!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
turbo fluitje 2.0 benzine
« Gepost op: 20 juni 2019, 11:25:23 »
Beste Allemaal,

Mijn auto, een 2.0 benzine turbo, gechipt savali, heeft bij koude motor een heel zacht fluitje in de verte. Na een paar kilometer verdwijnt het. Eigenlijk hoor je het alleen als de radio uit is, en bij uitrijden van het parkeervak, net voordat de turbo moet gaan leveren. Bij een normale rit hoor je niks, geen vermogenverlies, geen rook, geen gekke bijgeluiden niets.
Wie herkent dit en is dit normaal?
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2019, 12:56:59 »
Niet echt iets om je zorgen over te maken.

Materiaal warmt wat op
Diesels hebben veel meer fluit. zeker mijn oude GTB 2256V die had een echte huil. En die sleurde er ook echt aan met 1.45 bar en die bleef het doen.

Als je stationair wat een rookpluimpje krijgt zijn de seals slecht aan het worden.

Na het rijden even kort de motor laten nadraaien. Parkeren valt daar ook onder. Te lang nadraaien is ook weer nadelig. meer als 30 seconden zorgt er weer voor dat de boel allemaal weer op warmt.
*

Cavallino
118

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2019, 22:09:23 »
Ik zal er eens op letten, die van mij is ook bij Savali geweest. Tot nu toe is het mij niet opgevallen.
*

DanaBanana
774

  • *****
    - Super Alfist
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2019, 22:24:10 »
Beste Allemaal,

Mijn auto, een 2.0 benzine turbo, gechipt savali, heeft bij koude motor een heel zacht fluitje in de verte. Na een paar kilometer verdwijnt het. Eigenlijk hoor je het alleen als de radio uit is, en bij uitrijden van het parkeervak, net voordat de turbo moet gaan leveren. Bij een normale rit hoor je niks, geen vermogenverlies, geen rook, geen gekke bijgeluiden niets.
Wie herkent dit en is dit normaal?

100% herkenbaar voor mijn Stelvio 2.0 benzine 280 pk. (Niet gechipt.)
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2019, 10:44:03 »
Beste heren, bedankt voor jullie feedback tot zover. Het klinkt ook niet echt als een probleem, maar ik heb een beetje slechte ervaring met de turbo in mijn giulietta QV toendertijd (tot 2x toe vervangen !). Maar die was nogal gevoelig voor vervuiling heb ik begrepen van verschillende kenners. Ik tank altijd RON 98, maar ten tijde van de giulietta wel bij een witte pomp. Bij de giulia gaat er alleen maar ESSOSynergy Supreme Plus 98 in, en anders BP of Shell. Inmiddels ook van anderen die kennis hebben van de giulia en de turbo vernomen dat het geheel uitstekend in elkaar zit (de giulia motorisch+turbo) en er tot nu toe geen problemen zijn gemeld op dat vlak.

Ik weet vanzelfsprekend ook dat een turbo (en een motor) eerst lekker warm moet zijn voordat je "gaat blazen" en dat je altijd even uit moet rijden, dat zit wel goed!
*

Cavallino
118

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2019, 14:12:57 »
Merk je veel verschil tussen RON95 en RON98 bij normaal gebruik? Of heb je echt nooit RON95 getankt met de Giulia?
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2019, 11:48:47 »
Ik tank altijd EUR 98. Dus eigenlijk geen ervaring met EUR 95.
*

Paul
1.848

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2019, 14:14:30 »
Wanneer een auto wordt gechipt, dan worden voornamelijk de waarde van de turbo aangepast omdat hier veel winst uit te halen is qua vermogen. Het kan heel goed zijn dat je turbo op bepaalde momenten harder moet (voor)werken dan eerst omdat er natuurlijk heel wat veranderd is. Dit is (denk ik) de voornaamste reden dat je de turbo meer hoor fluiten om sommige momenten.

Vele houden hiervan en doen dit ook expres. Misschien ben ik nu aan het vloeken in de kerk, maar een vriend van mij rijd een BMW 118i. Standaard 136PK als ik het goed heb. Hij heeft hem gechipt en die turbo is zo gewijzigd dat die nu samen met het blok 190PK levert. Eerste hoorde je zijn auto bijna niet, nu hoor je zijn turbo heel erg en ook het aanzuigen ervan, best tof. Maar is simpel weg omdat die ook heel hard moet werken nu , want die brengt bijna al het extra vermogen. (je hoort soms zelfs bij het gas loslaten dat "tjoe tjoe tjoe" geluid )
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2019, 15:00:50 »
Dat "tjoe tjoe tjoe" geluid. Stiekem willen we dat allemaal wel. Aanzuiggeluid en dan de blow off valve horen. Lekker man.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2019, 00:13:13 »
Mijn inziens maakt tanken bij een shell of argos niets uit. Hier om de hoek ga ik meestal naar de shell. (Onbemand) hier in Rotterdam tankte ik 1 keer met de oude benz bij de sakko nou ik kon maar 400km rijden waar 650 normaal is.

In de stad maakt 98 mij niet zo veel uit
Vool de QV waren er trouwens olie leiding modificaties.

Met een in turbo omloop ventiel of divertor valve hoor je dat tjoe tjoe geluid met een open lucht filter.
Ik wil het standaard ventiel vervangen door een van forge of bar-tec omdat ik het idee heb dat ie wel eens licht de druk vroeg tijdig aflaat.
Re: turbo fluitje 2.0 benzine
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2019, 11:46:02 »
Wanneer een auto wordt gechipt, dan worden voornamelijk de waarde van de turbo aangepast omdat hier veel winst uit te halen is qua vermogen. Het kan heel goed zijn dat je turbo op bepaalde momenten harder moet (voor)werken dan eerst omdat er natuurlijk heel wat veranderd is. Dit is (denk ik) de voornaamste reden dat je de turbo meer hoor fluiten om sommige momenten.

Vele houden hiervan en doen dit ook expres. Misschien ben ik nu aan het vloeken in de kerk, maar een vriend van mij rijd een BMW 118i. Standaard 136PK als ik het goed heb. Hij heeft hem gechipt en die turbo is zo gewijzigd dat die nu samen met het blok 190PK levert. Eerste hoorde je zijn auto bijna niet, nu hoor je zijn turbo heel erg en ook het aanzuigen ervan, best tof. Maar is simpel weg omdat die ook heel hard moet werken nu , want die brengt bijna al het extra vermogen. (je hoort soms zelfs bij het gas loslaten dat "tjoe tjoe tjoe" geluid )

Dat klopt niet met de omschrijving van wanneer het "turbo fluitje" zich voordoet bij @driftend. Want bij hem is het juist bij lage belasting (en koude motor) als er helemaal niet veel of zelfs niks van de turbo gevraagd wordt.

Ik zou er verder niet teveel achter zoeken als je verder geen problemen ervaart.