!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Fasteddy
24

• Type Alfa: Stelvio 2.0 Blue Misano
  • *
    - Startende Alfist
Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
« Gepost op: 28 mei 2023, 22:46:07 »
Hi, sinds kort biedt Squadra tuning aan voor de ZF bak in de Giulia en Stelvio. Iemand dit al laten doen? (Ik overweeg het op mijn Stelvio 2.0T te doen).
En wat zijn de ervaringen?

https://squadra-tuning.nl/chiptuning/versnellingsbak-tuning/zf8hp/11279-3-2/

*

driftend
501

- Super Alfist
Re: Squadra ZF8HP bak tuning. Wie al ervaring me op Stelvio 2.0T?
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2023, 09:23:02 »
Ik heb dit gezien en ik overweeg het sterk. Ik heb een Stelvio uit 2020. Die heeft de nieuwe motor, en volgens mij ook een iets ander schakelprotocol (milieueisen), welke niet gericht is op driveability, maar vooral op uitstoot.
Ik heb een Raggazzon einddemper geplaatst, wat in de D stand een heerlijk geluid geeft, maar in de N stand bij 50-60 km echt een beetje dreunt, doordat de auto zo snel opschakelt en in lage toeren gaat rijden.

Ik heb toen eens gebeld met Squadra en die gaf toen aan gewoon in D rijden :).  Ik dacht toen simpel zet de oude D stand (motorsoftware) in de N stand en gaan met die banaan. Maar dat werkte zo natuurlijk niet, het had te maken met de software van de bak, en daar konden ze toen niets mee. Waarschijnlijk hebben ze deze vraag vaker gehad, want nu bieden ze het aan, dus ik denk dat ik het binnenkort wel ga laten doen.
*

madeko
29

• Type Alfa: Giulia 2.0 T B- Tech
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2025, 10:19:19 »
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om de ZF versnellingsbak van mijn Giulia te laten tunen. Ik zal jullie mettertijd informeren over mijn ervaringen.
*

Fasteddy
24

• Type Alfa: Stelvio 2.0 Blue Misano
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2025, 16:36:00 »
Ik heb het nu sinds een jaar in mijn Stelvio 2.0T zitten. Echt super lekker. Ik heb een 6D motor, die bij 50km/h nog opschakelde en dat reed ik 800 toeren per minuut. Alsof die bijna afsloeg. Dat is er nu uit. Tevens schakelt de bak lekker terug als je voor een bocht remt, dus is het sportiever en zit je 'altijd' in de goede versnelling. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
*

MisanoQ
211

• Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
    Amico del club - Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2025, 12:28:52 »
Goede ervaringen ook in de Giulia
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en grote zus Giulia Quadrifoglio '20
*

Jules5235
12

• Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2025, 19:29:24 »
Hier ook uitstekende ervaring met Giulia 2.0T met ZF tuning van Squadra. Gelijktijdig gedaan met massimo motor tuning.  Ik was een beetje bang dat mijn vrouw niet meer met de auto durfde te rijden. Dat is niet het geval. In n-stand geen vuiltje aan de lucht. Auto rijdt heerlijk en schakelgedrag is ontspannen. In d-stand komt het sportieve karakter vd auto prima tot uiting.  E.e.a. is uitstekend beschreven op de website.
*

driftend
501

- Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2025, 09:22:06 »
Ik heb het ook laten doen en heb het nu al een heel tijdje. De reden was omdat ik een MY2020 heb. Die schakelde in de N stand inderdaad veel te snel op, wat icm met mijn Raggazon einddemper een vervelende en irritante brom gaf, en de auto was ronduit gezapig. ik had het eerder gevraagd aan Squadra of hij daar aan wat kon doen, maar toendertijd bood hij het nog niet aan. Zodra hij dat wel deed heb ik het meteen laten doen.
Eerst reed ik rond met de baktuning zoals hij die standaard aanbood. De N stand is nu perfect, maar de D stand vond ik net iets TE... Ik rij namelijk zelf bijna altijd in D omdat ik geniet van de power en de gretigheid wanneer ik het gas in trap. Bij de D stand schakelde hij met de baktuning in D pas bij 3000 toeren. Daardoor kwam het voor dat wanneer ik 80 km per uur reed op een 80 weg, de motor 3000 toeren bleef draaien en niet doorschakelde. Wanneer ik dan bijvoorbeeld zelf doorflipperde naar een hogere versnelling, schakelde auto weer terug, om maar gretig te blijven. In het begin is dat fantastisch, maar ook erg onrustig om maar te zwijgen van de brandstofkosten.

