!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Quadrifoglio Verde
104

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Gepost op: 27 september 2021, 21:06:02 »
Sinds ongeveer 2,5 jaar rijd ik in een Seat Leon uit 2018. Prima auto. Daarvoor alleen Alfa gereden en er staat nog een mooie 75 hier in de garage. Nu vind ik de Giulia een prachtige wagen en het aanbod wordt wat groter, ik heb een rode op het oog uit 2019. Die staat alleen aan de andere kant van het land te koop, dus ik spring niet zomaar even in de auto om te kijken.

Nu heeft de Leon als voordeel dat de ACC en lane assist nagenoeg feilloos werken. Ik heb al het instructieboekje van de Giulia al gedownload, maar kan een paar dingen kan ik niet vinden. Bij mijn Leon kan ik instellen (sport, comfort, enz) hoe de auto remt en accelereert als ik op de ACC rijd, bij de Giulia kan dit niet? Of is dit verpakt in het DNA systeem van de auto? Ik neem ook aan de de auto terugschakelt als er flink geaccelereerd moet worden als je op de ACC rijdt? Ik heb ooit eens in een automaat gereden die dat niet deed, die bleef maar in de hoogste versnelling hangen toen die moest accelereren van 80 naar 120.

Wat ik verder begrijp is dat lane assist de auto niet binnen de lijnen houdt, maar alleen waarschuwt als je over de lijn gaat? De lane assist is op zich nog niet zo heel belangrijk, maar een goede ACC vind ik wel erg belangrijk.
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2021, 06:14:40 »
Welkom

Naar mijn weten, kun je dit bij Vw allemaal zelf inregelen,  bij Alfa zijn ze daar minder goed in.

Waarom probeer je geen Giulia korter in de buurt op te zoeken, en een testrit te maken; dit om dit soort systemen uit te proberen en je basis kennis van de Giulia te vergroten.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

__1337__
392

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2021, 09:22:37 »
De ACC werkt inderdaad anders op de D stand dan in de N stand. N stand is vooral comfortabel met prettige schakelmomenten om lekker met het verkeer mee te sukkelen. Schakelt inderdaad terug in zowel de N als in de D. In de D zijn de schakelmomenten iets minder verfijnt en is de acceleratie (althans bij mij) redelijk fors als je van 80 naar 120 gaat. In de N trouwens ook, maar dan met minder kabaal. Hij wilt zo snel mogelijk dan weer de 120 halen.  Ik vind de ACC een meerwaarde, vooral het instellen van de onderlinge afstand is fijn. Als het echt heel druk is op de weg (bijv. 5 baans A2) en iedereen gaat van links naar rechts omdat jouw ACC een gat laat vallen, kan het ook wel eens irritant zijn. Dat is eigenlijk de enige situatie dat ik de ACC irritant vind.
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2021, 14:47:38 »
Als je in de buurt van Eindhoven zit mag je wel keertje meerijden bij mij om te beleven hoe het is. :)

Ik merk zelf vrij weinig verschil in d-n-a, voor mij gevoel accelereert die net zo snel bij alle 3 de standen met ACC. Maar dat zou ik een keer goed moeten testen, rij voornamelijk D (242PK Squadra Massimo) Dus weet niet of de tuning daar nog wat mee te maken heeft. Trouwens, je hoeft niet perse een Giulia te zoeken met ACC. Ik heb hem bij mij er ook zelf achteraf ingebouwd en geactiveerd. Paneeltje koste me 75 euro bij Kien.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Quadrifoglio Verde
104

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2021, 01:41:34 »
Dank voor je aanbod, maar ik woon helaas net aan de andere kant van het land. Ik zie het niet zo zitten om zelf te gaan sleutelen, ik ben niet zo technisch.

Het aanbod van Giulia's is hier in het noorden niet al te groot en dan is er ook nog een groot aantal zonder ACC. Ik moet dus toch al een stuk rijden voor een geschikt exemplaar, dus kan dan net zo goed naar Den Haag rijden voor de Giulia die ik op het oog heb. Ik wil graag een exemplaar in Alfa rosso of Misano blu en het lijkt wel of 90% zwart, donkergrijs of zwart is.
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2021, 09:05:18 »
Dank voor je aanbod, maar ik woon helaas net aan de andere kant van het land. Ik zie het niet zo zitten om zelf te gaan sleutelen, ik ben niet zo technisch.

Het aanbod van Giulia's is hier in het noorden niet al te groot en dan is er ook nog een groot aantal zonder ACC. Ik moet dus toch al een stuk rijden voor een geschikt exemplaar, dus kan dan net zo goed naar Den Haag rijden voor de Giulia die ik op het oog heb. Ik wil graag een exemplaar in Alfa rosso of Misano blu en het lijkt wel of 90% zwart, donkergrijs of zwart is.

Zo moeilijk is het niet, en anders kan je altijd een garage het laten doen. Ik was in het begin ook bang omdat ik zelf ook geen monteur ben, maar het was echt easy! Kijk hier maar eens:
https://www.youtube.com/watch?v=cNsksIGDRSA&t=639s

En het kost echt maar 75 euro en iemand die MES heeft om hem te activeren! Dus als je een Alfa Rosso of Misano tegen komt laat je niet tegenhouden doordat er geen ACC in zit! Je kan ook gewoon bij de dealer dit knopje laten vervangen, of ze het activeren weet ik niet maar dat is altijd te regelen door iemand. Succes!
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Quadrifoglio Verde
104

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2021, 21:14:46 »
Iemand die MES heeft?

Begrijp ik dan goed dat bij elke Giulia de radar, software en bedrading voor de ACC gewoon aanwezig is?
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2021, 21:22:43 »
Iemand die MES heeft?

Begrijp ik dan goed dat bij elke Giulia de radar, software en bedrading voor de ACC gewoon aanwezig is?
Multiecuscan, het programma waar je functies mee kan inschakelen en uitlezen. Niet elke Giulia heeft een radar en camera. Bedrading heb je niet nodig, je moet een nieuwe paneel kopen en in je stuur zetten. De software is er alleen standaard uitgeschakeld als je geen ACC hebt.
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Quadrifoglio Verde
104

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2021, 21:46:44 »
Zaterdag proefrit gemaakt en vanmiddag de knoop doorgehakt, onderstaande Giulia is van mij! ACC zit erop, die functie is me te belangrijk om risico's mee te nemen.

2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Overweeg aanschaf Giulia; hoe werken de rijhulpsystemen
« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2021, 22:52:41 »
Netjes



Assen weer een beetje mooier  :13:
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97