!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

WimV
58

  • Type Alfa: Tonale PHEV Speciale
  • **
    - Junior Alfist
Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Gepost op: 11 maart 2021, 17:30:50 »
Hallo iedereen,

ik vind niet meteen iets gelijkaardig terug, dus dan maar nieuw topic in de groep gooien.

Sinds augustus rijd ik met een MY20 Giulia Veloce diesel, gekocht.
Superfantastische machine, helaas ook paar minpuntjes, bilpijn en compleet lege accu, heb ik andere topics van.

Waar ik het hier nu wil over hebben is een probleem dat ik van dag 1 ervaar en dat me meer en meer begint te ergeren.
Ik zal het proberen te omschrijven:

Je komt van hogere snelheid naar lagere snelheid en bij het vertragen gebeurt er iets bij het schakelen rond de 40km/u waardoor je een duwtje in de rug krijgt en de auto ipv verder te vertragen eventjes een seconde weer sneller vooruit gaat.
Dit voél je niet alleen, je ziet het ook aan de snelheidsmeter waar de naald heel eventjes weer omhoog gaat.
Dit doet zich enkel voor rond de 40km/u - ik heb wat met de peddels gespeeld en ik denk dat dit is bij afkomen van 5de naar 4de versnelling.
Doet zich ook enkel voor in de standen N en A, nooit in D.
Doet zich ook niet altijd voor, soms hele rit geen enkele keer, soms 20 keer op 10km.
De ene keer bij de andere keer is het gevoel ook wat heftiger tot lichtjes waarneembaar.
Remmen op zich staat er los van, als je hem gewoon laat uitbollen en ie passeert de 40 km/u doet ie t ook.

Mijn wederhelft en ikzelf vinden dit heel storend en in sommige situaties ook gevaarlijk doordat de auto weer eventjes versnelt, terwijl je aan het vertragen bent voor een file, aan een rond punt, kruispunt, lichten, etc.  Je moet dan echt wel alert zijn.
Ik erger mij er heel erg aan, heb er al veel op gevloekt, en begin het een beetje beu te worden. 
Het is ook niet leuk als je trots zijnde op je nieuwe auto iemand meeneemt die enkel ‘oei, wat was dàt??’ zegt. Al het mooie verdwijnt dan in het niets want de focus ligt dan meteen op ‘er scheelt iets met die auto’.

Dinsdag ritje gedaan met de garage (nu ja niet met de garage zelf natuurlijk... :-), gelukkig deed het zich voor, heel duidelijk zelfs (hij had er al zelf meer gereden en niks voorgehad - wat dus kan).

Hij heeft me nu gevraagd om nog es te proberen te omschrijven wat het is, wanneer het zich voordoet, etc (de omschrijving van hierboven).
Maar veel hoop geeft ie me niet...
Terwijl ik vind dat dit moét opgelost worden, desnoods via de invoerder, of via Italië.
Is mss wat overdreven maar een dergelijk dure aankoop moet gewoon in orde zijn.
En dat is ie niet, er scheelt duidelijk iets aan... ja, waar aan... de versnellingsbak zou ik zeggen - maar ik ken er weinig van.
De auto is kwa software helemaal up to date volgens de garage.

Ik post dit hier op het forum in de hoop te mogen horen dat er nog mensen zijn die dit hebben/hadden, en dan vooral wat het was en hoe het werd opgelost.

Alvast bedankt in elk geval!

Groeten,
Wim



*

bekkie
2.742

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2021, 21:10:50 »
Er staat me iets bij van een soortgelijk geval waarbij een software update voor de versnellingsbak de oplossing bood.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2021, 11:02:01 »
Geef hem een Squadra kuurtje. Je hebt toch gewoon garantie?
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2021, 13:40:19 »
precies ditzelfde probleem heb ik hier eerder een keer gelezen, dat was volgens mij ook bij een diesel.

Ik kan het topic zo snel niet terug vinden, en ik meen me ook te herinneren dat er niet echt een oplossing was uiteindelijk. Je zal dus even moeten zoeken in de topics hier.
*

GT1986
1.165

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2021, 15:31:46 »
precies ditzelfde probleem heb ik hier eerder een keer gelezen, dat was volgens mij ook bij een diesel.

Ik kan het topic zo snel niet terug vinden, en ik meen me ook te herinneren dat er niet echt een oplossing was uiteindelijk. Je zal dus even moeten zoeken in de topics hier.

Precies wat ik dacht toen ik het las!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Conquestador
50

  • Type Alfa: Giulia 2.0t
  • **
    - Junior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2021, 15:36:52 »
Gevonden: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-guilia-club/nieuw-paar-vraagjes-giulia-veloce/msg123122/#msg123122

Is het gewoon TS die er al eerder over geklaagd heeft, maar er nu dus een nieuw topic voor aanmaakt :(
*

WimV
58

  • Type Alfa: Tonale PHEV Speciale
  • **
    - Junior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2021, 16:22:43 »
Haha ja da's ook de mijne :-)
Had dat idd al es vermeld.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2021, 16:23:38 »
Hahaha
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

WimV
58

  • Type Alfa: Tonale PHEV Speciale
  • **
    - Junior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2021, 13:43:03 »
Hei,

hier nog es op terugkomen.
Probleem is er (uiteraard) nog steeds.
Maand geleden met dealer ritje gedaan, het probleem deed zich 'gelukkig' voor, duidelijk ook.  Met mij ah stuur.
Dan dealer gereden, deed het niet meer.
Maar goed, hij had het ook duidelijk gevoeld.
Ze hebben toen issue aangemaakt bij AR België.
De wagen gaat nu een week binnen, ze gaan testen en metingen doen met 1 of andere instantie voor de versnellingsbak, ook vergelijken met andere.
Ben benieuwdst ze gaan vinden.
Géén oplossing is voor mij geen optie meer, het stoort en ergert mij (en mn vrouw) mateloos.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2021, 14:58:11 »
Is dat mijn start/stop actief of uit ? Als experiment zou je kunnen proberen of het ook optreed met start/stop uit.....  Vroege modellen hadden daar ook wat problemen mee....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

WimV
58

  • Type Alfa: Tonale PHEV Speciale
  • **
    - Junior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2021, 15:04:29 »
Start/stop zet ik altijd meteen uit.  Maar toch es mét getest, zelfde resultaat.
Soms doet ie t een ganse rit niét, soms bij de eerste vertraging, en dan is het bij iedere keer prijs.
Doet het enkel in N/A, nooit in D.
Heel vervelend, je krijgt echt een duw in de rug bij het vertragen.
Ik hoop dat ze iets vinden.
Dit zet een domper op mijn Alfa-vreugde.
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Schakelprobleem automaat Giulia 210
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2021, 15:09:06 »
Afhankelijk van het toerental geeft de motor iig tussengas bij terugschakelen.
Bij D aanzienlijk meer als N, maar die van mij heeft ook een kuurtje gehad.

Als het niet helmaal lekker ontkoppeld kan ik mij voorstellen dat het niet fijn is.
Bak een keer spoelen?

Maar het is ook niet dat hij ontkoppeld naar zijn vrij en je op dat moment dus minder motor rem ervaart of versneld naar beneden? Is een functie om efficiënter te rijden...
Bij mijn MY18 is dat alleen in A waardoor ik dat bijna nooit in rij. Had laatst een MY21 mee, die deed het ook in de N, nogal irritant.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition