!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Slippende koppeling na tuning
« Gepost op: 10 januari 2021, 17:05:20 »
Na 10000km tuning van 150pk naar 226pk merk ik bij flink gas geven een slippende koppeling zowel in D of N stand.
Wie heeft ervaring met een versterkte koppeling en wie heeft dit euvel ook gehad.( En moet ik er een extra job bij zoeken voor
de reparatie)
Greetz,Rob
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2021, 18:19:09 »
Na 10000km tuning van 150pk naar 226pk merk ik bij flink gas geven een slippende koppeling zowel in D of N stand.
Wie heeft ervaring met een versterkte koppeling en wie heeft dit euvel ook gehad.( En moet ik er een extra job bij zoeken voor
de reparatie)
Greetz,Rob

Heb je een handbak of automaat ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2021, 19:42:09 »
Ik heb een handbak en tot nu toe 70k op de teller.
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2021, 20:09:01 »
Na 10000km tuning van 150pk naar 226pk merk ik bij flink gas geven een slippende koppeling zowel in D of N stand.
Wie heeft ervaring met een versterkte koppeling en wie heeft dit euvel ook gehad.( En moet ik er een extra job bij zoeken voor
de reparatie)
Greetz,Rob

Dat is op zich een flinke toename ja! Belangrijker is de koppel toename, hoe ziet die er uit?

JTD performance heeft diverse versterkte koppelingen in hun collectie. Als alles toch open ligt, even vliegwiel, drukgroep, keerringen etc. controleren en bij twijfel vervangen. Het openmaken van de hele handel is namelijk het grootste werk!
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2021, 21:05:39 »
Dat is volgens Savali van 372 naar 424 gegaan.
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2021, 22:10:17 »
Dat is fors! Lekker rijden, maar alleen vermogen kan je weinig mee als je t niet ook op straat krijgt.. H&S heeft zwaardere koppelingsplaten in hun collectie, evenals JTD performance
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2021, 10:55:58 »
Dat is volgens Savali van 372 naar 424 gegaan.

Ik heb ook een handbak die door savali naar 226 pk getuned is. Na ongeveer 56.000 km begon de koppeling bij mij ook te slippen. Is uiteindelijk een nieuwe ingekomen (onder garantie). Nu staat hij op 106.000 en doet het nog steeds. Is echter geen versterkte in gekomen maar gewoon de standaard koppeling. Dus wie weet begint hij binnenkort weer.....

Mag ik vragen bij welke garage je bent geweest? Mijn garage zei eerst dat het slippen normaal was ;) Moet niet gekker worden.... Maargoed, of de tuning de oorzaak is betwijfel ik, juist omdat de koppeltoename enigszins beperkt is gebleven. Tuurlijk meer vermogen maar dat zit met name bovenin de toeren waar de koppeling het minst te lijden heeft. Met name als je 100 in de 6 rijdt en je geeft dan plankgas dan slipt hij...
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2021, 16:41:57 »
Bij mij is niet meer sprake van garantie helaas. Ik wil wel een versterkte koppeling laten plaatsen natuurlijk want met deze tuning
is het wel heerlijk cruisen natuurlijk. Ik hoef geen dealer te raadplegen want het is overduidelijk de koppeling die doorslipt.
Greetz,Rob




33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2021, 21:54:19 »
Ai dat is jammer  maar groot gelijk dat je er een versterkte in gaat zetten. Heb echt het idee dat de koppeling veel te zwak is voor de auto. Ik heb overigens ook het idee dat het twee massa vliegwiel er ook binnenkort de brui aan gaat geven. Begint wat te schokken. Inderdaad goed laten voorlichten en kijken welke opties en offertes je kunt vinden. Succes/sterkte ermee
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2021, 16:01:24 »
Officieel is de getrag volgens mij maar rated tot 300Nm.. Ja gekke keuze van Alfa om deze bak te kiezen.
Tot 350Nm is het normaal, tot 400Nm is volgens mij al een beetje pushing, en de max volgens squadra 440Nm.

Ik denk wel dat het kan zo'n grote koppel, maar als je het elke keer gaan launchen, of juist heel veel file rijden, dat de koppeling toch sneller gaan slijten.

Hier meer leesvoer https://squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/giulia/gulia-2-2-jtdm/
Citaat
Maar….. er is toch één missertje wat ons betreft. De hand geschakelde versnellingsbak van de 2.2 JTDm is van Getrag. Een Duitse versnellingsbakken fabrikant met een serieuze staat van dienst. Levert erg veel aan de Duitse auto industrie. Voor de Giulia heeft men gekozen voor de zogenaamde 6MTI300. Een mechanische transmissie (MT) met 6 versnelling goed voor…. 300 Nm ? Nee, gek genoeg gelukkig niet. Maar wel een voorzichtige 350 Nm. Alfa beloofd standaard 380 Nm. Dat is niet eens een piek van 380 Nm maar een vlakje tussen grofweg 1800 en 3000 toeren. Echter nadat we de software hadden bestudeerd kwamen wij uit op zeker 400 Nm. En ook geen piek maar over een groot toerengebied. Kortom, de fabrikant gaat al serieus over het advies van de fabrikant heen. Wat moeten wij er dan nog verantwoord aan toevoegen? Nu wordt een bak nooit dusdanig geconstrueerd dat deze als eerste stuk gaat zonder dat de koppeling eerst is gaan slippen. Alfa is blijkbaar van mening dat 400 Nm voor de toegepaste koppeling geen probleem zal zijn. 10% marge blijft er ALTIJD over. Vandaar dat wij kiezen voor maximaal 440 Nm. Dat is 90 Nm boven het advies van Getrag. Maar als we dan weer terug grijpen op ervaring met andere versnellingsbakken weten we dat 30 tot 40% over belasting nog prima kan. Alfa had het gemakkelijk kunnen oplossen door 1 trapje hoger te kiezen uit de handbakken van Getrag. Dat is namelijk de 6MTI500. Jawel, goed voor 500 Nm. De automaat uitvoering bestaat namelijk uit de 8HP50 bak. Een 500 Nm 8-traps automaat. Waarom toch die rare gedachtegang ?

Wanneer men een gevoel van twijfel heeft bij de 440 Nm leveren we ook een iets mindere versie met 420 Nm en 210 pk. De Medio versie. Een beperkte koppelwinst maar wel een ruime vermogenswinst.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2021, 16:53:11 »
Is nu helemaal duidelijk, ligt dus niet aan mijn schakelkunsten of koppelingsbediening maar aan een koppeling die is toegerust op beduidend minder koppel.
Bedankt voor de info.
Greetz,Rob
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling na tuning
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2021, 21:26:21 »
Denk het ook. Ik twijfelde ook al aan mezelf maar heb in het verleden nooit een kapotte koppelinv gehad. Ook niet met oudere auto's en aanmerkelijk hoger km standen. De vraag is echter wat er allemaal te koop is in de aftermarket. Ik rij nu echt een stuk rustiger in de hoop dat hij het tot volgend jaar februari volhoudt. Dan loopt het leasecontract af. Zet hem nu netjes in de vrij voor een stoplicht enz.