!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2021, 12:14:41 »
Citaat van: alfata op  9 februari 2021, 11:55:05
Citaat van: alfata op  9 februari 2021, 11:55:05
Even offtopic vraagje: als jij in de A-stand rijdt: rij je dan continu op 3 cilinders, of is dat alleen boven een bepaalde snelheid? Ben wel benieuwd naar het verbruik van de Q in de A-stand.

Ik heb grote twijfels of het verhaal dat er 3 cilinders worden uitgeschakeld in de A stand wel klopt. Volgens mij wordt het beschikbaar vermogen gewoon gedrukt, net als dat van de D naar de N stand plaatsvindt. Ik denk dit omdat het motorgeluid bij bij een stationair draaiende motor in de N en in de A stand gewoon hetzelfde is..... als hij slechts op 3 cilinders zou draaien ipv 6 dan zou je dat toch echt moeten horen, lijkt mij. ook als ik rijd dan hoor ik geen verschil..... het enige grote verschil is dat je door het veel lagere beschikbare vermogen je het idee hebt in een volstrekt andere auto te rijden.... maar met de huidige weersomstandigheden is die A stand briljant.... bij grote kruispunten met stoplichten waar je twee rijbanen hebt waar de rechter rijstrook een stuk schoner is dan de linker....... je rijdt in de 'vuile' strook in de A stand met AWD en winterbandjes gewoon weg alsof er niets aan de hand is... briljant !!

Het verbruik in de A stand weet ik niet want die heb ik nu eigenlijk pas na bijna 3 jaar voor het eerst intensief gebruikt... ;-)) Het algemeen verbruik ligt rond de 1 op 6,9 na bijna 60.000 km.
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2021, 12:25:41 »
Citaat van: jwq op  8 februari 2021, 20:14:42
Citaat van: jwq op  8 februari 2021, 20:14:42
Citaat van: AdT op  8 februari 2021, 19:23:44
Citaat van: AdT op  8 februari 2021, 19:23:44
Zijn in principe 2 uitwisselbare standaardtypes voor de accu, een 80 Ah en een 95 Ah type. 95 Ah accu is eigenlijk onderdeel van het winterpakket
QV heeft standaard de 95 Ah

Hebben ze dat veranderd? In mijn nieuwe Stelvio Q zat gewoon een 80 Ah hoor.... ook de vervanger van de standaard accu is 80 Ah.




*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2021, 13:26:12 »
Citaat van: Donald op  9 februari 2021, 12:14:41
Citaat van: Donald op  9 februari 2021, 12:14:41
Citaat van: alfata op  9 februari 2021, 11:55:05
Citaat van: alfata op  9 februari 2021, 11:55:05
Even offtopic vraagje: als jij in de A-stand rijdt: rij je dan continu op 3 cilinders, of is dat alleen boven een bepaalde snelheid? Ben wel benieuwd naar het verbruik van de Q in de A-stand.

Ik heb grote twijfels of het verhaal dat er 3 cilinders worden uitgeschakeld in de A stand wel klopt. Volgens mij wordt het beschikbaar vermogen gewoon gedrukt, net als dat van de D naar de N stand plaatsvindt. Ik denk dit omdat het motorgeluid bij bij een stationair draaiende motor in de N en in de A stand gewoon hetzelfde is..... als hij slechts op 3 cilinders zou draaien ipv 6 dan zou je dat toch echt moeten horen, lijkt mij. ook als ik rijd dan hoor ik geen verschil..... het enige grote verschil is dat je door het veel lagere beschikbare vermogen je het idee hebt in een volstrekt andere auto te rijden.... maar met de huidige weersomstandigheden is die A stand briljant.... bij grote kruispunten met stoplichten waar je twee rijbanen hebt waar de rechter rijstrook een stuk schoner is dan de linker....... je rijdt in de 'vuile' strook in de A stand met AWD en winterbandjes gewoon weg alsof er niets aan de hand is... briljant !!

