Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: Fasteddy op 28 mei 2023, 22:46:07

Titel: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Fasteddy op 28 mei 2023, 22:46:07
Hi, sinds kort biedt Squadra tuning aan voor de ZF bak in de Giulia en Stelvio. Iemand dit al laten doen? (Ik overweeg het op mijn Stelvio 2.0T te doen).
En wat zijn de ervaringen?

https://squadra-tuning.nl/chiptuning/versnellingsbak-tuning/zf8hp/11279-3-2/

Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: DanaBanana op 29 mei 2023, 00:56:40
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/technisch-66/chiptuning-'zf8hp-versnellingsbak-squadra/
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: driftend op 30 mei 2023, 09:23:02
Ik heb dit gezien en ik overweeg het sterk. Ik heb een Stelvio uit 2020. Die heeft de nieuwe motor, en volgens mij ook een iets ander schakelprotocol (milieueisen), welke niet gericht is op driveability, maar vooral op uitstoot.
Ik heb een Raggazzon einddemper geplaatst, wat in de D stand een heerlijk geluid geeft, maar in de N stand bij 50-60 km echt een beetje dreunt, doordat de auto zo snel opschakelt en in lage toeren gaat rijden.

Ik heb toen eens gebeld met Squadra en die gaf toen aan gewoon in D rijden :).  Ik dacht toen simpel zet de oude D stand (motorsoftware) in de N stand en gaan met die banaan. Maar dat werkte zo natuurlijk niet, het had te maken met de software van de bak, en daar konden ze toen niets mee. Waarschijnlijk hebben ze deze vraag vaker gehad, want nu bieden ze het aan, dus ik denk dat ik het binnenkort wel ga laten doen.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: madeko op 20 januari 2025, 10:19:19
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om de ZF versnellingsbak van mijn Giulia te laten tunen. Ik zal jullie mettertijd informeren over mijn ervaringen.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Fasteddy op 20 januari 2025, 16:36:00
Ik heb het nu sinds een jaar in mijn Stelvio 2.0T zitten. Echt super lekker. Ik heb een 6D motor, die bij 50km/h nog opschakelde en dat reed ik 800 toeren per minuut. Alsof die bijna afsloeg. Dat is er nu uit. Tevens schakelt de bak lekker terug als je voor een bocht remt, dus is het sportiever en zit je 'altijd' in de goede versnelling. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Quadrifoglijoost op 21 januari 2025, 12:28:52
Goede ervaringen ook in de Giulia
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Jules5235 op 26 januari 2025, 19:29:24
Hier ook uitstekende ervaring met Giulia 2.0T met ZF tuning van Squadra. Gelijktijdig gedaan met massimo motor tuning.  Ik was een beetje bang dat mijn vrouw niet meer met de auto durfde te rijden. Dat is niet het geval. In n-stand geen vuiltje aan de lucht. Auto rijdt heerlijk en schakelgedrag is ontspannen. In d-stand komt het sportieve karakter vd auto prima tot uiting.  E.e.a. is uitstekend beschreven op de website.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: driftend op 27 januari 2025, 09:22:06
Ik heb het ook laten doen en heb het nu al een heel tijdje. De reden was omdat ik een MY2020 heb. Die schakelde in de N stand inderdaad veel te snel op, wat icm met mijn Raggazon einddemper een vervelende en irritante brom gaf, en de auto was ronduit gezapig. ik had het eerder gevraagd aan Squadra of hij daar aan wat kon doen, maar toendertijd bood hij het nog niet aan. Zodra hij dat wel deed heb ik het meteen laten doen.
Eerst reed ik rond met de baktuning zoals hij die standaard aanbood. De N stand is nu perfect, maar de D stand vond ik net iets TE... Ik rij namelijk zelf bijna altijd in D omdat ik geniet van de power en de gretigheid wanneer ik het gas in trap. Bij de D stand schakelde hij met de baktuning in D pas bij 3000 toeren. Daardoor kwam het voor dat wanneer ik 80 km per uur reed op een 80 weg, de motor 3000 toeren bleef draaien en niet doorschakelde. Wanneer ik dan bijvoorbeeld zelf doorflipperde naar een hogere versnelling, schakelde auto weer terug, om maar gretig te blijven. In het begin is dat fantastisch, maar ook erg onrustig om maar te zwijgen van de brandstofkosten.

