!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Pau
11

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Gepost op: 11 juni 2020, 13:29:14 »
ruitensproeiers voor en achter defect.
volgens dealer is ruitensproeierpomje doorgeroest.
mijn Stelvio is op kop af 3 jaar oud.
oorzaak? weet niemand. iemand hier van gehoord?
*

leonm
321

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2020, 17:11:42 »
Dat zou in ieder geval al snel genoeg zijn, doorroesten binnen 3 jaar :-(
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2020, 21:06:15 »
ruitensproeiers voor en achter defect.
volgens dealer is ruitensproeierpomje doorgeroest.
mijn Stelvio is op kop af 3 jaar oud.
oorzaak? weet niemand. iemand hier van gehoord?

Nope, nog nooit wat over gelezen of gehoord.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

HendrikP
49

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2020, 22:07:15 »
Bijzonder, ik zou via jouw dealer contact opnemen met Alfa Romeo Nederland. Mijn Stelvio is ook drie jaar oud en staat altijd buiten en tot zover geen klachten.
Giulia 1300 Super
Alfasud super
Alfasud quadrifoglio verde
Alfa Romeo 33 1.5
Alfa Romeo 33 Wagon 1.7 IE
Alfa 155 2.0 twin spark
Alfa 156 2.0 T. Spark
Alfa 156 Sportwagon 2.0 T. Spark
Alfa 159 Sportwagon 2.2 JTS
Alfa Stelvio 2.0T 280pk AWD Super 2017 - heden
*

DanaBanana
775

  • *****
    - Super Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2020, 00:13:53 »
Inderdaad, bijzonder. Ik heb even gegoogeld op 'ruitensproeierpomp roest'. Dat levertl niks op.

Aangezien ik me niet kan voorstellen dat Alfa Romeo deze pomp zelf maakt, en al helemaal niet specifiek voor de Stelvio, zou ik verwachten dat het een algemeen voorkomend probleem zou zijn. Maar blijkbaar niet....

(Hier ook een Stelvio van meer dan 3 jaar oud. Zijn er meer dan gedacht hier op het forum!)
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2020, 21:36:35 »
yeah right, blame Alfa, pompje is echt van een toeleverancier hoor. Wel volgens kwaliteitseisen van Alfa overigens.. hahha.

Maarreh.... ik heb ook nog een '78 MGB V8 rijden die heeft onegveer elke twee jaar gedonder bij de keuring met zn ruitensproeierpompje. Wordt vrijwel niet gebruikt, omdat ik die oude dame natuurlijk alleen met mooi weer rij. Maar daar kwam ik erachter dat de soort ruitensproeiervloeistof invloed had op de rubber seals in de ruitensproeierpomp. Deze waren helemaal gezwollen en snotterig. Daar zou wel eens een oorzaak kunnen zitten van jouw pomp probleem. Het (universele aftermarket) pompje van de MGB was 2 jaar oud...

Welke ruitensproeiervloeistof de rubbers niet vernaggelen, weet ik nog niet. Ik heb de tank geleegd en iets anders in gedaan. We zien het wel over twee jaar
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2020, 08:56:21 »
Ik vind hem ook dapper,  ruitensproeier pompje zit eigenlijk altijd aan het reservoir vast, en is grotendeels van kunstof..

voorbeeld:



Maar, misschien is er lekkage opgetreden intern naar de e-motor ?
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Pau
11

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2020, 12:23:40 »
morgen afspraak AR garage; wellicht dan meer duidelijkheid
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2020, 22:50:24 »
soms roestvorming op het asje.... dat in combinatie met een tijdje niet gebruiken kan tot stroef draaien leiden en wordt de patient overleden door een sterfgeval met dodelijke afloop verklaard. Soms is een tikje tegen de impeller terwijl er spanning op staat voldoende om de pomp weer wakker te krijgen
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Pau
11

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2020, 17:11:32 »
gisteren door de Zeeuw Spijkenisse nieuwe originele ruiutensproeierpomp gemonteerd ( € 107 )
coulance aangevraagd maar niet gehonoreerd door AR-NL.
zie foto's van interieur
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2020, 17:31:43 »
ligt het aan mij of lijkt het alsof dat ding een tijdje in een meer heeft gelegen .... ??     
Dat is niet best als na drie jaar gebruik iets er al zo uitziet....... en dat AR NL vervolgens niet thuis geeft..... triest...

@Pau .... wat vond de Zeeuw ervan dat het er al zo uitzag? En dat AR NL niet thuis gaf?
*

Bredabounce
191

  • Type Alfa: 159 2.0 JTDm TI SW
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • La magia della bellezza
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2020, 17:32:03 »
Schandalig dat dit na 3 jaar er al zo uitziet. Dit is erger dan ik in menig auto's heb gezien van 15 jaar oud.
Raar dat je geen coulance krijgt; dit is iets wat je niet hoeft te verwachten bij een auto van 3 jaar oud. Maar voor 100 euro is het de hussle allemaal niet waard (helaas).

-----------
Niente batte l'esperienza di Alfa Romeo
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2020, 17:43:03 »
Schandalig dat dit na 3 jaar er al zo uitziet. Dit is erger dan ik in menig auto's heb gezien van 15 jaar oud.
Raar dat je geen coulance krijgt; dit is iets wat je niet hoeft te verwachten bij een auto van 3 jaar oud. Maar voor 100 euro is het de hussle allemaal niet waard (helaas).

Helemaal mee eens..... heb ooit een Volvo gehad die ik in zijn 5e jaar voor een beurt naar de dealer bracht: toen ik hem ophaalde bleek dat ze mijn hele stuur hadden vervangen omdat er een stukje alcantara aan het loslaten was.... de garantie was natuurlijk al lang verlopen.... maar dat was de heren van Volvo hun eer te na..... dat kan en mag niet bij een Volvo hoor ik ze nog zeggen....... en dan te bedenken dat de garantie op nieuwe Alfa's per 1-1-2019 naar 5 jaar is gegaan, maakt het nog triester...
*

DanaBanana
775

  • *****
    - Super Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2020, 23:24:16 »
Jammer dat er geen sprake is van coulance en dat je zelf voor de kosten moet opdraaien.

Aan de andere kant: direct roepen "schandalig" gaat me ook wat ver. Denk dat dat een beetje overdreven is als niet duidelijk is wat de oorzaak is.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: ruitensproeierpomje Stelvio doorgeroest
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2020, 08:32:42 »
Heb nog nooit een zo ernstig aangetast motortje gezien (zelfs niet bíj m'n 13 jaar oude GTA  ;)  )
Je zou toch denken dat hij ergens door is aangetast (verkeerde ruitensproeier vloeistof of zo ? )
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA