!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jorre
34

  • Type Alfa: Giulia Super
  • *
    - Startende Alfist
Manuele versnellingsbak Giulia kapot
« Gepost op: 9 november 2022, 14:24:36 »
Dag allen

Mijn Giulia is 4.5 jaar oud.
Sinds twee weken ondervind ik veel last met mijn versnellingsbak. De pook zat nogal 'los' en ik had het gevoel dat ik - vooral om in achteruit te steken - moest forceren.

Vorige week is die binnen geweest voor vervangen van distributieriem. Hierna leek het probleem vooral erger: ik moest nu meerdere keren proberen om de wagen in achteruit te zetten, soms 'sprong' de pook er gewoon terug uit.
Ik contacteerde de garage dag nadat de wagen binnen was geweest. Ik heb vrij gedetailleerd uitgelegd wat het probleem was. Zij hadden bij de werken en verplaatsen van de wagen niets opgemerkt van de versnellingspook. En ik 'kon een afspraak maken als ik dat wilde'.

Vandaag, toen ik de wagen wou parkeren, probeerde ik de wagen in achteruit te zetten. Terug was het beetje forceren en ik hoorde een 'POK'.
Nu is het helemaal kapot: de versnellingen werken niet meer, de pook zit gewoon los alsof er geen versnellingen meer zijn.

Ik ben vooral teleurgesteld in de dealer.
- Je verwacht toch wel dat ze dergelijk probleem opmerken als ze met de wagen rijden.? Ze hebben de wagen meerdere keren in achteruit geplaatst, zoiets moet toch opvallen?
- Na de gedetailleerde mail had ik wel verwacht dat ze iets assertiever zouden optreden wanneer het probleem zo erg zou kunnen zijn. Ik ken niets van wagens, ik kan alleen maar aangeven wat ik merk. het antwoord van de dealer was nogal 'gemakkelijk' en niets leek erop dat dit echt een probleem was. Van een bedrijf met een bepaalde expertise had ik dan eerder iets verwacht van "Lijkt mij een ernstig probleem, kom zo snel mogelijk langs".

Mijn vraag is vooral: zijn er nog mensen met een handgeschakelde Giulia met gelijkaardige problemen? Komt dit probleem nog voor bij deze versnellingsbak of heb ik gewoon geen geluk?

Dat is voorvalt op een auto van 4.5 jaar met 100.000 km baart mij vooral veel zorgen. Dit is mijn eerste Alfa. Ik heb een Tonale besteld en die komt op mijn privé vennootschap. Als die ook dergelijke kosten zal hebben...
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Manuele versnellingsbak Giulia kapot
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2022, 14:27:47 »
Maar is de versnellingsbak zelf kapot, of is het "slechts" de verbinding tussen pook en bak? Het klinkt voor mij als dat laatste namelijk.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Manuele versnellingsbak Giulia kapot
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2022, 14:36:00 »
Citaat van: Jorre op  9 november 2022, 14:24:36
Citaat van: Jorre op  9 november 2022, 14:24:36
Dat is voorvalt op een auto van 4.5 jaar met 100.000 km baart mij vooral veel zorgen. Dit is mijn eerste Alfa. Ik heb een Tonale besteld en die komt op mijn privé vennootschap. Als die ook dergelijke kosten zal hebben...

Wacht nou eerst maar eens af wat de diagnose is. Ik zou er vooral niet meteen vanuit gaan dat de versnellingsbak vervangen dan wel gereviseerd moet worden.

En mooi dat je een Tonale hebt besteld! Mensen zoals jij houden het merk levend.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
Re: Manuele versnellingsbak Giulia kapot
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2022, 15:04:47 »
Klinkt mij ook meer als een kapotte verbinding tussen pook en bak. Toch vreemd dat je garage " niks" gemerkt heeft. Had je zelf ook niets gezegd toen je de auto bracht ? 🤔
*

Jorre
34

  • Type Alfa: Giulia Super
  • *
    - Startende Alfist
Re: Manuele versnellingsbak Giulia kapot
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2022, 16:36:51 »
Citaat van: EdGT op  9 november 2022, 15:04:47
Citaat van: EdGT op  9 november 2022, 15:04:47
Klinkt mij ook meer als een kapotte verbinding tussen pook en bak. Toch vreemd dat je garage " niks" gemerkt heeft. Had je zelf ook niets gezegd toen je de auto bracht ? 🤔

Bij het afleveren die dag niet, omdat het op dat moment niet zo erg was dat ik mij zorgen maakte.
Dat was pas dag erna toen ik meerdere keren moest proberen om de wagen in achteruit te zetten.

Toen ik de wagen afleverde zat de pook wel al heel erg 'los', dus ik vind het wel verbazingwekkend dat ze dat niet hebben opgemerkt. Dat zou toch wel mogen verwachten.
Dag erna heb ik dan de mail naar de dealer gestuurd dat ik mij daar echt wel zorgen in maakte.