!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2022, 18:39:16 »

7. Maar neem eerst een rijcursus op het circuit, voordat je 'm in standje R zet.

De Pirello PZero Corsa's bij nat weer of <10oC zijn regelrechte sluipmoordenaars.......
Zelfs op mijn 2.0T zijn ze ronduit waardeloos bij bovengenoemde omstandigheden. Bij warm weer en goed warm gereden, is het grip "ohne Ende".

Op een Giulia Q en zonder ESP (standje R) heel tricky kan ik me voorstellen (in de winter- en herfst maanden).

Ook bij droog wegdek; in R gaat de achtertrein van de Q alle kanten op bij vol accelereren in de 1e en 2e versnelling. Het is niet voor niets dat Alfa Italie eigenlijk wilde dat iedere koper eerst training zou krijgen op het circuit. Het is mooi speelgoed, maar in potentie een dodelijk wapen als het in verkeerde handen valt.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

AR2022
140

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2022, 19:27:14 »
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2022, 20:42:02 »
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.

Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.

No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam  ;)  ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed.  zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.


https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8

en vergelijk dan eens het volgende filmpje.


https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM
*

EmilioB
17

  • Type Alfa: BMW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2022, 23:28:51 »
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.

Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.

No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam  ;)  ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed.  zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.


https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8

en vergelijk dan eens het volgende filmpje.


https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM

Niet om de goden te verzoeken maar dat had ik nou ook in die rs3.

400pk. Retesnel. Maar door het gemak ook echt saai.


Nouja saai. Die 5 cilinder herrie en de snelheid waren ook weer niet super saai ;-)
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2022, 01:19:59 »
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.

Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.

No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam  ;)  ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed.  zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.


https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8

en vergelijk dan eens het volgende filmpje.


https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM

Tsja, de bestuurder van de Q in het filmpje bewijst in ieder geval dat met een high performance auto niet automatisch ook high performance hersenen meekomen. (Net als de bestuurders voor en achter hem overigens.) Strepen trekkend accelereren terwijl er een horde mensen onbeschermd langs de weg staat. Nog te dom om 2 seconden vooruit te denken over de mogelijke gevolgen van je impulsen.
*

EmilioB
17

  • Type Alfa: BMW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2022, 09:24:47 »
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.

Is de dynamic stand dat niet?

*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2022, 09:31:38 »
@EmilioB @DanaBanana

Tuurlijk ik snap dat ook. Het geluid en het loopt allemaal fantastisch. Maar het is precies wat je denk ik ervoer het loopt als of je op rails rijdt.

En die carspotters zijn nog grotere waaghalzen (zonder dat de ouders van die kleuters die daar komen kijken dat beseffen) dan in de rally sport. Die komen kijken met amateurs  ;D

Ik denk dan altijd nog terug aan een 20 jaar geleden dat echt hordes mensen langs de kant in de waalhaven of maasvlakte stonden met het straat racen. Dat daar toen niet mensen echt plat gereden waren mocht een wonder zijn. Niet zozeer door het vermogen maar ook door de knustel bakken die daar kwamen. Toen werdt er ook om de sleutel geraced. Ruitenwisser omhoog met de sleutel eraan.

*

AR2022
140

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2022, 09:43:40 »
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.

Is de dynamic stand dat niet?

Ik kan alleen voor de normale Giulia spreken, maar de Dynamic stand laat niks toe. Nog geen beetje slip (tenzij vreselijk lomp een bocht in, dat de electronica het niet kan bijbenen).
Het is wel zo, dat de power niet abrupt wordt weggeregeld, zoals in sommige andere auto's het geval is, dus het gaat wel heel geleidelijk.

Maar mijn inziens, een gemiste kans. De know-how is er binnen het concern:

*

Buzz_NL
30

  • Type Alfa: Giulia Q
  • *
    - Startende Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2022, 10:47:34 »
Dat is ook gelijk een nadeel van de Q . Bij de R-stand is volgens mij het ESP helemaal buitenspel. Eigenlijk moeten ze een mooie tussenstand van het ESP hebben waarbij ze nog wat slip toelaten, dat uiteindelijk als het uit de hand loopt, toch ingrijpt. Een soort "Sport+" van de bekende concurrentie.

Is de dynamic stand dat niet?

Ik kan alleen voor de normale Giulia spreken, maar de Dynamic stand laat niks toe. Nog geen beetje slip (tenzij vreselijk lomp een bocht in, dat de electronica het niet kan bijbenen).
Het is wel zo, dat de power niet abrupt wordt weggeregeld, zoals in sommige andere auto's het geval is, dus het gaat wel heel geleidelijk.

Maar mijn inziens, een gemiste kans. De know-how is er binnen het concern:



Zelfs in ze N is het met de Q mogelijk om met een stuiterende achterkant op te trekken, wat je aangeeft mbt de veloce herken ik, echt wel een snelle wagen, maar niet over zijn theewater te krijgen...
*

Alfa 147 Ti
1.585

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2022, 10:50:20 »
Daar is wel wat aan te doen, dan moet je een Race stand op je DNA laten zetten, dan wordt ESP en ABS uit geschakeld.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

AR2022
140

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2022, 11:48:43 »
Daar is wel wat aan te doen, dan moet je een Race stand op je DNA laten zetten, dan wordt ESP en ABS uit geschakeld.