IK wilde gewoon in D rijden  ( mijn vrouw rijdt in N ), maar wilde niet dat bij 80 km per uur  de auto bijna 3000 toeren bleef draaien.
Toen heb ik contact opgenomen met Stefan, die zijn eigen tuning (terecht!!) verdedigde en eigenlijk zei: dan moet je maar in N rijden op dat soort wegen, en D gebruiken voor de mooie wegen. Maar bij mij in de buurt zijn niet veel mooie wegen :)..Uiteindelijk heeft hij het schakelmoment naar 2700 toeren gebracht. En nu is hij helemaal naar mijn zin. Het belangrijkste is dat het gezapige uit de N stand weg is. Dus erg blij met de flexibiliteit squadra in deze!
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: GT1986 op 27 januari 2025, 09:40:25
Toen heb ik contact opgenomen met Stefan, die zijn eigen tuning (terecht!!) verdedigde en eigenlijk zei: dan moet je maar in N rijden op dat soort wegen, en D gebruiken voor de mooie wegen. Maar bij mij in de buurt zijn niet veel mooie wegen :)..Uiteindelijk heeft hij het schakelmoment naar 2700 toeren gebracht. En nu is hij helemaal naar mijn zin. Het belangrijkste is dat het gezapige uit de N stand weg is. Dus erg blij met de flexibiliteit squadra in deze!

Tja, ik weet niet of je dit flexibiliteit moet noemen. Stephan is altijd (nogal) overtuigd van z’n eigen kunnen maar als je er objectief naar kijkt is dit natuurlijk niet goed. 3000 tpm bij 80 is niet acceptabel, dan moet je gewoon terug naar de tekentafel en het probleem (in eerste instantie) niet bij de klant neerleggen.

Stephan is een prima vent en z’n kunde staat buiten kijf, maar ik zou hem zeker niet als flexibel typeren.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: driftend op 27 januari 2025, 09:55:35
Toen heb ik contact opgenomen met Stefan, die zijn eigen tuning (terecht!!) verdedigde en eigenlijk zei: dan moet je maar in N rijden op dat soort wegen, en D gebruiken voor de mooie wegen. Maar bij mij in de buurt zijn niet veel mooie wegen :)..Uiteindelijk heeft hij het schakelmoment naar 2700 toeren gebracht. En nu is hij helemaal naar mijn zin. Het belangrijkste is dat het gezapige uit de N stand weg is. Dus erg blij met de flexibiliteit squadra in deze!

Tja, ik weet niet of je dit flexibiliteit moet noemen. Stephan is altijd (nogal) overtuigd van z’n eigen kunnen maar als je er objectief naar kijkt is dit natuurlijk niet goed. 3000 tpm bij 80 is niet acceptabel, dan moet je gewoon terug naar de tekentafel en het probleem (in eerste instantie) niet bij de klant neerleggen.

Stephan is een prima vent en z’n kunde staat buiten kijf, maar ik zou hem zeker niet als flexibel typeren.
Dit hoort gewoon bij hem, daarom is hij denk ik zo goed in zijn vak ;).
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Bottas op 27 januari 2025, 18:19:07
Wat een onzin.
Er zijn zoveel mensen goed in hun vak, en tegelijkertijd ook flexibel.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: DanaBanana op 27 januari 2025, 20:04:11
Zomaar een vraagje: Is het niet mogelijk om de pre-MY2020 software op een MY2020 of later te zetten? Ik ben persoonlijk dik tevreden met het standaard schakelgedrag van mijn 2017 Stelvio. Zowel in N als D.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Ron op 28 januari 2025, 18:02:13
Ik heb een getunede 2018 Giulia en die heeft dan kennelijk af fabriek toch andere software dan de 2020. Ik heb hem altijd in de N stand, als ik er voor ga zitten pak ik de D stand. De N stand maakt het een erg vlotte, prettig schakelende sedan, de D stand een soort van race sedan. Geen idee of de bak ook door Savali is gedaan, volgens mij niet. Ik heb geen behoefte meer aan veranderingen van de bak.

