!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

zwarte_was
21

  • Type Alfa: 147
  • *
    - Startende Alfist
Opties opties opties
« Gepost op: 17 oktober 2019, 13:01:04 »
Hallo Giulia-rijders,

Ik ben sedert enige tijd aan het uitkijken naar een Giulia. Qua motorisatie ben ik er wel uit, maar voor wat de opties betreft heb ik nog wat werk/vragen:
1.   Optie SDD, oftewel actieve ophanging… Zijn er mensen die deze optie hebben (geen Quadrifoglio aangezien de set up niet dezelfde is)? Zoja, wat zijn jullie bevindingen? Zeker doen of kan het ook zonder? Punt is dat de Belgische importeur van oordeel is dat je die optie enkel kan hebben indien je voor een Sport-uitvoering kiest en dan ook nog eens het performance pack neemt. Ook al krijg je er een mech sperdiff en schakelen aan het stuur bij, 2600€ vind ik veel dus als ik het neem wil ik echt wel zeker zijn dat het de moeite is. Eventueel iemand al issues gehad met lekkende dempers?
2.    Optie 799, Veloce sportstoelen: de wagen waarmee ik een testrit heb gedaan was van deze optie voorzien. Zitten geweldig en houden je in de bochten goed op jouw plek, handig als je niet te breed bent zoals ik. Maar ook hier: niet te verkrijgen als aparte optie, enkel in pakket 9N4 voor de ronde som van 4350€, slik…Wat zijn jullie ervaring met de gewone zetels?
3.   Optie 8LR, 35W Xenon + AFS: lijkt me leuk maar is 25W niet genoeg? Heb je wel geen AFS maar dat hoeft voor mij ook niet echt.
4.   Optie NH3, adaptieve cruise control: zat op de testwagen en op de autosnelweg vind ik het niet altijd een verbetering. Van zodra er iemand te kortbij invoegt nadat ie je heeft ingehaald gaat het ding in de ankers. Voor zover ik weet is het adaptieve gedeelte niet volledig uitschakelbaar, afstand tot voorligger kan enkel aangepast worden. Op secundaire wegen is het dan wellicht wel weer handig om gewoon mee te drijven met de stroom. Wat zijn jullie ervaringen?
5.   Apple CarPlay / Android Auto: dit soort zaken zijn niet echt de core business van Alfa, dus logisch vraag: hoe goed werkt dit? Zijn zaken als Waze (eenvoudig) te koppelen met het scherm op de middenconsole? En wat zegt de standaard DAB audio, is dit op het vlak van geluidskwaliteit voldoende (ben geen audio-freak)?
6.   Veloce exterior pack: in Nederland was dit bestelbaar (sedert 01/10/19 niet mee blijkbaar), maar in België al helemaal niet. Als je dat wil moet je dus of een Veloce kopen of aftermarket gaan. Zijn er mensen die een aftermarket Veloce voor- en achterbumper (laten) installeren hebben?

Veel vragen, hoop dat de ervaringsdeskundigen hier me kunnen helpen.

Groeten,
z_w
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:27:22 »
Ik heb zelf de elektronische dempers, en ben er zeer tevreden over. Het is niet zozeer de demper karakteristiek die aangepast wordt, maar meer het hele carosserie gedrag, dus minder overhellen, duiken enz. Wordt geregeld met behulp van een 5-tal accelerometers en nog wat extra inputs, zie aangehechte PDF file.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Opties opties opties
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:31:55 »
Hallo Zwarte Was,
Leuke naam overigens! Ik zal proberen een aantal punten van je te beantwoorden. Ik ben dan geen eigenaar maar heb met redelijk wat Giulia's mogen rijden die wel en niet de opties hadden waar je om vraagt.

Wat betreft de actieve ophanging. Doen, echt. Het is de meerprijs meer dan waard wat mij betreft. De auto rijdt en stuurt daardoor als een echte Alfa dus met veel gevoel. Bochtige wegen (die je in België toch meer hebt dan in Nederland) zijn echt een plezier in een Giulia met de actieve ophanging.

Velocte sportstoelen is voor mij een pre. De normale stoelen zijn niet slecht, maar op lange afstanden kreeg ik last van mijn onderrug. Zeker met de slechte kwaliteit wegen in België is het een fijne bijkomstigheid om goed zittende stoelen te hebben. De Veloce stoelen zijn heerlijke stoelen.