Ja, dank je, ben op de hoogte dat Squadra dit kan doen. Maar het is dan nog steeds alles of niets. Ik ben geen ervaren drifter, dus op de openbare weg blijft het tricky om (op de limiet) zonder ESP te rijden.

Maar het moet de topic starter niet weerhouden om een Q te kopen....... ;D
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2022, 12:38:07 »
Toch prachtig dat je eigenlijk een auto hebt waarbij je behoedzaam met het gaspedaal moet omgaan ?! Dat je moet oppassen als je deftig op het gas gaat ! Hoe vaak gaan er dealerplaten tegen de boom of laatst nog in de greppel met een Q.

Ik heb dat toch ook met motoren (2wielers) Tuono V4 ofzo of twin daar moet je ook een beetje mee kunnen rijden.

No offense hoor. Maar ik snap al die Quattro meuk allemaal niet hoor dat wordt pas interessant bij 700pk neem het onderstaande filmpje eens een RS4 als je die vertraagd zou afspelen zou je zeggen dat ie even over de Meent zou rijden ( Rotterdam  ;)  ) ik snap die handschoenen totaal niet maar goed.  zelfs bij de nieuwe RS6 is het weinig spannend.


https://www.youtube.com/watch?v=KQOhCRMZ9i8

en vergelijk dan eens het volgende filmpje.


https://www.youtube.com/watch?v=b8sOjtdrFRM

Tsja, de bestuurder van de Q in het filmpje bewijst in ieder geval dat met een high performance auto niet automatisch ook high performance hersenen meekomen. (Net als de bestuurders voor en achter hem overigens.) Strepen trekkend accelereren terwijl er een horde mensen onbeschermd langs de weg staat. Nog te dom om 2 seconden vooruit te denken over de mogelijke gevolgen van je impulsen.

Op het circuit: prima! Ga lekker los, zou ik ook doen. Maar dit soort sprints op de openbare weg is gewoon gekkenwerk. Onverantwoord gedrag.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

volhouder
63

  • Type Alfa: Giulia 2.9
  • **
    - Junior Alfist
  • Italiaanse auto's hebben iets .
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2022, 18:39:13 »
De Q laat in dymanic stand zeker meer toe dan in de normale stand , in race stand moet je het zelf doen . De Q heeft wel heel veel koppel dus zonder elec hulp staat ie zo achterste voren met name als de grip nog niet optimaal is .  Gezien met die Ferrari wat er gebeurt als je even niet oplet ? Overigens is driftend de bocht door niet bepaald sneller .
eerdere Alfa's: 2 Giulietta 1.6  , Giulietta 2.0 (met kontje) Alfa 75 1.8  nu Giulia 2.9
*

AR2022
140

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2022, 18:56:18 »
De Q laat in dymanic stand zeker meer toe dan in de normale stand

Houdt dat in, dat de Q dan ook een sliphoek(je) toestaat ? Dus een beetje dwars kunt, zonder dat het ESP het feestje eindigt ?

De Q heeft wel heel veel koppel dus zonder elec hulp staat ie zo achterste voren met name als de grip nog niet optimaal is .  Gezien met die Ferrari wat er gebeurt als je even niet oplet ?

Daar had deze ook last van:
https://www.ad.nl/auto/proefrit-met-peperdure-bolide-eindigt-na-vijf-minuten-in-de-sloot~aee400c3/



Overigens is driftend de bocht door niet bepaald sneller .

Klopt, maar soms wel leuker..... :) ;D
*

volhouder
63

  • Type Alfa: Giulia 2.9
  • **
    - Junior Alfist
  • Italiaanse auto's hebben iets .
Re: Zoektocht naar een Giulia Q
« Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2022, 19:19:55 »
Ben zelf niet zo'n drifter , wel gemerkt dat de achterwielen bij wat vochtig weer zelfs naar zijn 3 nog doorslaan .  Hen ook een bochtentraining gedaan met de Q en de auto heeft gewoon heel veel grip achter met droog weer en op temperatuur . Als de banden dan te warm worden glijdt hij over zijn voorwielen wat weg . Zitten ook bepaald brede banden achter (285) .  Bij een toerrit met autofielen bij wat zand in de bocht gaat ie wel een beetje om maar gemakkelijk te corrigeren . Soms moet ik wel eens denken aan mij Guiliettea met dat opstaande kontje . 130PK , zonder hulpmiddelen en dan een keer zonder opzet dwars gaan bij een bocht  na een stoplicht met een 3 dikke rij .  Met dezelfde auto ook een keer in de vangrail gehangen na aquaplanning . Dat kreeg je toen zonder hulpmiddelen .
eerdere Alfa's: 2 Giulietta 1.6  , Giulietta 2.0 (met kontje) Alfa 75 1.8  nu Giulia 2.9