IK wilde gewoon in D rijden  ( mijn vrouw rijdt in N ), maar wilde niet dat bij 80 km per uur  de auto bijna 3000 toeren bleef draaien.
Toen heb ik contact opgenomen met Stefan, die zijn eigen tuning (terecht!!) verdedigde en eigenlijk zei: dan moet je maar in N rijden op dat soort wegen, en D gebruiken voor de mooie wegen. Maar bij mij in de buurt zijn niet veel mooie wegen :)..Uiteindelijk heeft hij het schakelmoment naar 2700 toeren gebracht. En nu is hij helemaal naar mijn zin. Het belangrijkste is dat het gezapige uit de N stand weg is. Dus erg blij met de flexibiliteit squadra in deze!
*

GT1986
1.454

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    - Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2025, 09:40:25 »
Toen heb ik contact opgenomen met Stefan, die zijn eigen tuning (terecht!!) verdedigde en eigenlijk zei: dan moet je maar in N rijden op dat soort wegen, en D gebruiken voor de mooie wegen. Maar bij mij in de buurt zijn niet veel mooie wegen :)..Uiteindelijk heeft hij het schakelmoment naar 2700 toeren gebracht. En nu is hij helemaal naar mijn zin. Het belangrijkste is dat het gezapige uit de N stand weg is. Dus erg blij met de flexibiliteit squadra in deze!

Tja, ik weet niet of je dit flexibiliteit moet noemen. Stephan is altijd (nogal) overtuigd van z’n eigen kunnen maar als je er objectief naar kijkt is dit natuurlijk niet goed. 3000 tpm bij 80 is niet acceptabel, dan moet je gewoon terug naar de tekentafel en het probleem (in eerste instantie) niet bij de klant neerleggen.

Stephan is een prima vent en z’n kunde staat buiten kijf, maar ik zou hem zeker niet als flexibel typeren.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

driftend
501

- Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2025, 09:55:35 »

Tja, ik weet niet of je dit flexibiliteit moet noemen. Stephan is altijd (nogal) overtuigd van z’n eigen kunnen maar als je er objectief naar kijkt is dit natuurlijk niet goed. 3000 tpm bij 80 is niet acceptabel, dan moet je gewoon terug naar de tekentafel en het probleem (in eerste instantie) niet bij de klant neerleggen.

Stephan is een prima vent en z’n kunde staat buiten kijf, maar ik zou hem zeker niet als flexibel typeren.
Dit hoort gewoon bij hem, daarom is hij denk ik zo goed in zijn vak ;).
*

Bottas
1.384

- Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2025, 18:19:07 »
Wat een onzin.
Er zijn zoveel mensen goed in hun vak, en tegelijkertijd ook flexibel.
*

DanaBanana
1.077

- Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2025, 20:04:11 »
Zomaar een vraagje: Is het niet mogelijk om de pre-MY2020 software op een MY2020 of later te zetten? Ik ben persoonlijk dik tevreden met het standaard schakelgedrag van mijn 2017 Stelvio. Zowel in N als D.
*

Ron
314

• Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
    - Senior Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2025, 18:02:13 »
Ik heb een getunede 2018 Giulia en die heeft dan kennelijk af fabriek toch andere software dan de 2020. Ik heb hem altijd in de N stand, als ik er voor ga zitten pak ik de D stand. De N stand maakt het een erg vlotte, prettig schakelende sedan, de D stand een soort van race sedan. Geen idee of de bak ook door Savali is gedaan, volgens mij niet. Ik heb geen behoefte meer aan veranderingen van de bak.

Gr Ron
*

Barista
1

• Type Alfa: 156GTA, Stelvio, exGiulia
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2025, 20:38:15 »
Ik heb onlangs de Squadra ZF tuning bij mijn Stelvio 2019 laten doen. Er zat al een massimo tuning op van Stefan.
In een woord SUPER.
Auto is altijd bij de les ook in N stand. D is even wennen, maar wel erg leuk! Op de snelweg is D ook goed te doen, gewoon snel genoeg rijden dat je in 8 rond de 3000 toeren zit. Dan valt het op toeren houden van de auto niet meer op :D
*

madeko
29

• Type Alfa: Giulia 2.0 T B- Tech
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2025, 11:49:51 »
Ik heb recent bij Squadra in Nunspeet de versnellingsbak van mijn Alfa Giulia laten tunen. Dit uiteraard na overleg met Stephan.

Het voelt alsof het extra koppel en vermogen van de eerder verrichtte Massimo tuning nu pas echt tot zijn recht komt.

Ik vond aanvankelijk na de Massimo tuning de gasresponse in de N stand te traag. Ook schakelde de bak naar mijn gevoel te snel naar een hogere versnelling waardoor het toerental te laag werd. Als je dan wat gas gaf duurde het even voordat de bak reageerde. De Giulia voelde dan wat sloom aan. In de D stand daarentegen vond ik hem weer te fel.

Dit alles is nu na de tuning van de ZF versnellingsbak voor mijn gevoel sterk verbeterd en precies hoe het hoort te zijn.

In de N stand is het relaxed rijden en is de bak voldoende alert. Ik hoef  niet meer steeds terug te schakelen. In de D stand is de auto supersnel,  blijft hij lekker in de toeren maar rijdt hij toch “smooth.” Ik ben geen techneut en kan het niet anders uitleggen.