!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

tjr
55

  • Type Alfa: Giulia Quadrifoglio
  • **
    - Junior Alfist
Quadrifoglio banden
« Gepost op: 17 mei 2020, 13:59:11 »
Aangezien de Quadrifoglio redelijk uniek is maar even een apart draadje. Na zo'n 22.500 km hier op zoek naar nieuwe banden voor mijn Quadrifoglio. Vanuit verschillende hoeken veel goeds over de Michelin Pilot Sport 4 S gehoord en gelezen. Na het contact opnemen met Michelin zelf raden zij echter de Michelin Pilot Super Sports aan, die tegenwoordig ook in exact dezelfde maat leverbaar zijn als de originele Pirelli P Zero Corsa's; 245/35 en 285/30.

Uiteraard rijd ik wel door maar rijd ook weer niet op het circuit dus op papier lijkt dit een goede band voor mij. Verder spreekt me het ook wel aan dat ze niet breder en hoger zijn zoals de 4 S dat wel is t.o.v. origineel. Zie ook dit filmpje:


https://youtu.be/KzUGzIGXIf0

Iemand ervaringen met de Super Sports of andere suggesties?
*

Don Pietro
107

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2020, 14:41:34 »
Ik heb geen Q. Maar sinds 2 mnd heb ik Pirelli P Zero PZ4 in de standaard maat (225/45-18) laten monteren. En vooral wanneer de buiten temp boven de ca 15 graden, rijden ze fijn en best stil.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2020, 15:38:08 »
Ik heb mijn (af fabriek) Pirelli's vervangen toen dit noodzakelijk werd door Michelin's (Latitude Sport 3): erg tevreden mee en veel minder last van het Ackermann-effect !
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2020, 01:01:41 »
@jan engelaar wat is jouw ervaring ?
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2020, 12:21:31 »
Ik heb geen Q nog heb ik het zelfde vermogen laat staan de helft van dat vermogen.

Maar de pilot super sport (PSS)is een semi slick. Dat is de pilot sport 4s (PS4S) niet.
Ik weet wel dat met nat weer de PSS behoorlijk snel extra aandacht vraagt. Ik had die maar vrij kort op de auto omdat er niet veel vlees meer op zat voor de vakantie. En echt aan de tand heb ik die niet gevoeld.

De PS4S ben ik erg positief over. Met staand water of wolkbreuken nagenoeg geen aquaplanning of contact verlies gevoeld.

Is die ps4s ook in die maat te krijgen ?
*

tjr
55

  • Type Alfa: Giulia Quadrifoglio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2020, 13:08:30 »
Is die ps4s ook in die maat te krijgen ?
Nope, de PS4S banden zijn wat groter, 255/35 voor en 295/30 achter. Vond dit filmpje daarover (zelfde kanaal) wel informatief:


https://youtu.be/U7sRLjTPw9c?t=143

De reactie van Michelin zelf op de vraag wat de verschillen zijn tussen de PSS en PS4S:
Citaat
De Pilot Super Sport is inderdaad een sportieve band, geschikt voor 80 % snelweggebruik en een klein deel ( 20 % )circuit.
 
De Pilot Sport 4S is dat nochtans ook, maar gezien deze helaas in de bandmaat voor uw achterkant niet beschikbaar is,
raden wij u toch de Super Sport aan.
 
De Pilot Sport 4S (XL-versie) heeft een A label op vlak van remmen op nat wegdek,
de Super Sport daarentegen een B label. Een B label is nog steeds heel erg goed.
 
Het A label verklaart daarnaast ook waarom de Pilot Sport goede kritieken hierover krijgt.
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2020, 18:18:30 »
hallo ik heb sinds kort de michelin  super sport in de maat 285/30 19  245/35 19 en goede wegligging en het ackerman effekt bijna weg
maar ik heb geen q
jan englaar heeft wel een guilia q met michelin super sport s4 in de maat 295/30 19  245/35 19 inch
succes
*

jan engelaar
116

  • Type Alfa: GIULIA Q + STELVIO
  • ***
    - Alfist
  • GIULIA Q 600 PK + STELVIO
    • www.djjean.com
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2020, 19:14:04 »
Hai!  Super sport is uiteraard een prrrrima band, maar zoals bekend en door Michelin ook al aangegeven , is de PS4S op verschillende punten verbeterd en dus de (nóg) betere band .... Vooral de betere eigenschappen op nat zijn natuurlijk megaaaa belangrijk voor de quadrifoglio!   Dat ie daarnaast 295 is naar mijn idee mooi meegenomen, scheelt je weer een paar spoorverbreders..... 

By the way, als het om passend gaat, don t worry about that, geen énkel probleem....  Ik heb dan óók nog is 20" én 1,5 cm verlaagd , en nog steeds no problemo...ter info.
*

jan engelaar
116

  • Type Alfa: GIULIA Q + STELVIO
  • ***
    - Alfist
  • GIULIA Q 600 PK + STELVIO
    • www.djjean.com
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2020, 19:25:54 »
hallo ik heb sinds kort de michelin  super sport in de maat 285/30 19  245/35 19 en goede wegligging en het ackerman effekt bijna weg
maar ik heb geen q
jan englaar heeft wel een guilia q met michelin super sport s4 in de maat 295/30 19  245/35 19 inch
succes

Inmiddels dus alweer een half jaartje 295/25/20  om 245/30/20





*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2020, 23:32:27 »
Ik heb dat eerste filmpje gezien, goed informatie filmpje. ik zou ze gewoon proberen die PSS

Wel een uitlaat terrorist zeg .... O:-)
*

Cavallino
118

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2020, 21:37:35 »
hallo ik heb sinds kort de michelin  super sport in de maat 285/30 19  245/35 19 en goede wegligging en het ackerman effekt bijna weg
maar ik heb geen q
jan englaar heeft wel een guilia q met michelin super sport s4 in de maat 295/30 19  245/35 19 inch
succes

Inmiddels dus alweer een half jaartje 295/25/20  om 245/30/20







So! Wat een bak... heel erg gaaf om te zien hoe 'eigen' je de auto gemaakt hebt!
*

tjr
55

  • Type Alfa: Giulia Quadrifoglio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2020, 13:49:21 »
Hmm lastig lastig, qua allround prestaties lijkt de Pilot Sport 4S de beste match voor mij en voor veel andere Q's terwijl de Pilot Super Sport meer matcht qua maat en looks t.o.v. de originele PZero Corsa's. Grappig trouwens dat er ook standaard Pilot Sport 4S onder de GTA zitten: https://www.alfaromeo.nl/nieuwe-giulia-gta, beetje de @jan engelaar look daar ook.

Leuke info wellicht; van die PZero Corsa's zijn er via Alfa alleen nog een paar rechter banden op voorraad, voor links is de levertijd onbekend.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2020, 14:45:25 »
Hmm lastig lastig, qua allround prestaties lijkt de Pilot Sport 4S de beste match voor mij en voor veel andere Q's terwijl de Pilot Super Sport meer matcht qua maat en looks t.o.v. de originele PZero Corsa's. Grappig trouwens dat er ook standaard Pilot Sport 4S onder de GTA zitten: https://www.alfaromeo.nl/nieuwe-giulia-gta, beetje de @jan engelaar look daar ook.

Leuke info wellicht; van die PZero Corsa's zijn er via Alfa alleen nog een paar rechter banden op voorraad, voor links is de levertijd onbekend.

De zijwang scheelt 3mm in hoogte ..

Diameter 7mm

het percentage dat de band minder snel rond komt is 1.2% als je 150 echte km zou rijden rij je 151.6 km/h

het nadeel.....

Je verliest iets koppel door de grotere omtrek. Maar ik denk dat dat met 600 Nm niet zo'n probleem zal worden.
Ander nadeel is dat het zwaarte punt iets naar voren gaat dus dan moet de poep iets lager (als dat is af te stellen) of je moet een paar liter meer brandstof mee nemen.

Maar dan denk ik dat ik wel alle marginale nadelen van een andere maat heb genoemd.  Het blijft tenslotte wel een race auto  (details)

*

tjr
55

  • Type Alfa: Giulia Quadrifoglio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2020, 16:01:16 »
De zijwang scheelt 3mm in hoogte ..
Ik had ook al zitten rekenen inderdaad, die 3mm is er ook vast snel weer af stel ik me zo voor. Was meer benieuwd naar de werkelijke breedte, die Pirelli's zijn kennelijk wat aan de smalle kant volgens dat filmpje hier boven.

Maar dan denk ik dat ik wel alle marginale nadelen van een andere maat heb genoemd.  Het blijft tenslotte wel een race auto  (details)
Ho eens even, heb het hier thuis verkocht als familie auto, misschien ook wel de enige Q met 2 kinderzitjes achterin?
*

Jorn
19

  • Type Alfa: Giulia Quadrifoglio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Quadrifoglio banden
« Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2020, 13:59:26 »
Ik heb zelf ook een tijdje zitten zoeken naar vervanging van de corsa's. Zelf ben ik op Goodyear Eagle F1 AS5 uitgekomen voor mn Q. Sinds een aantal maanden ook leverbaar in de goede maten. Zitten er sinds maart onder, nu zo'n 6.000km mee gereden en bevalt me erg goed!

Zien er ook echt mooi uit (vind ik dan). Kan alleen even geen foto's maken want hij staat al een paar dagen bij de dealer.. blijven alfa's he?

Ik wilde met name van de corsas af omdat het me weinig vertrouwen in de regen gaf, echte aan/uit banden, zeker als het profiel wat minder werd. Volgens mij had Jan dezelfde ervaring als ik het me goed herinner van een post van hem.

Met de goodyears hier helemaal geen last meer van, je voelt precies wanneer hij uit gaat breken (ook in de regen). En het tyre skipping is een heel stuk minder, bijna weg zelfs.

In de winter heb ik overigens de michelin alpin PA4 eronder gehad (apart setje velgen). Reden ook erg goed in de regen! Op droog natuurlijk iets minder in vergelijking met zomerbanden, maar viel echt niet tegen.