!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Stelvio kopen in Duitsland
« Gepost op: 11 augustus 2020, 18:43:19 »
Hoi allemaal. Zojuist heb ik me even voorgesteld in het kennismakings topic.
Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak bij een Duitse Alfadealer om een Stelvio te bekijken.
Mijn oog is gevallen op een 200pk super bjr 2018 met ruim 25.000 km op de teller.
Iedereen die tips heeft mbt bpm, transport, papierwinkel etc. ik hoor het graag.
Ook en vooral de aandachtspunten van de wagens zelf, waar moet ik op letten.
Laat het me alsjeblieft weten.
Volgens mij weet ik inmiddels aardig wat van dit alles, maar een beetje inside information is meer dan welkom.
Alvast dank daarvoor, alle info en meningen zijn welkom.
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2020, 20:00:42 »
Waarom in Duitsland is die daar zoveel goedkoper,
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2020, 20:08:36 »
Ja is heel interessant. Vooral wat duurdere jonge wagens zijn daar goedkoper. Daarnaast is de Duitse btw tijdelijk 16%.
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2020, 20:21:55 »
Een mooi uitgeruste Stelvio 2.0T koop je daar voor minder dan 30k. Eenzelfde Stelvio kost hier minimaal € 37.500. Alleen moet je bij import natuurlijk nog wel rest-BPM betalen, dus onder de streep scheelt het hooguit een paar duizend.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Dreee
156

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm (2014)
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2020, 20:32:51 »
Hi Ad,

Ff wat algemene ervaringen opgeschreven voor je;

BPM;
Grofweg 2 opties;
1) Afschrijvingstabel (BPM oorspronkelijk x afschrijvings-% o.b.v. leeftijd)
Goede rekentool daarvoor: https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/

2) Taxatiewaarde;
Iets ingewikkelder en heb ik geen ervaring mee. Schijnt gunstig te kunnen uitvallen, vooral bij aantoonbare waardeverminderende punten.

Transport
Je kunt zelf rijden of laten transporteren.

Zelf rijden
Met Duitse exportplaten (rood) of een tijdelijk kenteken (geel) mag je in Duitsland rijden.

Gele platen zijn heel makkelijk lokaal te verkrijgen. Rode exportplaten zijn vaak alleen op afspraak te leveren, maar daar mag je geloof ik wel mee in NL rijden. (niet zeker over)

Ik kon in NL gelukkig een groen handelaarskenteken gebruiken.

Laten transporteren
Er zijn verschillende partijen die dit aanbieden. Prijs vooral afhankelijk van km's en of je een individueel of groot transport kiest. Kwestie van wat offertes opvragen.

Invoeren & keuren
RDW 'keurt' op afspraak je auto. Kost geloof ik EUR 110,- inclusief kentekenbewijs. Op dag vd keuring mag je een tijdelijk kenteken gebruiken dat je online kan aanvragen.

Een Duitse APK-termijn wordt hierbij meegenomen naar je NL-kenteken. Zorg ervoor dat je het keuringsbewijs dus meekrijgt, die moet je laten zien.

BPM betalen & WACHTEN
Jij stuurt je BPM formulier op. Belastingdienst stuurt je een rekening voor BPM. Zodra betaald, heb je +/- 14 dagen later je kenteken(bewijs). Platen laten maken en gaan :-). Dit duurt dus LANG...

NB. Er zijn partijen die je delen of het gehele proces uit handen nemen. Als je weinig tijd hebt of geen zin in hebt is dit handig. Wel minder avontuurlijk :-)
Nu: (2014) Giulietta 2.0 JTDm Sportiva - Rosso Comp. - Revlimit S1 + JTD-P S2 koppeling + Novitec Stradale + Ulter.
Ex: (2009) 147 2.0 TS - Nero - 'Novitec', (1999) 156 1.6 TS - Nero
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2020, 21:58:29 »
Dank voor je tips Dreee.
Als bpm tool gebruik ik die van Xray. Die is uitgebreider en vraagt veel meer info.
*

jwc
32

  • Type Alfa: 159 Tbi Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2020, 14:33:28 »
Met de btw heb je niets te maken, enkel bpm.
Een taxatie rapport op laten maken scheelt veel hoor en kost zo ongeveer 180 euro.
Houdt er wel rekening mee dat de wachttijd bij de RDW lang is , ongeveer 7 weken!
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2020, 15:34:16 »
Btw is mij bekend je.
7 weken is wel even schrikken.
*

jwc
32

  • Type Alfa: 159 Tbi Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2020, 15:53:51 »
Je kunt proberen om een RDW keuring via een garage te regelen, die kunnen het online regelen en dan is het zo voor elkaar en hoeft de auto ook niet naar de RDW.
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2020, 16:05:34 »
Die mogelijkheid kende ik nog niet.
Ik ben vaste klant bij de garage hier vlakbij.
Ze zijn nu nog op vakantie, maar volgende week gelijk vragen.
Thanks!

Nog even over jouw opmerking over een taxatierapport, ik dacht dat dat alleen interessant was bij autos met schade.
*

jwc
32

  • Type Alfa: 159 Tbi Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2020, 16:43:13 »
Ze benoemen alles als schade, zoals kleine parkeerschade, minieme krasjes etc.
Heb reeds 2 Alfa's , een Brera en een 159 uit Zwitserland  ingevoerd en beide met taxatierapport.  Auto's zagen ( zien ernog steeds ) perfect uit.
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2020, 23:31:19 »
Ze benoemen alles als schade, zoals kleine parkeerschade, minieme krasjes etc.
Heb reeds 2 Alfa's , een Brera en een 159 uit Zwitserland  ingevoerd en beide met taxatierapport.  Auto's zagen ( zien ernog steeds ) perfect uit.

Heeft zo´n rapport ook invloed op de uiteindelijke rest bpm die je moet betalen dan?
*

Dreee
156

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm (2014)
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2020, 00:01:29 »
Heeft zo´n rapport ook invloed op de uiteindelijke rest bpm die je moet betalen dan?

Ja.

Sowieso: je mag zelf de gunstigste berekeningsmethode kiezen.

Wanneer je kiest voor de afschrijvingstabel krijg je gewoon 'korting' op de BPM ter hoogte van een x%, puur o.b.v. leeftijd vd auto.

Als jouw auto minder waard is dan je via dat x% berekent, volgens koerslijst of taxatie, dan kan dit je BPM schelen.

Hier een rekenvoorbeeld: leuker kunnen we het niet maken
Nu: (2014) Giulietta 2.0 JTDm Sportiva - Rosso Comp. - Revlimit S1 + JTD-P S2 koppeling + Novitec Stradale + Ulter.
Ex: (2009) 147 2.0 TS - Nero - 'Novitec', (1999) 156 1.6 TS - Nero
*

billias
45

  • Type Alfa: Giulia Veloce Q4 MY20
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2020, 15:21:02 »
A bit older topic. But I am importing a Giulia Veloce from Germany.

What I learned about the BTW 16% and the BPM

BPM
1. BPM Calculation: I used a company to do it for me! I asked the COC (Certificate of Conformity) of the car! to get the CO2 numbers car is registered for NEDC and WLTP
2. Car should be before July 2020
3. 2020 Models (facelift interior) has lower NEDC
4. Car has to be 6+months or 2000+km!

BTW
Another story Car has to be 6000+ km!!! otherwise you have to pay here 21% over the net price, and then ask it back from Germany (dealer without a lot of negotiation, drove my car from 5200km to 6000km!


I bought a Giulia Veloce Q4 with all the equipment I could have on (sunroof etc) Here retail price is 74k new!
Used doesn't exist, but most dealers sell it 63 - 65k!

After negotiation, paying a company to do the import for me! and moving it with a Truck the final cost is about 57k

The importing company does the RDW inspection in their office, with the use of TUV (APk) and COC. Gives me a quaranteed BPM based on COC, before I buy the car!

They said, they need 5-7 work days to give me the car with license plates and everything on! by 15Oct I will have an update.
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stelvio kopen in Duitsland
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2020, 19:46:26 »
Dit topic heb ik een paar maanden geleden geopend. Na allerlei vertragingen, gaan we morgen in Duitsland proefrijden en als het goed is kopen. Er is nog één ding wat me niet zint: de auto naar huis rijden met alleen een w.a. verzekering. Laten transporteren kost behoorlijk veel en een all risk verzekering op 1 daags kenteken vind ik nergens. Iemand een tip?