Gr Ron
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Barista op 7 februari 2025, 20:38:15
Ik heb onlangs de Squadra ZF tuning bij mijn Stelvio 2019 laten doen. Er zat al een massimo tuning op van Stefan.
In een woord SUPER.
Auto is altijd bij de les ook in N stand. D is even wennen, maar wel erg leuk! Op de snelweg is D ook goed te doen, gewoon snel genoeg rijden dat je in 8 rond de 3000 toeren zit. Dan valt het op toeren houden van de auto niet meer op :D
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: madeko op 11 februari 2025, 11:49:51
Ik heb recent bij Squadra in Nunspeet de versnellingsbak van mijn Alfa Giulia laten tunen. Dit uiteraard na overleg met Stephan.

Het voelt alsof het extra koppel en vermogen van de eerder verrichtte Massimo tuning nu pas echt tot zijn recht komt.

Ik vond aanvankelijk na de Massimo tuning de gasresponse in de N stand te traag. Ook schakelde de bak naar mijn gevoel te snel naar een hogere versnelling waardoor het toerental te laag werd. Als je dan wat gas gaf duurde het even voordat de bak reageerde. De Giulia voelde dan wat sloom aan. In de D stand daarentegen vond ik hem weer te fel.

Dit alles is nu na de tuning van de ZF versnellingsbak voor mijn gevoel sterk verbeterd en precies hoe het hoort te zijn.

In de N stand is het relaxed rijden en is de bak voldoende alert. Ik hoef  niet meer steeds terug te schakelen. In de D stand is de auto supersnel,  blijft hij lekker in de toeren maar rijdt hij toch “smooth.” Ik ben geen techneut en kan het niet anders uitleggen.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Zoran op 28 februari 2025, 17:37:34
Mijn ervaring dan ook maar even in de groep gooien. Wellicht bruikbraar vor iemand die het overweegt en op deze manier de verschillende ervaringen kan bekijken.

Ik vond de standaard instellingen van de Alfa erg "van deze tijd" maar zeker niet wat ik van een Alfa verwachtte. Volledig automatisch was het een traktor - te lage snelheid in een te hoge versnelling - en D was voor mij gewoon onbruikbaar. Nadat de motor en de bak onder handen waren genomen is het eindelijk af. Het rijdt nu zoals het hoort, het schakeld op de juiste momenten en het trek als een beer in de "hooste" stand. ;-)

Voor mij een aanrader.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Ton H8 op 28 februari 2025, 21:17:10
Deze week heeft mijn Giulia 2.0 uit 2018  de  bak tuning gehad bij Stephan. De massimo zat er al op toen ik deze Giulia een jaar geleden kocht.

In N was ik niet tevreden met het schakel gedrag. Vooral op de provincialeweg moest ik nogal eens flipperen omdat de bak naar een te lage versnelling schakelde. Mijn ervaring tot nu toe is dat het allemaal veel alerter reageert in de "nieuwe" N en dat het beter bij de les blijft. De D stand was al leuk maar is nu een waar feestje. 

Voor mij maakt het het rijden in de Giulia nog leuker. ( En het was al heel leuk)
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Jeremayah op 1 maart 2025, 14:25:23
Kun je controleren of er al een tuning in de Stelvio? Start stop is er wel uit, maar om nu alle tuningsbedrijven te bellen of die getuned is is ook wel weer wat.
Ik vind de Stelvio in de D echt agressief, N neutraal en in de A rustig, toer..

Heb t idee dat er al wat aangedaan is
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Robert69 op 1 maart 2025, 15:01:28
Citaat van: Jeremayah op  1 maart 2025, 14:25:23
Citaat van: Jeremayah op  1 maart 2025, 14:25:23
Kun je controleren of er al een tuning in de Stelvio? Start stop is er wel uit, maar om nu alle tuningsbedrijven te bellen of die getuned is is ook wel weer wat.
Ik vind de Stelvio in de D echt agressief, N neutraal en in de A rustig, toer..

Heb t idee dat er al wat aangedaan is

Rollenbank of logger van Squadra. Maar dan lijkt me dat een paar telefoontjes plegen sneller en goedkoper is.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: dmakily op 1 maart 2025, 20:04:07
je kan ook kijken of de limiter eraf is bij stationair toeren maken. Als hij over de 4000 toeren gaat heb je een softwareaanpassing volgens mij
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Jeremayah op 2 maart 2025, 18:53:59
Zal dat wel eens checken als de motor warm is.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Jeremayah op 4 maart 2025, 19:28:30
Gaat over de 4000 rpm
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: JoosAR op 13 maart 2025, 16:34:41
Ik heb het ook laten doen, tegelijkertijd met Massimo tuning van de motor. Was nog aan het twijfelen, toen heeft Stephan de tuning er toch opgezet, dan kon ik na het proefrijden de keuze maken.


Ik heb het toch gedaan na de proefrit, ben tot nu toe zeer tevreden. kan me alleen maar aansluiten bij alles wat hierboven is gezegd. De bak is alerter, vooral in D hoger in de toeren waardoor je meer 'gas' kan rijden, acceleratie gaat veel vlotter.

ik ben dus helemaal voor
 
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: SteffenGTV op 28 maart 2025, 22:43:01
Ik ben erg benieuwd hoe ik het ga ervaren. 11 april ook naar Stefan met mijn 2020 Stelvio. Voor zowel massimo en de versnellingsbak tuning.

Ik vind hem nu niet zo lekker schakelen als mijn vorige een 2017, verder is het wel stapje vooruit vannde first editionnaar een veloce incl adaptive dempers. De 2017 heb ik (goedkoop) laten tunen door EQpreformance. Was vooral in N beter maar in D en beetje door trappen hield hij de toeren wel heel lang heel hoog. Nu dus tóch maar naar Squadra. Wel stukkie rijden maar dan kan ik het meteen beetje ervaren.

Ik hoop dat hij hierdoor ook lekker met de caravan zal rijden. Kracht is meer dan genoeg maar maakt vaak veel te weinig toeren dan fijn en goed is, met name in de bergen. Was dan altijd zelf aan flipperen, ook leuk maar minder relaxed.

Zal het laten weten als ik er tijdje mee gereden heb.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: Busso op 2 april 2025, 18:36:48
Ik hoop dat hij hierdoor ook lekker met de caravan zal rijden. Kracht is meer dan genoeg maar maakt vaak veel te weinig toeren dan fijn en goed is, met name in de bergen. Was dan altijd zelf aan flipperen, ook leuk maar minder relaxed.

Zal het laten weten als ik er tijdje mee gereden heb.

Ik ben benieuwd hoe jij het rijden met de caravan vindt. Ik flipper nu ook altijd. Op automaat te weinig toeren al valt dat in de D nog wel mee bij mij maar in de N is niet te rijden zonder flippers. Slecht voor de motor.
Titel: Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
Bericht door: lancia op 2 april 2025, 20:13:07
Zomaar een vraagje: Is het niet mogelijk om de pre-MY2020 software op een MY2020 of later te zetten? Ik ben persoonlijk dik tevreden met het standaard schakelgedrag van mijn 2017 Stelvio. Zowel in N als D.

Giulia's en Stelvio's vanaf 2019 met een euro 6D motor hebben een ander schakel moment als daarvoor ivm de uitstoot. In mijn vorige stelvio heeft Ronald van Savali tunning gewoon het 2018 programma erin gezet was geen probleem en loste het irritante rijden met een heel laag toerental  op. Bij latere uitvoeringen gaat de bak ook nog ontkoppelen wat ook geen verbetering is  merkte ik bij mijn huidige uit 2023 maar ook dat heeft Ronald mooi opgelost auto reageert weer zoals bedoeld toen deze op de markt kwam.