!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

murat07838
2

• Type Alfa: Stelvio First Edition
  • *
    - Startende Alfist
Past deze accu in een Stelvio van 2017 ?
« Gepost op: 4 juni 2026, 13:01:49 »
Hi,

Zoals vele andere voorgangers heb ik momenteel ook een platte accu.

Ik wil een krachtige AGM accu in mijn Stelvio van 2017 stoppen. Stuitte daarbij op het volgende. De vraag is past deze in mijn auto ja of nee ?

https://www.accuservicedreumel.nl/bosch-s5-a15-12v-105ah-950-en-agm-start-stop-accu.html
*

HeMaN
215

• Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
    Amico del club - Alfist
Re: Past deze accu in een Stelvio van 2017 ?
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2026, 17:35:38 »
Of deze qua formaat past weet ik niet, maar weet wel dat er vaak problemen worden gemeld van mensen die een AGM accu hebben geplaatst in modellen die dat origineel niet hadden. Advies wat je tegenwoordig leest is om toch bij een EFB accu te blijven.

Ps, ik rij zelf al meet dan een jaar zonder problemen met een agm accu in mijn giulia, maar dat kan ook zijn omdat ik mijn ibs tegelijk heb vervangen (door een versie die volgens de dealer niet bij mijn auto hoort)
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

koepeetje
107

• Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
    - Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2026, 20:20:37 »
Die 105Ah gaat niet passen, die is duidelijk te groot. 315mm of 353mm lengte past.
Ik heb een kleine 4 jaar geleden in mijn Giulia een Varta AGM accu geplaatst van 80Ah, sindsdien geen problemen meer. Eerlijk gezegd nog niet gelezen over problemen met AGM accu's.
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

murat07838
2

• Type Alfa: Stelvio First Edition
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2026, 23:34:18 »
Ik zit dus in een dubio omdat de Amerikaanse forums juist aanmoedigen om zelfs merkloze agm accu te kopen als het maar geen Varta is.
*

Marcel1979
89

• Type Alfa: Giulia 2.0T
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2026, 01:22:36 »
Ik heb vorig jaar in mijn Giulia danwel, de af-fabriek EFB accu na 7 jaar vervangen voor precies eenzelfde EFB accu met dezelfde capaciteit.
*

martijnD
171

• Type Alfa: 156 159 Giulietta Stelvio
    - Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2026, 11:40:34 »
Ik heb pas een 95ah erin gekregen EFB. Deze is geplaatst omdat ik problemen had met start stop. Daarna ook op mijn aanraden onder garantie de ibs sensor vervangen.
Belangrijkste is gewoon omdat de Giulia en Stelvio pas na een bepaalde tijd beginnen met laden vanwege de emissie eisen etc (circa 20 min) dat je geen korte stukjes rijdt want dan maakt het niet uit wat voor accu je hebt. Deze laad dan nooit bij..
Maar om je vraag te beantwoorden , volgens mij kan er wel een 95 in ipv de standaard 80 maar 105 is te groot.
156 TS
159 JTS
Giulietta 1.4MA H&S
Stelvio 2.0T Massimo
*

Ernie 166
2

• Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2026, 21:17:40 »
Ik heb uiteindelijk voor een 85Ah accu gekozen omdat een grotere in mijn optiek geen zin heeft. Door die achterlijke milieu maatregelen laad je hem toch niet vol. Sterker nog, ik heb er gelijk een Victron acculader overheen gezet zodat ik hem bij langere stilstand en/of winter zelf extern kan laden. Dat heb ik al een paar keer gedaan (tot 100%) maar het enige wat er dan gebeurd is dat de Alfa daarna  helemaal niks doet tot hij op zo'n 60% State Of Charge komt en pas dan gaat de auto hem weer laden. Als je heel simpel wil kijken wanneer de accu laad dan koop je net als ik zo'n sigarettenaansteker USB laadplug met LCD schermpje met Voltage. Alles onder de 13 VDC doet de dynamo niks en zie je alleen je accuspanning, alles boven de 14 VDC is pas echt (bulk) laden via de dynamo. Dus of je nu een 95Ah of wat dan ook plaatst, vol komt hij nooit via de Alfa. Mvg, Ernst