Adaptieve cruisecontrol. Ja, kan je doen maar ik vind het zeker geen noodzaak. Ik stoor mij altijd matig als de auto ineens uit het niets flink in de ankers gaat. Ook de afstand die de auto houdt ten opzichte van zijn voorligger is vaak erg groot waardoor het vaak voorkomt dat er iemand dat gat induikt. Het gevolg hiervan is dat de auto heel hard afremt wanneer je dit niet verwacht.

Succes met de zoektocht naar jouw ideale Giulia! Als het zo ver is, wil je hem dan wel showen?
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

svadu
372

  • Type Alfa: Giulia Super
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2019, 14:16:31 »
Zelf heb ik Goilia RWD met Veloce pack. Je zei niet welke model je kliest, want Veloce bijvoorbeeld heeft al sportieve stoelen, terwijl voor Giulia Super je een Veloce pack moet bijbestellen om de ineriour te matchen. en nu jou vragen.

Hallo Giulia-rijders,

Ik ben sedert enige tijd aan het uitkijken naar een Giulia. Qua motorisatie ben ik er wel uit, maar voor wat de opties betreft heb ik nog wat werk/vragen:
1.   Optie SDD, oftewel actieve ophanging… Zijn er mensen die deze optie hebben (geen Quadrifoglio aangezien de set up niet dezelfde is)? Zoja, wat zijn jullie bevindingen? Zeker doen of kan het ook zonder? Punt is dat de Belgische importeur van oordeel is dat je die optie enkel kan hebben indien je voor een Sport-uitvoering kiest en dan ook nog eens het performance pack neemt. Ook al krijg je er een mech sperdiff en schakelen aan het stuur bij, 2600€ vind ik veel dus als ik het neem wil ik echt wel zeker zijn dat het de moeite is. Eventueel iemand al issues gehad met lekkende dempers?

Volgens mij @jwq heeft het wel, mischien zit het in de 'Performance pack' voor G Super, weet ik niet - ik mis actieve suspension niet in iedere heval.

Citaat
2.    Optie 799, Veloce sportstoelen: de wagen waarmee ik een testrit heb gedaan was van deze optie voorzien. Zitten geweldig en houden je in de bochten goed op jouw plek, handig als je niet te breed bent zoals ik. Maar ook hier: niet te verkrijgen als aparte optie, enkel in pakket 9N4 voor de ronde som van 4350€, slik…Wat zijn jullie ervaring met de gewone zetels?
Ik heb heel veel tijd aan stoelen nog bij Giulietta gespendeerd en dus ben heel kritisch erop (uiteindelijk custom made Recaro stoelen voor Giulietta besteld). Ik heb met gewone stoelen wat test ritten gedaan, ik vind het absoluut onvoldoende voor het sportief rijden! Inderdaad zitten Veloce stoelen bij het Veloce pakket - die pakket zou ik absoluut aanraden! Als mijn auto geen Veloce sport stolen had zou ik ook Recaro's daar inbouwen.

Citaat
4.   Optie NH3, adaptieve cruise control: zat op de testwagen en op de autosnelweg vind ik het niet altijd een verbetering. Van zodra er iemand te kortbij invoegt nadat ie je heeft ingehaald gaat het ding in de ankers. Voor zover ik weet is het adaptieve gedeelte niet volledig uitschakelbaar, afstand tot voorligger kan enkel aangepast worden. Op secundaire wegen is het dan wellicht wel weer handig om gewoon mee te drijven met de stroom. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb hem niet, niet gehad maar mis het wel - ik rij vaak in files.

Citaat
5.   Apple CarPlay / Android Auto: dit soort zaken zijn niet echt de core business van Alfa, dus logisch vraag: hoe goed werkt dit? Zijn zaken als Waze (eenvoudig) te koppelen met het scherm op de middenconsole? En wat zegt de standaard DAB audio, is dit op het vlak van geluidskwaliteit voldoende (ben geen audio-freak)?
AA/AC is door TomTom ontwikkeld en onderhouden. Dus Alfa heeft het uitbesteed aan TomTom. Ik mis hem enorm (heb 2017 model met de oude hardware). Volgens mij ondersteunen Waze en Spotify Android Auto. Ik heb het niet in Alfa Gezioen (wel in andere auto's). De integratie met de dial control zou ik heel fijn vinden!

