!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ron
251

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #90 Gepost op: 24 september 2024, 21:27:35 »
Ja, ik heb mijn 305 klauwen gebruikt;



Wat voor maat heb je nu ? 305 of 330 mm ?

Gr Ron
*

Tinus89
58

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #91 Gepost op: 24 september 2024, 22:49:46 »
Wat voor maat heb je nu ? 305 of 330 mm ?

Gr Ron

Ik heb nu 305mm met rode klauwen en 18" en 19" wielen (winter/zomer).
Er ligt inmiddels een setje nieuwe schijven en blokken in doos klaar omdat ze binnenkort vervangen moeten worden, maar dit is ook wel interessant (voor dat geld).

Ik ga je topic eens helemaal doorlezen.

Edit: doorgelezen:)

Dus voor de duidelijkheid, wat zou het materialenlijstje zijn?
- Nieuwe remblokken (standaardmaat - iets van Yellowstuff ofzo?)
- Nieuwe remschijven 350mm achterkant QV (waar had je deze gekocht?)
- Op maat gemaakte pasbussen voor de klauwophanging. Wat voor materiaal had je deze van gedraaid?


Vergeet ik nog iets? Passen de originele wielbouten nog?
*

Ron
251

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #92 Gepost op: 25 september 2024, 09:14:14 »
Hierbij de details van de 350mm Giulia Q achter remschijven conversie bij een Giulia 2.0T voorzijde met de standaard 305mm schijven.

Wat heb je nodig:

Een set achterste remschijven van een Giulia Q. Te vinden op bijna elke auto-onderdelen site als je zoekt op Giulia, 2.9 Q. De Q heeft achter ook tweedelige remschijven.



Ik heb zelf deze Brembo schijven genomen:



Prijzen fluctueren nogal, drie dagen na mijn bestelling waren deze schijven 80€ duurder per stuk op dezelfde site. Zoeken op onderdeelnummer Brembo loont de moeite.

Om de remklauw naar buiten te brengen heb je 4 busjes nodig die gedraaid moeten worden. In principe moet iedere zichzelf respecterende metaalbewerker dat kunnen. Die van mij zijn gemaakt van titanium, een kennis van me had nog wat restmateriaal van een vorige klus over.



Let op dit zijn de maten voor een conversie van 305mm naar 350mm. Voor een conversie van 330mm naar 350mm moet je de lengte van de bus zelf uitmeten.

De bussen moeten tussen de remklauw en het fusee worden gemonteerd:



Bouten van de 305mm remklauwen zijn lang genoeg om weer te gebruiken met de 350 conversie. Bij mij is er een druppeltje locktiite op gedaan.

Het is verder plug and play. De remblokken blijven hetzelfde, want dezelfde remklauw.

Verder heb ik voor de montage nog even de harten van de remschijven in de zwarte Hammerite hittebestendige lak gezet omdat ik persoonlijk antraciet wielen met rode klauwen en zilveren naven niet strak genoeg vond, ze springen nogal in het oog die schijven dus ik wilde dat een beetje strak afgewerkt hebben.

Verschil:

Standaard:



Hart aangepast:



Auto Zagato heeft mijn conversie gedaan, Tim gaf aan dat het idd plug and play was. Ik heb zelf gekozen voor EBC yellowstuff remblokken rondom en RVS remleidingen. Achter heb ik Zimmerman schijven geboord in de standaard maat om het een beetje dezelfde looks (geboord) te laten krijgen. Maar dat is voor een ieder persoonlijk.

Gr Ron

*

Tinus89
58

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #93 Gepost op: 25 september 2024, 22:54:41 »
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Ik ben het zeker eens met je keuze om de binnenkant zwart te lakken. Heb je dat gespoten of met de kwast gedaan?


Is het nodig om de remleidingen te vervangen door staal, of zou je ook de originele kunnen laten zitten?
Ik verwacht weinig verschil in remdrukgevoel vanwege het brake by wire systeem (en mijn remvloeistof is net vervangen).
*

Ron
251

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #94 Gepost op: 25 september 2024, 23:05:30 »
Omdat bij mij alles toch los ging heb ik de remleidingen maar meteen meegenomen. Dan had ik alles maar meteen gehad. In jou geval lekker laten zitten. Ik heb de remmen bewust uitbesteed ivm brake by wire en ontluchten enz. De oude Giulia doe ik zelf maar dit vond ik net iets te tricky.

