zonder dat het ESP het feestje eindigt ?
Yep
-
Houdt dat in, dat de Q dan ook een sliphoek(je) toestaat ? Dus een beetje dwars kunt, zonder dat het ESP het feestje eindigt ?
Yep
Maar niet in R, dan staan alle hulpmiddelen uit. Geen tussenweg met laat ingrijpen van ESP, en da's jammer (hebben Duitse merken wel)
-
Ben zelf niet zo'n drifter , wel gemerkt dat de achterwielen bij wat vochtig weer zelfs naar zijn 3 nog doorslaan . Hen ook een bochtentraining gedaan met de Q en de auto heeft gewoon heel veel grip achter met droog weer en op temperatuur . Als de banden dan te warm worden glijdt hij over zijn voorwielen wat weg . Zitten ook bepaald brede banden achter (285) .
Ik heb de Q set ook op mijn "normale" Giulia in de zomer inclusief de AR gekenmerkte PZero Corsa's. Zelfs dan biedt maatje 285/30/19 bij koud en nat wegdek matig grip. Maar zoals je aangeeft, wanneer het droog en warm is, dan grip in overvloed. Maar kan me voorstellen, dat je ze met 510pk zonder veel moeite kunt veranderen in witte rook.... ;D
-
Ik vond de Corsa's ook niet geweldig , bij nat of vochtig geven ze niet thuis en ze slijten als een dolle . Nu Dunlop max2 er onder . Ook goed betaalbaar .
Ik heb de Q set ook op mijn "normale" Giulia in de zomer inclusief de AR gekenmerkte PZero Corsa's. Zelfs dan biedt maatje 285/30/19 bij koud en nat wegdek matig grip. Maar zoals je aangeeft, wanneer het droog en warm is, dan grip in overvloed. Maar kan me voorstellen, dat je ze met 510pk zonder veel moeite kunt veranderen in witte rook.... ;D
[/quot
-
Die van mij is van aug 2018 en kan de bank ook plat
Dat was toch pas vanaf 2019?
Of werd model jaar ‘19 al verkocht in ‘18?
[/quote]
MY2019 was beschikbaar vanaf september 2018.
[/quote]
-
Zoals ook in mijn voorsteltopic aangegeven ben ik op zoek naar een Giulia Q als vervanger voor mijn bmw 435i cabrio.
Zelfs nog specifieker naar een Rosso Competizione Giulia Q zonder keramische schijven met een automatische versnellingsbak ;-)
Het exemplaar bij Sam van Dalen heb ik bekeken, gereden maar door de historie van de auto heb ik toch besloten hem te laat staan. In mijn zoektocht merk ik dat ik toch al snel uitkom over de grens.
Nou kun je bij BMW de historie van een auto redelijk goed opvragen op basis van het VIN nummer (leveringsland en opties) en vervolgens met het VIN nummer bij BMW al het onderhoud opvragen. Dit geeft een redelijk beeld van de historie van de auto.
Het internet leert mij niet direct of dit bij Alfa Romeo ook mogelijk is? Ik ben bang voor teruggedraaide kilometerstanden, valse onderhoudsboekjes en Oost-Europese import auto's. Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen?
Dank en groet!
Dank allen voor de leuke reacties!
Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn initiële vraag 😬
Hoe werkt het opvragen van opties en onderhoudshistorie bij alfa Romeo?
-
Dank allen voor de leuke reacties!
Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn initiële vraag 😬
Hoe werkt het opvragen van opties en onderhoudshistorie bij alfa Romeo?
Wat dat betreft (digitalisering) loopt Alfa volgens mij wat achter. Onderhoud wordt in een boekje bijgehouden (zo'n papieren ding, weet je nog ? ;)). En voor de details zal je op een factuur aangewezen zijn.
Voor opties, bij MINI en BMW bijvoorbeeld kun je van de mooie overzichten uitdraaien op chassisnummer inderdaad. Geen idee of dat voor (recente) Alfa's ook kan. :rolleyes:
-
Het exemplaar bij Sam van Dalen heb ik bekeken, gereden maar door de historie van de auto heb ik toch besloten hem te laat staan. In mijn zoektocht merk ik dat ik toch al snel uitkom over de grens.
Nou kun je bij BMW de historie van een auto redelijk goed opvragen op basis van het VIN nummer (leveringsland en opties) en vervolgens met het VIN nummer bij BMW al het onderhoud opvragen. Dit geeft een redelijk beeld van de historie van de auto
Het internet leert mij niet direct of dit bij Alfa Romeo ook mogelijk is? Ik ben bang voor teruggedraaide kilometerstanden, valse onderhoudsboekjes en Oost-Europese import auto's. Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen?
Ik heb die van mij gewoon bij een duitse dealer gekocht , daar kan je over het algemeen goed op vertrouwen . In Duitsland zijn de regels betreffende juiste info heel streng .
Denk dat Alfa door zijn positie als merk weinig aan innovatie op digitaal gebied kan doen maar ook geven de italianen meer aandacht aan design en rijkwaliteiten . Geldt zelfs voor een merk als Ferrari , je hoeft daar niet om een update voor je navigatie aan te komen , doen ze niets mee. Als je een gebruikte koopt die nog geen 2 jaar oud is kan je een verlengde garantie erbij kopen tot 4 jaar ..
Overigens vind ik de spraakherkenning bij het invoeren bij het navigeren een stuk beter werken dan bij mijn voorgaande BMW
-
Ik weet niet in welke mate dat ook in Duitsland kan, maar ik heb voor mijn vorige Juul de onderhoudshistorie opgevraagd in Belgie. Was even zoeken maar uiteindelijk heb ik via Carpass en de dealer waar de auto oorspronkelijk verkocht werd de volledige onderhoudshistorie weten te krijgen. Kreeg een mooi overzicht van wanneer welk onderhoud was gedaan. Weliswaar in het Frans, maar toch. Misschien kan dat in Duitsland ook. Zou dan het Duitse equivalent van Bovag of Carpass of zoiets contacteren.
-
Ik weet dat van mijn dealeronderhouden Giulietta de volledige onderhoudshistorie in het computerbestand van Alfa Romeo Nederland staat, omdat de werkplaatschef mij dat een keer liet zien. Ik kon toen bijvoorbeeld precies zien wat er onder garantie vervangen was.
-
Ik weet dat Epsonix (gebruiker) op het Alfa forum van UK dit kan opzoeken, dealers kunnen dit ook aan de hand van de VIN. Dus het is mogelijk.
-
Bij mijn weten is dit niet mogelijk. Wel kunnen dealers opzoeken welke dealer de auto ooit nieuw geleverd heeft.
@bekkie (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=41): wellicht geldt dat alleen voor garantieclaims. Daarvan is het logisch dat deze bij Alfa NL bekend zijn.
-
Bij mijn weten is dit niet mogelijk. Wel kunnen dealers opzoeken welke dealer de auto ooit nieuw geleverd heeft.
@bekkie (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=41): wellicht geldt dat alleen voor garantieclaims. Daarvan is het logisch dat deze bij Alfa NL bekend zijn.
zoals ik al zei het kan, Epsonix heeft aan de hand van mijn Vin veel info kunne opzoeken zoals de beurtjes etc.
-
Bij mijn weten is dit niet mogelijk. Wel kunnen dealers opzoeken welke dealer de auto ooit nieuw geleverd heeft.
@bekkie (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=41): wellicht geldt dat alleen voor garantieclaims. Daarvan is het logisch dat deze bij Alfa NL bekend zijn.
Bij mijn weten hetzelfde. Heb ik ook te horen gekregen van Prins. Als iemand mij zou kunnen helpen met die info, dan ontvang ik graag een PB!
-
Wellicht wordt dit niet gedaan door een Nederlandse dealer, maar het kan zoals Rohit aangaf wel degelijk. De persoon waar hij naar refereert komt uit Polen. Ik woon zelf in Hongarije en heb anderhalf jaar geleden hier mijn 159 verkocht en de nieuwe koper kwam met een hele lijst onderhoudsinformatie over de auto welke hij verkregen had via het VIN nummer. Waarschijnlijk heb je gewoon speciale ingangen nodig bij de dealer om deze informatie boven water te krijgen, geen idee eigenlijk.
-
En dan moet de dealer het netjes invoeren in dat systeem.
Zet hij het alleen in zijn eigen administratie, of was de auto in onderhoud bij een niet-officiele dealer, dan kun je alsnog niets centraal bij Alfa opvragen
-
En dan moet de dealer het netjes invoeren in dat systeem.
Zet hij het alleen in zijn eigen administratie, of was de auto in onderhoud bij een niet-officiele dealer, dan kun je alsnog niets centraal bij Alfa opvragen
tja zo kan je van alles verzinnen haha! Gewoon gezond verstand, auto goed nakijken en desnoods een externe keuring laten doen dan kopen.
-
Digitale onderhoudshistorie wordt in de Tonale ingevoerd:
De NFT is een digitale historie
Elke Alfa Romeo Tonale krijgt ook zijn unieke NFT, alleen is het geen kunstwerk. Het is een digitaal document met alle informatie van de Alfa Romeo Tonale. De NFT vervangt eigenlijk het papieren onderhoudsboekje. Behalve dat NFT’s momenteel ongelofelijk hip zijn, zou de digitale onderhoudshistorie onmogelijk zijn om te vervalsen. En dat is een fijne gedachte als je een tweedehandsje koopt.
Waarom de NFT in de Alfa Romeo Tonale niet te vervalsen is
De NFT zit op de blockchain. Dit kun je zien als een soort server, maar dan verspreid over duizenden kleine servers. Als er iets verandert, dan wordt de data gecheckt door alle servers en daarna op alle servers opgeslagen. Je kunt dus niet zomaar inloggen op één server om het bestand te veranderen. Zomaar even de kilometerstand terugdraaien gaat dus niet, want de oude tellerstand staat op duizenden servers opgeslagen.
De NFT is dus niet iets wat je zomaar uit de auto kunt wippen en in een andere Tonale kunt monteren. De boordcomputer van de Alfa zal de data naar de NFT schrijven. Goed om te weten is dat je de NFT in de Alfa Romeo Tonale niet hoeft te gebruiken. Het probleem is wel dat een uitgeschakelde NFT vragen kan oproepen bij de verkoop.
De NFT in de Alfa Romeo Tonale is een certificaat van betrouwbaarheid
Alfa Romeo zegt over de NFT in de Tonale: ‘Met toestemming van de klant legt de NFT-technologie voertuiggegevens vast en genereert het daarmee een certificaat dat kan worden gebruikt als garantie dat de auto goed is onderhouden, met een positief effect op de restwaarde. Op de markt van tweedehandsauto’s vormt NFT-certificering een extra bron van geloofwaardigheid waarop eigenaren of dealers kunnen rekenen.’
bron: https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/hoe-werkt-de-nft-in-de-alfa-romeo-tonale/ar-AATCCZ5?ocid=entnewsntp
-
Hmmm. Tikkie laat maar goed dat het alsnog wordt ingevoerd.