Vergeet niet dat inklapbare achterbank ook een optie is (niet standard bij G Super) :)
147 1.6 TS -> GT 2.0 JTS -> Giulietta QV (Squadra tuning, Supersprint turboback) -> Giulie Super 2T (Veloce Pack  + Squadra Massimo)
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2019, 18:11:53 »
Android auto is volgens mij in Europa nog niet via de app-store te installeren.
Dus dat zal je met een workaround moeten doen.

Bij een maatje in zijn Fiat Tipo werkt het niet altijd foutloos, maar hij gebruikt het wel altijd.
Maar voor de 300 euro zou ik het niet laten. Heb het zelf niet overigens.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

Giulia M
268

  • Type Alfa: Giulia Super 2.2 MT
  • ****
    - Senior Alfist
    • GM - Car Drawings
Re: Opties opties opties
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2019, 19:38:07 »
Goedendag! Kan je alleen helpen met optie 2 en 3.

2. Veloce stoelen, zeker doen! Heb zelf de standaard stoelen maar als het mogelijk was geweest had ik zeker de veloce zetels gekozen. Zitten vele malen beter, plus meer verstelbaarheid! (Normale zetels vind ik vlak, bij mij niet kantelbaar) Doen dus!

3. 25 Watt is meer dan zat, heb ik nu ook. geeft goed licht, heeft de mooie led strepen en qua bochten verlichting heb je niet meedraaiende lampen, maar er gaat wel een mooie spot aan als je scherp instuurt. Heb de meedraaiende koplampen die ik in de vorige auto had zeker nooit gemist!

Hoop dat je er wat aan hebt 😉


Geïnteresseerd in een tekening van jouw auto? Die kan ik voor je maken! Klik Hier (of PM!)

Mijn Giulia :-)
*

zwarte_was
21

  • Type Alfa: 147
  • *
    - Startende Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:38:47 »
Bedankt voor de reacties folks, daar kan ik wat mee!

Actieve ophanging met veloce interior pakket zou het dus moeten worden. In BE enkel te krijgen op een Sport met dan nog Performance pack. Da's eigenlijk net iets buiten budget. In Nederland is die combi wel mogelijk op een Super, maar dan zou ik em moeten importeren... zucht (en waarom kan in Nederland het Veloce exterior pakket niet meer besteld worden , dan was ie volledig naar wens).

Keuzestress.
*

zwarte_was
21

  • Type Alfa: 147
  • *
    - Startende Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:46:13 »
Ik heb zelf de elektronische dempers, en ben er zeer tevreden over. Het is niet zozeer de demper karakteristiek die aangepast wordt, maar meer het hele carosserie gedrag, dus minder overhellen, duiken enz. Wordt geregeld met behulp van een 5-tal accelerometers en nog wat extra inputs, zie aangehechte PDF file.....
DIe pdf was mijn pad bji mijn zoektocht ôp het wereldwijde web ook al eens gekruist. Als ik je goed bgrijp maakt het de auto strakker en niet zozeer harder.
*

zwarte_was
21

  • Type Alfa: 147
  • *
    - Startende Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:49:16 »
Adaptieve cruisecontrol. Ja, kan je doen maar ik vind het zeker geen noodzaak. Ik stoor mij altijd matig als de auto ineens uit het niets flink in de ankers gaat. Ook de afstand die de auto houdt ten opzichte van zijn voorligger is vaak erg groot waardoor het vaak voorkomt dat er iemand dat gat induikt. Het gevolg hiervan is dat de auto heel hard afremt wanneer je dit niet verwacht.

Succes met de zoektocht naar jouw ideale Giulia! Als het zo ver is, wil je hem dan wel showen?
Dat is exact hetgeen ik ook ervaren heb. Zeker op een drukke autosnelweg is het irritant. De Sport-uitvoering (waar je dus actieve ophanging kan op hebben) omt echter std met adaptieve cc, wat ik eigenlijk niet wil. Pfff.
*

zwarte_was
21

  • Type Alfa: 147
  • *
    - Startende Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:55:18 »
Vergeet niet dat inklapbare achterbank ook een optie is (niet standard bij G Super) :)
Snap niet dat zoiets nog op de optielijst staat. Maar goed dat je er de aandacht op trekt, geen fiets kunnen meenemen in de koffer is geen optie.
*

