!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Alfamaus
20

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #30 Gepost op: 24 maart 2023, 16:29:48 »
Het blok is inmiddels grotendeels gedemonteerd. Het is erg duidelijk te zien waarom cilinder twee 0 compressie heeft. Volgende week alles er uit en detailfoto's.
Zie ook het oliefilter: duidelijk geen originele. Ondertussen worden ook de injectors getest om in ieder geval uit te sluiten dat er geen injector nadruppelt.




*

DanielH92
2.012

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #31 Gepost op: 24 maart 2023, 19:34:03 »
Zie ook het oliefilter: duidelijk geen originele.

Daar zou het niet aan mogen liggen. Mannfilter is één van de bekendste merken, gebruik ze zelf al 10 jaar zonder problemen.
Zou me niet verbazen als OEM filters ook o.a. daar vandaan komen.

Succes met de verdere werkzaamheden.
*

brinkerik
1.851

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #32 Gepost op: 25 maart 2023, 13:53:54 »
Zie ook het oliefilter: duidelijk geen originele.

Daar zou het niet aan mogen liggen. Mannfilter is één van de bekendste merken, gebruik ze zelf al 10 jaar zonder problemen.
Zou me niet verbazen als OEM filters ook o.a. daar vandaan komen.

Succes met de verdere werkzaamheden.

Bedankt Alfamaus.

ik begrijp dat het voor de TS emotie is; maar een filter met een Alfa logo is imo niet heilig.
Zakelijk is het bedrijf waar ik werk wederverkoper van div filter merken; Mann Filter is er 1 van.

Mann is voor div toepassingen, het A-merk,  ze zijn bijvoorbeeld heel goed in filters voor Gas motoren die in de biovergisting gebruikt wordt  ( uit mijn hoofd, zijn dat grote Jenbacher motoren)  maar..  Tuurlijk  snap ik dat een Dealer of een Specialist graag een `Alfa` filter gebruikt,  maar dat betekend niet dat de ander merken slechte kwaliteit leveren.

Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

GTlife
389

  • Type Alfa: GT 937 & Brera
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #33 Gepost op: 25 maart 2023, 16:14:16 »
Lijkt gesmolten. Ik zet mn geld op pingelen als oorzaak.
*

Alfamaus
20

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #34 Gepost op: 28 maart 2023, 08:52:05 »
Wij denken zelf ook niet dat het direct door het oliefilter komt, maar omdat daar bij de Autospy draad best veel over te doen was vond ik het wel opvallend dat er in ieder geval geen Mopar filter op zit. We gebruiken bij andere auto's ook heel regelmatig een Mann filter dus zijn daar zeker niet op tegen.

Inmiddels de zuigers en de krukas uit het blok gehaald. Zuiger nr 2 is inderdaad zwaar beschadigd op een manier die vooral aan pingelen doet denken. Het kan nog zijn dat er een injector na blijft lekken, maar daar krijgen we snel uitsluitsel over. Toevallig was er hier een vertegenwoordiger van een additieven fabrikant die aangaf dat er steeds meer gevallen van LSPI voorbij komen bij moderne, geblazen direct ingespoten motoren. Oorzaak moet toch vooral gezocht worden in de gebruikte motorolie. Helaas kan ik bij deze specifieke auto niet achterhalen welke olie er precies in gegaan is. In het onderhoudsboekje wordt alleen 0w30 vermeld.

Een nieuw/gebruikt/gereviseerd blok is erg prijzig dus we hebben besloten dit blok te gaan reviseren. We brengen het onderblok weg naar een specialist die de cilinders uitfreest en bussen plaatst waarbij de originele zuigers gebruikt kunnen worden. Verder vervangen we de lager(schalen) van de krukas ook gelijk omdat die best wel wat slijtage vertonen. Omdat alles toch los ligt nemen we gelijk de klepseals mee zodat we evt. olieverbruik via die kant ook voor zijn. Ik zal kijken of ze van het proces van nieuwe bussen plaatsen ook foto's willen maken.



*

SMR
232

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #35 Gepost op: 28 maart 2023, 11:48:37 »
Je hoort toch veel verhalen van ''olie is olie'', maar dit bevestigt nogmaals voor mij dat alléén de specifieke voorgeschreven olie gebruikt mag worden.
Helaas doen heel veel onafhankelijke garages vaak een ''vergelijkbare'' type olie in auto's.  Meestal omdat ze groot inkopen.
Kortom, zorg dat je olie alleen bij een dealer of specialist laat verversen, tenzij je zelf de olie mag leveren.


Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #36 Gepost op: 28 maart 2023, 13:10:24 »
filter... olie.... bij alles geldt dat OEM equivalent toch wel nodig is ja. In geva van de olie is het niet alleen de API klasse en bijvoorbeeld  0W30, maar ook de samenstelling van andere dopes e.d.. Zeker in geval van motoren met een MultiAir systeem zijn er nog andere vereisten. De Originele olie is alleen in kleine verpakking te verkrijgen en grafduur. Er is een equivalent van Shell die ook aan de specificaties voldoet voor de MultiAir systemen. Ik zou dit even oeten nagaan, maar ik koop het in 60 barrels voor mn Giulia en Fiat 500 Twinair, maar mn 20 jaar oude smart slikt het ook.

Mbt de zuigerschade en vermeend pingelen kan ik nog wel wat opmerken: Veel vindt traditioneel pingelen plaats aan de kant waar de uitlaatkleppen zitten. Dat is de heetste kant. Volgens mij zie ik de schade hier aan de inlaatzijde. Ooit werkend bij een OEM heb ik een dergelijke motorschade op een 2 liter turbomotor gezien, er was een garantieclaim op gedaan. Ter plekke werd duidelijk dat de schade (4 zuigers) aan inlaatzijde veroorzaakt was door experimenten om de power output van de motor te verhogen met een NOS kitje. Simpel bewijs gevonden door gelijksoortige schades te googelen in de tuningwereld.
Overigens zou bij een getunede motor (ik noem dan alleen bijv een Massimo kuurtje van Squdra) en gebruik van ondermaatse brandstof (vb 95 octaan) de pingelsensor wel zijn ding moeten blijven doen. Indien er iets van de geschiedenis na te trekken valt of er experimenten met de motor gedaan zijn, zou ik dat zeker doen.

Er zit op de motor een vrij complex carterventilatie systeem. Drie verschillende wegen. Iets zou voor een overdaad aan olie in de ventilatiestroom kunnen hebben gezorgd en zo een extra olie in de verbrandingskamer kunnen brengen. Echter zou je dan ook al wat op andere zuigers moeten gaan zien, hetgeen bij alle voorgaande hypotheses ook het geval is. Thermisch hebben de twee middelste zuigers het vaak wel zwaarder dan de buitenste. Ordinaire materiaalfout kan ook nog steeds een oorzaak zijn.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

DanaBanana
813

  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #37 Gepost op: 28 maart 2023, 13:12:27 »
Je hoort toch veel verhalen van ''olie is olie'', maar dit bevestigt nogmaals voor mij dat alléén de specifieke voorgeschreven olie gebruikt mag worden.
Helaas doen heel veel onafhankelijke garages vaak een ''vergelijkbare'' type olie in auto's.  Meestal omdat ze groot inkopen.
Kortom, zorg dat je olie alleen bij een dealer of specialist laat verversen, tenzij je zelf de olie mag leveren.
"olie is olie"  in naar mijn mening zeker niet waar.
" specificaties zijn specificaties" volgens mij wel.
Zolang de specificaties juist zijn is het merk volgens mij totaal niet relevant. Je ziet dan ook dat ook officiële dealers gebruik maken van verschillende merken, afhankelijk waar ze een inkoopcontract mee hebben.
*

SMR
232

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #38 Gepost op: 28 maart 2023, 14:03:32 »
"olie is olie"  in naar mijn mening zeker niet waar.
" specificaties zijn specificaties" volgens mij wel.
Zolang de specificaties juist zijn is het merk volgens mij totaal niet relevant. Je ziet dan ook dat ook officiële dealers gebruik maken van verschillende merken, afhankelijk waar ze een inkoopcontract mee hebben.

Ík heb het niet over merken. Maar veel mensen denken 5W40 dus zal goed zijn.
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

Bottas
936

  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #39 Gepost op: 28 maart 2023, 14:11:19 »
Ik geloof niet dat veel mensen dat denken.
*

MysteryAngel
2.745

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #40 Gepost op: 28 maart 2023, 22:57:43 »
Het lijkt mij inderdaad ook dat dit blok reviseren de beste oplossing is.
Al zal dat ook wel geen hele goedkope klus worden.
Maar je hebt als voordeel dat je het meeste voorbereidingswerk al hebt gedaan.
*

ArjanB
2.020

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #41 Gepost op: 29 maart 2023, 11:31:57 »
Ik geloof niet dat veel mensen dat denken.

nou, garages en zelfs specialisten denken dat ook. Ze hebben olie van een bepaalde viscociteit in bulk staan en gebruiken dat voor alle Alfa motoren - incl multi-air en QV, terwijl die verschillende qualificaties vragen. Maar van onjuiste spec olie zou geen cilinder moeten smelten...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Alfamaus
20

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2023, 08:49:08 »
Wat ik begrepen heb van onze olieleverancier is dat de motor wel kan gaan ''pingelen'' van de verkeerde olie. Dit omdat er bepaalde oliedeeltjes toch voor ontbranding kunnen zorgen als het niet de juiste specificatie heeft. Dat olie maar gewoon olie is, die tijd is echt wel voorbij. Interessant voorbeeld is de afgelopen uitzending van Kassa over de 1.2 puretech motoren van Peugeot. De verkeerde olie er in is 100% zeker motorschade! De correcte olie mag dan flink duur zijn, wij zeggen hier tegen onze klanten dat ze beter 100 euro per jaar meer kunnen investeren in de juiste olie dan vergelijkbare motorschades krijgen.. Nadeel voor ons en andere garages is inderdaad dat je eigenlijk geen olie meer in de bulk kunt hebben. We hebben hier zo ongeveer 15 verschillende soorten staan inmiddels, maar dan wel allemaal in 60 liter vaten.

Overigens heeft deze 2.0 motor ook twee pingelsensoren die zoals aangegeven ook gewoon hun werk moeten doen. Deze zijn echter niet effectief genoeg tegen LSPI. Een bewijs van tuning kunnen wij niet vinden, alles lijkt origineel te zijn. Een software tuning naar 280/320 pk zou gebeurd kunnen zijn maar daar zou de motor prima tegen moeten kunnen omdat dit de specs zijn waarmee de motor uiteindelijk ontwikkeld is.

Het onderblok en de kop liggen inmiddels bij een specialist, we zijn zelf allerlei onderdelen aan het verzamelen en dat is niet makkelijk. Veel dingen in backorder of idiote levertijden, wordt nog een uitdaging dus.
*

ArjanB
2.020

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2023, 13:21:07 »
Ik had nog niet eerder van LSPI gehoord, even gegoogled en inderdaad olie is gerelateerd aan  het probleem en de oplossing. En echt anders dan pingelen.
Man man, wat wordt het allemaal lastig om een moderne motor schoon en goed presterend te houden.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Marcel1979
610

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stelvio kapotte motor project
« Reactie #44 Gepost op: 1 april 2023, 04:15:37 »
Ik had nog niet eerder van LSPI gehoord, even gegoogled en inderdaad olie is gerelateerd aan  het probleem en de oplossing. En echt anders dan pingelen.
Man man, wat wordt het allemaal lastig om een moderne motor schoon en goed presterend te houden.

Dusss.... Altijd in Dynamic rijden 
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV