Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: AdT op 18 oktober 2021, 13:07:28

Titel: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: AdT op 18 oktober 2021, 13:07:28
Weet iemand hoeveel stroom het audio/navigatiesysteem verbruikt?
Mijn Stelvio 2.0 is in februari voorzien van een bosch agm accu omdat ik een paar keer een lege accu had. Nu gebeurde me dat laatst weer.
Gisteren 150km gereden met navi aan. Vanochtend 70% acculading. 8 amp acculader aangesloten en binnen een half uur vol. Toen met motor uit de radio aangezet. In een mum van tijd zakte de acculading naar 70%. Mijn 8 amp lader krijgt hem ook niet vol zolang als de radio aan staat. Is dit normaal?
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 18 oktober 2021, 15:26:38
Eerst even een vraagje: Hoe kom je aan die waarde van 70% acculading ?
Indien je 70% van een 80 Ah accu neemt, zou hij op rond 56 Ah uitkomen. Je geeft aan dat je een 8 A acculader hebt, die accu in half uur weer vol had. Dat is max 4 Ah geleverd.
Ergens klopt er dus iets niet ;)
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 18 oktober 2021, 15:32:42
overigens is het infotainment meen ik gezekerd op 10~15 Amp, dus afhankelijk van volume etc zal hij niet meer als 10 Ah trekken......
Zou het dus minstens een paar uur uit moeten houden bij afgezette motor
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: AdT op 18 oktober 2021, 15:46:27
jwq, die 70% gaf mijn acculader aan toen ik hem op de accu aansloot. Al vrij snel daarna was het aangepast naar 80% en ik heb de accu geladen tot 95%. Kan zijn dat het iets langer heeft geduurd dan een half uur. Ik heb er niet met een stopwatch bij gestaan ;). Maar het gaat me om het enorme verbruik van de navi/radio.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 18 oktober 2021, 15:54:07
Dat snap ik, maar van 70% lading naar 100% is 0,3*80Ah (uitgaande van een 80 Ah accu), is 24 Ah. Met een 8A lader zou het dus 3 uur moeten duren om hem weer op zo'n 100 % te krijgen.

Maar goed, zoals gezegd, verwacht dat het infotainment systeem inclusief bodycomputer zo max 10 Amp trekt, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van volume en zo.
Is uiteindelijk gewoon een computersysteem + audioversterker, die ook nog met diverse andere systemen communiceert, dus is niet zo heel vreemd. Daarom schakelt het systeem ook automatisch uit na half uur, bij niet draaiende motor.

Overigens is de standaad dynamo 150 Amp, zou dus geen enkel probleem moeten zijn. Dynamo in het koudweer pakket (mischien ook diesel?) is zelfs 180 Amp
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: AdT op 18 oktober 2021, 16:30:55
Er zit idd een koud weer pakket op. Blijft het toch vreemd dat de accu zo snel leeg gaat. In november moet de wagen voor een servicebeurt naar Houten. Maar eens naar laten kijken daar.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 18 oktober 2021, 16:34:08
Er zit idd een koud weer pakket op. Blijft het toch vreemd dat de accu zo snel leeg gaat. In november moet de wagen voor een servicebeurt naar Houten. Maar eens naar laten kijken daar.

Ze zouden in elk geval redelijk eenvoudig verbruik in rust moeten kunnen meten.

Zijn ook gevallen bekend waarbij bijv de aan/uit knop van het infotainment blijft hangen, of de deurknoppen van het keyless entry, Helpt natuurlijk allemaal niet ;)
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: PatrickP0078 op 26 oktober 2021, 13:11:08
Is jou auto van bouwjaar 2016 of '17? Eerste accu's van die generatie waren kennelijk in het begin niet best.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 26 oktober 2021, 14:53:26
Is jou auto van bouwjaar 2016 of '17? Eerste accu's van die generatie waren kennelijk in het begin niet best.

Volgens mij is er op zich niets mis met de accu's (mijne is van 2017 en doet het nog prima)
Probleem is meer dat Alfa standaard gekozen heeft (en nog steeds) voor een EFB accu, terwijl een AGM type eigenlijk veel beter geschikt is.
Meeste mensen vervangen de standaard accu dan ook door een AGM type bij problemen.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: AdT op 26 oktober 2021, 15:10:46
@Patrick (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1867),
Mijn Stelvio is van juni 2018 en de accu heb ik in februari al vervangen door een Bosch agm.
Inmiddels verdenk ik de knop waarmee je het scherm aan en uitzet. Volgens mij blijft die een beetje hangen.
Binnenkort bij de servicebeurt maar even melden aan de dealer.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 26 oktober 2021, 17:48:49
......
Inmiddels verdenk ik de knop waarmee je het scherm aan en uitzet. Volgens mij blijft die een beetje hangen.
Binnenkort bij de servicebeurt maar even melden aan de dealer.

Dat schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn....
Ook heb ik gelezen dat het bij sommige software versies mis gaat als je nog een bluetooth telefoon gesprek hebt lopen bij uitzetten auto....
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: Alfa 147 Ti op 26 oktober 2021, 19:59:40
Ik heb bijna een jaar geleden een AGM accu laten monteren en ik rij 36km per dag snelweg en ik heb al vanaf 1,5 jaar dat de auto oud was problemen met de achterruitverwarming en spiegelverwarming en het probleem is er nog steeds,  alleen met een grote rit van 200 km dan doet alles het weer even normaal, van de week weer eens de dealer gemaild maar die gaf aan dat de importeur er ook niet mee kan IBS sensor is ook al een keer vervangen, ik ga van de week is een andere dealer proberen.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: SpecialVeloce op 27 oktober 2021, 00:22:38
Let op dat een agm accu een hogere laadspanning nodig heeft.

Nu ben ik niet op de hoogte van service bulletins e.d.

Maar een accu opladen zonder een speciaal punt daarvoor te gebruiken kan het laad circuit beschadigen.

Bij start stop systemen zit er een speciaal circuit tussen de accu en het laad systeem.

Nogmaals ik weet niet of dit bij de Giulia ook zo is. Maar als ze af fabriek met een efb zijn uitgevoerd. Kan dat een kosten besparing zijn, maar ook als er nu een agm wordt toegepast het circuit wellicht moet worden geconfigureerd voor een agm. Omdat een agm 14.6 volt laadspanning nodig heeft. Normaal krijgt een traditionele of efb accu maar 13.8v laadspanning.

Het resultaat is dus dat je hem nooit lekker vol krijgt. Dus dat verhaal van 200km klopt wel.

Maar dan heb je de sluip stroom nog niet opgelost.

Radio's oid moet gewoon in slaap modus en niet meer als 30mA totaal verbuik hebben inclusief alarm en keyless e.d.

Stel het slaap verbruik is 30mA dan heeft je auto 10Ampére verbuikt na 2 weken als jij op vakantie bent geweest.

Is dat 90mA staat dat gelijk aan een 1w led contineu aan dan is de accu 30 Ampère leger. Bij wijze van de helft is dan verdampt. Maar ja als die al niet meer zo vol is lees 12.5 volt dan is die na een week al plat.

Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 27 oktober 2021, 10:13:28
giulia/stelvio hebben een "intelligent" laadsysteem dat automatisch gebruikt type accu herkend.....
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: SpecialVeloce op 27 oktober 2021, 10:19:04
Dan zou je dat intelligente systeem natuurlijk kunnen controleren of die dan ook laad met 14.6v max 14.8v
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 27 oktober 2021, 10:46:16
Dan zou je dat intelligente systeem natuurlijk kunnen controleren of die dan ook laad met 14.6v max 14.8v

Dat zou (indirect) kunnen, al light het iets complexer..... Het laadsysteem kijkt naar het gedrag/ladingstoestand van de accu

<snip>
IBS – Operation :
The IBS performs the following measurements:
Battery voltage. (V)
Battery current. (A)
Battery temperature (°C/F)

The BCM processes these values and calculates the following parameters which express the status of the
battery:

State Of Charge (SOC): The SOC indicates residual battery charge percentage compared to its rated capacity. This is the amount of charge in the battery .
State Of Health (SOH): The SOH indicates the real battery capacity percentage compared to its rated capacity .
As the battery ages over time, its ability to be fully recharged and to supply energy is reduced.
State Of Function (SOF): The SOF indicates the minimum voltage peak which can be reached during cranking (V) .

These parameters identify the startup capacity of the battery . The battery may no longer be able to restart the
engine if the SOC or SOH is compromised.

In case of insufficient SOF, the battery voltage during cranking may reach such low values that the standard
operating conditions of the vehicles electrical systems are no longer guaranteed to properly perform.
<snip

Al is het inmiddels ook duidelijk dat bijna iedereen (vooral ook in USA) overgaat van EFB naar AGM, waarna zo goed als alle problemen over zijn .... ;)
Ook Varta zelf geeft aan dat EFB zondermeer vervangen kan worden door AGM, en zelfs aangeraden is bij auto's met veel verbruikers

https://batteryworld.varta-automotive.com/en-gb/efb-or-agm-which-battery-do-i-need (https://batteryworld.varta-automotive.com/en-gb/efb-or-agm-which-battery-do-i-need)


When is a change from EFB to AGM recommended?
An upgrade to an AGM battery is always advisable if a large number of electrical consumers cause an increased power demand or if maximum availability for use is required. One advantage of AGM batteries is the fuel saving which is achieved with the effective operation of the automatic start-stop system – and therefore saving money. All consumers in the onboard network benefit from a good power supply, even during stop phases and also operate reliably under unfavorable weather conditions.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: AdT op 27 oktober 2021, 10:52:38
Mbt intelligent laadsysteem:
Een bevriende garagehouder vertelde dat tegenwoordig de dynamo vooral werkt op het moment dat je afremt.
Vroeger vooral als de motor toeren maakte, maar ivm emissieeisen wordt dan tegenwoordig de dynamo min of meer uitgeschakeld.
Titel: Re: Stroomverbruik radio en scherm
Bericht door: jwq op 27 oktober 2021, 10:58:33
Mbt intelligent laadsysteem:
Een bevriende garagehouder vertelde dat tegenwoordig de dynamo vooral werkt op het moment dat je afremt.
Vroeger vooral als de motor toeren maakte, maar ivm emissieeisen wordt dan tegenwoordig de dynamo min of meer uitgeschakeld.
klopt, is bij de giulia/stelvio ook zo ;)