Mike77
215

  • Type Alfa: Giulia 2.0T super
  • ***
    - Alfist
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Opties opties opties
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2019, 00:23:09 »
Ik vind de schakelflippers ah stuur echt een must. Geweldig stukje extra rijbeleving   
Heb zelf de standaardstoelen: de veloces zitten wel echt beter. Standaard zijn acceptabel overigens.
Adaptieve cruise had ik leuk gevonden maar geen groot gemis.
Verlichting zou ik zelf de goedkoopste xenon optie kiezen, volstaat en standaard ook automatische aan/uit
Elektrisch  dimbare spiegel mis ik
Geluid standaard vind ik best ok, zeker tov geluid in Giulietta
Carplay werkt prima met apps v derden, gebruik zelf veel tomtom go en spotify

Succes met kiezen en houd ons op de hoogte 👍🏻
Nu: Giulia 2.0T super. Eerdere alfa’s: 147 jtdm, 156 sportswagon 1.8ts, Giulietta 1.4MA 170pk
*

svadu
372

  • Type Alfa: Giulia Super
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2019, 09:13:57 »
De flippers kun je ook daarna installeren (just saying )
147 1.6 TS -> GT 2.0 JTS -> Giulietta QV (Squadra tuning, Supersprint turboback) -> Giulie Super 2T (Veloce Pack  + Squadra Massimo)
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2019, 10:14:48 »
DIe pdf was mijn pad bji mijn zoektocht ôp het wereldwijde web ook al eens gekruist. Als ik je goed bgrijp maakt het de auto strakker en niet zozeer harder.

Klopt, hij probeert de auto zo stabiel mogelijk te houden, door te anticiperen op gemeten omstandigheden.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2019, 13:00:29 »
1. heb ik niet gedaan. De Veloce stuurt messcherp en ik vond het karakter van de auto in combinatie met de Q4 geweldig

2. ik lees hier andere dingen, maar denk dat het ook te maken heeft met je lengte, bouw en of en hoe je de stoelen afstelt. Uiteraard heeft de Veloce meer opties ivm instellingen, maar ik krijg op lange ritten (meer dan 2 uur) altijd last van mijn onderrug. De vraag is of de vering anders is. Alleen een andere vorm lost het ook niet op

3. Heb de gewone Xenon gehouden. Had toen echt zoiets van "wat een onzin". Je mag toch verwachten dat de standaard verlichting ruim voldoende is voor iedereen. Ik zou het alleen doen als ik bang in het donker was

4. Tja, is leuk. Maar is het echt interressant? De infotainment is matig en de navigatie is het grootste bagger pakket dat ik ken (en dan ook nog eens NL). Vraag me af of  de nieuwere versie dan echt verschil maakt of ook een matige implementatie si. In dat geval krijg je er alleen maar meer ellende van

5. Is alleen wat voor mensen die hun  facebook willen bekijken onder het rijden. De Giulia is een rijders auto. Gebruik hem zo. Ik zet de cruise control zo goed als nooit aan in deze auto, terwijl ik dat bij de VAG auto's altijd deed. Dus dikke NEE

6. Vind ik goed dat dat niet meer kan. Belachelijk hoe Alfa hiermee omgaat. Ik heb een aardige prijs betaald en verwacht exclusiviteit. Dat jij het wel wilt, snap ik. Ik zeg doen!

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het Panoramadak echt de meest geweldige optie is. Zoveel plezier van.

En als het zo klinkt alsof ik Juul niet goed vind. Nee dat klopt, ik vind haar geweldig!!!
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Opties opties opties
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2019, 19:13:27 »
Goedendag! Kan je alleen helpen met optie 2 en 3.

2. Veloce stoelen, zeker doen! Heb zelf de standaard stoelen maar als het mogelijk was geweest had ik zeker de veloce zetels gekozen. Zitten vele malen beter, plus meer verstelbaarheid! (Normale zetels vind ik vlak, bij mij niet kantelbaar) Doen dus!

3. 25 Watt is meer dan zat, heb ik nu ook. geeft goed licht, heeft de mooie led strepen en qua bochten verlichting heb je niet meedraaiende lampen, maar er gaat wel een mooie spot aan als je scherp instuurt. Heb de meedraaiende koplampen die ik in de vorige auto had zeker nooit gemist!

Hoop dat je er wat aan hebt 😉

Veloce stoelen zijn ook niet kantelbaar, wel een gemis vind ik persoonlijk. Heb voor lange ritten wel eens moeite een goede plek voor mijn rechterbeen te vinden.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition