!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Stroomverbruik radio en scherm
« Gepost op: 18 oktober 2021, 13:07:28 »
Weet iemand hoeveel stroom het audio/navigatiesysteem verbruikt?
Mijn Stelvio 2.0 is in februari voorzien van een bosch agm accu omdat ik een paar keer een lege accu had. Nu gebeurde me dat laatst weer.
Gisteren 150km gereden met navi aan. Vanochtend 70% acculading. 8 amp acculader aangesloten en binnen een half uur vol. Toen met motor uit de radio aangezet. In een mum van tijd zakte de acculading naar 70%. Mijn 8 amp lader krijgt hem ook niet vol zolang als de radio aan staat. Is dit normaal?
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2021, 15:26:38 »
Eerst even een vraagje: Hoe kom je aan die waarde van 70% acculading ?
Indien je 70% van een 80 Ah accu neemt, zou hij op rond 56 Ah uitkomen. Je geeft aan dat je een 8 A acculader hebt, die accu in half uur weer vol had. Dat is max 4 Ah geleverd.
Ergens klopt er dus iets niet ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2021, 15:32:42 »
overigens is het infotainment meen ik gezekerd op 10~15 Amp, dus afhankelijk van volume etc zal hij niet meer als 10 Ah trekken......
Zou het dus minstens een paar uur uit moeten houden bij afgezette motor
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2021, 15:46:27 »
jwq, die 70% gaf mijn acculader aan toen ik hem op de accu aansloot. Al vrij snel daarna was het aangepast naar 80% en ik heb de accu geladen tot 95%. Kan zijn dat het iets langer heeft geduurd dan een half uur. Ik heb er niet met een stopwatch bij gestaan ;). Maar het gaat me om het enorme verbruik van de navi/radio.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2021, 15:54:07 »
Dat snap ik, maar van 70% lading naar 100% is 0,3*80Ah (uitgaande van een 80 Ah accu), is 24 Ah. Met een 8A lader zou het dus 3 uur moeten duren om hem weer op zo'n 100 % te krijgen.

Maar goed, zoals gezegd, verwacht dat het infotainment systeem inclusief bodycomputer zo max 10 Amp trekt, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van volume en zo.
Is uiteindelijk gewoon een computersysteem + audioversterker, die ook nog met diverse andere systemen communiceert, dus is niet zo heel vreemd. Daarom schakelt het systeem ook automatisch uit na half uur, bij niet draaiende motor.

Overigens is de standaad dynamo 150 Amp, zou dus geen enkel probleem moeten zijn. Dynamo in het koudweer pakket (mischien ook diesel?) is zelfs 180 Amp
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2021, 16:30:55 »
Er zit idd een koud weer pakket op. Blijft het toch vreemd dat de accu zo snel leeg gaat. In november moet de wagen voor een servicebeurt naar Houten. Maar eens naar laten kijken daar.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2021, 16:34:08 »
Er zit idd een koud weer pakket op. Blijft het toch vreemd dat de accu zo snel leeg gaat. In november moet de wagen voor een servicebeurt naar Houten. Maar eens naar laten kijken daar.

Ze zouden in elk geval redelijk eenvoudig verbruik in rust moeten kunnen meten.

Zijn ook gevallen bekend waarbij bijv de aan/uit knop van het infotainment blijft hangen, of de deurknoppen van het keyless entry, Helpt natuurlijk allemaal niet ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2021, 13:11:08 »
Is jou auto van bouwjaar 2016 of '17? Eerste accu's van die generatie waren kennelijk in het begin niet best.
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2021, 14:53:26 »
Is jou auto van bouwjaar 2016 of '17? Eerste accu's van die generatie waren kennelijk in het begin niet best.

Volgens mij is er op zich niets mis met de accu's (mijne is van 2017 en doet het nog prima)
Probleem is meer dat Alfa standaard gekozen heeft (en nog steeds) voor een EFB accu, terwijl een AGM type eigenlijk veel beter geschikt is.
Meeste mensen vervangen de standaard accu dan ook door een AGM type bij problemen.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

AdT
88

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2021, 15:10:46 »
@Patrick,
Mijn Stelvio is van juni 2018 en de accu heb ik in februari al vervangen door een Bosch agm.
Inmiddels verdenk ik de knop waarmee je het scherm aan en uitzet. Volgens mij blijft die een beetje hangen.
Binnenkort bij de servicebeurt maar even melden aan de dealer.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2021, 17:48:49 »
......
Inmiddels verdenk ik de knop waarmee je het scherm aan en uitzet. Volgens mij blijft die een beetje hangen.
Binnenkort bij de servicebeurt maar even melden aan de dealer.

Dat schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn....
Ook heb ik gelezen dat het bij sommige software versies mis gaat als je nog een bluetooth telefoon gesprek hebt lopen bij uitzetten auto....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2021, 19:59:40 »
Ik heb bijna een jaar geleden een AGM accu laten monteren en ik rij 36km per dag snelweg en ik heb al vanaf 1,5 jaar dat de auto oud was problemen met de achterruitverwarming en spiegelverwarming en het probleem is er nog steeds,  alleen met een grote rit van 200 km dan doet alles het weer even normaal, van de week weer eens de dealer gemaild maar die gaf aan dat de importeur er ook niet mee kan IBS sensor is ook al een keer vervangen, ik ga van de week is een andere dealer proberen.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2021, 00:22:38 »
Let op dat een agm accu een hogere laadspanning nodig heeft.

Nu ben ik niet op de hoogte van service bulletins e.d.

Maar een accu opladen zonder een speciaal punt daarvoor te gebruiken kan het laad circuit beschadigen.

Bij start stop systemen zit er een speciaal circuit tussen de accu en het laad systeem.

Nogmaals ik weet niet of dit bij de Giulia ook zo is. Maar als ze af fabriek met een efb zijn uitgevoerd. Kan dat een kosten besparing zijn, maar ook als er nu een agm wordt toegepast het circuit wellicht moet worden geconfigureerd voor een agm. Omdat een agm 14.6 volt laadspanning nodig heeft. Normaal krijgt een traditionele of efb accu maar 13.8v laadspanning.

Het resultaat is dus dat je hem nooit lekker vol krijgt. Dus dat verhaal van 200km klopt wel.

Maar dan heb je de sluip stroom nog niet opgelost.

Radio's oid moet gewoon in slaap modus en niet meer als 30mA totaal verbuik hebben inclusief alarm en keyless e.d.

Stel het slaap verbruik is 30mA dan heeft je auto 10Ampére verbuikt na 2 weken als jij op vakantie bent geweest.

Is dat 90mA staat dat gelijk aan een 1w led contineu aan dan is de accu 30 Ampère leger. Bij wijze van de helft is dan verdampt. Maar ja als die al niet meer zo vol is lees 12.5 volt dan is die na een week al plat.

*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2021, 10:13:28 »
giulia/stelvio hebben een "intelligent" laadsysteem dat automatisch gebruikt type accu herkend.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Stroomverbruik radio en scherm
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2021, 10:19:04 »
Dan zou je dat intelligente systeem natuurlijk kunnen controleren of die dan ook laad met 14.6v max 14.8v