Schijven heb ik voor en achter gespoten.

Gr Ron
*

Tinus89
58

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #95 Gepost op: 25 september 2024, 23:10:23 »
Omdat bij mij alles toch los ging heb ik de remleidingen maar meteen meegenomen. Dan had ik alles maar meteen gehad. In jou geval lekker laten zitten. Ik heb de remmen bewust uitbesteed ivm brake by wire en ontluchten enz. De oude Giulia doe ik zelf maar dit vond ik net iets te tricky.

Schijven heb ik voor en achter gespoten.

Gr Ron

Bedankt voor je snelle reacties! Ik overweeg het nu toch wel ten zeerste... Maar dan moet ik eerst de nieuw gekochte 305mm schijven kwijt zien te raken op marktplaats, anders is dat weg gegooid geld. Dat wordt de beslissende factor denk ik...
Heb de tijd, want er zit nog genoeg vlees op de blokken en ik kom er toch niet binnen enkele weken aan toe.
*

Tinus89
58

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #96 Gepost op: 27 september 2024, 22:06:52 »
Zou het nog problemen geven met interferentie tussen klauw en velg bij 18" Turbina's? Dat zijn mijn winterwielen namelijk...
*

AR2022
152

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #97 Gepost op: 28 september 2024, 09:06:12 »


Bouten van de 305mm remklauwen zijn lang genoeg om weer te gebruiken met de 350 conversie. Bij mij is er een druppeltje locktiite op gedaan.


Mooie modificatie en top uitgelegd / gedocumenteerd.  :13:

Maar ben je wel zeker dat het de (extra) krachten aankan? Je vergroot de lengte en daarmee ook het moment / kracht. En dan enkel busjes toevoegen en het draadeind (of bout) niet verlengen is wel een gokje (althans zo komt het over).
*

Ron
251

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #98 Gepost op: 28 september 2024, 10:27:08 »


Bouten van de 305mm remklauwen zijn lang genoeg om weer te gebruiken met de 350 conversie. Bij mij is er een druppeltje locktiite op gedaan.


Mooie modificatie en top uitgelegd / gedocumenteerd.  :13:

Maar ben je wel zeker dat het de (extra) krachten aankan? Je vergroot de lengte en daarmee ook het moment / kracht. En dan enkel busjes toevoegen en het draadeind (of bout) niet verlengen is wel een gokje (althans zo komt het over).

Ik heb de remmen daarom ook uitbesteed aan Alfa Zagato, Tim heeft de boel losgemaakt en bij de montage met de bussen van de remklauw het aantal windingen bekeken. Dat waren er meer dan voldoende, hij heeft er voor de zekerheid nog wat locktite op gedaan. De originele bouten zijn nogal lang, het zou best kunnen dat ze die ook voor de 330mm remklauwen gebruiken. De Poolse Alfist die alle details aan mij heeft gegeven rijdt er al meer dan een jaar citcuitdagen me en heuvelklims. Die heeft inmiddels drie setjes remblokken versleten met deze setup. Schijven zijn nog goed. Dan zal het bij mij ook wel blijven zitten. Ik heb er zelf geen onbestendig gevoel bij.

Bleek ook bij Auto Zagato dat deze dealer onderhouden Giulia (toen ik hem kocht) een paar software-updates had openstaan. Het waren er maar 8 🤔 dus die zijn ook meteen meegenomen.

In december doen we preventief de O-ringen van de turbo, grote beurt en kijken we de wastegate stang even hoever die is ingesleten. Is ook wel een kwaaltje van de 2.0T en ik heb een nieuwe in de garage liggen. Verder is de Giulia lekvrij en gebruikt in 6000km precies 0 olie.

Gr Ron
*

AR2022
152

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #99 Gepost op: 28 september 2024, 16:37:08 »
Dan is er wel al duidelijk ervaring en goed getest, dus dan zal het prima zijn.  :)
*

Ron
251

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #100 Gepost op: 5 oktober 2024, 17:22:24 »
Ik heb de schroefset van Madness Autoworks = V-Maxx nu een paar weken onder de Giulia zitten en hierbij mijn bevindingen. De reden dat ik voor deze schroefset heb gekozen is het feit dat ik er goede reviews over had gelezen. Geen idee hoe de wegen in de USA zijn, maar gezien het aantal damage wheels by putholes topics zullen het niet allemaal biljardlakens zijn. Heb lang zitten dubben of ik niet BC-Racing moest nemen, maar uiteindelijk wilde ik ook meteen de remmenupgrade doen en kreeg ik op de V-Maxx set een jaar langer garantie. De prijs is ongeveer 600€ goedkoper dan de BC-Racing set. Voor 673€ krijg je een schroefset welke in 24 Standen instelbaar is wat betreft hardheid en een verlaging van 30-70 mm.



Set besteld en hij is bij Auto Zagato gemonteerd. Was eenvoudige klus en Tim heeft hem op de hoogte gezet waarvan hij dacht dat ik hem wilde hebben. Mijn eerste indruk was dat ie wel erg laag stond, maar na wat bezoeken aan parkeergarages en tig verkeersdrempels heb ik nog niets geraakt, ook niet met de Veloce voorbumper. Ik ben dus van de hoogte afgebleven tot nu toe. De auto is ingesteld op de stand 16 voor en 14 achter door Auto Zagato. 24 is de hardste stand en 0 de meest zachte. Op 16/14 was de auto super comfortabel. Tijdje gereden met die stand en toen een tijdje met 18/16. Eerlijkheid gebied te zeggen, ik merkte niet zo gek veel verschil. Heb hem nu al een tijdje op 22/20 staan en dat merk ik wel. De auto is wat harder en dit is meer wat ik wilde. Dat is ook meteen het voordeel van een instelbare schroefset naar mijn mening, zeker de gemiddelde Alfist is een liefhebber en wil graag iets naar zijn/haar zin.

Instellen is voor erg eenvoudig, twee dopjes eraf in de motorruimte en beiden op stand 24 zetten. Dan klik voor klik terugdraaien, je voelt de klik in je vingertoppen, tis nogal een klein knopje. Achter even op de knieën en door de velgspaken achter de remschijven draaien aan het grotere dan voor knopje. Moet je niet met je witte overhemd doen.





Nu maar eens afwachten hoe lang het allemaal mee gaat en blijft functioneren. Zoiezo is er een verschil met de standaard dempers en veren met 90k kilometers erop, denk dat je het ook merkt als nieuwe standaard dempers monteert. Alle waar naar zijn geld dus de KW3 zullen beter zijn en langer meegaan. Ik zet ze nog een keer in de transparante tectiel en dat maar eens kijken hoe ze de winter doorkomen. Vooralsnog valt het me niet tegen.

Gr Ron




*

Busso
931

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #101 Gepost op: 5 oktober 2024, 17:55:56 »
Mooi verslag en ziet er erg goed uit zo!  Weet je hoeveel lager Tim jouw Giulia heeft gezet?

Hier trouwens ook een RR-××-K en op vakantie
deze zomer in Zuid Frankrijk kwam ik nog een andere RR-xx-K tegen 😉
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Ron
251

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #102 Gepost op: 5 oktober 2024, 18:22:25 »
Ik heb de hoogte voor en na niet gemeten, ben ik vergeten

Foto voor de verlaging:



En erna



Ik zou eens moeten kijken of hij nu nog zo staat na het afstellen, hier kan je nog redelijk omhoog en omlaag.



Gr Ron
*

Alfa 147 Ti
1.653

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #103 Gepost op: 5 oktober 2024, 19:53:46 »
Ziet er netjes uit zo.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Tinus89
58

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulia 2.0T
« Reactie #104 Gepost op: 5 oktober 2024, 21:12:16 »
Leuk verhaal! Staat ook erg netjes zo iets lager en met de nieuwe wielen!
Je oprit lijkt ook opeens een stuk netter qua bestrating erdoor  :D