Het verbruik in de A stand weet ik niet want die heb ik nu eigenlijk pas na bijna 3 jaar voor het eerst intensief gebruikt... ;-)) Het algemeen verbruik ligt rond de 1 op 7,2 na bijna 60.000 km.

Dat is wel opvallend! Er wordt overal gepronkt met cilinder uitschakeling, dus ik was oprecht benieuwd. Vind een Q nog steeds erg gaaf, vandaar. Echter, wegens de vele kilometers is het verbruik niet onbelangrijk. Het mooiste is natuurlijk dat je de Q-genen alleen gebruikt wanneer je echt wil en de rest van de tijd relatief "zuinig" rond kunt tuffen.
In de sneeuw is de auto inderdaad geweldig.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2021, 13:27:57 »
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2021, 13:48:33 »
Ik vind het verschil niet erg overtuigend klinken. Zet eens een 2 cilinder MiTo naast een 4 cilinder MiTo... daar zit al een wereld van verschil tussen qua geluid en dat scheelt maar 2 cilinders ipv 3....  maar goed... mijn kleine jongen moet binnenkort opdraven voor een 60.000 km beurt. Ik zal de chef-werkplaats er eens naar vragen.... ;-)) Het principe van cilinderuitschakeling is al ruim honderd jaar oud.... wie weet hebben we te maken met een flink geevolueerde versie .... ;-))))
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2021, 00:21:14 »
Citaat van: Donald op  9 februari 2021, 12:25:41
Citaat van: Donald op  9 februari 2021, 12:25:41
Citaat van: jwq op  8 februari 2021, 20:14:42
Citaat van: jwq op  8 februari 2021, 20:14:42
Citaat van: AdT op  8 februari 2021, 19:23:44
Citaat van: AdT op  8 februari 2021, 19:23:44
Zijn in principe 2 uitwisselbare standaardtypes voor de accu, een 80 Ah en een 95 Ah type. 95 Ah accu is eigenlijk onderdeel van het winterpakket
QV heeft standaard de 95 Ah

Hebben ze dat veranderd? In mijn nieuwe Stelvio Q zat gewoon een 80 Ah hoor.... ook de vervanger van de standaard accu is 80 Ah.






Toen ik mijn batterij liet vervangen (80ah) gezegd aan de garage dat ze de zwaarst mogelijk mochten insteken en ik wel de open ging bij betalen. Toen werd mij gezegd dat de 95ah versie de zwaarste was die past en mag. En dat er in de qv ook een 95 batterij ligt. Of het een onderdeel is van een winterpakket op een niet-qv weet ik niet...
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

__1337__
391

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2021, 08:52:06 »
Citaat van: alfata op  9 februari 2021, 12:07:35
Citaat van: alfata op  9 februari 2021, 12:07:35
Citaat van: __1337__ op  9 februari 2021, 11:58:21
Citaat van: __1337__ op  9 februari 2021, 11:58:21
Met Squadra Massimo tuning rijd ik met de Q c.a. 1 op 8,8. Veel snelweg verkeer en in de A stand op de snelweg (dan rijd hij op de snelweg zuiniger in ieder geval). Op de N wegen vaak in de D met klep open. Verbruik valt me echt allezins mee.
Dat valt me alleszins mee. Is dat met een Giulia of Stelvio? Als je met de Q in de A stand rijdt, rijdt die dan permanent op 3 cilinders?
Met Massimo tuning is de cilinderuitschakeling uitgeschakeld. Rijd dus altijd op 6 cilinders.
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2021, 08:17:47 »
Hoe het afliep.
Na diverse vergeefse pogingen om de Stelvio te starten met een booster en startkabels, heb ik Alfa assistance gebeld.
Zij stuurden de Wegenwacht.
Aardige kerel die het leuk vond om eens een Stelvio te kunnen helpen.
Dat helpen lukte pas na diverse pogingen en al snel was duidelijk dat de Varta accu kapot was. Best snel na 2 1/2 jaar en 23000km.
De Alfa liep inmiddels en mocht niet uitgezet worden.
Wel nog steeds allerlei foutmeldingen.
Ook de achterklep weigerde dienst, de spiegels bleven ingeklapt, parksensoren deden niks en shockhorror de rembekrachtiging en abs.
Dat was even schrikken de eerste keer dat ik wilde remmen. Pas toen ik vol op het rempedaal leunde gebeurde er iets en blokkeerde ook gelijk de hele boel.
Ik had echt geen zin om 30 km naar een Alfadealer te rijden op deze manier.
Gelukkig zijn er ook nog zeer goede universele autobedrijven. Garage Adjan had een 95ah Bosch agm accu op voorraad en wilden gelijk helpen. De accu verwisselen was appeltje eitje.
Maar toen, maar liefst 14 foutmeldingen op de testkast.
Binnen een halfuur hadden ze ook dit probleem gefixt en nu kan ik weer heerlijk karren.
Een kapotte accu kan dus echt voor veel storingen zorgen.
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2021, 10:27:18 »
Mooi dat het opgelost is!
Dat met een defecte accu gebeurt vaker, die van mijn Giulietta was na ruim een jaar al zo dood als een pier.
Dankzij Alfa Assistense, de Wegenwacht en mijn toenmalige Alfa dealer Wensink in Apeldoorn (helaas al jaren geen AR dealer meer) werd ik toen ook weer keurig op weg geholpen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2021, 12:11:08 »
Dat helpen lukte pas na diverse pogingen en al snel was duidelijk dat de Varta accu kapot was. Best snel na 2 1/2 jaar en 23000km.

Mooi dat ie het gewoon weer doet ! De mijne kreeg al na 1,5 jaar en 39.000 km nukken... over snel gesproken ... ;-)) Volgens de ANWB is de gemiddelde levensduur van een auto accu ongeveer 5-6 jaar. In ieder geval begeef je je in goed gezelschap als het om problemen met de standaard accu van de Giulia/Stelvio gaat..;-))  je bent niet de enige (de internationale fora staan er vol mee). Ben benieuwd naar je ervaringen met de Bosch accu. We horen het wel op termijn .. ;-))
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2021, 13:00:47 »
@Donald

vwb uitschakelen van cylinders op de QV, dat gebeurd alleen onder speciale omstandigheden, en beperkte tijd.
Zie voor techniek :
http://home.planet.nl/~jwq/giulia_x/quad/ALFA%20ROMEO%20Giulia%20QV%20-%20MECHANICAL%20SYSTEMS%20TRAINING%20MANUAL%20-%20CCopy.pdf

oa blz 75 e.v.
en 212 e.v.

blz 216 vindt je bijv. de condities die gelden voor uitschakeling
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2021, 13:50:54 »
Top ! Mooi documentje... die heb ik even opgeslagen.... De inhoud laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Zelfs met mijn (niet-technische) economisch administratieve voorkomen heb ik begrepen dat inderdaad van de ene helft van de 6 cilinders de in- en uitlaadkleppen gesloten blijven op de aangegeven momenten waardoor de 4-takt cyclus wordt onderbroken en die drie dus 'niet meedoen' ... ;-))) Weer wat geleerd ... .;-))))
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2021, 20:53:39 »
Gelukkig zijn er ook nog zeer goede universele autobedrijven. Garage Adjan had een 95ah Bosch agm accu op voorraad en wilden gelijk helpen.

Grappig, herkende de garage naam.
Woon sinds kort in Eemnes en komt met regelmaat in Blaricum.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2021, 10:49:13 »
@PascalV
Grappig, Adjan is écht een topbedrijf. Onze hele familie is er klant, met auto's van Kia tot Porsche. BMW is hun passie, maar alles is welkom.
*

__1337__
391

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Stelvio foutmeldingen, daarna dood
« Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2021, 11:46:45 »
Onze bedrijfsauto's kwamen er in het verleden inderdaad ook. Eerlijke garage. Voorheen zat daar een Fiat dealerschap.
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)